Welke cd-speler bij Marantz PM80 MK2 + BNS 3-weg speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 3.929 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-12 22:32
Door omstandigheden heb ik mijn mooie Denon cd-speler verkocht (icm Denon reciever).
Nu ben ik dus in het bezit van een hele fraaie legendarische Marantz PM-80 MKII versterker + Marantz ST-40 tuner en een stel mooie BNS 3-weg luidsprekers + bijbehorende goede bekabeling.

Er hangt nu alleen tijdelijk, eigenlijk al veel te lang, een Philips cd 720 cd-speler aan :'(
Dit staat natuurlijk niet in verhouding met de rest van de set.

Ik ben me een beetje gaan verdiepen in goede betaalbare 2e hands cd-spelers. Ik kwam uit bij de Marantz cd-80. Een erg goede speler, maar wel al heel wat jaartjes oud. En toch wordt er vaak nog +โ‚ฌ175 euro voor gevraagd. Een ander alternatief is de Marantz cd-67se. Maar hoe groot is het verschil tussen beide spelers?

Een Marantz cd-speler zou natuurlijk leuk staan bij deze set, maar ik sta ook open voor andere merken. Zo heb ik gelezen dat de Rotel RCD 975 ook erg goed is...

Mijn muzikale voorkeur is nogal divers. Van lichte rock tot popmuziek, maar ook wel beetje dance/trance.

Tsja ik kan gewoon geen keuze maken. Kunnen jullie mij helpen?

:)

• Leolinedance
kickje dan maar...

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Videopac

Rommelt wat aan.

een CD80 is een erg goede CD-Speler en ook voor het aanzicht een goede match. Als je geen haast hebt en je vindt de speler die nu aangeboden wordt op marktplaats te duur kun je ook wachten tot er een goedkopere voorbij komt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat mis je nu in je geluid? Of is het alleen dat de philips qua aanzien niet zo mooi is? Kies in het laatste geval voor een cd-speler die er wel mooi past, in het eerste geval zou ik eerder naar andere luidsprekers dan naar een andere cd-speler kijken. :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Bij de Sound Gallery in Groningen hebben ze bij mijn weten een Marantz cd-67 ose staan voor weinig. Ikzelf zou liever een denon nemen alleen, ik vind die spelers van Marantz wat scherp. Maar dat vind je zelf misschien anders...

Een cd-speler kun je wel veel mee bereiken trouwens, itt wat m.m lijkt te beweren. Maar als je een betaalbare lekkere niet-agressief/schreeuwerig klinkende speler wilt: Denon :Y) . Niet een ordentelijke interlink vergeten ;) .

๐Ÿ’ถ Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. ๐Ÿ“ฐ
โŒ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. ๐Ÿ™…๐Ÿปโ€โ™‚๏ธ

• Leolinedance
Dank u allen voor de reacties.

Mijn BNS speakers voldoen echter uitstekend. Ze zijn uitermate geschikt voor mijn brede muzikale voorkeur. Het zijn ook gewoon erg goede speakers, die zeker pas nรก de cd-speler aan vervanging toe zijn.

Ik heb een (oude) Denon cd-speler gehad maar deze dus verkocht. Ik vond hem fantastisch maja kon hem niet laten houden bij de verkoop van mijn Denon reciever voor een mooie prijs.

Ik kies dus vooral Marantz voor het aanzicht. Maar andere cd-spelers blijven een optie, al vind ik het wel belangrijk dat ze er een beetje fatsoenlijk uitzien (en natuurlijk goed klinken).

Dat van die interlink was mijn idee ook al ja. Maar dat komt tegen die tijd dat ik de knoop heb doorgehakt nog wel.

Maar is de Marantz cd-80 niet iets teveel van het goede voor deze versterker? Kwa zicht lijkt het de ideale match...

• Bananenplant
Sja...

Het is eigenlijk een beetje stom dat je je denon verkocht hebt, maar goed. Ik heb onlangs een dcd-715 van denon, de marantz cd67 mkii ose en m'n huidige arcam vergeleken in een luisterruimte. Ik had dus een denon en was er blij mee, maar brand hopping leek me best eens leuk om te zien wat er nog meer aan spelers is. De denon klonk in de setup gewoon prettig als ik gewend was, maar ik vond de marantz op een irritante manier het hoog benadrukken. Sommige dingen werden er levendiger door, maar ik vond het vooral scherp/opdringerig.

Natuurlijk is het smaakgebonden, maar ik zou wel zorgen dat de speler terugkan als je een marantz klankmatig niks mocht vinden. Als je het idee hebt uit m'n omschrijving dat m'n smaak op de jouwe lijkt zou ik geen marantz nemen ;) .

Andere mensen zullen andere dingen zeggen, maar als je zegt "ik vond die denon fantastisch" denk ik "hey, ik ook" en wil dan toch in die hoedanigheid m'n ervaring even delen ;) . Ik zou het ook zonde vinden als je je later voor je kop slaat omdat je je teveel door het uiterlijk hebt laten leiden :) .

โŒ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. ๐Ÿ™…๐Ÿปโ€โ™‚๏ธ

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:00

EraZor

Don't mention the war

Hmmm misschien weer nรฉt teveel van het goede, maar is een marantz cd6000ose niks voor jou? Veelal tegen de 200 euro te vinden...

• Leolinedance
ucchan schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 00:27:
Sja...

Het is eigenlijk een beetje stom dat je je denon verkocht hebt, maar goed. Ik heb onlangs een dcd-715 van denon, de marantz cd67 mkii ose en m'n huidige arcam vergeleken in een luisterruimte. Ik had dus een denon en was er blij mee, maar brand hopping leek me best eens leuk om te zien wat er nog meer aan spelers is. De denon klonk in de setup gewoon prettig als ik gewend was, maar ik vond de marantz op een irritante manier het hoog benadrukken. Sommige dingen werden er levendiger door, maar ik vond het vooral scherp/opdringerig.

Natuurlijk is het smaakgebonden, maar ik zou wel zorgen dat de speler terugkan als je een marantz klankmatig niks mocht vinden. Als je het idee hebt uit m'n omschrijving dat m'n smaak op de jouwe lijkt zou ik geen marantz nemen ;) .

Andere mensen zullen andere dingen zeggen, maar als je zegt "ik vond die denon fantastisch" denk ik "hey, ik ook" en wil dan toch in die hoedanigheid m'n ervaring even delen ;) . Ik zou het ook zonde vinden als je je later voor je kop slaat omdat je je teveel door het uiterlijk hebt laten leiden :) .
Ik heb ooit bijna een Arcam Alpha 7SE gekocht...Hij klonk fantastisch, maar ik vond hem gewoon echt niet mooi. En daarbij komt ook nog eens het mentale verhaal....de cd-80 weegt echt veel, de Arcam woog bijna niks! Dus kwa robuustheid en kwaliteitsgevoel bleef de Arcam voor mijn gevoel erg achter bij de Marantz.

En what about Rotel? Iemand daar ervaringen mee?

ps: Hij mag best een paar jaartjes oud zijn, laten we zeggen een jaar of 4-6. Liever onder de โ‚ฌ200,- 2e hands.

• Leolinedance
EraZor schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:21:
Hmmm misschien weer nรฉt teveel van het goede, maar is een marantz cd6000ose niks voor jou? Veelal tegen de 200 euro te vinden...
Is zeker een idee! Schijnt een goede speler te zijn, en ik vind hem erg mooi! Alleen lees ik vanalles over modificaties met buizen? Hmm misschien eens kijken of ik een gemodificeerde op de kop kan tikken dan...

• Bananenplant
Sja, ik heb gewoon even duidelijk tegen mezelf gezegd dat m'n oren niet liegen, hij staat nu in de kast en ik ga 'm echt niet elke dag optillen om in een vlaag van masochisme aan de kwaliteit van het apparaat te gaan twijfelen :P .

• Leolinedance
ucchan schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 00:37:
Sja, ik heb gewoon even duidelijk tegen mezelf gezegd dat m'n oren niet liegen, hij staat nu in de kast en ik ga 'm echt niet elke dag optillen om in een vlaag van masochisme aan de kwaliteit van het apparaat te gaan twijfelen :P .
Hij klinkt ook goed hoor! Dat is zeker waar. Maar ik heb ook graag iets moois om naar te kijken. Ieder zijn eigen ding he :)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12 21:20
marantz cd67MKII KI niets voor je? heb hem hier ook staan icm een marantz PM66 KI. heerlijke combinatie en dat scherpe van de normale OSE is bij deze ervan af. deze moet vast nog wel op marktplaats te vinden zijn.

Verwijderd

Een CD-80 is absoluut geen overkill op jouw versterker / speaker combinatie. Gewoon een erg goede cd-speler die prima past bij de rest van de keten.

Maar je zou ook nog 's naar andere merken kunnen kijken. Ik gebruik bv. al jarenlang een NAD C540 speler, aangesloten op een Marantz AV9000/MM9000 voor-/eindversterker, en 2 18 jaar oude T+A TMR80 transmissielijn speakers, en dat klinkt simpelweg heel erg goed.
M'n ervaring met BNS is nogal beperkt: ik heb alleen een BNS Center 600 centerspeaker van hun. Maar die sluit qua klank en geluidsbeeld naadloos aan bij m'n T+A's, dus ik neem aan dat een NAD 't op jouw BNS speakers niet slecht zal doen... :)

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Die CD80 is absoluut, nevernooit scherper qua klank dan elke willekeurige Denon uit die prijsklasse destijds. Vergeet niet dat de CD80 over twee DAC7 DA converters en het beroemde Philips CDM9pro loopwerk beschikt! Is echt nog top kwaliteit produkt, zeker tegenover de plastic meuk van nu.

Indien deze CD80 te prijzig is, kun je ook nog voor de CD72se gaan. Qua uiterlijk bijna hetzelfde alleen dan met slechts 1 DAC7 en een iets scherper randje aan het geluid dan de CD80 (let wel: dit ontdek je pas na een grondige a/b luistertest vergelijking tussen beide apparaten). Dit wordt echter heel aardig opgevangen door je PM80 omdat deze juist een vrij warme klank heeft.

Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Leolinedance
GreenGras schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:04:
Die CD80 is absoluut, nevernooit scherper qua klank dan elke willekeurige Denon uit die prijsklasse destijds. Vergeet niet dat de CD80 over twee DAC7 DA converters en het beroemde Philips CDM9pro loopwerk beschikt! Is echt nog top kwaliteit produkt, zeker tegenover de plastic meuk van nu.

Indien deze CD80 te prijzig is, kun je ook nog voor de CD72se gaan. Qua uiterlijk bijna hetzelfde alleen dan met slechts 1 DAC7 en een iets scherper randje aan het geluid dan de CD80 (let wel: dit ontdek je pas na een grondige a/b luistertest vergelijking tussen beide apparaten). Dit wordt echter heel aardig opgevangen door je PM80 omdat deze juist een vrij warme klank heeft.

Suc6!
Nou een Marantz cd80 is niet echt te duur. Maar ik vind hem wel prijzig voor een speler van die leeftijd. Nu ben ik best bereid een fatsoenlijk bedrag voor deze speler te betalen, maar ik wil dan ook wel dat deze het over pak hem beet 5 jaar nogsteeds goed doet.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

een cd 80 is een super speler. Heb er jarenlang plezier van gehad. Er is wel een discussie of hij nou een cdm 4 of 9 loopwerk heeft (wellicht zijn er 2 types)

De cd80 heeft overigens GEEN dac 7 aan boord. De dac 7 zit in de de cd 11 en cd 10. de cd 80 heeft een multibitter.(heb hem wel eens als loopwerk voor een mission dac 7 gezet, ook erg mooi)

De cd80 is voor dat geld in mijn ogen de beste speler en match voor de pm80. Het is dezelfde serie. Vooral als je de pm80 in klasse A draait haal je het volle potentieel uit die set

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 28-08-2005 20:03 ]

Verwijderd

De PM-80 is erg erg erg kritisch wat betreft cdspeler, interlinks en luidsprekers! Heb de versterker indertijd in een audiowinkel mogen testen in combinatie met andere apparatuur. De combinatie met een Marantz cd speler liet bij mij in de winkel te wensen over. Weinig bas, weinig dimensionaliteit in het geluid, erg vlak. Verrassend was de combinatie met een Sony cdspeler CDP-XB930, destijds 1000 gulden. Erg open en gedetailleerd, mooi strak diep (niet te).

• Leolinedance
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:33:
De PM-80 is erg erg erg kritisch wat betreft cdspeler, interlinks en luidsprekers! Heb de versterker indertijd in een audiowinkel mogen testen in combinatie met andere apparatuur. De combinatie met een Marantz cd speler liet bij mij in de winkel te wensen over. Weinig bas, weinig dimensionaliteit in het geluid, erg vlak. Verrassend was de combinatie met een Sony cdspeler CDP-XB930, destijds 1000 gulden. Erg open en gedetailleerd, mooi strak diep (niet te).
Ik heb al eens gekeken naar Sony cd-spelers uit de ES-serie. Die schijnen ook super te zijn! Maar er zijn 2 problemen: Ik ben niet zo'n fan van Sony (spreekt me niet aan), en ik vind de spelers niet zo mooi. De QS serie daarintegen is vaak wel mooi kwa uiterlijk.

Ik lees hierboven dat de CD-80 van Marantz dus wel super is...het blijft toch een kwestie van smaak. Maar het probleem is dat ik natuurlijk geen 5 cd-spelers mee naar huis kan nemen om ze te proberen. Dat maakt het lastig.

:)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
StuiTeR schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 20:02:
een cd 80 is een super speler. Heb er jarenlang plezier van gehad. Er is wel een discussie of hij nou een cdm 4 of 9 loopwerk heeft (wellicht zijn er 2 types)
Nou dacht ik dat de CDM9 de uitvoering voor laserdiscs was, maar het kan zijn dat er meer professionele modellen mee uitgerust zijn, een loopwerk werd vaak in meerdere varianten uitgebracht, en om de verwarring te vergroten produceert Marantz ook vaak MK2 versies en subtypes enzo. Nou maakt het allemaal niet veel uit, want die loopwerken zijn gewoon allebei uitstekend en ik blijf het erg jammer vinden dat Philips met ingang van de CDM12 het oorspronkelijke bouwprincipe heeft verlaten.

[ Voor 25% gewijzigd door mae-t.net op 18-09-2005 21:13 ]

• Leolinedance
Even een update.

Ik heb een afspraak volgende week voor een Marantz CD-72 MKII SE. Deze past ook erg mooi bij mijn set vind ik.

Heeft iemand een mening over deze speler? Hij schijnt ook erg goed te zijn volgens de reviews. Niet zo goed als een CD-80 wellicht, maar ook een stukje goedkoper.

Is dit een aanrader? Ik kan hem kopen voor โ‚ฌ150,- euro ongeveer.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
Een beetje marktplaatsen is nooit weg, ik heb er vorige maand een CD67 MkII vandaan gehaald voor 65 euro :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-10-2005 18:33 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Leolinedance
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:33:
Een beetje marktplaatsen is nooit weg, ik heb er vorige maand een CD67 MkII vandaan gehaald voor 65 euro :)
Dat is geen geld nee...Denk jij dat 140 euro beetje oke is voor de speler die ik wil?

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Hier thuis staat een CD-72. De gewone weliswaar (dus niet de MKII SE KI MAX EXTRA .. :p ) en heb er nog geen klagen over gehad. Ding speelt als een klok en klinkt erg gedetailleerd. Hij mist een beetje Marantz-warmte maar dat is op zich niet zo erg want dat wint hij in dynamiek :) Zeker een aanrader. 140 Euro is zeker geen slechte prijs!

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Als je in de Marantz stijl (qua geluid) wilt blijven is de CD16 wellicht een goede keuze (staat er overigens hier een te koop voor E 450 {<beetje duur hoor!})
Heb er zelf een gehad, die nu nog de sterren van de hemel speelt bij een vriend van me.

• Leolinedance
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 00:30:
Als je in de Marantz stijl (qua geluid) wilt blijven is de CD16 wellicht een goede keuze (staat er overigens hier een te koop voor E 450 {<beetje duur hoor!})
Heb er zelf een gehad, die nu nog de sterren van de hemel speelt bij een vriend van me.
Dit is inderdaad een erg goede speler, alleen jammergenoeg boven mijn budget! Wellicht in de toekomst... :)

• Leolinedance
Ik heb gisteren een Marantz CD-72 MKII SE gekocht in nieuwstaat :*)

Heeft me maar โ‚ฌ130,- gekost! Geen geld toch! Nou hij klinkt echt formidabel. Nu nog een interlink om het geheel compleet te maken.

:*)

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:16
GreenGras schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:04:

Suc6!
Een Marantz CD80 (of Philips CD80 ;) ) heeft geen dubbele tda1547's en ook geen cdm9pro. De cdm9pro zit (oa) in de Marantz cd23 serie, of in een rotel cd990 of Krell KPS 20i. In de CD80 zit een cdm1 mkII, samen met een tda1541a S1 single crown.

DAC list:
http://www.marantzphilips...Various&strPage=Daclist#M

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

deBennie schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:49:
[...]

Een Marantz CD80 (of Philips CD80 ;) ) heeft geen dubbele tda1547's en ook geen cdm9pro. De cdm9pro zit (oa) in de Marantz cd23 serie, of in een rotel cd990 of Krell KPS 20i. In de CD80 zit een cdm1 mkII, samen met een tda1541a S1 single crown.

DAC list:
http://www.marantzphilips...Various&strPage=Daclist#M
redelijk onnodig een topic van 2,5 jaar oud hiervoor te kicken voor iets wat ik overigens al lang ook opgemerkt heb :) wel bedankt voor die link want die was ik kwijt.

NB zijn er ook cd80's met een cdm 4 loopwerk. Heb er zelf 2 van gehad. maar ook dat staat al in mijn post. (de cmd9 pro zit ook in sphynx, de overige krell versies in de 20 serie dus 20T/I/IL...de 20T staat hier nog...)

edit: die lijst klopt trouwens op meer punten niet. de cd 11 LE heeft wel degelijk 2 x dac 7 aan boord (heb er daar ook 2 van gehad en modificaties aan gepleegd dus ik weet wat er in zit)

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 18-04-2008 23:51 ]

Pagina: 1