[HTML] Back-btn stuk bij named anchors in scrollable divs

Pagina: 1
Acties:

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:13

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
Zie hier een test:
http://www.webforest.nl/back.html

De links aan de linkerkant verwijzen naar named anchors in de content, de content is scrollable gemaakt dmv overflow: auto. Wanneer er op een anchor is geklikt en ik met de back-button in de browser terug wil, zie ik wel de url veranderen, maar scrolt de content niet naar de juiste plek.

Weet iemand hier raad mee? Probleem heb ik in IE6 én Firefox

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Verwijderd

Waarschijnlijk heel omslachtig maar ik zou kijken met javascript of je terug gaat en dan de pagina 1 keer opnieuw laden dan gaat hij wel naar het goede stuk...

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:35:
Waarschijnlijk heel omslachtig maar ik zou kijken met javascript of je terug gaat en dan de pagina 1 keer opnieuw laden dan gaat hij wel naar het goede stuk...
Dat werkt ook niet want bij het klikken op de back button wordt de pagina niet opnieuw geladen. Ik 'weet' dus niet wanneer er op 'terug' is geklikt en kan dus ook geen actie ondernemen

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 11:43

André

Analytics dude

Ik denk dat de browser bij een frame kijkt of de anchor nog in beeld is, zo niet dan scrolled hij er naar toe. Maar bij een div+overflow laat de browser die check waarschijnlijk achterwege.

Een oplossing is om met JS de url uit te lezen en de pagina goed te scrollen.

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
André schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:03:
Ik denk dat de browser bij een frame kijkt of de anchor nog in beeld is, zo niet dan scrolled hij er naar toe. Maar bij een div+overflow laat de browser die check waarschijnlijk achterwege.
Het vreemde is dat het bij een directe link (http://www.webforest.nl/back.html#link_03) wel werkt.
Een oplossing is om met JS de url uit te lezen en de pagina goed te scrollen.
Er wordt niks getriggerd wanneer de history-link een anchor link is, dus weet ik ook niet wanneer deze wordt aangeroepen

Verwijderd

Vreemde situatie! De opzet die je beschrijft, is eerder al door Astroboy aangekaart in "Back Button vs Anchors inside scrollable DIV". Hij kwam daar niet verder mee. Verder lijkt het samen te hangen met de bug-report op quirksmode.org inzake "Back and forward between named anchors doesn't update window.location". En zoals je zelf terecht opmerkt, kun je in deze weinig met JS-events voor de pagina of historie.

Helaas krijg je door het uitblijven van een refresh van de pagina enige loze klikken, maar de vraag is of de navigatie verder in het geding is. Alle onderdelen staan in de TOC vermeld en i.m.ho. kan een bezoeker toch zijn/haar weg vinden binnen de pagina.

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:58:
Vreemde situatie! De opzet die je beschrijft, is eerder al door Astroboy aangekaart in "Back Button vs Anchors inside scrollable DIV". Hij kwam daar niet verder mee.
Dit is inderdaad hetzelfde probleem
Verder lijkt het samen te hangen met de bug-report op quirksmode.org inzake "Back and forward between named anchors doesn't update window.location". En zoals je zelf terecht opmerkt, kun je in deze weinig met JS-events voor de pagina of historie.
Hier was ik ookal achter gekomen. Het maken van een custom back-knop is dus ook niet mogelijk in IE
Helaas krijg je door het uitblijven van een refresh van de pagina enige loze klikken, maar de vraag is of de navigatie verder in het geding is. Alle onderdelen staan in de TOC vermeld en i.m.ho. kan een bezoeker toch zijn/haar weg vinden binnen de pagina.
Dit is maar een testje, in werkelijkheid is de tekst veel langer en zijn er ook named-anchor links in de content zelf.

Pagina: 1