Toon posts:

High end videobewerkingspc

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vrienden,

Zie de systemen/opties hieronder. Alvast bedankt voor je hulp!

http://home.kabelfoon.nl/~bunp/systeemmaarten.htm

Als het zo niet gewenst is moet het maar even gezegd worden. Ik vond het zelf een stuk overzichterlijker zo'n html bestand. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, maar ik zou graag een schopje willen geven. Hopelijk krijg ik nu respons, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat wil je weten? Je stelt geen enkele vraag namelijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:11

Snippertje

Light up your life

Alles staat door elkaar op die pagina... Komt dat door firefox?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 16:39
Kijk eens op www.twintek.nl. Op die site staat veel informatie over videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:04:
Wat wil je weten? Je stelt geen enkele vraag namelijk.
Ja wat wil je weten? En welke software ga je gebruiken? En wat voor soort video ga je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"High end videobewerkingspc"

wel eens aan een mac gedacht...(al zal dat prijstechnisch niet echt haalbaar zijn..)
heb je tenminste wel final cut pro als bewerkingsprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerder opteren voor de optie 1 pc. Als je dual core neemt, neem dan AMD X2 en geen intel. De architectuur van de K8 proccesoren, was van de beginne uit al voorzien voor dual core, wat de X2'tjes uitstekende dual core proc's maakt, in tegenstelling tot de intels. Deze waren niet voorzien voor dual core, maar omdat AMD ermee op de proppen kwam, moest intel wel volgen, en hebben ze er bij wijze van spreken, "maar een 2de core bij opgeplakt". Verder gaat 2 gig ram idd ook heel goed zijn. Bij de 3 opties is het telkens dezelfde videokaart, maar bij de 3de optie is deze wel duurder dan in de 2 andere opties :? is dit geen foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OKe mijn excuses, ik wist niet dat firefox moeilijk zou gaan doen. Daarom hierbij ook het originele xls bestand.

http://home.kabelfoon.nl/~bunp/systeemmaarten.xls

Mijn vragen staan ook onderin dat bestand, maar mischien is het niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is dus eignelijk concreet: Ik wil een pc voor 700 euro voor videobewerking, dus premiere pro en aftereffects. Ik wil mijn nieuwe Canon MVX300 hierop aangaan sluiten, daarom een firewire is benodigd. De dual core's systemen zijn nogal prijzig. Daarom vraag ik ook of ik hier wel voor moet gaan of dat ik beter de 64 of een Intel kan nemen. Hierbij geef ik ook al aan dat het schijnt dat intel sneller zou zijn met encoden en decoden van video.

AMD is minder goed voor videobewerking, zie testen van Tweakers.net (best buy editie Juli). Keuze voor dualcore van Intel is dus logisch? Prijs/technisch?
Keuze voor harde schijf, 10kRPM voor snelle Windows XP en goede snelheid programma's. De tweede harde schijf kan dan gebruikt worden als opslag, maar niet voor de dagelijkse bezigheden. Misschien die raptor achterwegen laten? Scheelt 180 euro?
Optie 2 qua processor voor dit type systeem ligt meer voor de hand dan dualcore en scheelt bovendien een hoop geld. AMD Athlon 64 3700+ met 2MB cache?
Geheugen, ik zou het liefst dit willen opschroeven naar 2GB voor videobewerking en alles is dit een stuk sneller, maar dan loopt de prijs toch nog verder op.
Ook een belangrijke vraag: veel moederborden van tegenwoordig hebben al een grafische chip erop zitten. Is deze voor videobewerking voldoende? Want ik neem aan dat hier in principe alleen de processor capaciteit voor gebruikt wordt, of zie ik dit verkeerd?

Deze vragen staan verder ook onderaan de webpagina, of het xls bestand.

Bedankt weer voor jullie moeite. Al met al komt het er op neer, welke combi van moederbord/processor en geheugen goed moet zijn. Ik neig denk ik zelf naar de Asus in combi met een 3700+? Maar dan zit ik weer met de AMD :( Moeilijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe zijn de pentiums beter dan AMD64 om videobewerking te doen, maar anderszijds heb ik geen goed gevoel bij de dual cores van pentium: Pentium D en zou ik in dat geval eerder naar de X2 neigen. Persoonlijk zou ik kiezen tussen een Pentium 4 6xx (630 als ik naar de prijs kijk) en een dual core AMD64 X2 3800+ (als het budget dit toelaat). Verder zou ik zeker voor 2 gig ram gaan. Een onboard grafische chip zou ik niet nemen. (Ook weer gevoelsmatig) Ik zou dan eerder opteren voor een Geforce 6200 kaartje (niet Turbo-cache !!!) of een X600 van ati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Disco stu en de andere alvast bedankt ik heb al een paar aanpassingen aan het systeem gedaan nav jullie commentaar en overige info die ik heb gelezen.

Algemene opmerkingen:
- Alleen kiezen voor dual core van AMD niet van Intel
- Of Pentium 4 630, of AMD64 X2 3800+
- @disco stu, de keuze voor de grafische kaart van jou snap ik niet helemaal. De 6200 is al best oud evenals de x600 van Ati. Ik prefereer dan zelf de x700. Heb je dit gezegd vanwege het budget, of om andere redenen. Anders hoor ik die graag.
- Geen raptor en geen diamondmax. Beiden (volgens diverse draadjes op GoT) produceren erg veel lawaai. Ik lees overal dat je voor de Samsung Spinpoint series meot gaan.

Optie 1:
Asus A8N-E € 94,00
AMD Athlon 64 x2 3800+ Boxed (Socket 939) € 360,00
Kingston 2x 1024MB PC3200 DDR € 240,00
Ati Redeon X700 Pro 256MB € 178,50
Samsung SpinPoint 200GB SATA € 95,50
Aopen QF50A € 41,95
Firewiret € 20,00
Totaal € 1029,95

Super optie, zijn jullie het daarmee eens, alleen de prijs loopt nogal op. Tweede optie moet ik dus de dualcore weglaten en dus voor de pentium 630 gaan.

Optie 2:

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST (Sound, 2xLAn, 1394, SATA) € 100,00
Intel Pentium 4 630 S775 3.0 GHZ, 2MB € 190,00
Aopen QF50A € 41,95
Totaal € 865,95

Waarschijnlijk neig ik dus meer naar optie 2. Ik denk dat die pentium met zijn 2MB cache zeker geen slechte optie is. Het moederbord is ook goed? Verder wacht ik op jullie mening ;). Optie 2 komt iig neer in de buurt van mijn budget.

Ow en nog even een vraagje in het algemeen: wordt de dual-core wel al voldoende ondersteund door xp met sp2? En is het draaien van XP32bit op 64 niet zonde, of heb je dan nog snelheidswinst. Aangezien ik op GoT lees dat het niet de moeite is om een 64 bit versie op je systeem te gooien omdat het toch slecht wordt ondersteund?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet zo'n duidelijk beeld van in welke range je je videokaart zoekt, maar mits je het over onboard chip had, denk ik dat het beter is dat je al een 6200 of x600 neemt die niet onboard is. Ik zou sowieso geen onboard prefereren, maar een gewone kaart. In hoeverre je daarin wil gaan, hangt gewoon van jezelf af. Ik stelde de 6200 voor mits deze toch ook alles ondersteund wat de veel krachtigere kaarten zoals 6600 en 6800 reeksen ook ondersteunen, alleen is deze dan een pak minder krachtig en dus ook een pak goedkoper. Neem echter sowieso geen Turbo Cache kaart !
Wat ik zei van die Pentium D is gebaseerd op het feit dat de architectuur daar initieel niet bedoelt was voor 2 cores maar dat ze er dan toch een 2de hebben opgezet, en dit doet mij gevoelsmatig al denken aan een minderwaardig product. Dit in tegenstelling tot de AMD64 X2's waarbij de architectuur er wel al op voorzien was, waardoor de 2 cores efficienter met elkaar kunnen samenwerken, en waarbij de communicatie tussen de verscheidene delen van de proc beter zal verlopen. Het is dus niet zo dat ik hier een dergelijk systeempje heb staan en uit eigen ervaring kan spreken, dit is gewoon dus een beetje redeneren met de gegevens die ik te beschikking heb...
Wacht best ook op andere reacties hierover, voor het geval dat ik misschien eens een fout maak.
Verder gaat windows XP bij het multitasken gewoon gebruik maken van de beide cores denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:12:
"High end videobewerkingspc"

wel eens aan een mac gedacht...(al zal dat prijstechnisch niet echt haalbaar zijn..)
heb je tenminste wel final cut pro als bewerkingsprogramma.
So what? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja Mac is dus ook geen optie. Uiteraad wordt de PC naast videobewerking oook voor office en sommige spellen gebruikt. Alleen videobewerking is de main job. Ik zit er dus toch aan te denken om iets te bespraren op de Ati 700 en misschien een ouder model. Nu is mijn vraag in hoeverre wordt je grafische kaart gebruikt bij het encoden, decoden en renderen? Of is dat meer een taak voor de processor? Ik hoor het graag, en uiteeraard ook comments op de nieuwe opties zijn gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Voor zover ik het kan zien, is decoden puur een CPU taak. Premiere heeft meer baat bij een grote hoeveelheid RAM, zodat filmpjes vanuit het geheugen 'gepreviewd' kunnen worden.
Bij het opstarten zie ik altijd 'single processor detected' -> ik denk dat ik niet veel mis schiet dat een dualcore processor op bepaalde gebieden voor een verdubbeling van de prestaties gaat zorgen.

Wat ik alleen niet snap dat je sowieso nadenkt over dualcore terwijl je maar 700 euro ter beschikking hebt. Deze CPU (X2 3800) neemt namelijk precies de helft van je budget voor z'n rekening.
Keuze voor AMD64 in het algemeen, lijkt me ook gebaseerd op energieverbruik.
De cool-and-quiet techniek zorgt er voor dat de CPU niet constant op vol vermogen staat te horren. Zelf bij volledige belasting is het stroomverbruik van AMD +/- 2/3 van dat van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 07:48
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:56:

...

Optie 2:

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST (Sound, 2xLAn, 1394, SATA) € 100,00
Intel Pentium 4 630 S775 3.0 GHZ, 2MB € 190,00
Aopen QF50A € 41,95
Totaal € 865,95
[Kinderachtige modus]
Mmmm, dat wordt een krachtige mod ;)
[/Kinderachtige modus]

@ TS

De intels zijn met videobewerking inderdaad iets sneller al is het verschil met de huidige AMD64's klein, helemaal als je de laatste Venice / San Diego cores erbij pakt, aangezien die SSE3 als instructieset hebben meegekregen. (waar intel zijn grote voordeel mee haalde).

Bijkoment feit is dan nog dat de AMD's een veel lagere warmte productie hebben als intel, wat dus weer goed is voor je geluidsproductie.

Je geeft wel aan dat bepaalde schijven redelijk garant staan voor wat lawaai.
Daar haal je de Raptor en de Maxtors aan. Daar heb je wel een redelijk punt.
Ze zijn beiden wat hoorbaar, echter wel snel, vooral de Raptor serie raast er flink op los.

Ik denk dat als je zo'n schijf als render-disk zou pakken, en je stopt hem in een geluidsdempend kastje ( Aerogate oid) dat je een behoorlijke stille, maar flink snelle HD overhoud, terwijl je meeprofiteert van de "overal" snellere performance boven andere HD's

Tis maar net een afweging die je maakt.
Houdt er wel rekening mee dat de prijs/prestatie verhouding van een Raptor ronduit waardeloos is.
Je betaald er de wereld voor, en je krijgt er maar 36 / 74 GB voor terug.

[ Voor 58% gewijzigd door Banshee op 17-08-2005 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, goed commentaar ontvangen. Ik ga dan toch weer de opties aanpassen op basis van jullie commentaar.

Sorry, misschien was dualcore wel iets teveel van het goeie met zo'n laag budget.

Ik ga mijn optie nog een keer hetzien, nu zal een toch een AMD zijn helaas dus AMD64. Bij nader inzien dan toch een raptor icm een samsung spinpoint. Ik ga wat bezuinigen op de videokaart, volgens mij is die dus (ook volgens jakenl) minder van belang.

@Banshee79, ja helaas wordt het geen krachtige mod, budget laat mij een beetje in de steek. Ik heb ook lopen zoeken naar de laatste Venice of San Diego proc (yorcom), maar het verschil met de X2 is rond de 60 euro (met de 1MB SanDiego zie hieronder), dus echt heel veel scheelt dat niet. Jammer, want dan blijf ik neigen naar de X2 (ja ondanks mijn budget).

Raptor (mogelijk icm een stille hd behuizing, zoals in het vandaag beschreven artikel de Nexus oid) laat ik nog even achterwegen in deze optie ook vanwege mijn budget.

Optie 3:

Asus A8N-E € 94,00
Soc939 AMD 64 3700+ 1MB Box San Diego € 299,00
Gigabyte PCX6200 128MB PCI-E € 60,00
Aopen QF50A € 41,95

Totaal € 830,45

Optie 4:

Asus A8N-E € 94,00
Soc939 AMD 64 3500+ 512kb Venice € 240,00
Gigabyte PCX6200 128MB PCI-E € 60,00
Aopen QF50A € 41,95

Totaal € 771,45

Mijn gevoel zegt dat die optie 4 echt veel inboet op snelheid vanwege die helt minder cache, dus toch een minder sneller doorstroom van proc naar geheugen en de Venice core (correct me if i;m wrong).

IK ga het ondertussen allemaal met mijn broer overleggen, in principe wordt het zijn systeem. Mogelijk heeft hij wat meer geld er voor over zodat we alsnog voor de X2 kunnen gaan. Ik hoor jullie mening graag nog even.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
een high end video bewerkings pc voor 700 ???

nou lijkt me dat je er verstandiger aan doet om nog een tijdje door te sparen,denk je zelf dat je bv met je huidige kast qf500a met een 300 low budget voeding een dual core cpu kan voeden ????

echt snelle video bewerkings pc's hebben 15000 rpm scsi hd's en heel veel ruimte dus dure grap.
voor 700 een video pc maken dan heb je het over een ondergrens pc en niet over high end.

bij high end is nl alles zo groot en snel mogelijk en daar zit je nl ver vanaf.

Verwijderd

Het voordeel van socket939 is dat je er nu bijvoorbeeld een 3500+ of een 3700+ kan insteken en later als er terug budget is, gewoon kan upgraden naar bijvoorbeeld een 4800+ (die tegen dan hopelijk véél goedkoper is)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het budget van € 700 maken de keuzes erg moeilijk.

Heb je lange termijn plannen met die computer? Indien er na een jaar upgrades volgen, dan kan ik iets interessants in elkaar steken:

De Asus A8N-E blijft goed zolang je geen SLI nodig hebt, zelfs de opvolger van deze chipset brengt weinig nieuws mee. Het mobo blijft upgradebaar tot dualcore 2,6GHz volgens de roadmaps.
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 88

Wegens budget problemen smijten we gewoon de goedkoopste zuinige processor in om tijdelijk ermee te werken. Je kan deze later upgraden dualcores die 2 à 3x zo snel zijn. AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed) € 148

1 latje van 1GB ram om later gemakkelijk naar 2GB te gaan en je houdt nog wat slotjes vrij. Dual channel is pas nodig bij dualcores.
1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 98

Bij het videobewerken is er geen snelle grafische kaart nodig, gewoon de goedkoopste van de winkel pakken die op je mobo past. Van zo'n kaart kan je niet meer dan CS 1.6 en RTCW: ET verwachten, dus niet echt gamebaar. Het bewerken zelf leunt vooral aan de processor en vreet ram, de grafische kaart is niet van belang.
Asus Radeon X300 SE 64MB (PCI-e, DVI), Extreme AX300SE-X/TD € 44

Ik zou toch naar een kast met iets meer voeding grijpen:
AOpen H600B (ATX, 350W 24-Pins PSU, Zwart) € 80

subtotaal: vanaf € 458 (exclusief verzendingskosten)

Dus een max budget van € 240 houd je over, hiermee kan je de sprong naar dualcore wagen, maar ik zou eerder een extra latje van 1GB (€ 98) erin steken en een dikke harde schijf halen. Raptor ligt buiten je budget en videobewerking leunt niet zo zwaar op lage access times.

Maxtor DiamondMax 10 bugged serie uit principe boycotten, dus richting Maxtor Maxline 3 of andere merken kijken. Hitachi blijft de snelste schijven van de klasse (7200rpm) maken: Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 111

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 18-08-2005 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
@montery, sorry, misschien eenbeetje verkeerde topic titel. Ik zal het veranderen.

@rapture, bedankt voor jouw info! Daar heb ik echt wat aan, zeker aangezien je alles stuk voor stuk behandelt. Ik denk dat ik inderdaad voor een 939 ga en dan kan ik daar later een dual core in stoppen, dat vind ik echt een goede tip! Voor dat extra geld wat ik over houd zal ik een extra mem erbij kopen en dan dei Hitachi die je aanbeveelt.

Ik laat julie begin volgende week horen wat ik precies op mijn offerte door Yorcom laat zetten (ligt natuurlijk ook aan wat zij op voorraad hebben) en dan kunnen we mogelijk nog kleine wijzigingen maken.

Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
dat dual memory aleen zin heeft bij dualcore is natuurlijk dikke onzin tot een paar weken geleden waren er geen dual core cpu's dus ga je zelf even in de materie verdiepen voor je iemand raad geeft.

ook de problemen met de maxtor 10 zijn allang opgelost dus niets aan de hand om deze te gebruiken.

wil je een betere hd dan is de genoemde maxline 3 een betere optie ook omdat deze 5 jaar garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

monterey schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 10:20:
dat dual memory aleen zin heeft bij dualcore is natuurlijk dikke onzin tot een paar weken geleden waren er geen dual core cpu's dus ga je zelf even in de materie verdiepen voor je iemand raad geeft.

ook de problemen met de maxtor 10 zijn allang opgelost dus niets aan de hand om deze te gebruiken.

wil je een betere hd dan is de genoemde maxline 3 een betere optie ook omdat deze 5 jaar garantie heeft.
Een tijdje geleden waren er single versus dual channel benchmarks, het verschil is maar enkele procentjes max. Single core Athlon64 is gewoon zuinig met bandbreedte, een grote tegenstelling tot de P4 die graag alle extra bandbreedte opvreet (dat zie je aan de performancestoten bij elke FSB upgrade).

Maxtor DiamondMax 10 mag theoretisch wel opgelost zijn, dan nog willen we geen slachtoffers maken door zo'n schijven aan te raden. Wie weet heeft die computerwinkel die harde schijf al maanden liggen, dus voordat het probleem oplost is. Uit principe zouden we elk stuk onderdeel dat niet deugt moeten boycotten ipv als zoete koek slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ALS je voor dual core wil gaan, dit is de reden om voor AMD64 X2 te gaan en niet voor Pentium D:
nieuws: Intel-engineer: 'Pentium D Smithfield was spoedklus'
eindelijk bevestiging... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk goed onderbouwde bronnen zijn altijd welkom. Ik ben me er meteen nog meer in aan het verdiepen!

Btw, waarom is er geen best buy van augustus? Normaal is het altijd aan het begin van de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Als je de samsung neemt neem dan de 250gb versie, die is behoorlijk sneller!
En ik kan het weten, want ik heb de 200gb en de 250gb versie...
Zie ook:
Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C

Verder zijn dit echt heel fijne schijfjes (_STIL_ lage temp, en snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:34:
Kijk goed onderbouwde bronnen zijn altijd welkom. Ik ben me er meteen nog meer in aan het verdiepen!

Btw, waarom is er geen best buy van augustus? Normaal is het altijd aan het begin van de maand?
Die zijn driemaandelijks dacht ik.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

rapture schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 13:59:
Bij het videobewerken is er geen snelle grafische kaart nodig, gewoon de goedkoopste van de winkel pakken die op je mobo past.Het bewerken zelf leunt vooral aan de processor en vreet ram, de grafische kaart is niet van belang.
Dat is niet waar. Als je het over high-end videobewerken hebt dan praat je uiteraard ook over de wat professionelere software en niet over de lowcost 'moviemakers'.

Het renderen van beeldeffecten (2d, 3d etc) en overgangen op video kan wel degelijk worden overgenomen door de 3D engine van de grafische kaart. En dit kan behoorlijk in snelheid schelen. Neem bijvoorbeeld het pakket Pinnacle Edition. De beeldeffecten kunnen worden gerenderd door de GPU wat de CPU weer ontlast. Hiermee is het mogelijk zoveel mogelijk realtime de effecten die je toepast te kunnen bekijken tijdens het editen.
Pinnacle Edition version 5 which takes full advantage of the GPU, a large selection of 3D effects and transitions can be played back in real-time and in full resolution.
Zodra de CPU dat moet doen zal je veel meer wachttijden hebben totdat de effecten zijn berekend of meer moeten werken in low quality / preview modes.

Ik weet niet of Adobe Premiere ook de mogelijkheid heeft voor het aansturen van de GPU.
Wel een leuk pakket dat voor meerdere videobewerkingsprogramma's als plugin kan worden gebruikt is Hollywood FX die wel die mogelijkheid heeft.

edit:

Premiere kan dus ook GPU effecten aan :

http://www.adobe.com/prod...pdfs/premel_compchart.pdf

Bij mij is de performance van het editen behoorlijk vooruitgegaan toen ik overstapte van een oudere Matrox kaart naar mijn huidige Ati 9800XT en zal weer verbeteren zodra ik overstap op de huidige high end generatie videokaarten.

Dus ik zou als ik de TS was niet al te veel bezuinigen op je videokaart.

[ Voor 24% gewijzigd door Xymox op 19-08-2005 16:21 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, weet een handige tip erbij. Ik had dit dus ook gewoon op de site van adobe etc kunnen vinden. Mijn excuses. Bedankt voor de tip, ik ga alles nog eens rustig herzien en even een precies budget afschatten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
iedere winst hoe klein ook is snelheids winst de 2e reden is dat als je losse ddr dimms koopt en die voor dual gebruik wil benutten dit vrijwel altijd tot problemen zal leiden.

er bestaan niet voor niets dual ddr kit's deze 2 module's zijn identiek qwa electronische eigenschappen en hebben dus deze problemen niet.

de 3e reden is dat geheugen zo belachelijk goedkoop is dat je eigenlijk je pc makkelijk met 2gb vol kan proppen zonder een aderlating in je knip te hebben.

meer geheugen zal je nooit nodig hebben dus aan verdere uitbreiding hoef je echt niet te denken,windows blijft toch zn swap gebruiken ongeacht hoeveel ram erin zit.

er zijn legio mensen die 2 losse dimm's hebben gekocht die nu de meest onstabiele pc's hebben en die staan er niet bij stil dat het dit probleem aan het geheugen ligt.

je redenatie over die maxtor vind ik een beetje krom eens niet goed altijd niet goed en dat is onzin natuurlijk,zo kun je ook zeggen dat ibm de huidige hitachi hd's in het verleden diverse hd's hebben uitgebracht die bij bosjes het loodje lagen binnen 6 maanden,dus nu raad je ook iemand een hitachi aan toch ????

door dit soort praat was er vroeger ook het zgn probleem met de via chipset's waar ook een paar rotte tussen hebben gezeten en die bij sommige mensen dan ook nooit meer iets goed zouden maken.

de ervaring die ik hier schrijf is uit de praktijk en ik bezit al pc's zolang ze voor de consument beschikbaar zijn en ik heb al honderden pc's gebouwd dus ik weet echt wel waar ik het over praat.

iemand hoeft het niet aan te nemen dat is je eigen verantwoordelijkkheid het is alleen een raad meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bulschit,
Ik heb hier 100% stabiel Kingstone 2*256MB + Twinmos 512MB in dual DDR lopen. Gewoon even met memtest kijken tot welke strakke timmings het gehuegen wilt gaan, nog even een uurtjes door laten gaan om te kijken of alles echt 100% stabiel is.
Met die Dual DDR kitjes halen in het algemeen betere timmings, maarja die meer prijs er van vind ik echt niet waard. Mijn gehuegen draait op 207Mhz 2,5-3-5-2, dat is zeker niet slecht voor cas3 gehuegen ;)

Videobewerken gaat al goed vanaf een pentium !!! Alleen het renderen duurt veel langer.

Bij de hardenschijfen kan je veel snelheid halen door tussen schijfen te gaan werken. Een schijf voor het capturen, renderen en een aparte schijf voor het expoteren van de projecten. Hier mee valt meer winst mee te halen dan een raid config omdat geen enkele schijf snel kan lezen en schrijfen tegelijk.

offtopic:
Via chipset prensteren in het algemeen minder dat de intel en nforce chipsets, ik ken geen enkel cipset van via die echt super was. Zo als bijv de intel 440BX, nforce 2, enz. Voor budget computers gebruik ik wel via vanwege de lage prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dual channel kitjes zijn niet meer dan 2 dezelfde latjes in dezelfde verpakking steken, als je gewoon naar de computerwinkel gaat en 2 latjes vraagt, dan grabbelen ze 2 latjes uit de grote bak met allemaal dezelfde latjes. Maar als je nu een latje koopt en over een week een andere, dan kan het iets anders zijn. Dual channel werkt zelfs met 2 niet-exact dezelfde latjes: bv 2 merken van ram combineren.
Videobewerken gaat al goed vanaf een pentium !!! Alleen het renderen duurt veel langer.
Je hebt videobewerken en videobewerken, dus we moeten weten wat de TS van plan is. Zo zijn er ook Photoshoppers en Photoshoppers, je kan raw's van paar MB's bewerken, maar er zijn ook Photoshoppers die 600+MB bestanden bewerken (een tijdschrift pagina).

Renderen/recoden belast hoofdzakelijk de processor en op de 2de plaats de harde schijven, harde schijven mogen wel snel/veel data doorsturen, als je processor het niet kan verwerken... Werken met meerdere harde schijven is wel een must-have bij videobewerking, maar het valt buiten jouw budget.
je redenatie over die maxtor vind ik een beetje krom eens niet goed altijd niet goed en dat is onzin natuurlijk,zo kun je ook zeggen dat ibm de huidige hitachi hd's in het verleden diverse hd's hebben uitgebracht die bij bosjes het loodje lagen binnen 6 maanden,dus nu raad je ook iemand een hitachi aan toch ????
Ik had alleen 1 serie geboycot, de DiamondMax 10 en om zulke reacties te voorkomen heb ik zelfs een andere Maxtor-serie aangeraden, de MaxLine 3.

DiamondMax 10 had slechte firmware, na verloop van tijd kon je op eigen risico proberen te flashen en hierdoor zijn er stapels harde schijven op eigen risico kapot geflasht. Daarna zou men de nieuwe harde schijven voorzien van goede firmware, maar hier en daar zal je nog een iets oudere schijf in de computerwinkels liggen...

Op problemen moet de consument reageren ipv alles als zoete koek te slikken, wanneer de problemen weg zijn, dan wordt de naam langzaam hersteld. Als de consument geen interesse voor kwaliteit heeft, dan gaan ze binnenkort alleen maar brak spul produceren.

Er zijn maar weinig fabrikanten die continue zoveel fouten achter elkaar maken als Via.
nieuws: VIA heeft problemen met 3Gbit SATA-harde schijven
nieuws: Bug in VIA K8T890 breekt ondersteuning voor Athlon 64 X2
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319110
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319079
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319090
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319129
Bij mij is de performance van het editen behoorlijk vooruitgegaan toen ik overstapte van een oudere Matrox kaart naar mijn huidige Ati 9800XT en zal weer verbeteren zodra ik overstap op de huidige high end generatie videokaarten.

Dus ik zou als ik de TS was niet al te veel bezuinigen op je videokaart.
Die Matrox'en zijn wel heel traag, Riva TNT2 toestanden volgens de specs-tabellen. De goedkoopste kaart dat je kan vinden in de computerwinkels is minstens 4x zo snel. De realtime (preview) effecten kan je door de gpu laten doen, zo heel zwaar zijn ze meestal niet (tenzij als je veel teveel effecten erop zet). Het belangrijkste is dat het renderen/recoden van je filmpje goed gaat en dat blijft vooral de processor belasten.
http://www.neeyik.info/3dspecs/

Met zijn budget kan je kiezen tussen 2x sneller renderen/recoden door dual-core of iets mooiere preview-mogelijkheden door snellere grafische kaart. De keuze is snel gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 20-08-2005 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Hier nog veen over die hardeschijf, ik heb net voor jullie een lange benchmark gemaakt met mn samsungschijf (de 32mb test, scheelt niet veel met de 8mb test, maar is iets beter)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/samsung.jpg

Behoorlijk goed toch ;)

edit
de cpu staat op 12% maar dat komt door C&Q, mn 3500+ is teruggeclockt naar 1000mhz..

[ Voor 16% gewijzigd door ixl85 op 20-08-2005 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:15:
Dual channel kitjes zijn niet meer dan 2 dezelfde latjes in dezelfde verpakking steken, als je gewoon naar de computerwinkel gaat en 2 latjes vraagt, dan grabbelen ze 2 latjes uit de grote bak met allemaal dezelfde latjes. Maar als je nu een latje koopt en over een week een andere, dan kan het iets anders zijn. Dual channel werkt zelfs met 2 niet-exact dezelfde latjes: bv 2 merken van ram combineren.
Niet akkoord: als je in de winkel een dual channel kitje gaat halen, krijg je een verzegelde verpakking waarin 2latjes zitten, die in deze verpakking zijn gestoken van bij de fabrikant. Meestal is dit "matched pair" geheugen wat wil zeggen dat het geheugen in het fabriek getest is geweest, en dat men er dan de 2 exemplaren uitgekozen heeft die met elkaar de beste prestaties leveren.
Ik ga echter niet zitten beweren dat je het verschil kan merken tussen matched pair en niet-matched pair. Het is inderdaad zo, dat dual channel ook werkt met niet-exact dezelfde latjes. Ik denk dat de groote van de latjes hetzelfde moet zijn, evenals het aantal chipjes op elk latje en de bandbreedte (vb: PC3200) Van dat laatste ben ik niet zeker, correct me if i'm wrong. Maar voor de rest werken dan willekeurig latjes met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er wel mee eens dat je met die dual kitjes meestal iets neller gehuegen hebt, maar kost je ook meer geld

Voor dual DDR mag er erg veel verschil zitten in de modules zolang je rekening houdt met de langzaamste DDR module. Hier heb ik Dual DDR daarien met Kingstone 2*256mb met Twinmos 512MB en ook nog beide van een andere merkt. Dus het kan wel maar dat hangt natuurlijk ook af van je memory contoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke weer goed wat commentaar.

Ik snap jullie punt over de videokaart. Ik snap dat het vanwege mijn budget niet van hoge mate belangrijk is om een super videokaart te hebben, maar dat ik beter iets snellere processor kan hebben.

Even over die hardeschijf. Als ik dat plaatje goed interpreteer is die samsung van jou sneller dan die raptor? Welke samsung is dat dan in hemelsnaam? Want dan is raptor helemaal niet meer zo goed/snel als ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:44:
Oke weer goed wat commentaar.

Ik snap jullie punt over de videokaart. Ik snap dat het vanwege mijn budget niet van hoge mate belangrijk is om een super videokaart te hebben, maar dat ik beter iets snellere processor kan hebben.

Even over die hardeschijf. Als ik dat plaatje goed interpreteer is die samsung van jou sneller dan die raptor? Welke samsung is dat dan in hemelsnaam? Want dan is raptor helemaal niet meer zo goed/snel als ik dacht.
STR versus accesstimes / seektimes verhaal.

Raptors zijn sneller als de harde schijf koppen heen en weer moeten bewegen om allerlei databrokjes op te zoeken. Gewone 7200rpm schijven zijn eerder gemaakt om veel databrokjes achter elkaar te lezen en hiermee probeert men de Raptors te benaderen, vanaf dat de koppen heen en weer moeten bewegen zakt de snelheid harder in elkaar dan de Raptors.

Die Samsung mag wel snel zijn als je paar films van de ene schijf naar de andere kopieert, maar bij andere toepassingen is de Raptor sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 20-08-2005 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
ja de grote geheugen fabrikanten zijn allemaal een beetje debiel die stoppen 2 verschillende dimm's in een doosje en noemen het een dual kit,,ja want de pc boer op de hoek pakt ook gewoon 2 latjes uit een doosje.

kijk als zo iemand in een winkel werkt die deze opvattingen heeft dan komt er van je pc echt niets terecht,maargoed een normaal denkend mens kan natuurlijk zelf wel oordelen dat er 100 % verschil zit in los of dual kit.

ik beweer ook niet dat het nooit kan werken je kan wel eens mazzel hebben maar ze ff testen als je het in de winkel koopt lijkt me toch zo lastig he,en van een kit weet je zeker dat het werkt.

Ik ben er wel mee eens dat je met die dual kitjes meestal iets neller gehuegen hebt, maar kost je ook meer geld.

buiten je schrijffouten is je bewering ook niet juist een losse 512 mb dimm kost 53 een 1024 mb kit 99 hoezo meer geld ???

mensen zoals jij blijven altijd gallen op merken zoals via en maxtor kun je ook niets aan doen ook intel maakt wel fouten maar om dan een heel merk uit te bannen is een beetje een domme reactie,tweakers staat nl vol van dit soort verhalen en het word dan ook nog even erger opgeblazen als dat het in werkelijkheid is.

en een beetje computer boer wisselt je hd wel om mocht het een en ander toch niet goed blijken te werken,als dit niet het geval zou zijn dan moet je daar niet wezen simpel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
rapture schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:53:
[...]

STR versus accesstimes / seektimes verhaal.

Raptors zijn sneller als de harde schijf koppen heen en weer moeten bewegen om allerlei databrokjes op te zoeken. Gewone 7200rpm schijven zijn eerder gemaakt om veel databrokjes achter elkaar te lezen en hiermee probeert men de Raptors te benaderen, vanaf dat de koppen heen en weer moeten bewegen zakt de snelheid harder in elkaar dan de Raptors.

Die Samsung mag wel snel zijn als je paar films van de ene schijf naar de andere kopieert, maar bij andere toepassingen is de Raptor sneller.
Klopt, maar deze samsung presteert echt geweldig.. ik had dit namelijk echt niet verwacht.
Maar het is de 250GB SATA2 versie.
Het nummer staat in het plaatje boven in mijn andere post.

Maar als je rauwe video moet over zetten is dat toch wel fijn dat je schijf zo snel is.
En rauwe video wegschrijven (capturen) kan op iedere (fatsoenlijke) schijf wel...
Ik heb genoeg ervaring hiermee...
Maar wat intressant is voor de TS is een snelle schijf in raid (ik raad tegenwoordig samsungs aan... was eerst helemaal Seagate minded, maar ik zie nu in seagates geen voordeel meer... en maxtor heb ik 2 jaar geleden al afgeschreven)
Dan heb je namelijk nog meer snelheidswinst, dan haal je makkelijk snelheden boven de 100MB/s

/edit
Hier nog een bench
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/hdtune.jpg
:P

Microkid in "Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C"

edit:

de 250gb versie is veel sneller

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 20-08-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:44:
Kijk, het is uiteraard niet zwart-wit. Dat je geen X850 nodig hebt is duidelijk, maar met een low cost kaartje zoals een X300 of geintegreerde grafische chipset krijg je later echt wel spijt. Er zijn genoeg kaartjes die niet low of high end zijn die prima voldoen in een edit systeem. Je moet er gewoon op bedacht zijn dat de grafische kaart ZEKER invloed heeft op het vloeiend editen van video, zeker als je gebruik maakt van speciale transitions of beeldeffecten. Wil je high end videobewerken dan spelen de CPU en GPU een grote rol in je aankoop keuze.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
Noem me ouderwets maar ik vind dat je voor een videobewerkingsbak veel data snel moet kunnen wegschrijven en dat je een rdelijke videokaart moet hebben eigenlijk met 2 monitoren en een TV-out erop. Daar dan een gb ram erbij. Dat renderen van 't eindprodukt wat langer duurt kan me persoonlijk niet veel schelen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, vandaag naar Yorcom geweest met mijn uitgebreide offerte. IK heb nu dit en ben ook nog even aan het wahten op een andere computerboer voor mogelijke een goedkopere prijs.

Behuizing CM Centurion 531 Zilver - 64
Tagan 380 watt TG380-U01 - 54
Asus A8N-E nForce4, DDR400, PCI-E, Soc939 - 97
AMD64 x2 3800+ 2X512KB Boxed Manchester - 364
2 x 1GB Kingston DDR 400 - 243
Asus ATI EAX700 Pro 256 MB PCI-E - 175
Maxtor 200GB SATA (Samsung spinpoint hadden ze niet, maar deze haal ik mogelijk ergens anders) - 88

Totaal prijs is 1092 incl. btw.

Hebben jullie nog op/aanmerkingen? Hopelijk zijn jullie het er een beetje mee eens?

Btw, grote vraag! adviseren jullie nou om win xp 64 erop tezetten, waarom wel/niet. Kost het performance? Problemen drivers ed.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
in 64 bit zal ie iets sneller zijn echter moet je wel prg hebben die dit ondersteunen dus ik zou voorlopig ze er allebij opzetten zo kun je makkelijk van de een naar de ander gaan.

voor de rest heb je goed geluisterd veel geheugen en een goede voeding heel belangrijk in een stabiel systeem. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard luister ik goed, anders zou het onzinnig zijn om jullie kennis te gebruiken, toch?

Het switchen tussen twee OS-en houd ik zelf niet heel erg van. Bovendien moet mijn broer er mee gaan werken, die is dat helemaal niet gewend.
Ik draai nu vista en longhorn, maar dan heb je in het ene OS een bepaald programma niet kan je weer rebooten etc, schiet allemala niet erg op.

In principe gooi ik dus denk ik geweowon de 32bit erop. Ik laat jullie het weten wat het uiteindelijk wordt. bedankt maar weer :)
Pagina: 1