Toon posts:

[SATA] XP start niet op na toevoeging IDE schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb XP geinstalleerd op mijn Maxtor 250GB SATA schijf en dat werkt prima.
Het probleem onstaat als ik mijn IDE schijf erbij wil zetten. Op een een of andere manier wil xp dan booten vanaf de IDE en niet vanaf de SATA (de IDE schijf is leeg). De melding die ie geeft bij het opstarten is: ntldr missing. De bootvolgorde van bios is:
RAID or SCSI card boot: RAID
First boot device: cd-rom
de rest is disabled
Haal ik de IDE schijf er weer uit dan is het probleem weer verholpen.
Bij het begin van windows setup (nadat ik met f6 de raid drivers heb geladen) maakt ie ook automatisch van mijn IDE de C schijf en laat ie niet de SATA schijf als C (wat zo was), maar die schuift door naar D.
ik heb ook al fixmbr geprobeerd in de recovery console(met IDE erin), maar dan haalde ook niets uit. In de recovery staat mijn xp die op de sata staat onder F:
iemand een idee?

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe staan de jumpers van je IDE schijf ingesteld?

Probleem heb ik volgens mij ook wel eens gehad met een pc van een collega.
Volgens mij moet je die op slave zetten ipv master.

www.degroot-it.nl

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Als ik het goed begrijp heb je dus een enkele sata harde schijf aangesloten en je wil een enkele IDE schijf aansluiten? Dan staat er iets toch niet goed in je bios. Je moet ipv raid, scsi instellen. Daarnaast moet je kunnen aangeven dat je raid controller niet als raid gebruikt wordt, maar als "scsi".

Ik heb een tijd geleden ook gehad, weet niet meer of het met mn huidige systeem of vorige was.

Huidig mobo: MSI K8N Neo2 platinum
Vorig: Abit AN7

Instagram / YouTube

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

aramdin schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:58:
Als ik het goed begrijp heb je dus een enkele sata harde schijf aangesloten en je wil een enkele IDE schijf aansluiten? Dan staat er iets toch niet goed in je bios. Je moet ipv raid, scsi instellen. Daarnaast moet je kunnen aangeven dat je raid controller niet als raid gebruikt wordt, maar als "scsi".
Niet in alle gevallen is dat zo. Ik start keurig netjes op van RAID0 of RAID1 al naar gelang welke controller ik kies.

ARME AOW’er

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:14
Even een vraag, stond of staat er op de IDE schijf toevallig een windows geinstalleerd?

Als dat het geval is ziet hij twee MBR's en zal hij niet opstarten.
Dit kan je alleen oplossen door via dos de IDE opnieuw te partitioneren.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
In je BIOS kun je misschien wel iets als 'enable other devices' bij je bootsettings vinden.
Als je die aanzet zoekt hij verder tot hij wel iets heeft gevonden om van te booten.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zolang de TS het merk en type van zijn moederbord niet geeft kan men wel van alles roepen maar dat is natuurlijk een beetje onzinnig.

ARME AOW’er

Verwijderd

in je boot .ini staat op welke partitie windows geinstaleerd is.
ALs je een schijf erbij zet en deze komt VOOR de windows schijf dan ziet windows z'n eigen bestanden niet meer staan. Door de boot.ini aan te passen kun je dit oplossen.
als je zoekt op dit soort problemen en boot.ini moet je vast een en ander op internet kunnen vinden

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als die ide schijf leeg is, dan is er ook niks mis met de opstart-volgorde. De machine boot immers wel van de sata schijf (anders krijg je de melding ntldr missing niet).
Ik zou inderdaad even naar de boot.ini kijken zoals catscit hierboven al aangeeft :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
boot.ini inderdaad, maar ook ff kijken of er niet een achter gebleven mbr op de ide staat die graag wil starten van de ide schijf?
volgens mij kijkt ntldr pas naar boot.ini, dus mijns inziens als er om ntldr gezocht wordt is er een mbr gevonden. als dat de mbr van de sata schijf is zou hij toch ook de ntldr moeten vinden.

is dat de mbr op de ide schijf, dan vindt hij inderdaad daarop geen ntldr.

en in boot.ini wordt er opgestart van een disk op een bepaald kanaal, er wordt dus niet naar c: of d: gerefereerd, maar gewoon naar op bus / kanaal etc. ( een beetje zoals bij linux ed bijv. /dev/hda /dev/hdb etc.
en dat is volgens mij niet nog eens van de volgorde van al of niet aanwezige schijven afhankelijk.

ik zou het raar vinden als dat wel het geval zou zijn, omdat de "omschakeling" van microsoft destijds waarschijnlijk tot doel had het "welke partitie moet ik hebben en hoe moet ik dat dan opgeven" probleem op te lossen

[ Voor 7% gewijzigd door engelbertus op 16-08-2005 20:32 ]

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-03 12:33
Heb het probleem ook gehad,

Ik heb een asus a8n-sli moederbord, en moest de hd volgorde veranderen sata op 1 en ide op 2.
En toen werkte alles weer,

FF in je bios goed kijken

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, mijn internet (samen met de computer) is net pas weer hersteld, dus vandaar de late reactie. Aan het einde van het liedje heb ik maar xp gewoon weer op de IDE geinstalleerd en dat werkt zonder problemen.

Om even alles samen te vatten:

-Ik heb bijna alle reacties geprobeerd, alleen niet mijn boot.ini aan passen, dat zou een oplossing kunnen zijn.

-De hd volgorde aan passen klinkt goed, maar het lijkt me dat ik dat zelf ook wel geprobeerd zou hebben, maar dat weet ik niet precies meer.....(zoveel geprobeerd 8)7 ) , dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn. ;)

het moederbord is btw een Asus a7n8x-e deluxe (vergeten erbij te zetten)

Als ik binnenkort weer zin heb om de boel door de war te gooien dan zal ik proberen of ik eruit kom maar voor nu laat ik het hier even bij, bedankt voor de posts!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
waarschijnlijk werd xp niet gevonen op de ide schijf. die wordt "gezocht" omdat je opstart vanaf de ide schijf, waar nog steeds gewoon de mbr stond die er voorheen ook opstond, toen windows xp ook op de schijf stond.

zonder de ide schijf in je systeem kijkt het bios gewoon verder of er harde schijven zijn, als hij geen ide vindt.

als er een mogelijkheid is in het bios, om de volgorde te veranderen (eerst sata en daarna ide) dan was dat de "oplossing" geweest.nu start, en draai je dus waarschijnlijk gewoon windows xp vanaf de ide schijf.

door je boot.ini NU aan te passen kun je ervoor zorgen dat je pc voortaan vanaf de mbr van de ide schijf start,, nmaar dan windows xp van de sata schijf gebruikt.

dat is dan niet bepaald "overzichtelijk"

dus NU in je bios kijken of je de volgorde kunt veranderen is meteen de oplossing om te kijken of je nu ook vanaf de sata schijf kunt booten..

it's so simple ;-)
Pagina: 1