Hoewel lang niet iedereen het met me eens zal zijn, is voor mij "fatsoenlijk" in de eerste instantie:
* In de juiste verhoudingen
* Zonder verlies van resolutie of andersinds beeldinformatie
Volgens mijn persoonlijk definitie kan een breedbeeld TV met balken links rechts 4:3 dus wel fatsoenlijk weergeven.

Overigens heb je wel wat meer formaten, en veel bioscoop filmen zijn dan irritant genoeg ook weer niet 16:9, maar veelal nog wat wijder. Alleen met voldoende resolutie kun je al die formaten opvangen. Je beeld wordt dan wel kleiner natuurlijk naar gelang de balken, en bij sommige native resoluties van LCD schermen ontkom je niet aan scaling helaas.
zou 720x576 geen optimale resolutie zijn voor anamorphe PAL DVD's. Als argument haal je andere beeldformaten aan. Daarmee blijft het nog wel de optimale resolutie voor zo'n DVD (als de beeldverhouding van het toestel 16:9 is)
Ik denk dat we het voorderest wel eens zijn

Maar op dit stukje blijf ik toch bij mijn standpunt. Zelfs voor 16:9 DVD materiaal op een 16:9 breedbeeld LCD is 720*576 (volgens mij!) niet ideaal. Je pixel elementen worden dan wel erg langgerekt. Je komt dan in de problemen met je subpixels:
Als je subpixels ( rood, groen, en blauw) namelijk een hele brede enkele pixel voorstellen, dan zal bij een enkel vlak in een voornamelijk primaire kleur (zoals bijvoorbeeld een rood tapijt) slechts 1 subpixel aan staan (rood bijvoorbeeld). Dit betekent dus dat de afstand tussen twee subpixels die aan staan (het rode element dus van 2 naast elkaar liggende hele pixels) erg groot is. Je ziet dan duidelijke zwarte verticale strepen in je beeld.
Bij een hogere resolutie (met vierkante, of bijna vierkante pixels), zal die zelfde eerdere langwerpige pixel nu op 2 echte pixels vallen. Op dezelfde ruimte als waar eerst 2 rode subpixels aanstonden met veel ruimte ertussen, zal nu om en om 4 rode (kleinere) subpixels aanstaan. Dit geeft een veel egaler beeld.