[VERSTERKER] per ongeluk potmeter(?) binnenin kapot gemaakt

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• impact
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een probleempje met mijn versterker. Er zit in het rechter kanaal namelijk een zoempje.

Je hoort het alleen bij vrij laag volume. Het is wel nogal irritant. Ik heb er last van sinds ik terug ben van vakantie.

Het zit echt alleen in het rechterkanaal, dat heb ik allemaal gecheck, dus niet in de speakers/bekabeling etc. etc.

Ik heb die versterker open gemaakt en gekeken of ik wat raars kon vinden. Niet dus.
Nadat ik een tijdje had zitten kloten en het relais wat erin zit schoon had gemaakt (had in ander topic gelezen dat dat het wel eens kon zijn) merkte ik dat wanneer ik op dat relais drukte(vrij hard zodat printplaat beetje mee boog) dat er verschil in het zoempje zat. Soms weg, en dan weer terug. (is zelfs paar dagen helemaal weg geweest).

Vandaag dat ding weer open gemaakt omdat ik er weer last van had. Toen kwam ik erachter dat het dus waarschijnlijk een potmeter bleek te zijn naast het relais. Wanneer ik daarop drukte was het opeens helemaal weg, maar kwam na een tijdje wel weer terug.

Goed, ik nog meer pielen aan dat potmetertje... en ja hoor hij breekt af..

Nou is dat zoempje er natuurlijk nog steeds en nu krijg ik em ook niet meer weg. Daarnaast heb ik nu een versterker die een onderdeel mist die ik dus ook niet meer 100% vertrouw.

Ik heb zelf eigenlijk geen verstand van hoe versterkers werken. Heb wel het een en ander gelezen, maar m'n kennis is op dat vlak dus wat beperkt.

Versterker is overigens een DAP Club 500 versterker
http://www.dap-audio.com/audiogear/amplifiers1.htm
Is 1x op een feest te warm geworden(was nogal druk daar). Maar dat is al meer dan een jaar terug en hij heeft het daarna altijd weer prima gedaan.

Ik wil die versterker sowieso al gaan vervangen voor een fatsoenlijke pa versterker, maar voorlopig heb ik daar gewoon nog geen geld voor(heb pas nieuwe speakers gekocht :)).

Ik heb wat foto's gemaakt (helaas met een crappy telefoon) van de versterker:

afb.1 - printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/versterker/1.jpg

afb.2 - versterker overview:
Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/versterker/2.jpg

afb.3 - kapotte potmeter
Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/versterker/3.jpg

afb.4 - transistor?!
Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/versterker/4.jpg

afb.5 - nog een overview
Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/versterker/5.jpg

afb.6 - potmeter toen ik 'm nog niet "bewerkt" had.
Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/versterker/6.jpg

Ook heb ik een geluids fragment van het zoempje. Ik heb het opgenomen met zo'n standaard pc mic dus echt geweldig klinkt het niet, maar je kunt het zoempje/ruis goed horen.
http://impact.tweakdsl.nl/versterker/zoem.mp3
Zoempje hoor je alleen op laag volume, maar er moet wel een input signaal zijn wat voldoende versterkt word om te kunnen horen.

Ok, lang verhaal, dan nu m'n eigenlijke vraag.

Er zaten 2 van die potmetertjes (afb.6) op die printplaat. 1 daarvan is nu dus stuk(afb.3)
Als ik de overgebleven potmeter naar 1 kant draai worden 2 transistors(de twee meest linkse. afb.4 & 6) heel warm, als ik hem naar de andere kant draai is er niets aan de hand. Ik hoor overigens geen echt verschil in het geluid dan.

1. Wat doen die potmeters en waarom worden die transistors(dat zijn het toch?) warm als ik eraan draai?
2. Kan dat zoempje door die potmeter komen(dat 'ie versleten/stoffig was)?
3. Kan ik dat ding zonder gevaar gebruiken nu die potmeter stuk is? Of toch liever niet gebruiken tot 'ie gerepareerd is.

Het liefst wil ik die versterker nog even repareren voor een paar maanden, tot ik een nieuwe kan kopen.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Het lijkt me een potmeter voor de rust spanning van de transistors, misschien kan je zien op het datasheet van de tor wat de rustspanning moet zijn.
Deze rustspanning is extreem belangrijk voor het goed functioneren van de versterker.....
Wanneer je een multimeter hebt en de servicemanual (of misschien datasheet van de tor) kan je 'm vrij eenvoudig zelf afregelen.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben wel geinteresseerd in de oplossing voor dat zoemen, een vriend van mij heeft dat ook, lijkt door een brakke volumeknop te komen... Ik hoop dat ik hem ermee kan helpen, maar heb niet al teveel kaas gegeten van rauwe electronica :+

En ach, anders blijft het een kapotmeter :+

Edit: dat zoemen is dus te verhelpen door op je potmeter te tikken en als je geluk hebt gaat het even weg, maar op 't moment dat je 't volume opnieuw instelt, heb je 't zelfde gezeik weer (er hoeft maar dit te gebeuren of hij begint te kraken als een gek)

[ Voor 32% gewijzigd door Plague op 16-08-2005 20:04 ]

• impact
  • Niet online
Jur schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:00:
Het lijkt me een potmeter voor de rust spanning van de transistors, misschien kan je zien op het datasheet van de tor wat de rustspanning moet zijn.
Deze rustspanning is extreem belangrijk voor het goed functioneren van de versterker.....
Wanneer je een multimeter hebt en de servicemanual (of misschien datasheet van de tor) kan je 'm vrij eenvoudig zelf afregelen.
Er staat niets op de transistors zelf (misschien aan de andere kant die op het koelblok geplakt zit, maar dat lijkt me eigenlijk sterk).

De potmeters stonden allebei precies in het midden, dus als ik een nieuwe potmeter koop en erop soldeer kan ik hem waarschijnlijk wel weer afstellen.

DAP is een enorm budget merk, dus een fatsoenlijke handleiding of enige informatie is er over die versterker niet te vinden.

Ik zal wel een paar potmeters kopen (staat 1k op. lijkt me 1k ohm) en gewoon uitproberen. Ik vraag me alleen heel erg af of de zoem/ruis dan echt weg is.

Als iemand in de tussentijd nog wat meer advies/info heeft hoor ik het graag! Ik kan ook nog meer foto's maken als dat nodig zou zijn.
Plague schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:02:
Edit: dat zoemen is dus te verhelpen door op je potmeter te tikken en als je geluk hebt gaat het even weg, maar op 't moment dat je 't volume opnieuw instelt, heb je 't zelfde gezeik weer (er hoeft maar dit te gebeuren of hij begint te kraken als een gek)
Ik had dus precies hetzelfde, behalve dat het kraken bij mij eigenlijk maar heel zacht is. Zeker op feestjes of iets dergelijks zou niemand het horen, maar deze versterker gebruik ik alleen thuis, dus ja dan is het wel irritant.

[ Voor 21% gewijzigd door impact op 16-08-2005 20:23 ]

Verwijderd

1 K lijkt mij mij gewoon 1 KOhm, en ja gewoon een nieuwe halen, wat je kan doen is die andere meten met een ohm meter. De nieuwe dan net zo afstellen en kijken of het goed gaat

Het kraken van een een volume knop is vaak wel op te lossen door hem een keer goed in te spuiten met "contact spray". Is denk ik wel bij de locale hobby boer te krijgen. Wat van dat spul in die potmeter spuiten en dan de knop heen en weer bewegen, dat lost het gekraak vaak wel op, Is dit nu niet het geval, dan moet je de potmeter los halen (indien mogelijk) (of aan een nieuwe knop zien te komen) :'(

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:39
Met de potmeter stel je de ruststroom in van de eindtrap.
Een eindtrap bestaat uit 2 transistoren die op een koelplaat zitten.
Als de ruststroom te hoog staat worden de transistors te warm en kunnen ze stuk gaan.
Als de ruststroom te laag staat heb je vervorming van je geluid bij lage volume's maar kan er niets stuk gaan.
Ik zou de potmeter wel vervangen en gewoon weer in de midden zetten en kijken of na lang spelen op laag volume de boel niet te warm wordt.
Bij hogere volume's heeft de potmeter niet zoveel invloed.
Ik betwijfel of het zoemen van de ruststroom potmeter komt tenzij de ruststroom zo hoog wordt dat er een rimpel op de voedingsspannng komt maar dit merk je snelgenoeg door overmatige warmte produktie.
Ik weet niet of je wel eens van klasse AB gehoord hebt, met de potmeter verleg je de grens tussen klasse A en klasse B (daar moet dan wel voldoende koeling voor zijn natuurlijk)
Succes

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• impact
  • Niet online
Topic is al een paar weken oud, maar ik denk dat het toch nuttig is om nog even het resultaat te posten..

Ik heb vandaag eindelijk m'n versterker gerepareerd. Gewoon het potmetertje vervangen. Hij doet het nu weer perfect. Niets geen ruis/zoem meer, werkt gewoon weer als vanouds. :)
Pagina: 1