Videokaart Snelheden

Pagina: 1
Acties:

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Goedenmiddag ,
Ik ben op zoek geweest naar informatie over de videokaart.
Ik wilde graag weten hoe een videokaart werkt !
Na lang zoeken heb ik wat informatie gevonden,
zie link :
Artikel 1
Artikel 2
Verder heb ik hier op GOT geen topics gevonden over mijn vraag.

Maar wat mij nog niet duidelijk is , zijn de verschillende snelheden tussen
de core en het geheugen van de videokaart en tussen de videokaart en het mobo.
Als voorbeeld wil ik graag de GF 7800GTX 256MB nemen
Spec zijn : Kloksnelheid: GPU 430 MHz / MEM 1200 MHz

Nu is mijn vraag, waarom loopt bij deze kaart het geheugen op 1200MHz ?
die snelheid wordt toch totaal niet benut ?
en deze kaart heeft 256mb geheugen , als je hiermee het spel Battlefield2 gaat spelen.
Wordt dan nog steeds het geheugen aangesproken in het mobo voor opslag van textures?

Ik hoop dat dit kan worden uitgelegd,
Vriendelijke groet mitch

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 13:15
het is ook 600MHZ GDDR3 en het word wel benut(het is wel is waar cpu limited). maar alleen het aantal MB zegt niet veel over een videokaart. (als je nou een kaart neemt met alles 100 mhz, en 256MB geheugen, kun je beter een kaart hebben met alles op 500mhz en dan 128MB geheugen)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 17:09

KneoK

Not in a million lightyears

Revocx schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:29:
Goedenmiddag ,
zie link :
Artikel 1
Artikel 2

Maar wat mij nog niet duidelijk is , zijn de verschillende snelheden tussen
de core en het geheugen van de videokaart en tussen de videokaart en het mobo.
Als voorbeeld wil ik graag de GF 7800GTX 256MB nemen
Spec zijn : Kloksnelheid: GPU 430 MHz / MEM 1200 MHz

Nu is mijn vraag, waarom loopt bij deze kaart het geheugen op 1200MHz ?
die snelheid wordt toch totaal niet benut ?
en deze kaart heeft 256mb geheugen , als je hiermee het spel Battlefield2 gaat spelen.
Wordt dan nog steeds het geheugen aangesproken in het mobo voor opslag van textures?

Ik hoop dat dit kan worden uitgelegd,
Vriendelijke groet mitch
Je beantwoord een van je vragen eigenlijk zelf al een beetje in je voorbeeldje van BF2. Juist omdat er zoveel textures en andere data in het geheugen van je videokaart moet worden geschreven is de snelheid daarvan juist van invloed op de prestaties. En niet alleen bij het wegschrijven in het geheugen is de snelheid natuurlijk van belang. Als een texture in het geheugen staat wil je dat met de allerhoogst mogelijke snelheid naar je beeld kunnen toveren.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Revocx schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:29:
Goedenmiddag ,
zie link :
Artikel 1
Artikel 2
Op de ATI website zijn er Techdemo's ( flash filmpjes ) waar in redelijk duidelijk je kan zien wat zo ongeveer gebeurt, realiteit is dat elke fabrikant de ECHTE werking van hoe alles intern gaat geheim houdt.

There is no place like ::1

Verwijderd

In grote lijnen is het wel duidelijk. Ik baseer dit verhaal op logica. De grafische chip krijgt data van de processor, die hij doorstuurt naar het geheugen, of gelijk meeneemt in zijn berekeningen, die weer leiden via een aantal chips tot een beeld. De opgeslagen data word opgeroepen door de processor, die in combinatie met andere data ook weer gevormd word tot een beeld. Des te sneller deze data aangeroepen kan worden, des te sneller het beeld dus totaal gevormd is. De geheugensnelheid is in principe dus altijd van invloed op de totale snelheid, omdat de data sneller aangeroepen kan worden. De bandbreedte is maar van beperkte invloed, omdat de processor ook maar een bepaalde hoeveelheid data kan verwerken.

Verbeter me aub als ik het fout heb, maar volgens mij is dit in grote lijnen de werking. Wel weet ik zeker dat de snelheid van de GPU en het geheugen weinig met elkaar te maken hebben.

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
uhm , ik zal mijn vraag anders formuleren
het geheugen van de videokaart krijgt de gegevens van de core , of van de cpu/geheugen op het mobo. Nu kan het geheugen van de videokaart toch nooit sneller werken dan van wie hij de gegevens krijgt.?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Als je de hele werking van de grafische kaart wil weten heb ik een leuk documentje voor je. Ik heb voor school eens een 'voorstelling' rond de werking ervan moeten maken.

Het legt zowat alles uit. Het kan wel zijn dat er nog paar typfouten enzo inzitten (vind de allerlaatste versie niet meer)

Veel leergenot :)

Link:
www.crashzone.be/tweakers/Videokaarten.doc

edit: Heb hieraan vrij lang gewerkt dus als iemand dit op zen site wil zetten gelieve mijn gegevens er bij te vermelden.

edit2: Ik ga nog de definitieve versie van dit document zoeken, want in dit documentje zitten nog paar fouten. Bv van die pipelines.

[ Voor 30% gewijzigd door 0X55AA op 16-08-2005 17:10 ]

Pagina: 1