Toon posts:

Linux 64 hangt direct na inloggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.s.,

Op mijn nieuwe systeem, was ik van plan Fedora Core 4 64bit te installeren. Evenals CentOS 4.1. Nu loop ik tegen dezelfde problemen op bij beide distributies. Beide kan ik niet grafisch installeren en na het installeren, moet ik eigenlijk ook niet proberen om in te loggen. Dit resulteert in een hangend systeem waar alleen met een harde reset uit te komen is. Na het ingeven van het wachtwoord reutelt de harde schijf voor 3 seconden en zit alles vast. Dit gebeurt continu, wanner ik in de veilige modus inlog, kom ik wel in het systeem en wel zover tot "cd /var/messages". wanneer ik een log opvraag is het ook over.

Ik heb e.e.a. uitgezocht zowel hier als op CentOS en tldp.org en gegoogled, hetgeen wat het meeste in de buurt komt zijn oplossingen waarin andere "slachtoffers" in hun log bestanden kijken, waarna zij booten met een kernel-optie wat dan meestal het euvel verhielp.

Ik heb grafische kaarten en netwerk-timeouts voorbij zien komen. Enkel, deze beste mensen konden iets wat ik niet kan: inloggen!

Ik heb het volgende systeem:
Dimension 5100 Pentium 4 531
1024MB Dual Channel DDR2 400MHz Memory (2x512)
160GB (7200rpm) SATA Hard Drive
ATI Radeon X600 256MB HyperMemory
moederbord onbekend

verder een lcd paneel en draadloos toetsenbord + muis.

Iemand een idee of een duwtje in de juiste richting ?

Verwijderd

niet om het een of ander... volgens mij is de P4 531 non64 bits == 32 bits...
dus is het niet zo heel vreemd dat ie het niet doet... :)

Verwijderd

Volgens deze tabel heeft die CPU wel degelijk ondersteuning voor Intels EMT64:
http://intel.com/products/processor_number/info.htm#p4htt

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Als de CPU geen 64 bit zou zijn, dan zou de kernel meteen crashen bij het booten, tenminste als de kernel 64-bits gecompiled is :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 13:36:
niet om het een of ander... volgens mij is de P4 531 non64 bits == 32 bits...
dus is het niet zo heel vreemd dat ie het niet doet... :)
Edit:
Foutje van mij... het zou wel degelijk moeten werken... het zou kunnen dat er een usb device vastloopt met een conflict op een driver. Wat ik zou doen is alle usb stekkers eruit halen, vervolgens alleen de keyboard en muis erin... kijken wat hij doet, loopt hij goed door, dan kan je gaan testen wat er mis gaat en bij welk apparatuur. Ik neem aan dat de pc gewoon goed werkend is? Weet niet of je andere besturing systemen erop heb staan. En over het grafische vlak... dit is logisch, je kaart is vrij nieuw, je moet even drivers daarvoor los downloaden in verwerken in je systeem.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 09:31 ]

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
gebeurt zeker alleen bij grafisch inloggen? inloggen in de bash is waarschijnlijk geen probleem, het systeem gaat dan niet hangen?

Als bovenstaand geldt.... Weet niet of je er iets aan hebt, het kan nog veel meer oorzaken hebben... Maar ik herken dit ook, echter ik heb dit to op heden alleen met moederborden die de procesor niet of slecht ondersteunen, geen juiste of slechte microcode vanuit het bios. Kijk eens of je huidige plank + bios de cpu wel ondersteund en of je er wel de laatste bios versie op hebt

Verwijderd

Topicstarter
@CoolZero: Wat betreft de usb devices, er zit een card reader in. Misschien dat dat de problemen geeft !?! De grafische kaart wordt verder netjes als een x600 herkent, kan deze dan alsnog problemen geven ?

@Candymirror: wanneer ik in veilige modus inlog, krijg ik de commandline voor me. Maar dan nog blijf ik na +/- 5 sec. hangen.

Op het moment draai ik heel netjes Windows XP Home, dit levert geen problemen op. In de bios staat alles netjes geconfigureerd. Hyper threading staat uiteraard ook aan, kan dit eventueel problemen opleveren, ik mag toch aannemen van niet.

Verder ga ik ook nog een 32 bitter versie proberen. Ik ga er nu vanuit dat deze wel goed draait, dat wil ik eigenlijk nu zeker weten. Verwacht daar geen uitsluitsel over, de cd'tjes komen met 12Kb/s binnen.
Dat duurt nog even.

Tot nu bedankt voor de pointers, dit worden weer avondjes knutselen.

Verwijderd

De usb card reader zou normaal niet echt problemen mogen opleveren maar het kan wel zo zijn dat hij daardoor vast loopt. Nu moet ik wel zeggen dat de EMT64 wel vrij nieuw is. Ik werk zelf met servers met AMD64 met linux, en dat loopt als een zonnetje, maar EMT64, daar heb ik nog niet mee gestoeid. Met je videokaart, hij ziet het dus toch goed... dus dat zou geen problemen mogen opleveren, maar ja, zoals gezegd, werkt je X niet, dan moet je echt een nieuwe driver downloaden naar mijn weten. Maar vastloper in safe modus duid aan dat het meer om memory/cpu/hd of moederbord gaat. Probeer idd de 32 bits versie eens, en laat ons weten of het wonderen deed.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Kun je niet booten met iets als knoppix en dan je logs doorkijken? Dat lijkt me wel nuttig. En inderdaad, AMD64 is wat volwassener dan EMT64, geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste nieuws:

CentOS 4.1 i386 werkt ook niet, hetzelfde verhaal. Grafisch installeren gaat niet. Inloggen gaat ook niet, het hele verhaal stopt zelfs nog voordat ik mijn credentials kan invoeren.

Nu heb ik met PartitionMagic 8.0 naar mijn schijf gekeken en ik vond het volgende:
DELLUTILITY (*.) FAT 62.7Mb Primary
Local disk (C:) NTFS 125Gb Primary
(*) extended 25Gb Primary
Local disk (*.) linux ext3 23Gb Logical
Swapspace2 (*.) linux swap 1Gb Logical
Local disk (*.) CP/M, concurrent DOS, CTOS 2.8Gb Primary

Nu is dit een spiksplinternieuw delletje (no pun intended), waardoor ik ervan uitga dat de exotische schijfindeling met de recoveryservice van Dell te maken heeft. Zou dit nu voor de problemen kunnen zorgen?

Het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat 4 verschillende series van (installatie/linux) cd's niet met mijn pc overweg kunnen. Bij het installeren wist CentOS i386 overigens wel al mijn hardware te herkennen. Grafische kaart, monitor etc.

Iemand een idee ?!?

Knoppix is nu onderweg

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik begrijp uit je posts dat je de 32 en 64 bit versies van CentOS en Fedoracore hebt geprobeerd, die zijn in naam verschillend maar zijn in de basis waarschijnlijk vrijwel gelijk aangezien centOS gebaseerd is op de source van RHEL.

zie:
http://centos.org/modules/tinycontent/index.php?id=2

Mogelijk zul je meer geluk hebben met een andere distro (ik zie dat je knoppix aan het downloaden bent).

Is EMT64 niet een kopie van AMD64 die intel een andere naam heeft gegeven? (Dat is wat ik altijd heb begrepen)

Overigens heb je ooit memtest86 gedraaid? Ik weet niet of dit symptomen van slecht/kapot geheugen zijn maar dat zou ook kunnen....

Verwijderd

Topicstarter
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
Ik bedoelde meer in de trant van: Ik heb zowel 64 als 32 bits geprobeerd en meerdere keren een serie cd's gedownload (m.a.w. de kans op slechte downloads -ondanks de mediacheck- is kleiner).

Wat betreft memtest, ook dat is een goede !!! Je leert nog es wat, ga ik morgen gelijk doen.

Wat de distro's betreft, en ik heb het niet opgezocht -ook dat zal ik morgen doen- het was de bedoeling dat oracle 9i/10g hierop gaat/moet draaien. Aangezien RH hiervoor gecertificeerd is, leek het als eerste poging een goede, misschien dat een debian of gentoo ook iets is. Maar daar zijn al mooie topics over, dusssssss... morgen aardig wat huiswerk.

Ik zal morgen de memtest resultaten delen, bedankt.

Verwijderd

Probeer eerst eens text-modus uit. Als die het wel doet zijn het echt je videokaartdrivers. Die drivers van Ati zelf worden volgens mij niet standaard bij een distro geleverd ivm non-opensource. Dan dus gewoon installeren en klaar.
laatmaar, neit goed gelezen |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik u voorleggen:

Schijf schoon geveegd, linux-only installatie, hyper-threading uitgezet (en nog niet grafisch installeren of inloggen!), hier volgt een greep uit de /var/log/messages:

Aug 20 20:18:27 Dell kernel: ata1 : dev0 configured for UDMA/133
Aug 20 20:18:27 Dell kernel: scsi0 : ata_piix
Aug 20 20:18:27 Dell kernel: ATA abnormal status 0xFF on port 0xFE27
Aug 20 20:18:27 Dell kernel: ata2 disabling port
Aug 20 20:18:27 Dell kernel: scsi1 : ata_piix
Aug 20 20:18:27 Dell kernel: attached scsi disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0

<--------->

Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: Device: /dev/sda, parsed
Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: Configuration file /etc/smartd.conf parsed
Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: Device : /dev/sda, opened
Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: Device /dev/sda, SATA disk accessed via libata are not currently supported by smartmontools. When libata is given an ATA pass-thru ioctl() then an additional '-d libata' device type will be added to smartmontools.
Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: Unable to register scsi device /dev/sda at line of file /etc/smartd.conf
Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: Unable to register device /dev/sda (no directive -d removable). Exiting.
Aug 20 20:18:28 Dell smartd[2198]: smartd start op failed.

Tot dusver zijn dit de meldingen die ergens op duiden dat het niet goed gaat. Ik heb het idee dat mijn SATA schijf wordt aangezien voor een SCSI schijf. Nu ben ik (dit keer :? ) aangelogd in init3 en is het apperaat tot nu toe niet vastgelopen. Maar mocht dit voor de vastlopers zorgen, dan vind ik het vreemd dat ik nu wel bij mijn schijf kan !

Verder dat die monitoring deamon niet op wil starten, kan ik enigzins voorstellen als het geen scsi disk is (correct me if i'm wrong).

Wat ik verder nog tegenkwam was dat de cron.daily na 65 min. werdt gestart, de cron.weekly na 70 en de cron.monthly na 75 min. Maar deze staat toch los van het feit of users inloggen of niet?

Ik ben met Knoppix aan de gang gegaan, deze laadde beeldig. Ik kon netjes bij de schijf en er waren ook verder geen (fout-)meldingen. Vervolgens alle logs afgegaan die ik vinden kon. Nergens stond ook maar iets van een foutmelding of warning in (voor degene die het zich afvraagd: ik heb in de logs van de CentOS install. gekeken én die van Knoppix). Vandaar dat ik nu de schone install. van CentOS i386 maar geprobeerd heb.

Kan het zijn dat (en eigenlijk betwijfel ik het ten zeerste) ik hiermee het euvel heb gevonden?
Want volgens mij ondersteunt RHEL3 al Serial ATA ?!?

Verwijderd

De huidige SATA driver, libata, gaat idd met SATA om alsof het SCSI is.
Daar is niks raars aan, je SATA schijven zullen ook te benaderen zijn als /dev/sd*.

Wat jij hier laat zien is smartd die niet kan starten omdat smartmontools, waar smartd deel van uitmaakt nog niet om kan gaan met de libata driver. Zie ook http://smartmontools.sf.net.

Probeer die smart zooi eens uit je rc's te gooien. Het is ten eerste nergens voor nodig, en het werkt in dit geval niet eens. Beetje raar dat daardoor je hele systeem niet boot.

Deze error ziet er wel uit als iets ernstigs:
ATA abnormal status 0xFF on port 0xFE27

Boot eens een Gentoo/Fedora/Knoppix LiveCD en kijk wat voor chipset je moederbord heeft.
Met lspci bijvoorbeeld.
Wellicht moet je een kernel hebben met de specifieke chipset driver van je moederbord.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gegoogled op de abnormal status van ATA en kwam de volgende link tegen:

http://lkml.org/lkml/2005/7/29/233

Wat ik uit deze post haal, is dat hij (wrs.) wel kan booten, maar dan zonder z'n HyperThreading, wat uiteindelijk is opgelost. Over de abnormale status wordt met geen woord gerept, ook niet in de andere hits van google, wat mij het idee geeft dat de melding over ATA niet zo'n drama is als het lijkt.

Ik probeer de drivers van ATI zelf en dan nog maar eens kijken of X het doet.

Verder heb ik weer/nog steeds de logs door zitten spitten, maar geen foutmelding wat doet vermoeden dat het systeem überhaupt hangt. Iemand een idee waar ik nog meer kan kijken.
Wat ik gister nog geprobeerd heb is dmesg > boot.messages. Maar ook dit gaf enkel dezelfde melding die ik al gaf in m'n post van Zaterdag. Dit gaf geen nieuwe inzichten.
Zal ik meer informatie krijgen wanner ik via de console inlog en vervolgens X start via de commandline? (just on the safe side: dit is niet hetzelfde als init5, toch?).
Pagina: 1