[nForce4] chipset fan vervangen zo kan het ook!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Gek werd ik van die gare asus chipset fan op mijn a8n sli deluxe.
Met een fanmate, 1 keer siliconen spray spuiten en na de eerste terugkomst van lawaai ook 1 maal een beetje lager vet was het weer even te doen.
Maar van de week begon die weer te gieren.....
De leverancier noch asus antwoorden op deze klachten, en er zijn, hoe toevallig...? vervang setjes in de handel. Chipsets fans, gaar af fabriek, later zelf kopen, lekkere ontwikkeling.

Nu las ik van mensen die de chipset passief koelden met een zalman geval. Of zelfs ZONDER de fan met alleen de alu kleurige originele koelribjes.
T.o.v. 8000 rpm actieve koeling leek me dat een linke gok toch wel, gezien gamen, video renderen, rippen, branden e.d.

Dus kocht ik een coolermaster actieve koeling op een 'koperen'kleurig koelblok a euro 12.

Echter, toen ik hem ging vervangen zag ik dus dat het standaard koelblok met daarin de standaard asus fan geschroeft, met weerhaken achter het mobo vast zit )#*(*(#^#^%(^&$
Afknippen lukte ook niet, daar de rechtsboven weerhaakbevestiging omgeven is door kleine onderdelen van het mobo.

En daar ik dus niet zonder alles los te koppelen er bij kon.... moest ik wat anders verzinnen.

Wat viel mij echter op, de bovenkant van de originele fan, en die van de coolermaster, zitten met 4 parkertjes in/op de koelribben geschroeft.

Wat ik dus deed is de nieuwe fan losschroeven en die heb ik op de originele koelribben op het mobo geschroeft. Hiervoor moest ik wel even 4 andere dan de originele nieuwe parkertjes zoeken, die iets kleiner waren dan die van coolermaster zelf, daar de koelribben iets dichter op elkaar staan van de asus alu ribjes.

Zo gezegd zo gedaan en hij zit! :)
De fan maakt nu +- 2500 rpm (hij kan 5000) middels een fanmate.

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a219/all4al/a8n_sli_fan_chipset_bridge.jpg

Links: de coolermaster koelribben, rechts: de 2 onderdelen welke ik weghaalde van het originele asus koelblokje op de chipset. Nu zit de coolermasterfan op de asus koelribben. Het mobo is nooit van zijn plek geweest. Ik kan echter met mijn asus utils niet vinden hoe warm de chipset is ! wel de rpm (+-2500) en de temp van het motherboard (37 c)

http://i12.photobucket.com/albums/a219/all4al/a8n_sli_fan_chipset_bridge.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a219/all4al/coolermaster_op_asus_koelribben_nfo.jpg

Bovenstaande fan met de enige 2 parkers die ik kon vinden die dit doel konden dienen, maar hij voelt zeer vastgekoppelt aan, dus lijkt me wel ok.

[ Voor 30% gewijzigd door notsonewbie op 16-08-2005 16:55 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

mooi gedaan, maar het is toch eigenlijk zielig dat men dergelijke kwaliteit durft te verkopen.

Ik ben blij dat mijn machine alleen GROTE ventilatoren heeft en 3 jaar on site garantie.

Je zou er anders horens dol van worden.

Ja meneer natuurlijk heeft u recht op garantie, lever u het moederbord maar in, als we zin hebben heb je hem over 4 weken mischien terug.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Die temperatuur is idd niet te meten, aangezien er geen sensor op de NB zit. Maar ik vind dat je chipset wel ERG warm wordt. Bij mij is dit 10 graden lager (het is de temp van je geheugen, welke bij mij iets hoger geklokt is met iets hoger voltage). Je moet gewoon je hand/vinger erop leggen en voelen. Kun je je hand er 30 sec ophouden, dan is het onder de 45 graden. Anders is het daarboven. Maar zolang hij stabiel is, is het geen enkel probleem. Ik had een passief zalmanblok erop gezet, terwijl ik geen airflow heb (en dat op een warme zolder). De pc was zelfs nog stabiel, alleen het ding werd gloeiend heet en soms bleef me HDD led zonder reden aan (geen activiteit). Heb toen in de zijkant 2 fans geplaatst, waarvan er 1 direct op blaast en dit scheelt aanzienlijk. Iig een stukkie lager als 45 graden :D.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:50: Die temperatuur is idd niet te meten, aangezien er geen sensor op de NB zit. Maar ik vind dat je chipset wel ERG warm wordt.
Geen idee, wel weet ik dat met de originele lawaaifan op 8000 rpm hij ook net tegen- maar nooit boven de 40 kwam, de mobo. temp.
Bij mij is dit 10 graden lager (het is de temp van je geheugen, welke bij mij iets hoger geklokt is met iets hoger voltage).
Ja die hogere geheugen klok heb ik ook, hij is ietsjes overklokt het geheel.
Je moet gewoon je hand/vinger erop leggen en voelen.
Andere keer weer, hij zit met zelftappende schroeven, en ok ik heb nog 2 reserve gaten, maar toch, ik laat hem ff zitten! :)
Daarentegen is hij wel bijna 2 maal zo groot die fan dan de originele.
Kun je je hand er 30 sec ophouden, dan is het onder de 45 graden. Anders is het daarboven. Maar zolang hij stabiel is, is het geen enkel probleem. Ik had een passief zalmanblok erop gezet, terwijl ik geen airflow heb (en dat op een warme zolder). De pc was zelfs nog stabiel
Ja, ik zal zo even gaan joint operaten, kijken of ie zich goed houd.
Maar ik denk en hoop van wel, lekker open groot koelvlak, bijna 2 maal grotere fan er op.
alleen het ding werd gloeiend heet en soms bleef me HDD led zonder reden aan (geen activiteit). Heb toen in de zijkant 2 fans geplaatst, waarvan er 1 direct op blaast en dit scheelt aanzienlijk. Iig een stukkie lager als 45 graden :D.
Ja daar kan ik inkomen, -2- fans in de zijkant!
Ik heb er -2- (casefans)in de hele computer, deze 2 zitten ook in de achterkant (120 mm fans op 7 volt ipv 12) 1 losse en 1 in de voeding. Daarnaast 2 goede zalmans op de VGA en CPU. Nu is het weer aardig stille pc, heerlijk na dat gegier en gekriek.

Maakt die van jou dan onderhand niet aardig wat geluid trouwens met al die fans?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach ik heb hier een Asus barebone met een Asus koeler die gemiddeld veel meer herrie maakt dan een orginele Intel koeler. Je schroeft de koeler van Asus af en je hebt een heatsink over. Je bewaart dan die 4 schroeven en je monteert een 92*92 zalman casefan en je sluit deze aan op de chassisfanconnector. Deze gaat af en toe helemaal naar de 1000 rpm en dan stil. En moet je hem veel gebruiken zit die rond de 2500 rpm. Topoplossing. Dan praat je over een stil systeem. Dit is getest met een Prescott 3 ghz. Als de temp boven de 50 graden komt dan slaat die aan en wordt deze weer rond de 40 graden binnen 3 minuten.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoeveel hoger is je chipset koeling nu tov de originele koeling?

( * SMSfreakie heeft zn A8N-SLI deluxe maar geruild voor het premium model zonder die fan :D )

404 Signature not found

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:29: hoeveel hoger is je chipset koeling nu tov de originele koeling?
Dat kan ik dus nergens uitlezen.
Eerst was het origineel gekoeld en met 8000 rpm, maar met een heel klein fannetje IN het koelblokje zittende

Nu is het een 4 cm fan op 2500 rpm (tot 5000 als het moet) die bijna 2 x zo groot is, maar die dus op de koelribben zit, waarin echter het gat zit van waar de originele asus fan zat.

De fan heeft 3 draden, is reguleerbaar en zit op het mobo op de daarvoor bestemde connector.
Met mijn geliefde AMD cool & quiet is ie nog niet boven die 2500 rpm uitgegaan, ook niet stressed.
Aan de andere kant, als die chipset geen sensor heeft, dan is die mobo aansluiting wellicht ook gewoon 'dom' en dus altijd op dezelfde ene spanning.....

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo monteer ik al jaren fans ;) Op mn pentium 1 had ik ook es een 80MM fan met 1 houtschroef op het koelblokje van de cpu gezet. Scheelde nogal in lawaai...

Maar volgens mij had je best zo'n zalman blokje kunnen doen als je van het lawaai af wilt zijn. Op mijn msi k8t neo zit standaard ook geen fan, maar wel een vrij groot koelblok. Als ik geen airflow in mn kast heb wordt die zo'n 50-55 graden en met een 12cm casefan op 5V wordt ie maar 30-35.
Of het chipje op jouw mobo moet veel warmer worden dan die op mijn mobo (via k8t800 chipset), waardoor bovenstaande niet opgaat.

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
ik heb die pinnetjes met weerhaakjes gewoon heel kort afgeknipt zodat de weerhaakjes bij het rechtopzetten van de case er vanzelf uit vielen, daarna heb ik de zalman NB47J erop gezet (ik moest wel wat ribben inkorten vanwege mijn dubbele 6800 ultra's), en het werkt naar mijn gevoel prima.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Euh ik wil niet lullig zijn, maar je had Asus NL kunnen bellen om je NAW gegevens door te geven. Je had dan een nieuwe rev. van de NB fan gratis thuis gestuurd gekregen. Dit had je geweten als je dit topic had doorgenomen: [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] ;)

Deze fan's worden zover mij bekend nu ook standaard op de A8N borden geleverd en schijnen van betere kwaliteit te zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Alsem
_Dune_ schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:47:
Euh ik wil niet lullig zijn, maar je had Asus NL kunnen bellen om je NAW gegevens door te geven. Je had dan een nieuwe rev. van de NB fan gratis thuis gestuurd gekregen. Dit had je geweten als je dit topic had doorgenomen: [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] ;)

Deze fan's worden zover mij bekend nu ook standaard op de A8N borden geleverd en schijnen van betere kwaliteit te zijn.
boeie, dit is veel simpeler, en die 3 euro boeit me niet

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ist weer eens zo ver ? De A7V133 had daar ook enorm last van. Toen had asus ook zo'n fan-zend optie die ze heel stil hielden. Het kwam er op neer dat de computer zaak waar ik werkte gewoon een stuk of 20 van die blokjes plus fan op voorraad had om het te vervangen als er weer eens een bord langskwam. Grappig dat Asus blijkbaar niet leert van fouten (ze hebben ook een leuke serie videokaarten gehad met fan's die ruim binnen garantietermijn (dat dan weer wel) ermee ophielden en de klant de kaart weken kwijt was.)

UNOX: The worst operating system

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Alsem1 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:52:
[...]

boeie, dit is veel simpeler, en die 3 euro boeit me niet
Mij zou het wel boeien, niet die 3 euro, maar je koopt een produkt van rond de €190 dan mag je toch wel verwachten dat zo simpel iets als een fannetje van goede kwaliteit is aangezien dit van "levens belang is" voor dit produkt.... een principe kwestie dus. :/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Of het chipje op jouw mobo moet veel warmer worden dan die op mijn mobo (via k8t800 chipset), waardoor bovenstaande niet opgaat.
Ik heb geen idee. Maar als die af fabriek met een 8000 rpm komt, dan is mijn opvattng, liever actief blijven koelen.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Alsem1 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:47:
ik heb die pinnetjes met weerhaakjes gewoon heel kort afgeknipt zodat de weerhaakjes bij het rechtopzetten van de case er vanzelf uit vielen
En waar knipte je die af? aan de achterkant van het mobo? daar had ik alleen na heeel wat gedoe bij gekund.
Of knipte jij de voorkant weg? waarmee? want ik wilde dat ook maar de R-boven pen is omgeven door kleine electronica die er zowat tegen aan zit.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
[quote]_Dune_ schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:47: Euh ik wil niet lullig zijn, maar je had Asus NL kunnen bellen om je NAW gegevens door te geven. [quote]

Is niet lullig, ga ik alsnog doen als ik e.e.a. kan vinden m.b.t deze manier van doen van asus / hun delaers (die ook stilzwegen)
Je had dan een nieuwe rev. van de NB fan gratis thuis gestuurd gekregen. Dit had je geweten als je dit topic had doorgenomen: [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] ;) Deze fan's worden zover mij bekend nu ook standaard op de A8N borden geleverd en schijnen van betere kwaliteit te zijn.
Tja, je kan niet alles lezen helaas.

Wel is het een idee om hier een aparte announce group aan te maken!
NL op zijn retour of zo :-)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

Palomar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:42:
Behalve een schitterende veelzijdige alleskunner van een chipset, is de nForce4 ook een gigantisch heethoofd. Dit is bij mijn weten de eerste chipset die niet zonder meer passief te koelen is (met alleen een Zalman NB47-J kan ie erg warm worden). Al is de nForce2 ook niet bepaald koel.. (en met de nForce3 heb ik geen ervaring :P)

Het kan er ook iets mee te maken hebben dat de nForce4 een northbridge én southbridge in 1 is.

Dit was overigens mijn (clickable) oplossing voor de A8N SLI Deluxe (ik hoef dat fannetje dus ook niet meer, dit is veel stiller :P) :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/nForce_silencer320_0606.jpg

Een mooie CoolerMaster PAC-P01-UK op de chipset, die een koel briesje krijgt toegewaait van een Arctic NV Silencer 6 waar wat plastic uit is weggesneden. De Silencer begint een klein beetje te ratelen ondertussen, maar dan nog is deze combo duizend keer stiller dan die Asus 8000rpm fan of het stock koelertje op m'n 6600GT. Laat staan het 8000rpm fannetje en de stock koeler van de videokaart :X

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Alsem
notsonewbie schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 01:47:
[...]

En waar knipte je die af? aan de achterkant van het mobo? daar had ik alleen na heeel wat gedoe bij gekund.
Of knipte jij de voorkant weg? waarmee? want ik wilde dat ook maar de R-boven pen is omgeven door kleine electronica die er zowat tegen aan zit.
aan de voorkant, zo hoefte ik alleen de videokaarten eruit te halen.
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/3448/img56034mg.th.jpg
hier zie je hoe die zit.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier zit mn videokaart koeling zowat tegen de heatsink aan :/
maat van me heeft wel de Deluxe nog.. en die fan maakt dus ook lawaai van hier tot tokio en terug

zijn er ook al oplossingen die NIET! verder van het moederbord uitsteken dan de orginele fan?

404 Signature not found

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
SMSfreakie schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:44: hier zit mn videokaart koeling zowat tegen de heatsink aan :/
maat van me heeft wel de Deluxe nog.. en die fan maakt dus ook lawaai van hier tot tokio en terug
zijn er ook al oplossingen die NIET! verder van het moederbord uitsteken dan de orginele fan?
Ik vermoed dat de 'laagste' fan die nieuwe van asus zelf is.
Die sturen ze zo op schijnt het als je nu een gare originele hebt.
Maar ik kan nergens vinden wie ik moet mailen of bellen bij asus om die fan toegestuurd te krijgen.
De standaard adressen van asus geven geen enkele respons op die vraag.
Het schijnt in het grote a8n topic deel 9 te staan, maar dan las IK er 3 keer overheen :(

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Alsem1 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:19: [...] aan de voorkant, zo hoefte ik alleen de videokaarten eruit te halen.
Dat is geen punt en begin ook ik nog wel aan :)

Echter, wat voor tang, of iets anders, gebruikte je dan?
Want bij mijn mobo (een van de 1e) zit de rechterboven 'veerpoot bevestiging' omgeven door kleine electronica en met de kleinste tang die ik heb kom ik er nog niet overheen om te knippen.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14
Zo bijzonder is die toch niet :?
Ik heb dat een tijd geleden ook gedaan, alleen heb ik er een Papst fan opgezet, omdat ik al wist hoe dat stock koellichaam op het mobo gemoteerd was en ook geen zin had om de hele handel uit mn kast te slopen :)

Verwijderd

En na het vervangen van de fan draait de pc nog altijd stabiel en zonder problemen? Als dit inderdaad het geval is, zit ik er ook aan te denken hetzelfde uit te voeren.

Ik ben in het bezit van een A8N-E. Om hier de koeler te vervangen moet ik dus een 40x40 fan aanschaffen?

• Alsem
notsonewbie schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 10:51:
[...]

Dat is geen punt en begin ook ik nog wel aan :)

Echter, wat voor tang, of iets anders, gebruikte je dan?
Want bij mijn mobo (een van de 1e) zit de rechterboven 'veerpoot bevestiging' omgeven door kleine electronica en met de kleinste tang die ik heb kom ik er nog niet overheen om te knippen.
ik heb het eigenlijk gewoon met een striptang gedaan, omdat dat de enige was die er tussen kon zonder dingen te slopen.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Oh vast niet.
Alleen kon ik het via google niet vinden.
NL taligen zullen deze topic nu vast vinden als ze zoeken op vervangen van chipset fan asus a8

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:59:
[...]

En na het vervangen van de fan draait de pc nog altijd stabiel en zonder problemen? Als dit inderdaad het geval is, zit ik er ook aan te denken hetzelfde uit te voeren.

Ik ben in het bezit van een A8N-E. Om hier de koeler te vervangen moet ik dus een 40x40 fan aanschaffen?
Inderdaad, er zit nu een 40x40 mm fan opgeschroeft.
En 24/7 stabiel, met wat ik doe, dus ook gamen en video bewerken, deels overklokt ook.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Alsem1 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 12:52:
[...] ik heb het eigenlijk gewoon met een striptang gedaan, omdat dat de enige was die er tussen kon zonder dingen te slopen.
Ah ok, dan was mijn 'snavelbek-dier tangetje' ff groter dan de jouwe :)
Had ik ook wel gewild, met originele koelblokje van de nieuwe aankoop.

Anderzijds, de originele zal wel met koelpasta zitten en de nieuwe had een plakstrip....
Dat komt dan weer op de restanten van de vorige... nou hij is stabiel en ik ben er blij mee.

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik had dit probleem ook. FF asus gebeld en ik kreeg meteen een nieuw revisie cooler terug gestuurt die waarschijnlijk stiller en kleiner is als dit ding. is dat niet slimmer?

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 18:28
offtopic:
Mag ik de heer notsonewbie er ff op wijzen dat er een edit knop bestaat? Al iets van 3 triple posts gezien :/

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

notsonewbie, rechtsboven je berichten staat een editknop. Na dik 500 posts zou je dat toch al wel moeten weten ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Echter, toen ik hem ging vervangen zag ik dus dat het standaard koelblok met daarin de standaard asus fan geschroeft, met weerhaken achter het mobo vast zit )#*(*(#^#^%(^&$
Afknippen lukte ook niet, daar de rechtsboven weerhaakbevestiging omgeven is door kleine onderdelen van het mobo.
Het is mij anders prima gelukt. Heb het lawaai-fannetje compleet met koelblok vervangen door een zalman blokje :*)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Mja, ik heb ook een zalman pasive heatsink geplaatst ipv de originele koeler van Asus maar heb toch het mobo er uit moeten halen om die plastic pinnen eruit te krijgen. Niet zoveel werk, alleen vervelend. maar het feit dat je pc het geluid maakt van een crashende jumbojet is ook wel vervelend ;)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Je had ook gewoon dezelfde fan op 5V kunnen aansluiten, dan hoor je het ding ook nauwelijks.
Als je zo slim bent om dit te doen nog voor je een nieuw mobo in gebruik neemt scheelt het nog meer want het fannetje is nog niet versleten en zal dan veel langer meegaan.
Indien de blades ve fan scherp zijn moet je ze ff lichtjes bijschuren met fijn schuurpapier, scheel weer wat.

Verwijderd

Haha jah ik vond het ook erg minders dat ik het hele mobo heb moeten losmaken ;) maar zelf met de 8000rpm fan werd mijn northbridge erg heet, khad er een 40mm opgeplakt met dubbelzijdige plakband, toen ik me northbridge koelertje ging vervangen zag ik dat de dubbelzijdige plakband een beetje erg bruin was :D Ik heb nu 1 koeler tegen me Zalman NBJ47 koelertje gezet zodat deze naar de achterkant van me pc blaast waar uiteraard een outtake fan zit ;)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
corpseflayer schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 14:19:
Je had ook gewoon dezelfde fan op 5V kunnen aansluiten, dan hoor je het ding ook nauwelijks.
Als je zo slim bent om dit te doen nog voor je een nieuw mobo in gebruik neemt scheelt het nog meer want het fannetje is nog niet versleten en zal dan veel langer meegaan.
Ik zocht mijn pc onderdelen mede uit op stilte.
Middels een fan-mate draaide de chipset fan hier vanaf dag 1 op +- 4000 rpm.

Pagina: 1