Toon posts:

LCD TV resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil even een duidelijk topic openen over lcd-resoluties.

Wat is bijv. de beste resolutie voor een 66cm LCD als je gewoon tv wilt kijken en als je films wilt kijken?

Hoe hoger de resolutie, hoe beter.....of werkt het niet zo?

Gr. Tim

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 22:16

aapelite

Do the kirby!

Verschilt per scherm over het algemeen, lcd tvs hebben ook ieder hun native reso en dat is de optimale. Hoe hoger, hoe scherper het wel is, maar dat geldt dus niet altijd. Ik denk dat je daarom ook beter specifiek per tv kan opzoeken hoe het zit. Denk dat een speciaal topic hierover niet handig is iig :) (niet in deze vorm iig).

Verwijderd

Topicstarter
Maar zie je dan niet dat op het ene scherm de pixels groter zijn dan op de ander? Hoe moet ik dat eigenlijk zien? Ik weet dat op een TFT monitor er in de regel een optimale resoltuie is en dat die makkelijk is aan te sturen door pc...., maar is er ook een optimale resolutie voor PAL of voor DVD kijken.

Ik zie namelijk steeds iets over pal van 960*540 resolutie. Betekent dit dat een lcd tv van 1366*768 dit beeld niet optimaal kan weergeven?

Verlies ik zo kwaliteit?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ja dat heb je juist. Sharp is de enige die wel een paneel op de markt heeft die de native resolutie van PAL aankan, merk je meteen want het is qua scherpte en ruis het beste scherm, in mijn ogen. Loopt ook een topic over.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het dan met de werking van DVD's? Wat is de resolutie die mijn dvd speler doorgeeft aan mijn LCD tv?

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:40:
Sharp is de enige die wel een paneel op de markt heeft die de native resolutie van PAL aankan, merk je meteen want het is qua scherpte en ruis het beste scherm, in mijn ogen. Loopt ook een topic over.
Wat een bijzonder statement. PAL bestaat uit 625 beeldlijnen op 50 halve frames per seconde (=interlaced, 25fps), waarvan er 576 worden gebruikt. Een LCDTV heeft geen beeldlijnen maar pixels.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 18:08 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:06:
[...]

Wat een bijzonder statement. PAL bestaat uit 625 beeldlijnen op 50 halve frames per seconde (=interlaced, 25fps), waarvan er 576 worden gebruikt. Een LCDTV heeft geen beeldlijnen maar pixels.
Zo bijzonder is dat niet, want in de eerste plaats heeft pal ook verticaal een resolutie en bestaat het dus ook gewoon uit "pixels" en in de tweede plaats kkomt het aantal verticale pixels overeen met het aantal verticale beeldlijnen bij PAL. (niet helemaal ,maar dat moet je maar even nazoeken, daar is al over gediscusieerd).

Even opgezocht:
Wat is de PAL (breedbeeld)resolutie? Toch niet 960x540?
Sharp LC-xxP50E LCD TV met optimale PAL weergave

En google is je vriend als je wilt weten hoe het zit met het PAL signaal en dat het niet uitmaakt of je over beeldlijnen of pixels praat :)

[ Voor 20% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 16-08-2005 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke oke! Maar wat gebeurt er nou als ik LCD met 1366 * 768 pixels als ik Pal tv kijk?

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:34:
[...]

Zo bijzonder is dat niet, want in de eerste plaats heeft pal ook verticaal een resolutie en bestaat het dus ook gewoon uit "pixels" en in de tweede plaats kkomt het aantal verticale pixels overeen met het aantal verticale beeldlijnen bij PAL. (niet helemaal ,maar dat moet je maar even nazoeken, daar is al over gediscusieerd).

Even opgezocht:
Wat is de PAL (breedbeeld)resolutie? Toch niet 960x540?

En google is je vriend als je wilt weten hoe het zit met het PAL signaal en dat het niet uitmaakt of je over beeldlijnen of pixels praat :)
Die post (welke je tevens zelf hebt geschreven) laat zien dat die TV ook niet de PAL "resolutie" heeft. Of chopped ie zelf de beeldlijnen eraf als overscan ?
Speel er dan eens een DVD op af; 720x576 of 704x576, of wellicht HDTV content er zal gescaled moeten worden. Behandeld ie de overige 36 beeldlijnen als overscan en of gaat ie dat rescalen ?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Zoals je in die topics kunt lezen chopped de Sharp het eraf. Elke CRT doet dat ook, dus zo erg is dat niet. En vervolgens hoeft die Sharp dus niet te scalen. Ze hebben die resolutie gekozen omdat dat vervolgens weer goed overeenkomt met de HDTV resolutie (het is precies 1/4 van de maximale HDTV resolutie)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik zou me er niet druk om maken en een LCD TV kopen met een native resolutie van 1280x720, dat wordt waarschijnlijk de HDTV standaard in Europa over x jaar. Je koopt niet elke 3 jaar een nieuwe TV houdt dat in je achterhoofd.

Bovendien ziet een PAL resolutie er op goede LCD TV's (met 1280x720 native res) er bijna net zo goed uit als op CRT TV's, ik weet van mezelf dat ik een mierenneuker ben, vriend van me heeft een Panasonic 66cm LCD TV met diezelfde native resolutie (en TV Home) en dat ziet er gewoon prima uit. Maak je niet zo dik om die native resolutie, goed rescalen is het halve werk. 1280x720 is het devies voor de toekomst georienteerde TV kijker :)

[ Voor 62% gewijzigd door Yokozuna op 16-08-2005 19:44 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Alleen dan jammer dat volgens mij zo'n 80% van de LCD tv's werkt op een 1376 x 768 resolutie.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:16

Nik

Niet helemaal waar, de meeste doen juist 1024*768, of 1280x768. 1376x768 is juist een resolutie die je nu steeds meer gaat zien. Daarnaast maakt het geen fuck uit welke resolutie je nu hebt, als de scaler in je TV maar goed werkt is er niets aan de hand. Natuurlijk is het leuk om straks lekker met je HD-DVD speler via een HDMI kabel op je HDTV te kijken, maar de vraag is, breekt dat door?

Veel mensen zeggen nu tegen DVD, dat ze die graag willen houden (videorecorders worden ook nog verkocht, en het verschil tussen video en dvd is groter dan dvd en hd-dvd). Daarnaast moeten de fabrikanten mee willen (en die doen dat ook) alleen HDTV uitzendingen komt gewoon de komende jaren niks van. Kijk maar naar breedbeeld uitzendingen?

Mijn advies: Koop een scherm wat jij er mooi uit vind zien. Denk jij het verschil te merken tussen 1376 of 1280, koop dan die 1376. De scaler gaat het allemaal doen straks. Koop wat je mooi vind, en laat je niet te snel beïnvloeden door het stickertje HD-Ready. Leuk dat er een HDMI aansluiting op zit (de nieuwe standaard die scart en audi gaat vervangen), maar daar houdt het bij op. Zelf heb ik een Philips TV zonder HDMI, maar wel met DVI. Laten er nu zat HDMI --> DVI kabels zijn, dus ik zit wel goed. HDMI is overigens gewoon DVI, alleen dan met audio singaal erbij (correct me if I am wrong).

* Nik heeft zijn zakken geleegd :)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:57:
Alleen dan jammer dat volgens mij zo'n 80% van de LCD tv's werkt op een 1376 x 768 resolutie.
waarvan je dus bij TV signaal 48 pixels "verliest" aan overhead e.d. (zo heet dat volgens mij)..

Oftewel, precies op 720 pixels uit komt...

Daarnaast kan je gewoon zeggen dat hij niet moet rescalen (als je via de PC aansluit), dan heb je boven en onder 0,5 cm "zwart" (dat zie je ook niet)...

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Plague schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:21:
[...]

waarvan je dus bij TV signaal 48 pixels "verliest" aan overhead e.d. (zo heet dat volgens mij)..

Oftewel, precies op 720 pixels uit komt...

Daarnaast kan je gewoon zeggen dat hij niet moet rescalen (als je via de PC aansluit), dan heb je boven en onder 0,5 cm "zwart" (dat zie je ook niet)...
????

De LCD heeft een resolutie van 768 en het HDTV signaal is 720, dus je verliest niks, je hebt pixels te veel voor een 720p HDTV signaal.

• Nik

Nik

Maar je zou dan toch verwachten dat men schermen maakt met 720px in plaats van 768px? Dan hoeft met ook niet te scalen en hou je de resolutie in stand :)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk het wordt allemaal duidelijker! :*)

Maar hoe zit het dan met dan met grotere tv's? Wat is het verschil met een 26 inch en een 32 inch als de resoluties hetzelfde zijn? Betekent dit dat de kleine tc scherper beeld heeft, of zie je dit helemaal niet?
proller schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:19:
Niet helemaal waar, de meeste doen juist 1024*768, of 1280x768. 1376x768 is juist een resolutie die je nu steeds meer gaat zien. Daarnaast maakt het geen fuck uit welke resolutie je nu hebt, als de scaler in je TV maar goed werkt is er niets aan de hand. Natuurlijk is het leuk om straks lekker met je HD-DVD speler via een HDMI kabel op je HDTV te kijken, maar de vraag is, breekt dat door?
/me heeft zijn zakken geleegd :)
Weer wat structuur in topic..... _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verbetering!!!: _/-\o_

Maar hoe zit het dan met dan met grotere LCD tv's? Wat is het verschil met een 26 inch en een 32 inch als de resoluties van beide hetzelfde zijn(bijvoorbeeld 1280*768)? Betekent dit dat de kleine LCD tv scherper beeld heeft, of zie je dit helemaal niet?

• Nik

Nik

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:45:
Kijk het wordt allemaal duidelijker! :*)

Maar hoe zit het dan met dan met grotere tv's? Wat is het verschil met een 26 inch en een 32 inch als de resoluties hetzelfde zijn? Betekent dit dat de kleine tc scherper beeld heeft, of zie je dit helemaal niet?

[...]

Weer wat structuur in topic..... _/-\o_
Het idee achter een groter scherm, is dat je er ook wat verder van af kan zitten. Of eigenlijk, bij een kleiner scherm moet je dichterbij gaan zitten wil je nog kunnen genieten van je tv (dus een 55cm tv op 5 meter afstand is gewoon not done). Daarbij merk je dus eigenlijk niet dat je bij een groter scherm, de pixels beter kan zien, tenzij je echt iets van een meter van een LCD/plasma af gaat staan. Ga je op gelijke afstand staan, zul je zien dat een kleinere tv wat meer scherpte heeft dan een grote tv. Goede winkels zetten hun 32" dan ook op een andere plaats dan een 26" (zodat je minder makkelijk kan vergelijken). Oftewel, er is verschil, maar of je het merkt? Ik denk het niet. Loop anders even een elektrozaak binnen, en kijk zelf eens. Ik vertel nu alleen maar uit ervaring, maar misschien merk jij het verschil wel. Just try it!

Verwijderd

Topicstarter
Is het nu ook zo dat je op een LCD tv de resolutie kan aanpassen? Ik ontvang dus bijvoorbeeld een pal signaal van 960*540 en laat dit dus zien als 1366*768.......?

Oja, nog iets anders....LCD is een digitale tv,maar wat gebeurt er met beeld als je gewoon analoog signaal ontvangt. Is er zoveel kwaliteitsverlies.....of ligt het voornameik aan sterkte signaal?

Verwijderd

Is het niet zo dat het analoge 625 PAL signaal door een AD converter digitaal gemaakt wordt, en het vervolgens niet meer uitmaakt wat het PAL signaal was? En alles gewoon afhankelijk is van de scaling (de plaatsing van het analoge PAL signaal en de manier waarop) die de fabrikant ingebracht heeft?

Een TFT is tenslotte puur digitaal, en verwacht een dergelijk signaal.

• Nik

Nik

De sterkte van het signaal heeft invloed op de beeldkwaliteit. Een voorbeeld:

Een analoog singaal kan een waarde hebben van 0 tot 1, dus ook 0.2, 0.6 of 0.9.
Een digitaal singaal heeft óf een 0, óf een 1.

Dit is dus het verschil tussen een digitale en analoge overdracht, waar digitaal dus altijd een vaste waarde heeft. Zo voorkom je bijvoorbeeld ruis.

Daarnaast is de resolutie van een LCD aan te passen, alleen, kun je dit zelf niet doen. Er zitten dus scalers in je LCD die er voor zorgen dat iedere input resolutie full screen kan worden weergegeven. Maar het beste werkt nog een native resolutie. De native resolutie is gewoon de standaard resolutie van het scherm. Als we logisch nadenken: Stel, we hebben een input signaal van 800x600, en de native resolutie van de LCD is 1024x768, dan moet de scaler de aanwezige beeldpunten gaan verdelen over meer beeldpunten. Dit zorgt voor zogenaamde artifacts. Tegenwoordig zijn de scalers zo goed, dat wij het niet eens merken. Maar als we een 1024x768 singaal insturen, komt er geen scaler aan te pas. Het aanwezige aantal pixels hoeft niet verminderd of verdubbelt te worden. Dus krijgen we het beste beeld, zonder vervorming.

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 16-08-2005 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan er iemand in de toekomst kijken? _/-\o_

Ik bedoel, zullen ze doorgaan met het maken van tv's met nog hogere resoluties?

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:06:
Is het nu ook zo dat je op een LCD tv de resolutie kan aanpassen? Ik ontvang dus bijvoorbeeld een pal signaal van 960*540 en laat dit dus zien als 1366*768.......?
Zoals hierboven gezegd wordt het gescaled naar die reso :). Het beeld wordt uitgerekt naar volledig beeld. Wat jij zegt klopt dus min of meer ;).
Oja, nog iets anders....LCD is een digitale tv,maar wat gebeurt er met beeld als je gewoon analoog signaal ontvangt. Is er zoveel kwaliteitsverlies.....of ligt het voornameik aan sterkte signaal?
Ik kan uit ervaring vertellen dat dat aan de sterkte van het signaal ligt. Wij hebben een Philips LCD tv, en ontvangen het beeld analoog via de kabel, maar het beeld is echt super. Een hele vooruitgang t.o.v. onze vorige Sony breedbeeld beeldbuis tv :P. Signaal wat niet goed binnenkomt wordt omgezet in een soort digitale ruis, moeilijk uit te leggen, beeld wordt wat minder scherp. In de keuken hebben we een kleinere LCD tv hangen (4:3 verhouding), en deze ontvangt sommige zenders iets minder, maar nogsteeds goed kijkbaar (omdat de kabel gesplitst wordt en wat meters af moet leggen denk ik :P).

Het mooiste beeld ontvang je neem ik aan met een schotel of digitale tv via de kabel. Echter stappen wij hier thuis daar niet op over omdat het beeld voor ons meer dan super is :).

edit: Ik tik te lang :/ :P.

Grolsch Royce!

• Nik

Nik

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:22:

Ik heb een glazen bol. veel hoger zullen de resoluties niet gaan. HDTV wordt de nieuwe standaard, die nog jaren gebruikt zal worden (kijk maar naar PAL). Natuurlijk komen er varianten op, maar zoals de naam al zegt, een "standaard" formaat is wel blijvend. We gaan wel naar de 1920x1080 TV's :) Dat is HTDV op zijn max! Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.dvd.nl/images/achtergronden/000037-02.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Nik op 16-08-2005 23:26 ]

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:22:

In Amerika wordt er door een groot deel van de TV-zenders al in 1920x1080 uitgezonden, daar zal het hier ook wel naar toegaan (in de verre, verre toekomst). Nederland/Europa zal waarschijnlijk nog heel lang, heel ver achter liggen op de VS op dit gebied. (als Nederlandse zenders in de komende jaren in breedbeeld gaat uitzenden ben ik al blij)

Verwijderd

proller schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:25:
[...]

Ik heb een glazen bol. veel hoger zullen de resoluties niet gaan. HDTV wordt de nieuwe standaard, die nog jaren gebruikt zal worden (kijk maar naar PAL). Natuurlijk komen er varianten op, maar zoals de naam al zegt, een "standaard" formaat is wel blijvend. We gaan wel naar de 1920x1080 TV's :) Dat is HTDV op zijn max! Voorbeeld:

[afbeelding]
HDTV in Europa is not done. De consument is prima tevreden met de DVD scherpte (wat eigenlijk PAL/SECAM is op hoge db doorsturing)
Overigens denk ik dat de meeste mensen niet zullen genieten van de resolutie en de scherpte van HDTV. Opeens zien hun of haar acteurs er wel erg beroerd uit.. Slechte huid enzo, de mensen van de makeup hebben overtime, en nog steeds, door de kwaliteit, zien ze er niet meer uit....
Andamanen schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:34:
[...]

In Amerika wordt er door een groot deel van de TV-zenders al in 1920x1080 uitgezonden...
[/quote]

En maar een klein percentage heeft een HDTV toestel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt wel 3d Krusher zo.......Ik bedenk me nu weer iets......

Als je DVD kijkt op een LCD, in welke resolutie wordt die dan weergegeven?

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:44:

Op de resolustie die de dvdspeler doorstuurt (720 x 576 volgensmij), dit wordt echter weer gescaled naar de resolutie van de LCDtv, 1367*768 ofzo dus :P.

Het zelfde geld voor iedere andere bron die je aansluit, alles wordt opgerekt naar de LCDtv resolutie.

Dit oprekken of scalen gebeurd echter goed genoeg dat het er niet lelijk uit ziet ;), integendeel zelfs :).

[ Voor 10% gewijzigd door SuperPaddo op 16-08-2005 23:57 ]

Grolsch Royce!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het woord opgerekt is niet echt juist, het is geschaald, er wordt niets vervormd (ja, de pixels zelf uiteraard ;)), de verhoudingen blijven goed.

Ik heb overigens bij enkele TV's in de specs een faroedja (spelling? :P) chip zien zitten, eentje die erg goed bekend staat om zijn schaling kwaliteit. Misschien ook iets om op te letten als je veel PAL/DVD gaat kijken op een LCD.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

proller schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:47:
Maar je zou dan toch verwachten dat men schermen maakt met 720px in plaats van 768px? Dan hoeft met ook niet te scalen en hou je de resolutie in stand :)
Daarom zit die Sharp waar ik het eerder over had op 540 beeldlijnen (de helft van een 1080p HDTV signaal) en het zit meteen dichtbij de PAL resolutie en met croppen hoef eje dan niet te scalen. NIet iedereen is gecharmeerd vancroppen, maar elke CRT doet het ook al, dus vrijwel iedereen heeft zijn hele leven lang naar een beeld gekeken dat gecropt is en ik heb nog nooit iemand daarover horen klagen.

De opmerkingen dat het scalen tegenwooridg zo goed gebeurt dat je het niet meer merkt is niet waar. Je ziet wel degelijk verschil tussen een niet geschaald beeld en een wel geschaald beeld. Ga maar eens naar de winkel en vergelijk die Sharp met de rest. Hij doet het gewoon net ff beter, minder ruis en meer detail. De verschillen zijn niet wereldschokkend ofzo, maar je krijgt hoe dan ook kwaliteitsverlies als je niet kunt schalen met een afgerond getal (als de resolutie precies het dubbele is dan heb je natuurlijk ook geen "scaling" problemen bedoel ik).

• Nik

Nik

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:12:
[...]

Daarom zit die Sharp waar ik het eerder over had op 540 beeldlijnen (de helft van een 1080p HDTV signaal) en het zit meteen dichtbij de PAL resolutie en met croppen hoef eje dan niet te scalen. NIet iedereen is gecharmeerd vancroppen, maar elke CRT doet het ook al, dus vrijwel iedereen heeft zijn hele leven lang naar een beeld gekeken dat gecropt is en ik heb nog nooit iemand daarover horen klagen.

De opmerkingen dat het scalen tegenwooridg zo goed gebeurt dat je het niet meer merkt is niet waar. Je ziet wel degelijk verschil tussen een niet geschaald beeld en een wel geschaald beeld. Ga maar eens naar de winkel en vergelijk die Sharp met de rest. Hij doet het gewoon net ff beter, minder ruis en meer detail. De verschillen zijn niet wereldschokkend ofzo, maar je krijgt hoe dan ook kwaliteitsverlies als je niet kunt schalen met een afgerond getal (als de resolutie precies het dubbele is dan heb je natuurlijk ook geen "scaling" problemen bedoel ik).
Ligt er ook aan welke Sharp jij in gedachten hebt. Ik sta in een winkel, en ik kan nu niet zeggen dat ik Sharp zo'n mooi beeld vind geven (alleen een nieuw HDTV type doet dat wel, maar daar kun je de pixels dan ook weer bij tellen :/). Oftewel, jouw Sharp kan nog zo mooi zijn, over het algemeen zien mensen geen verschil tussen scalers. Tenzij je er echt op gaat letten, dan zie je wel degelijk verschil.

Ik denk dat we een beetje rondjes blijven lopen met deze thread, ik denk dat we allen duidelijk zijn geweest over resoluties, scalers, en digitaal / analoog singnaal. Wat ik nogmaals wil zeggen is, kijk zelf in een winkel. En dan niet de schop om de hoek die 10 LCD's en 25 CTR's op één kabelaansluiting gesplitst heeft staan. Vraag desnoods of ze een DVD speler voor je aan willen sluiten op iedere TV (een goede DVD speler, en een goede kabel ertussen dan he!). Wedden dat je dan een heel eind komt?

@ hieronder:
RAF1 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 08:36:
[...]

Haal 1080i en 1080p niet door elkaar. Resolutie is het zelfde maar de eerste is interlaced en de tweede progressive scan. B)
Het is dus 1080i en/of 720p wat we te zien gaan krijgen (hopelijk).

[ Voor 10% gewijzigd door Nik op 17-08-2005 08:38 ]

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:12:
[...]

Haal 1080i en 1080p niet door elkaar. Resolutie is het zelfde maar de eerste is interlaced en de tweede progressive scan. B)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RAF1 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 08:36:
Je hebt gelijk! Maar ik word ook helemaal ramgek van al die resoluties bij HDTV, za\e hadden gewoon voor 1 resolutie op 1 manier moeten kiezen.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

proller schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 08:00:
Ligt er ook aan welke Sharp jij in gedachten hebt. Ik sta in een winkel, en ik kan nu niet zeggen dat ik Sharp zo'n mooi beeld vind geven (alleen een nieuw HDTV type doet dat wel, maar daar kun je de pixels dan ook weer bij tellen :/). Oftewel, jouw Sharp kan nog zo mooi zijn, over het algemeen zien mensen geen verschil tussen scalers. Tenzij je er echt op gaat letten, dan zie je wel degelijk verschil.
Deze Sharp dus:

Meeste mensen zien inderdaad weinig of geen verschil, maar tweakers zijn natuurlijk niet "de meeste mensen", die willen meestal zo min mogelijk compromissen maken. B)

Verder zat mijn vader te twijfelen tussen die Sharp en de JVC LTS60B en uiteindelijk is hij voor de JVC gegaan. Als het mijn keuze had geweest had ik dezelfde gemaakt. Ben dus niet een Sharp fanboy ofzo ;)

• Exirion
  • Laatst online: 23:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:40:
Ja dat heb je juist. Sharp is de enige die wel een paneel op de markt heeft die de native resolutie van PAL aankan, merk je meteen want het is qua scherpte en ruis het beste scherm, in mijn ogen. Loopt ook een topic over.
Onzin, zoals ik in dat andere topic ook al aangeef. In LCD TV's zit enorm veel digitale beeldbewerking dus het is geen enkel probleem om met 1368x768 een haarscherp beeld zonder extra ruis te produceren. Bovendien is die resolutie die Sharp opgeeft helemaal geen PAL resolutie. Sterker nog, het wijkt er zodanig weinig van af dat je door de lagere resolutie eigenlijk meer artefacts zou kunnen verwachten dan met die 1368x768.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Om nog even alles op een rijtje te zetten.....

DVI gebruik je om pc aan tesluiten op PC, maar kan ook met VGA. Echter is DVI mooier???? Of is er nog een andere reden om DVI boven VGA te gebruiken?

HDMI wordt gebruikt om beeld en geluid aan te sturen. Is HDMI dan een soort standaard voor je PC ofzo? Wanneer ga ik HDMI gebruiken? O-)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Exirion schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:34:
Onzin, zoals ik in dat andere topic ook al aangeef. In LCD TV's zit enorm veel digitale beeldbewerking dus het is geen enkel probleem om met 1368x768 een haarscherp beeld zonder extra ruis te produceren. Bovendien is die resolutie die Sharp opgeeft helemaal geen PAL resolutie. Sterker nog, het wijkt er zodanig weinig van af dat je door de lagere resolutie eigenlijk meer artefacts zou kunnen verwachten dan met die 1368x768.
De Sharp cropt dus hij schaalt niet, het levert dan ook geen enkele artefact op. Het is natuurlijk jammer dat hij cropt, maar elke CRT doet het en daar kijken de meeste mensen al bijna hun hele leven tegenaan zonder daar een probleem mee te hebben. De 6% die hij cropt is ook niet veel, zoals ook een test van DeeD2k2 laat zien.

DeeD2k2 in "Wat is de PAL (breedbeeld)resolutie? Toc..."

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 17-08-2005 22:33 ]

• Nik

Nik

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 21:49:
Om nog even alles op een rijtje te zetten.....

DVI gebruik je om pc aan tesluiten op PC, maar kan ook met VGA. Echter is DVI mooier???? Of is er nog een andere reden om DVI boven VGA te gebruiken?

HDMI wordt gebruikt om beeld en geluid aan te sturen. Is HDMI dan een soort standaard voor je PC ofzo? Wanneer ga ik HDMI gebruiken? O-)
DVI is voor je PC, het kan ook met VGA. VGA is analoog. DVI is digitaal. Daarnaast, je videokaart stuurt het singaal DIGITAAL je kaart uit, moet dat omvormen naar VGA / ANALOOG signaal, en dan veranderd je LCD het weer naar DIGITAAL. Dus een omweg. En we houden niet van omwegen ;)

HDMI ga je gebruiken als je 1: een DVD speler heb die het ondersteund (mogelijk de nieuwe blueray en hddvd spelers) en 2: een scherm hebt met een HDMI aansluiting. HDMI is geen standaard voor je PC, dat is DVI al (ookal komt HDMI ook binnenkort, voor schermen met ingebouwde spekaers bijvoorbeeld, maar dit zal niet snel zijn, aangezien je dan een videokaart en audiokaart moet gaan combineren!). HDMI gaat de standaard kabel worden voor de overdracht van HD singalen (zowel audio als video @ digitaal).

Verwijderd

Topicstarter
Dus bij keuze LCD moet je letten op:

HDMI
DVI
VGA
Resolutie
HDTV

en natuurlijk de grote.......HDMI lijkt me een beetje overbodig nog.... 8)7

• Nik

Nik

HDMI aansluiting is juist _niet_ overbodig. Ik hoop dat wel snel van Pal(plus) afstappen, en dan lekker overgaan op HDTV. Filmmakers hebben al contracten lopen om hun content op HDDVD en BlueRay te persen. Juist met HDMI komt die HD tot zijn recht. En nu kun je zeggen "dat duurt nog wel even", maar hoe lang wil jij met je TV doen? ALs je 5-10 jaa er mee doet is HD toch wel aardig standaard (voor films dan). Echter, TV uitzendingen doe ik geen uitspraak over, zie ook het breedbeeld verhaal ;)

• RAF1
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 22:51:
Dus bij keuze LCD moet je letten op:

HDMI
DVI
VGA
Resolutie
HDTV

en natuurlijk de grote.......HDMI lijkt me een beetje overbodig nog.... 8)7
Ik zou ook letten op de kleur weergave. Erg belangrijk

Verwijderd

Topicstarter
Kun je vanaf je PC DVI uitgang contact maken met je LCD HDMI ingang?

Ik las op de website van JVC (model LT 26S60) dat dat niet kan!

Welke overweging is dan beter--> 1. LCD met VGA en HDMI of
2. LCD met DVI zonder HDMI

Ik heb namelijk geen 26 inch LCD gezien die alles heeft!

• Nik

Nik

Ja dat kan. Er zijn DVI naar HDMI verloopjes te koop. Alleen heb je dan geen geluid (dus die moet je los verbinden, via stereojacks of misschien wel SPDIF als je een versterker hebt.

Welke overweging beter is moet je zelf weten. Heb je een home cinema receiver dan maakt het niets uit (kun je zowel het geluid via versterker als tv laten lopen). Heb je geen home cinema receiver, dan is HDMI een betere keuze (alles in 1 kabel).

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het te snappen, maareh..

HDMI wordt dus een soort aansluiting van DVD naar LCD? Verder niets met PC te maken en niets met de Kabel/digitale tv aansluiting?

Ik heb een versterker(marantz sr500) dus heb ik geen DVI nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:36:
Ik probeer het te snappen, maareh..

HDMI wordt dus een soort aansluiting van DVD naar LCD? Verder niets met PC te maken en niets met de Kabel/digitale tv aansluiting?

Ik heb een versterker(marantz sr500) dus heb ik geen DVI nodig?
In de laatste zin bedoel ik HDMI ipv DVI

• franssie
  • Laatst online: 02:39

franssie

Save the albatross

pssst .. er zit een edit knopje ergens verstopt! :)
(rechtsboven dus)

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 18-08-2005 11:51 . Reden: kijken waar knopje zit ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nik

Nik

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:37:
[...]

In de laatste zin bedoel ik HDMI ipv DVI
HDMI = VIDEO + AUDIO

DVI = VIDEO

Simple as that :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 18-08-2005 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Snap ik! Maar wordt HDMI standaar voor je DVD speler of voor je PC?

• Nik

Nik

HDMI ga je veel standaard zien op High Definition DVD / BlueRay spelers, en DVI is al de standaard voor de PC. HDMI zul je niet snel op een PC tegenkomen, aangezien videokaarten alleen video uitzenden. Er zullen vast onboard oplossingen komen die zowel video als audio doorsturen (onboard video en audio chip).

Maar DVD / BlueRay = HDMI als standaard, en bij PC is het DVI :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:44:

Erg veel berichten al in deze thread en niet 1 persoon die hier het goede antwoord op geeft. Laat ik het dus maar eens proberen.

PAL DVD is een digitale bron. Je hebt dus een daadwerkelijke horizontale resolutie. De gehele resolutie is 720*576. Dit is een 5:4 verhouding, maar omdat de pixels van je TV niet vierkant zijn komt het in de praktijk op een 4:3 verhouding neer.

Echter, het overgrote deel van het DVD materiaal is anamorph opgeslagen. Om de juiste verhoudingen weer te krijgen -moet- het worden opgerekt naar 16:9 formaat.

Als jouw LCD nou precies de PAL resolutie zou hebben van 720*576, dan zul je beeldlijnen kwijtraken: je scherm zal het beeld in de verticale richtingen samendrukken tot iets van 720*405. Je raakt dus rond de 171 beeldlijnen kwijt op deze manier (dit worden zwarte balken).

In plaats van samendrukken in de verticale richting, kun je ook oprekken in de horizontale richting. Een 720*576 anamorph beeld pas precies 16:9 in een 1024*786 resolutie. Als je scherm zelf een 4:3 beeldverhouding heeft zie je nu nog steeds zwarte balken, maar het gedeelte wat beeld bevat zal wel alle 576 lijnen van het oorspronkelijke beeld bevatten.

Als je van een widescreen LCD uitgaat met vierkante pixels dan is 1024*576 precies een 16:9 beeldverhouding, maar ook deze resolutie zie je niet vaak bij LCD schermen.

Maar samengevat, vanwege het anamorpje karakter van veel DVDs wil je dus altijd een LCD scherm met meer pixels dan je verwacht nodig te hebben aan de hand van de PAL resolutie.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 12:28:
Erg veel berichten al in deze thread en niet 1 persoon die hier het goede antwoord op geeft. Laat ik het dus maar eens proberen.
Beetje jammer dat je dat zelf ook niet helemaal doet. Je begint goed, over de niet vierkante pixels. Was daar alleen bij gebleven, en vergeet het verhaal dat je nu, erg warrig, hebt vertelt. ;)
Je geeft het aan het eind zelf als aan: ook LCD's hoeven geen vierkante pixels te hebben. dat zie je alleen al aan het feit dat verschillende LCD's met een gelijk beeldoppervlak verschillende resoluties kunnen hebben en het feit dat de, veelgebruikte, resoluties 1280/768 en 1024/768 ongelijk zin aan 16/9 . Resizen naar een lagere resolutie is dus helemaal niet nodig. Een LCD scherm, optimaal voor PAL DVD zou dus wel degelijk een resolutie van 576 x 720 hebben. De pixels zijn echter niet vierkant.

Ik wil iedereen hier echter één advies geven: Ga zelf eens kijken. Het is net als een discussie over speaker kabels, er zijn veel theorieën te bedenken, maar of je het verschil ook hoort (of in dit geval ziet) kan je alleen in de praktijk testen.
Ik mag in een topic over een Sharp TV wel hebben onderbouwd waarom de resolutie van dat ding zo gek nog niet is, maar daarmee wil ik absoluut niet zeggend at het zo'n goede TV is. Ik heb hem simpelweg nog nooit gezien. Laat staan vergeleken.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• RAF1
DeeD2k2 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 13:05:
[...]
Beetje jammer dat je dat zelf ook niet helemaal doet. Je begint goed, over de niet vierkante pixels. Was daar alleen bij gebleven, en vergeet het verhaal dat je nu, erg warrig, hebt vertelt. ;)
Je geeft het aan het eind zelf als aan: ook LCD's hoeven geen vierkante pixels te hebben. dat zie je alleen al aan het feit dat verschillende LCD's met een gelijk beeldoppervlak verschillende resoluties kunnen hebben en het feit dat de, veelgebruikte, resoluties 1280/768 en 1024/768 ongelijk zin aan 16/9 . Resizen naar een lagere resolutie is dus helemaal niet nodig. Een LCD scherm, optimaal voor PAL DVD zou dus wel degelijk een resolutie van 576 x 720 hebben. De pixels zijn echter niet vierkant.

Ik wil iedereen hier echter één advies geven: Ga zelf eens kijken. Het is net als een discussie over speaker kabels, er zijn veel theorieën te bedenken, maar of je het verschil ook hoort (of in dit geval ziet) kan je alleen in de praktijk testen.
Ik mag in een topic over een Sharp TV wel hebben onderbouwd waarom de resolutie van dat ding zo gek nog niet is, maar daarmee wil ik absoluut niet zeggend at het zo'n goede TV is. Ik heb hem simpelweg nog nooit gezien. Laat staan vergeleken.
Eindelijk iemand die het echt begrijpt _/-\o_ Je moet er niet over lullen, je moet kijken met je favoriete dvd('s). Dan pas zie je het echte verschil. Theorie en praktijk zijn bijna nooit hetzelfde.

Verwijderd

DeeD2k2 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 13:05:
[...]
Een LCD scherm, optimaal voor PAL DVD zou dus wel degelijk een resolutie van 576 x 720 hebben. De pixels zijn echter niet vierkant.
Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid absoluut in pacht heb. Het vierkante vs non-vierkante verhaal maakt het idd wat ingewikelder, alsmede het feit dat voor de DVD standaard zowel PAL als NTSC horizontaal 720 pixels hebben.

Wel denk ik dat je het gewoon fout hebt als je stelt dat 720 x 576 voor DVDs de optimale resolutie is. Dat is gewoon niet waar. Je negeert mijn hele verhaal over anamorphe opnames. Als je een 16:9 anamorphe opname op een 4:3 scherm weergeeft in 720*576 resolutie, dan mis je beeldlijnen. Dat moet je toch met me eens zijn?

Je hebt wel gelijk dat een 16:9 LCD scherm, met ENORM uitgerekte pixels inderdaad in theorie met een 720*576 resolutie anamorphe 16:9 DVD perfect zou kunnen weergeven. Echter, denk eens een stap verder. Zo'n scherm zou 4:3 materiaal totaal niet weer kunnen geven, iniedergeval niet zonder extreme downscaling te doen, wat er door de uitgerekte pixels icm verlaagde resolutie echt heel erg slecht uit zal gaan zien. Het merendeel van de TV uitzendingen (zowel analoog and DVB) is 4:3. Een gedeelte van de DVDs zijn 4:3 (voornamelijk concert registraties, sport, en series).

Zo'n special purpose scherm als jij voorstelt, zal dus in de praktijk een zeer beperkte waarde hebben. Ergo, zo ver als ik weet bestaan ze ook niet. Het is -veel- makkelijker om een scherm te maken met een voldoende hoge resolutie zodat je zowel 4:3 isomorph als 16:9 anamorph correct weer kan geven.

Zie ook mijn uitleg in Verwijderd in "Max -> DVD resolutie" , die het fenomeen mischien wat duidelijker beschrijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 14:18 ]

• RAF1
Maar waarom eigenlijk een lcd-schem? Heb je wel eens goed naar de kleur groen gekeken op een LCD. Das dus errug slecht. Geeft mij nog steeds maar een CRT, das technisch gezien nog steeds het beste scherm.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:16:
Wel denk ik dat je het gewoon fout hebt als je stelt dat 720 x 576 voor DVDs de optimale resolutie is. Dat is gewoon niet waar. Je negeert mijn hele verhaal over anamorphe opnames. Als je een 16:9 anamorphe opname op een 4:3 scherm weergeeft in 720*576 resolutie, dan mis je beeldlijnen. Dat moet je toch met me eens zijn?
Je hebt gelijk. Daarom hebben ze ook breedbeeld TV's uitgevonden. Daarnaast kan je niet tot nauwelijks LCD TV's met een 4:3 beeldverhouding krijgen in middelgraat tot groot formaat. Weer een theorie gevalletje. Ik de praktijk komt het nauwelijks voor. ;)
Je hebt wel gelijk dat een 16:9 LCD scherm, met ENORM uitgerekte pixels inderdaad in theorie met een 720*576 resolutie anamorphe 16:9 DVD perfect zou kunnen weergeven. Echter, denk eens een stap verder. Zo'n scherm zou 4:3 materiaal totaal niet weer kunnen geven, iniedergeval niet zonder extreme downscaling te doen, wat er door de uitgerekte pixels icm verlaagde resolutie echt heel erg slecht uit zal gaan zien. Het merendeel van de TV uitzendingen (zowel analoog and DVB) is 4:3. Een gedeelte van de DVDs zijn 4:3 (voornamelijk concert registraties, sport, en series).
Los van het feit dat je 4:3 materiaal nooit fatsoenlijk op een breedbeeld TV weer kan geven (tenzij je horizontaal zwarte balken toevoegt), voeren we een vreemde discussie over resoluties. Zoals ik jou stukje las, zou 720x576 geen optimale resolutie zijn voor anamorphe PAL DVD's. Als argument haal je andere beeldformaten aan. Daarmee blijft het nog wel de optimale resolutie voor zo'n DVD (als de beeldverhouding van het toestel 16:9 is) maar is het verre van optimaal in algemeen gebruik. Dat ben ik helemaal met je eens. Kortom, mijn post was iets te beknopt...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

DeeD2k2 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:13:
Los van het feit dat je 4:3 materiaal nooit fatsoenlijk op een breedbeeld TV weer kan geven (tenzij je horizontaal zwarte balken toevoegt),
Hoewel lang niet iedereen het met me eens zal zijn, is voor mij "fatsoenlijk" in de eerste instantie:

* In de juiste verhoudingen
* Zonder verlies van resolutie of andersinds beeldinformatie

Volgens mijn persoonlijk definitie kan een breedbeeld TV met balken links rechts 4:3 dus wel fatsoenlijk weergeven. :) Overigens heb je wel wat meer formaten, en veel bioscoop filmen zijn dan irritant genoeg ook weer niet 16:9, maar veelal nog wat wijder. Alleen met voldoende resolutie kun je al die formaten opvangen. Je beeld wordt dan wel kleiner natuurlijk naar gelang de balken, en bij sommige native resoluties van LCD schermen ontkom je niet aan scaling helaas.
zou 720x576 geen optimale resolutie zijn voor anamorphe PAL DVD's. Als argument haal je andere beeldformaten aan. Daarmee blijft het nog wel de optimale resolutie voor zo'n DVD (als de beeldverhouding van het toestel 16:9 is)
Ik denk dat we het voorderest wel eens zijn :) Maar op dit stukje blijf ik toch bij mijn standpunt. Zelfs voor 16:9 DVD materiaal op een 16:9 breedbeeld LCD is 720*576 (volgens mij!) niet ideaal. Je pixel elementen worden dan wel erg langgerekt. Je komt dan in de problemen met je subpixels:

Als je subpixels ( rood, groen, en blauw) namelijk een hele brede enkele pixel voorstellen, dan zal bij een enkel vlak in een voornamelijk primaire kleur (zoals bijvoorbeeld een rood tapijt) slechts 1 subpixel aan staan (rood bijvoorbeeld). Dit betekent dus dat de afstand tussen twee subpixels die aan staan (het rode element dus van 2 naast elkaar liggende hele pixels) erg groot is. Je ziet dan duidelijke zwarte verticale strepen in je beeld.

Bij een hogere resolutie (met vierkante, of bijna vierkante pixels), zal die zelfde eerdere langwerpige pixel nu op 2 echte pixels vallen. Op dezelfde ruimte als waar eerst 2 rode subpixels aanstonden met veel ruimte ertussen, zal nu om en om 4 rode (kleinere) subpixels aanstaan. Dit geeft een veel egaler beeld.

Verwijderd

16:9 materiaal dat anamorph is opgeslagen zal op een BB tv horizontaal uitgerokken worden weergegeven. Dit gebeurt software matig. Letterboxed opgeslagen 16:9 materiaal (thank god dat er daar niet al te veel meer van zijn)
Wanneer je 16:9 anamorph materiaal op een 4:3 (lcd)tv wilt kijken moet je een verticale squeeze doen om een juiste aspect ratio te verkrijgen. Op een lcd gebeurt dat software matig. Bij een crt wordt de geometrie aangepast en de lijnen verticaal dichter op elkaar gescand. Daarom wordt het beeld na een anamorphisch correctie (knopje met 16:9 erop) helderder en scherper.
Als je dit soort dingen uitvoerig wilt testen op een tv bij aankoop dan raad ik aan om de AVIA of DVE testdisc te halen. bv hier: http://www.htforum.nl/ITCshop/
Deze disc bevat patronen om de scaling, deinterlacing te controleren en op crts geometrie. convergentie en astigmatisatie. Toch grappig om te zien wat een bbtv met moire patroon doet wanneer je 100hz advanced scan aanzet. B) Of te zien dat zo'n dure bak gewoon bijna 10% overscan heeft.

• Nik

Nik

RAF1 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:29:
Maar waarom eigenlijk een lcd-schem? Heb je wel eens goed naar de kleur groen gekeken op een LCD. Das dus errug slecht. Geeft mij nog steeds maar een CRT, das technisch gezien nog steeds het beste scherm.
Groen is goed te doen, maar rood, daar hebben LCD's blijkbaar een hekel aan, dat worden (9 van de 10 keer) blokjes die maar niet stil staan :/ Verder kies ik voor LCD omdat het makkelijker in het interieur te plaatsen is, en omdat ik het bveeld wél scherper vind :) gewoon een persoonlijke smaak hoor, net als jouw kleding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:22:
Bij een crt wordt de geometrie aangepast en de lijnen verticaal dichter op elkaar gescand. Daarom wordt het beeld na een anamorphisch correctie (knopje met 16:9 erop) helderder en scherper.
Deze mogelijheid was ik nog vergeten te vermelden ja. Mijn 4:3 Philips 29pt5302 (blackline serie) heeft inderdaad deze mogelijkheid. Met sommige hele oude schermen kon je dit met de hand doen (zaten draaiknopjes op, bv de oude commodore 1080 monitor kon dit). Zowieso kan bijna elk scherm dat als computer monitor is bedoeld dit (bv alle VGA schermen).

Vergeet echter ook niet dat het overgrote deel van de gewone 4:3 TVs helemaal niet de mogelijkheid heeft om de geometrie aan te passen, en dat het 16:9 knopje dus ook niet op deze schermen zit.

Op dergelijke TVs (en dat is nog steeds de overgrote meerderheid) kun je 16:9 anamorph materiaal op een 4:3 TV alleen in de goede verhoudingen weergeven door de DVD speler te laten squeezen, en dat is door die bijna 200 lijnen weg te laten.

Verwijderd

klopt. Als je ingeeft in je dvd speler dat je een 16:9 scherm hebt zal de dvd speler 4:3 anamorph uitspugen. Anders maakt hij er letterboxed bb van.

• RAF1
proller schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:26:
[...]

Groen is goed te doen, maar rood, daar hebben LCD's blijkbaar een hekel aan, dat worden (9 van de 10 keer) blokjes die maar niet stil staan :/ Verder kies ik voor LCD omdat het makkelijker in het interieur te plaatsen is, en omdat ik het bveeld wél scherper vind :) gewoon een persoonlijke smaak hoor, net als jouw kleding.
Ik maak m'n vrienden (met LCD's en Plasma's) nog steeds gek met de scherpte en kleur van m'n CRT. En dat voor en fractie van de prijs :)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maar goed zij maken jou weer gek met de ongelofelijke omvang van een CRT tv ;)

Mensen kopen een LCD of Plasma natuurlijk niet omdat het beeld beter is dan bij CRT. Je kiest bij een LCD of Plasma gewoon voor het minst slechte beeld in mijn ogen. Alleen met een digitaal signaal kunnen ze meekomen, maar CRT blijft gewoon superieur. Het enige minpunt van CRT (qua beeld) is de geometrie en dat een CRT in de regel een vrij grote overscan heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even wat over dat HDTV.....wat voor aansluiting(en) moet je hebben om dit te kunnen ontvangen op je LCD tv?

Moet je hiervoor HDMI hebben of is component ingang(s-composite) genoeg?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 19:07 ]

Verwijderd

proller schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:26:
[...]

Ik heb nog nooit problemen gehad met rode vlakken, zelfs niet bij commercials met vol rood (vodafone of whatever...)
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:15:
Maar goed zij maken jou weer gek met de ongelofelijke omvang van een CRT tv ;)

Mensen kopen een LCD of Plasma natuurlijk niet omdat het beeld beter is dan bij CRT. Je kiest bij een LCD of Plasma gewoon voor het minst slechte beeld in mijn ogen. Alleen met een digitaal signaal kunnen ze meekomen, maar CRT blijft gewoon superieur. Het enige minpunt van CRT (qua beeld) is de geometrie en dat een CRT in de regel een vrij grote overscan heeft.
Tja, bij dvd's kon mijn vorige flatscreen crt van nog geen 3 jaar oud toch echt niet tippen aan het beeld op mijn lcd....dat is wel zo ontzettend mooi in vergelijking: veel meer diepte, prachtige details...echt super, enige zijn zwarte vlakken, daar hebben alle lcd's nog teveel problemen mee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:57:
Nog even wat over dat HDTV.....wat voor aansluiting(en) moet je hebben om dit te kunnen ontvangen op je LCD tv?

Gaat scart dus echt vervangen worden?

• Nik

Nik

Scart blijft wel, er komt alleen HDMI bij :)

Verwijderd

proller schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 22:06:
Scart blijft wel, er komt alleen HDMI bij :)
Of Display port :(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:15:
Een goeie LCD/plasma is veelal superieur aan een CRT hoor. Dat ze er alleen met digitaal signaal goed uitzien is echt onzin. Ik heb heel wat TV's gezien en bewust voor een goeie LCD TV gekozen. Een CRT ziet er echt niet beter uit, alleen al om het feit dat je bij vrijwel elke CRT convergentieafwijkingen rondom ondertitels/logo's ziet en de geometrie is zelfs bij dure CRT TV's vaak matig. Het belangrijkste voordeel van een CRT vind ik wel 'het zwart' in een donkere kamer.

Mensen vergeten vaak ook even dat er nogal wat kwaliteitsverschillen zijn. Er wordt gedacht "oh LCD/plasma dus dan is het goed" 8)7 Er zijn enorm beroerde LCD TV's die onscherp zijn (slechte tuners), die sneeuwen (goedkope verscherpingtechnieken die ruis erg versterken), slecht contrast hebben, kleurafwijkingen vertonen (onecht beeld) en slecht scalen (ondertitels zien er dan korrelig en lelijk uit).

Een goeie LCD TV kan wel 2 keer zo duur zijn als een slechte met dezelfde afmetingen, en wel 3 keer zo duur als een vergelijkbare CRT, maar dan heb je ook wel een geweldig beeld. Dat de prijs/kwaliteit-verhouding voor het gros van de mensen buiten proporties is laten we even buiten beschouwing ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dan vraag ik me af welke LCD's en Plasma's ik dan gemist heb. Want ik heb nog nooit een LCD of plasma gezien die net zo mooi beeld geeft als een goede CRT. Het enige minpunt van CRT's is dat de geometrie niet zo goed is als bij een LCD, daar die daar natuurljk 100% scoren. Verder zijn de kleuren beter (meer kleuren), heeft een CRT geen problemen met zwartweergave en heeft een CRT oplossend vermogen.

[ Voor 47% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 22-08-2005 18:49 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Oscar Mopperkont schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:45:
Dan vraag ik me af welke LCD's en Plasma's ik dan gemist heb. Want ik heb nog nooit een LCD of plasma gezien die net zo mooi beeld geeft als een goede CRT. Het enige minpunt van CRT's is dat de geometrie niet zo goed is als bij een LCD, daar die daar natuurljk 100% scoren. Verder zijn de kleuren beter (meer kleuren), heeft een CRT geen problemen met zwartweergave en heeft een CRT oplossend vermogen.
De Philips 32PF9986 is vrij lang als beste in z'n prijsklasse beschouwd. Inmiddels komt er wel weer een nieuwe generatie aan (van meerdere merken). Toegegeven, je betaalt er zo'n 2700 euro voor, maar dan heb je ook wel schitterend beeld met Pixel Plus 2 en Ambilight. Zelf heb ik de 32PF9976 die geen Ambilight heeft en dat is toch erg prettig TV kijken ;)

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:45:
lol. Kom maar eens kijken als er een HDTV filmpje op afspeelt. Plasma kleuren lopen in de miljarden dus ook daar zit geen "probleem". Dan nog even een CRT in het zelfde (42") formaat ernaast en dan wil ik je nog eens horen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 19:13 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:57:

HDMI en/of DVI, thats it :) (wel HDPC compatible!!!).

Als je je geluid via je surround receiver laat lopen zit je met HDPC compatible DVI in feite altijd goed omdat er ook kabels bestaan met aan de ene kant DVI en andere kant HDMI.

Ook nu heb je er al wat aan omdat er ook DVD spelers bestaan met HDMI/DVI aansluiting zodat je jouw LCD scherm met een digitaal signaal voedt en dat is gewoon het beste, hands down.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
En wat betreft verschil CRT <-> LCD. Praten we dan over TV signalen of DVD's? Daar zit natuurlijk wel wat verschil tussen. Ik kijk zelf érg weinig TV en heb wel eens CRT's gezien die nog beter TV beeld geven dan mijn LCD (maar heb dan ook een vlut signaal). Maar qua DVD's heb ik nog nooit een CRT gezien welke mooier DVD's weergeeft dan m'n LCD. Ik vind CRT's blurbakken nu ik m'n eigen beeld gewend ben.

Verwijderd

Abbadon schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:33:
En wat betreft verschil CRT <-> LCD. Praten we dan over TV signalen of DVD's? Daar zit natuurlijk wel wat verschil tussen. Ik kijk zelf érg weinig TV en heb wel eens CRT's gezien die nog beter TV beeld geven dan mijn LCD (maar heb dan ook een vlut signaal). Maar qua DVD's heb ik nog nooit een CRT gezien welke mooier DVD's weergeeft dan m'n LCD. Ik vind CRT's blurbakken nu ik m'n eigen beeld gewend ben.
Precies inderdaad wat ik en exirion al hadden gezegd, maar ik zat laatst anna and the king op mijn lcd aan het kijken, daarna het einde boven in bed op mijn oude crt gekeken...was wel even een tegenvaller: je ziet gewoon de beeldlijnen opeens en veel minder details op gezicht bijvoorbeeld, crt's hebben een mooi oplossend vermogen, maar dat is ook wat hen gelijk slechter maakt bij beter beeld.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:11:
lol. Kom maar eens kijken als er een HDTV filmpje op afspeelt. Plasma kleuren lopen in de miljarden dus ook daar zit geen "probleem". Dan nog even een CRT in het zelfde (42") formaat ernaast en dan wil ik je nog eens horen.
HDTV heb ik nog nooit in actie gezien, dus daar kan ik niks over zeggen en daar kun je best wel eens gelijk hebben. Daar LCD's een hogere resolutie hebben en dan dus meer detail kunnen laten zien. Plasma kent inderdaad de kleurproblemen niet, maar de resolutie is dan ook weer laag, dus dan zal LCD weer in het voordeel zijn bij HDTV.

Maar als je dan met HDTV signalen gaat werken dan zou je ook met een HDTV CRT moeten gaan vergelijken. Bijvoorbeeld zoiets:
http://www.sonystyle.com/...yName=tv_34%22to36%22TVs#

Ook die tv eb ik natuurlijk nog nooit in actie gezien, maar volgens mi moet die ook wel wat details kunnen weergeven ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vraag me af of de personen die crt's zo geweldig vinden wel eens hebben nagedacht hoe je zo'n bakbeest in een hedendaags interieur moet integreren. Die dingen zijn door hun afmetingen enorm obstructief. Zelfs al zou de beeldkwaliteit superieur zijn (waar ik het niet mee eens ben), dan nog zijn het ondingen. Ondanks lompe afmetingen zijn ze ook nog eens nauwelijks verkrijgbaar met een beelddiagonaal van meer dan 32 inch (als je dat al zou willen bij een crt).

Crt's zijn vanwege hun wazigheid en het feit dat ze goed overweg kunnen met interlaced beelden erg geschikt voor het weergeven van brakke analoge tv-signalen. De goede LCD die digitaal wordt aangestuurd geeft een uitstekend beeld. Met HDTV is het helemaal een kansloze zaak voor de crt.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dat is ook de reden dat mijn ouders voor een LCD zijn gegaan en als ik tzt werk en er geld voor heb ook voor LCD ga, ik hoef ook zo'n bakbeest niet te hebben. Mijn ouders kijken voorlopig alleen nog maar naar analoog beeld en daar is iedereen het wel over eens dat ze daarvoor beter een CRT hadden kunnen nemen. Maar als je een beetje fatsoenlijke beeldgrootte wilt hebben dan is een CRT te lomp. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Alleen ging de discussie nu eigenlijk alleen over de beeldkwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog belangrijke redenen waarom we geen plasma meer moeten kopen? De resolutie hiervan is toch een stuk lager....

Of zijn er andere redenen?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Nog steeds het probleem van inbranden:

http://kassa.vara.nl/port...sa_artikel&number=1482691

Volgens mij wordt het door veel plasma bezitters ontkend, maar ik heb die uitzending gezien en het was echt een heel groot kleurverschil. Het probleem doet zich minder (of zelfs helemaal niet) voor als je gewoon op 16:9 kijkt en niet 24/7 dezelfde zender. Maar ze kunnen nog steeds inbranden.

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25-08-2005 12:12 ]

• Nik

Nik

Tja, natuurlijk doen ze dat. Maar het leuke is, het gaat ook weer weg. Dit kun je op 2 manieren doen:

1: negatieve kleuren aanzetten, dit moet je eens in de zoveel tijd doen, de meeste goede plasma's hebben deze functie al

2: tv op een andere zender zetten, waar geen logo of wat te zien is (dvd weergave).

Maar ook LCD's branden in (in de eerste branduren!). Als ik GT4 op mijn PS2 speel, dan zie je na een uur ook dat er een vorm van "inbranden" heeft plaats gevonden op het scherm (bij de tellers e.d.). Dit gaat na een uur ook weer weg als je naar iets anders kijkt.

Helemaal weg is het dus niet, maar je moet gek doen wil je zo iets in laten branden...

bovenstaande is slechts gebaseerd op ervaring, ieder scherm is weer anders

[ Voor 9% gewijzigd door Nik op 25-08-2005 11:43 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

LCD brandt niet in! De pixels worden star, maar dat is toch net weer ff wat anders en ook dat trekt weer weg. Bij Plasma moet je de rest als het ware "bijbranden" bij LCD maak je de pixels weer los.

Ik zie op mijn notebook ook de rand van IE en ander progs lopen, daar ongeveer elk programma een zelfde balk aan de bovenkant heeft.

Verwijderd

Inbranden is bij plasma's alleen een probleem voor echt domme mensen of mensen die niet goed zijn voorgelicht door de winkel of het merk van de plasma. De eerste 1000 uur moet je gewoon voorzichtig aan doen (en dan nog zal je er bij de laatste generatie "goede/dure" plasma's weinig van merken als je iets wat langer aan laat staan).

Wat mij betreft is bij plasma's het probleem dat er vaak een bromtoon inzit, er nog steeds glas voor zit (en dat spiegelt...zo'n enorme glasplaat) en de lage resolutie waardoor het beeld in mijn ogen minder mooi is dan dat van een lcd. Enige voordeel wat veel mensen vinden is dat het beeld "filmischer" en meer op dat van een crt lijkt, lcd zou scherper en harder zijn, wat ik juist enorm mooi vind en wat een 3d beeld geeft...

• JvS
  • Laatst online: 22:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:07:
De eerste 1000 uur moet je gewoon voorzichtig aan doen
Wat een onzin :D. de 1e 1000uur... Weet je hoeveel jaar TV kijken dat is? Ik gebruik mijn scherm denk ik 15u in de week, dus dan moet ik anderhalf jaar "voorzichtig" inspelen? :D.

Dat is toch geen doen, 1000u voorzichtig aan doen. En daarna kan je helemaal los ofzo? :P

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 25-08-2005 12:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen DVI-D / HDCP-ingang en HDMI? Gaat het hier echt alleen om het geluid wat ontbreekt bij DVI-D / HDCP-ingang?

Zijn ze beide geschikt voor de toekomst......?

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:15:
[...]
Wat een onzin :D. de 1e 1000uur... Weet je hoeveel jaar TV kijken dat is? Ik gebruik mijn scherm denk ik 15u in de week, dus dan moet ik anderhalf jaar "voorzichtig" inspelen? :D.

Dat is toch geen doen, 1000u voorzichtig aan doen. En daarna kan je helemaal los ofzo? :P
Wat een onzin? Lekker onderbouwd en heerlijk objectief...van een moderator mag je toch wel iets meer verwachten dan zo'n reactie :(

Bron: http://www.panasonic.com/...asp?Filter=12&cont_id=822

Quote: "After one-thousand viewing hours, panels are much less likely to experience image burn-in."

:P

• Abbadon
JvS bedoelt dat het natuurlijk onzin is 'in het begin even rustig aan te doen' terwijl dat begin 1000 friggin' uren zijn. Ik heb m'n TV ook zo'n 15 uur in de week aan en om dan anderhalf jaar 'voorzichtig' te doen :X

Maar aan de andere kant, 15 uur per week dat ding aan is in feite voorzichtig, dus het maakt allemaal weinig uit 8)7
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 16:42:
Wat is het verschil tussen DVI-D / HDCP-ingang en HDMI? Gaat het hier echt alleen om het geluid wat ontbreekt bij DVI-D / HDCP-ingang?

Zijn ze beide geschikt voor de toekomst......?
Verschil was toch al duidelijk :? DVI doet alleen digitaal beeld, HDMI doet exact datzelfde digitale beeld maar verstuurt ook nog eens geluid (handig als je geluid van je DVD wilt afspelen via de speakers van je TV. Het is niet nodig wanneer je het geluid via een surround receiver afspeelt want daarvoor heb je een digitale COAX of optische verbinding tussen DVD en reciever).

HDCP is wél nodig. HDCP is een digitaal beveiligingsprotocol wat ook gebruikt zal worden door HD-DVD en BluRay spelers, maar ook HDTV ontvangers. Dit protocol is helaas niet op elke LCD tv met DVI geïmplementeerd (wat het dan bij voorbaat geen HDTV compatible apparaat maakt, ondanks de juiste hoge resolutie en digitale aansluiting). Kijk dus even goed naar de specs of laat je goed informeren wanneer je in de markt bent voor een échte HDTV compatible TV :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Abbadon schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 22:23:
JvS bedoelt dat het natuurlijk onzin is 'in het begin even rustig aan te doen' terwijl dat begin 1000 friggin' uren zijn. Ik heb m'n TV ook zo'n 15 uur in de week aan en om dan anderhalf jaar 'voorzichtig' te doen :X
15 uur? Moet je toch MCE wat vaker gebruiken om muziek te draaien of gewoon een gezellige aquarium screensaver aanzetten :P

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:07:
Inbranden is bij plasma's alleen een probleem voor echt domme mensen of mensen die niet goed zijn voorgelicht door de winkel of het merk van de plasma. De eerste 1000 uur moet je gewoon voorzichtig aan doen (en dan nog zal je er bij de laatste generatie "goede/dure" plasma's weinig van merken als je iets wat langer aan laat staan).
Toen ik een half jaar geleden nog in een elektronicazaak werkte hadden de Pioneer 6k euro kostende plasma's nog steeds last van inbranden. Als je dan een grapjas als collega hebt die er een menu op zet dat stilstaat, heb je ingebrand beeld. Maar laatst was er ook 's iemand bij Radar of Kassa ofzo (of Rijdende rechter, weet ik veel) die z'n TV beeld niet op wilde rekken en ja hoor, nu heeft hij een ingebrand 4:3 beeld op z'n 16:9 plasma. Je kunt zeggen wat je wil, maar je wordt met plasma verplicht om het beeld continu fullscreen te houden, doe je dat niet, brandt het niet gelijkmatig in.

Voor mij geen plasma dus :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Inmiddels overbodig 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door Polster op 30-08-2005 00:19 ]

Verwijderd

Grrrrrene schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 23:37:
[...]

Toen ik een half jaar geleden nog in een elektronicazaak werkte hadden de Pioneer 6k euro kostende plasma's nog steeds last van inbranden. Als je dan een grapjas als collega hebt die er een menu op zet dat stilstaat, heb je ingebrand beeld. Maar laatst was er ook 's iemand bij Radar of Kassa ofzo (of Rijdende rechter, weet ik veel) die z'n TV beeld niet op wilde rekken en ja hoor, nu heeft hij een ingebrand 4:3 beeld op z'n 16:9 plasma. Je kunt zeggen wat je wil, maar je wordt met plasma verplicht om het beeld continu fullscreen te houden, doe je dat niet, brandt het niet gelijkmatig in.

Voor mij geen plasma dus :Y)
Tja, je moet er wel mee oppassen, ook bij dvd's wil het nog wel eens vervelend zijn vanwege het 2.35:1 formaat, die zwarte balken boven en onder zijn ook niet prettig. En die persoon bij kassa was dus echt typisch een "dom" figuur om het maar even bot te zeggen...iedereen die zich er een beetje in verdiept weet over inbranden, maar winkels zijn hierin ook vaak schulden. Ze zeggen er te weinig over want dat kan potentiele klanten afschrikken, en inbranden wordt duidelijk in de manual gezegd valt niet onder de garantie... dus dat is mooi meegenomen voor de winkel/producent :(

Je plasma continue fullscreen hebben vind ik niet meer dan logisch, je gebruik anders een enorm deel van je dure scherm gewoon constant niet en je went er in no time aan, maar ik begrjip dat sommige mensen zouden zeggen dat ze die keuze zelf zouden willen maken ipv "opgedrongen" krijgen.

Ik zou niet zo bang zijn voor inbranden, behalve als je kinderen steevast nickelodeon 12 uur per dag kijken of constant computeren...

Verwijderd

Heb zelf een series 4 Panasonic plasma, nu voor ongeveer 4 jaar. Draai ongeveer 30% 4:3 beeld materiaal (die ik dus ook kijk in 4:3 mode) en de rest 16:9 (waarbij een gedeelte 2.35:1 beeldmateriaal is). Nooit last gehad van inbranden, ook niet na een marathon viewing van 12 uur in 4:3 mode ofzo.

Zoals al gezegd is, inbranden komt voornamelijk bij slecht afgestelde schermen voor met een veels te hoge contrast en waarbij ze vergeten zijn de screensaver aan te zetten zodat het dvd menu inbrand. Als je een 6k scherm koopt mag je er van uit gaan dat de koper zich een beetje voorbereid met de do's and don'ts. En tis niet bepaald rocketscience, je koopt zo'n scherm, je draait in het begin een AVIA disc, stelt de contrast goed af, schakelt de screensaver in van je dvdspeler, and that's it.

Verder is een plasma/lcd een stuk kritischer wat betreft z'n componenten, dus hang er geen <200 euro spelertje aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 16:23 ]

Verwijderd

Even een vraagje: ik wil graag en LCD TV gaan kopen met ondersteuning voor minimaal 720P en voor een goede prijs. Nu was mijn oog gevallen op de Iiyama Prolite C270WT. Er staat dat deze HDTV ondersteund en de fysieke resolutie van het scherm is 1280x720. Echter als ik dan kijk achter de serie ondersteunde tv standaarden dan staat daar alleen 480 en 480P: http://www.paradigit.nl/pdf/10007616v.pdf
Weet iemand misschien of dit scherm nu ook 720P ondersteund? En mocht de C270WT het niet ondersteunen , ondersteund de C300WT dan wel minimaal 720P?: http://www.paradigit.nl/pdf/10007619v.pdf De resolutie van dit scherm ligt namelijk iets hoger (1280x768) en bij de C300WT staat niets over wel resolutie's deze ondersteund (480P, 720P etc.).
Pagina: 1