Toon posts:

[gentoo] newbie probleem dhcp module

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gentoo geinstalleerd, ben nu op het punt waar ik op zich klaar ben met installeren (computer start op met mijn gecompileerde kernel). Ik heb nu het probleem dat mijn netwerkkaart niet wil werken. Tijdens het opstarten krijg ik de melding voor eth0: "cannot default to dhcp because no dhcp module loaded".

Na wat zoeken op internet heb ik geprobeerd handmatig dhcp te starten voor eth0. Als ik echter het volgende intyp:
code:
1
dhcpcd eth0

krijg ik een "command not found" fout van mijn shell terug. Als ik op dhcpcd zoek vind ik wel ergens een script (/lib/rcscripts/net nog iets uit mn hoofd) maar dat is toch niet de plaats waar het hoort te staan?

ifconfig geeft trouwens alleen lo aan. Ik heb de volgende regels toegevoegd in rc.conf:
code:
1
2
3
lo="lo 127.0.0.1"
eth0="dhcp"
INTERFACES=(lo, eth0)

maar dit maakte geen verschil.

Ik had ook geprobeerd eth0 handmatig te configureren, maar kreeg daarna tijdens het opstarten de melding "eth0 does not exist".

Ik heb het gevoel dat ik ergens tijdens de installatie moet zorgen dat ik die dhcp module installeer, maar ik kon niets hierover vinden in de installatiehandleiding. Ik hoop dus dat iemand hier weet wat ik verkeerd doe.

Nog wat meer info voor de duidelijkheid, ik heb de kernel voor de zekerheid met alle network device drivers gecompileerd. eth0 werkt prima als ik vanaf de gentoo (minimal) cd boot.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 14:30 ]

Verwijderd

Je moet eerst een dhcp client installeren bvb dhcpcd dit doe je door

code:
1
emerge dhcpcd

zie ook Gentoo Handbook Aangezien je je systeem hebt geinstalleerd zonder netwerk vermoed ik dat hij zal installeren van de cd.Daarna kan je dan dmv

code:
1
dhcpcd eth0

je netwerk installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, inderdaad, regeltje gemist. Ik zag ergens staan dat voor dhcp geen verdere configuratie nodig was maar heb dat blijkbaar iets te letterlijk genomen. Ik ga het nog maar eens proberen.

Bedankt!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:54:
Je moet eerst een dhcp client installeren bvb dhcpcd dit doe je door

code:
1
emerge dhcpcd

zie ook Gentoo Handbook Aangezien je je systeem hebt geinstalleerd zonder netwerk vermoed ik dat hij zal installeren van de cd.Daarna kan je dan dmv

code:
1
dhcpcd eth0

je netwerk installeren.
Lijkt me toch handiger om het via `/etc/init.d/net.eth0 start` te doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ben een stukkie verder, maar krijg nu dit tijdens boot:

code:
1
2
3
4
5
Starting eth0
  Bringing up eth0
    Configuration not set for eth0 - assuming dhcp
    dhcp
      eth0 does not exist

Ik heb een RealTek 8029 pci kaart. Ik had eerst alle network drivers erin (build-in in de kernel) zonder succes, daarna alleen RealTek8139 met support for older cards en daarna alleen NE2000 (had ergens via google gevonden dat ik die moest gebruiken) maar allemaal het zelfde resultaat.

Nog wat info:

code:
1
2
# dmesg | grep eth0
eth0: RealTek RTL-8029 found at 0xd400, IRQ 11 en mn mac adres

Als ik lspci -v doe staat ie er ook gewoon netjes tussen.

Na het starten dhcpcd eth0 doen geeft geen output, maar als ik daarna ifconfig eth0 doe krijg ik "error fetching interface information: device not found".

Roep maar....

Verwijderd

Topicstarter
Woehoeee het werkt. Had het nog een keer geprobeerd maar nu met NE2000pci driver als module en toen lukte het wel.... ik vermoed dat ik niet alles goed had gekopieerd na de vorige compilatie, want het lijkt me toch dat ie ook wel zal werken als ik de driver build-in maak.... Maar ja, ben te blij dat het werkt en ga nu lekker emergen, zodat ik volgende keer hopelijk vanaf linux kan posten...
Pagina: 1