[XP] Externe DVDbrander: USB MassStorageDevice al ingebruik*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-03 13:59
Ik heb een tijd geleden de Acer Aspire 1710 laptop gekocht waar ik over het algemeen erg tevreden mee ben. Maar nu wou ik een USB2.0 Standalone DVD speler in behuizing op de laptop aansluiten via de standaard USB poorten. Maar nu kan ik em niet installeren omdat ie wordt gezien als "USB Aparaat voor massaopslag", en die functie is al overgenomen door de interne cardreaders. Heeft u enig idee hoe ik die cardreaders definitief kan uitschakelen? Ik heb al geprobeert de "USB Aparaat voor massaopslag" drivers te verwijderen van uit "systeem > apparaatbeheer" maar zodra ik de DVD speler aansluit, installeerd ie de cardreader gewoon weer..

Hier wat overige specs:

Processor: 2.8 GHz
Geheugen: 512MB DDR
USB versie: 2.0
Harde Schijf: 80GB
Type DVDwriter behuizing: 2.25" External Enclosure SSD-5251HDD

Er is trouwens nog een mogelijkheid, op de doos staat dat ie Firewire ondersteund (IEEE1394 - 400Mps/800Mps) met een firewire logo. USB 2.0 ondersteund ie ook maar dat is mijn probleem.

2e vraag:
Aangezien hij ook firewire ondersteund, kan ik em natuurlijk ook op firewire aansluiten. Maar hoe ziet zo'n kabeltje eruit? Op de achterkant van de behuizing zit alleen voeding en USB2.0 (vierkant, niet rechthoek) aansluiting...)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Om te beginnen haal ik "help" en "probleem" even uit je titel. Dat onderscheidt je topic nauwelijks van de andere, en klinkt alsof je spoed hebt met de oplossing. Hier op GoT is ieder topic even belangrijk dus dergelijke kreten zijn nergens voor nodig. Verder hebben we hier in Windows Operating Systems de goede gewoonte het OS vooraan in de topictitel te zetten tussen [] :) Als je nog even aangeeft wat je draait zet ik dat er nog even bij.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

ik vraag me af of jou brander in je usb behuizing goed ingesteld staat...

heb zelf namelijk een losse usb hardeschijf, en een dvd brander in een usb behuizing, beide ook mass storage devices, en die werken probleemloos.

de dvd brander MOET op master staan in de usb behuizing. doe je dit niet, dan zal ie het niet doen.

• xoniq
sanfranjake:
Om te beginnen haal ik "help" en "probleem" even uit je titel. Dat onderscheidt je topic nauwelijks van de andere, en klinkt alsof je spoed hebt met de oplossing. Hier op GoT is ieder topic even belangrijk dus dergelijke kreten zijn nergens voor nodig. Verder hebben we hier in Windows Operating Systems de goede gewoonte het OS vooraan in de topictitel te zetten tussen [] :) Als je nog even aangeeft wat je draait zet ik dat er nog even bij.
Ik had in de startpost al aangegeven dat ik XP gebruik. En srry voor mijn onvolmaaktheden tot nu toe...
Ik ben een begin GoT'er (hiermee wil ik niet zeggen dat ik alle regels mag overtreden, maar hiermee wou ik zeggen dat het kan dat ik nog wel es een foutje hier en daar maak.) Ik zal me er voortaan aan houden. Tnx for telling me anyways.

@Frank2kill:

De jumper op de DVD driver staat op master. (Heb het net nog ff nagechecked)
Verder heb ik alles goed aangesloten enz...
(Als ik em op me gewone PC aansluit, doet de externe dvd brander het wel...)

Verwijderd

Je kan de schijfletters veranderen zij computerbeheer en dan schijbeheer.

• xoniq
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:19:
Je kan de schijfletters veranderen zij computerbeheer en dan schijbeheer.
Welke schijfletters moet ik dan veranderen als mijn dvd brander niet eens in het lijstje voorkomt?

Verwijderd

jvsjmedia.nl schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:14:
Maar nu kan ik em niet installeren omdat ie wordt gezien als "USB Aparaat voor massaopslag", en die functie is al overgenomen door de interne cardreaders. Heeft u enig idee hoe ik die cardreaders definitief kan uitschakelen?
Vermits er reeds een USB Apparaat voor massaopslag op je computer aanwezig is, zou je rechtsonderaan in het systeemvak van de taakbalk een pictogram moeten vinden dat "Hardware veilig verwijderen" heet. Het ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://x1.putfile.com/8/22713394375.gif.
Als je op dat icooontje dubbelklikt krijg je een venster waarin je op Stoppen klikt, en zo alle gevonden apparaten stopzet. Daarna moet je de externe DVD-brander eens opnieuw moeten proberen inschakelen :) .

• xoniq
Als ik de cardreader stop, en ik de DVD driver in de USB poort plug, gebeurt er niks.
Als ik bij apparaatbeheer kijk, dan zie ik daar die USB-apparaat voor massaopslag nog steeds staan. (Met een (!) ervoor.) Als ik erop dubbelklik zie ik in de status window:
Windows kan dit apparaat niet gebruiken omdat het is voorbereid om veilig te worden verwijderd, maar het apparaat is nog niet van de computer verwijderd. (Code 47)

Verwijder dit apparaat eerst van de computer en sluit het vervolgens opnieuw op de computer aan.
Maarja, ik kan de cardreader niet afkoppelen omdat ie in me laptop gebouwd zit...
BTW, in DOS doet de DVD writer het wel. Altans hij leest wel bootable media.
(Dat kan wel kloppen want de cardreader wordt in dos niet ondersteund door mijn bios)

[ Voor 20% gewijzigd door xoniq op 16-08-2005 21:20 ]

Verwijderd

jvsjmedia.nl schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:19:
(Dat kan wel kloppen want de cardreader wordt in dos niet ondersteund door mijn bios)
Kan je de cardreader dan niet volledig uitschakelen in het bios? :?
Door een optie als USB Boot uit te schakelen bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 21:42 ]

• xoniq
Me bios ondersteund die cardreader niet eens.

Verwijderd

Een belangrijk MS KB artikel gevonden: http://support.microsoft.com/kb/823732/nl :)
Je kan met behulp van een UsbStor Start regkey het gebruik van alle USB-hardware (tijdelijk) stoppen:
1. Klik op Start en klik op Uitvoeren.
2. Typ regedit in het vak Openen en klik op OK.
3. Klik op de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\UsbStor
4. Dubbelklik in het rechterdeelvenster op Start.
5. Typ 4 in het vak Waardegegevens, klik op Hexadecimaal (als deze optie nog niet is geselecteerd) en klik op OK.
6. Sluit de Register-editor af.
Daarna verwijder je alle drivers van je cardreader en eventueel je DVD-brander (USB Apparaat voor massaopslag drivers dus) met Apparaatbeheer en herstart je de computer.
Dan zet je de waarde van de Start key terug naar 3 om je USB-hardware weer in te schakelen en probeer je opnieuw de DVD-brander in te pluggen.

Hierna kan je weigeringsrechten op usbstor.inf en usbstor.pnf zetten (staat ook beschreven in die Microsoft KB pagina), zodat je normaal gezien niet telkens die regkey meer hoeft te wijzigen om je DVD-brander te gebruiken ;)

Meer info vond ik hier: http://www.msusenet.com/archive/index.php/t-1869460921.html
Moest het nog niet lukken dan kan je ook nog proberen om de cardreader eerst stop te zetten via devcon, een command line tool van Microsoft, http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;Q311272.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 22:59 ]

• xoniq
Hartelijk dank.
Ik ga gelijk de mogelijkheden uittesten!

//EDIT//

Na op 4 zetten, massageval verwijderen en uiteindelijk opnieuw starten:

THE BITCH IS BACK!
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvsj/klotecardreader.PNG
THE BITCH IS BACK!

[ Voor 67% gewijzigd door xoniq op 16-08-2005 23:54 ]

Verwijderd

En als je nu eens rechtsklikt op die twee apparaten (USB2.0 CardReader CF RW USB Device en USB2.0 CardReader Combo USB Device) in Apparaatbeheer, onder Schijfstations; en voor Uitschakelen kiest? En dan nogmaals probeert?

• xoniq
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:11:
En als je nu eens rechtsklikt op die twee apparaten (USB2.0 CardReader CF RW USB Device en USB2.0 CardReader Combo USB Device) in Apparaatbeheer, onder Schijfstations; en voor Uitschakelen kiest? En dan nogmaals probeert?
Nope...

@SecondChoice:

Ik kan met devcon wel usb apparaten uitzetten (het lukt me niet ze individueel uit te zetten, alleen compleet alle usb stations) maar als ik die massaopslag drive ga disablen, hoe moet ik dan alsnog me writer ingeschakeld krijgen? Die maakt immers ook gebruik van de massaopslag drive...

[ Voor 29% gewijzigd door xoniq op 17-08-2005 00:25 ]

Verwijderd

jvsjmedia.nl schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:19:
Ik kan met devcon wel usb apparaten uitzetten (het lukt me niet ze individueel uit te zetten, alleen compleet alle usb stations) maar als ik die massaopslag drive ga disablen, hoe moet ik dan alsnog me writer ingeschakeld krijgen? Die maakt immers ook gebruik van de massaopslag drive...
Daarmee bedoelde ik dus dat dat tijdelijk is... dus eerst cardreader uitschakelen en verwijderen, dan pas dvd-brander inpluggen, en hopen dat de cardreader niet weer mee installeert...

Staan er soms geen speciale instructies in de handleiding? :P
Of misschien heeft die brander nieuwe drivers nodig?

• xoniq
Ik kan de cardreader niet individueel verwijderen... Die gebruikt diezelfde USB device als de brander nodig heeft, dus als ik die USB device uitzet, en weer aan zet, dan krijg ik het probleem dat die klote cardreader weer voorrang krijgt...
En als ik dan de DVD writer inplug krijg ik dit:

De installatie van de DVD writer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvsj/rotballon.PNG

En nee, de handleiding van de laptop zegt er niks over. En speciale drivers zou ik raar vinden. Op me PC doet ie het wel. Ik kreeg bij de behuizing overigens wel een minicd met drivers, maar die werken alleen op Windows 98...
Maar het is de bedoeling dat de writer gaat werken in XP...

Verwijderd

jvsjmedia.nl schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:14:
2e vraag:
Aangezien hij ook firewire ondersteund, kan ik em natuurlijk ook op firewire aansluiten. Maar hoe ziet zo'n kabeltje eruit? Op de achterkant van de behuizing zit alleen voeding en USB2.0 (vierkant, niet rechthoek) aansluiting...)
Volgens een aantal reviews op het internet zou er aan de (rechter)zijkant van je Acer Aspire 1710 laptop 2 FireWire poorten zitten (één grote en een kleinere poort), waarmee je ook de dvd-brander kan aansluiten.
De uiteinden van een FireWire-kabel zouden er ongeveer zo moeten uitzien: Afbeeldingslocatie: http://www.arkaad.com/MercadoLibre/firewire%206m4m.jpg
en 2 FireWire poorten (uitzicht en grootte kan wat verschillen maar moet compatibel zijn):
Afbeeldingslocatie: http://mgnt.khm.de:8080/images/cgk1/firewire.jpg
Hopelijk kan je hem zo wel probleemloos aansluiten :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 00:48 ]

• xoniq
Ik heb idd 2 firewire connection. Die grote en de kleine. Dat wist ik al, maar ik kan die zelfde connecties niet terugvinden op de behuizing van de writer...

Hier pics an de writer:

De verpakking... Rechtsonder herken je de Firewire afbeeldingen wel (Alleen denk ik zelf dat alleen die USB2.0 zo vel gekleurt is omdat deze blijkbaar alleen voor USB2.0 is...):
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Externe%20USB%202.0%20Behuizing%205,25/7.jpg

De binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Externe%20USB%202.0%20Behuizing%205,25/5.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Externe%20USB%202.0%20Behuizing%205,25/4.jpg

Achterkant + voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Externe%20USB%202.0%20Behuizing%205,25/2.jpg

Voor en bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Externe%20USB%202.0%20Behuizing%205,25/3.jpg

Zou het trouwens helpen als ik een USB pckaart ofzo koop?

[ Voor 9% gewijzigd door xoniq op 17-08-2005 01:17 ]

Verwijderd

Gaat het hier alleen om een DVD-brander, of dient het ook als een harde schijf?
Overigens wel raar dat er FireWire op de doos staat maar geen zo'n aansluitingen heeft :?
Het enige dat ik over deze DVD-brander terugvind, is een Duitstalig topic met dezelfde problemen en voor zover ik het kan verstaan ook geen oplossing ;)
jvsjmedia.nl schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 01:02:
Zou het trouwens helpen als ik een USB pckaart ofzo koop?
Misschien dat dat nog de beste oplossing is, vermits je dan een ander USB device aansluiting gebruikt dan die in je laptop zit :)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 01:34 ]

• xoniq
Ik bedoel zo'n PC-Kaart. (Zo'n plat kaartje die ik aan de zeikant van me laptop duw met een USB aansluiting erin)
Ik zal morgen wel ff Acer support bellen (0800 nummer :P) en vragen of zij er iets op weten. (Zal wel niet trouwens -_-")
En ja, het gaat om een DVD brander. (Doublelayer voor HDD backups)
Het enige dat ik over deze DVD-brander terugvind, is een Duitstalig topic met dezelfde problemen en voor zover ik het kan verstaan ook geen oplossing
Ja en daar gaat het ook om precies dezelfde product... (SSD-5251HDD)

[ Voor 47% gewijzigd door xoniq op 17-08-2005 01:43 ]

• xoniq
Ik ga den USB2.0 behuizing denk ik gewoon verkopen, en koop ik een (2x zo dure) firewire behuizing.
Thanks allemaal voor jullie berichten...
Pagina: 1