Toon posts:

dode subpixels

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tft scherm gekocht een samsung 730BF 17 inch maar er zaten wel 300 dode subpixels op natuurlijk heb ik dat neit geacepteerd maar wat vinden jullie hoeveel moet je acepteren
en is er hier nog iemand met dat scherm dat zou ik graag willen weten gr roy

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Er is een ISO-standaard voor: ISO 13406-2

Dit kwam ik via google tegen (http://www.diskidee.nl/hardware/testen/index.htms/4759)
ISO Standaard voor kapotte pixels

Kapotte pixels zijn een nadeel van LCD-schermen. Door de productiemethode zijn ze bijna onvermijdelijk, maar hoe weet je dat je als klant niet opgescheept wordt met een scherm met te véél kapotte pixels? Nu is er gelukkig een ISO-standaard die dit regelt. De ISO 13406-2 Fault Classes standaard deelt LCD-schermen in vier klassen in. Voor elke klasse bepaalt de standaard hoeveel foutjes het scherm mag vertonen. Er zijn drie soorten fouten. Type 1 is een volledig witte pixel die dus niet meer van kleur verandert. Type 2 is een volledig zwarte pixel die dus niet meer oplicht. Type 3 ten slotte is een defectieve subpixel, waarbij een van de kleuren rood, groen of blauw defect is.

Een Class 1 scherm is perfect en vertoont geen fouten. Dergelijke schermen zijn echter onbetaalbaar duur. Class 2 schermen vertonen maximaal twee fouten van type 1 en 2 (dus maximaal twee kapotte pixels) en maximaal vijf fouten van type 3 (dus maximaal vijf kapotte subpixels). Bij Class 3 en Class 4 liggen die foutmarges (veel) hoger. Een fabrikant die voor zijn schermen uitpakt met een ISO 13406-2 foutklasse is eraan gehouden het scherm onder garantie te vervangen wanneer het de bepalingen van de gekozen klasse niet (meer) haalt.

Nog niet veel fabrikanten geven al een ISO 13406-2 Fault Class op (in deze test alleen maar AOC en Neovo), maar nu heb je tenminste een houvast als je een gebrek aan kapotte pixels belangrijk vindt. In de tabel met productinformatie vind je voor de schermen die er een hebben de ISO foutklasse. Een "0" betekent dat de fabrikant geen foutklasse opgeeft.
Persoonlijk wil ik een scherm zonder dode (sub)pixels. Laatst een laptop gekocht met één dode subpixel (groen) en toch maar gedaan; het viel niet heel erg op. Maar ik had er moeite mee.

Maar 300... die heb je niet geteld neem ik aan..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
300 valt nog mee als je bedenkt dat er zo'n 1,3 miljoen pixels op 't scherm zitten :+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je bent nieuw op dit forum. Zou je zo vriendelijk willen zijn om de regels even door te nemen, voordat je er gelijk meerdere overtreedt? (dubbel posten, niet zoeken, niet aangeven wat je evt gevonden hebt).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Dit topic is gesloten.