Nforce4 8 kanaals geluid achterkanalen geven geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik heb een computer laten samenstellen en die is deze week binnen gekomen. Windows XP erop geinstalleerd, drivers van mobo en videokaart geinstalleerd. Gaf geen rare problemen.

Maar het probleem is het volgende:

Er zit een 8-kanaals geluidskaart standaard op het mobo (ASUS A8N SLI AMD K8 Socket 939 Nforce 4). Echter hoef ik alleen stereo geluid hieruit te krijgen. Ik wil het geluid aansluiten op mijn versterker met een 3,5mm jack naar 2x tulp.

Maar zodra ik hem aansluit op de achterste audio-out (groene aansluiting) geeft hij geen geluid. En nu komt het, zodra ik hem aansluit op vooraansluiting (daar zit eenzelfde groene uitgang voor headphones en roze ingang voor microfoon) doet het geluid het wel!

Ik heb de cd met moederbord drivers, en geluidskaart drivers gewoon geinstalleerd. Daar zit ook zo'n geluids configuratie programma bij die automatisch checkt wat er aangesloten is (van de 6 jack ingangen). Zodra ik die test doe als hij in de achterkant is aangesloten zegt het programma dat het niet goed aangesloten is.
Maar nogmaals, zodra ik de geluidskabel in de groene audio-ingang prik die aan de voorkant zit werkt het geluid wel!

Ik heb al zitten denken of het misschien automatisch doorgelust wordt, of dat je voor deze geluidskaart verplicht bent om alle 4 de 8.1 aansluitingen gebruiken, maar dat leek me allemaal vrij onlogisch. Helemaal omdat je in het geluids configuratie programma ook kan kiezen dat je 2, 4, 6 of 8 boxen gebruikt.

Verder hoor je wel het "gewone" gekraak zodra je de audio kabel in de achterkant prikt. Ik weet niet of die informatie verder nuttig is voor dit probleem. Of is de standaard audioaansluiting per ongeluk verkeer aangesloten en standaard naar de voorkant gezet als dat kan? Ik heb niet zoveel ervaring met geluids-problemen/aansluitingen?

Ik hoop dat iemand een idee heeft, want heb dit probleem nergens anders op het web kunnen terugvinden.

Dit zijn de specs van het volledige systeem:
Aopen H600B Super Midi Tower 350W Zwart
Lite-On DVD-ROM 16x48 oem Zwart
NEC DVD Rewriter ND3540A 16X +/- RW Dual Layer (Black)
Kingston ValueRAM 512MB DDR400
Hitachi SATA 250GB 7200rpm 8MB
ASUS A8N SLI AMD K8 Socket 939 Nforce 4
SAMSUNG 17" TFT LCD 710T 12ms Zilver
Logitech MX310 Optical Mouse
AMD Athlon 64 3500+ S939 512K Venice BOX
Logitech Internet Pro Keyboard Zwart
Leadtek PX6600GT-TDH Extreme 128MB DDR3 TV-out + DVI

[ Voor 6% gewijzigd door Bernaar op 18-08-2005 09:21 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 20:57
laat me raden, je hebt nog niet in het boekje gekeken?
bij mijn k8n neo2 platinum moest ik nog een jumpertje verzetten, anders zou die het geluid niet doorlussen naar de achterkant
check je boekje ff, dan zie je het zelf ook

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Ik dacht dat het bij mijn mobo (is wel een ander mobo, maar kan hetzelfde principe zijn) zo is, dat als je de front-audioconnectortjes aansluit, dat je de achterste dan niet meer kan gebruiken (stond in handleiding van mobo dacht ik). Dus dat je een keuze moet maken tussen de achterste en de front...
Misschien is dit bij jou mobo ook het geval, dus kijk eens goed na in de handleidng.
EDIT> hmm, doorlussen d.m.v een jumper? niet van gevonden, is wel een Neo4, maar zal er dan nog eens goed naar kijken...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 11:40 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:32:

Ik heb al zitten denken of het misschien automatisch doorgelust wordt, of dat je voor deze geluidskaart verplicht bent om alle 4 de 8.1 aansluitingen gebruiken, maar dat leek me allemaal vrij onlogisch. Helemaal omdat je in het geluids configuratie programma ook kan kiezen dat je 2, 4, 6 of 8 boxen gebruikt.
Die instelling heeft er niets mee te maken of je uitgangen achterop het doen iig, die mag gewoon op 2 speakers blijven staan.
Verder hoor je wel het "gewone" gekraak zodra je de audio kabel in de achterkant prikt. Ik weet niet of die informatie verder nuttig is voor dit probleem.
Dat doet ie ook als je hem langs de bovenkant van je PC haalt ja, weinig spannends. :P
Of is de standaard audioaansluiting per ongeluk verkeer aangesloten en standaard naar de voorkant gezet als dat kan? Ik heb niet zoveel ervaring met geluids-problemen/aansluitingen?
In veel gevallen doet maar 1 van de 2 aansluitingen het. Welke je wilt gebruiken kun je met een jumpertje instellen zoals hier boven al gezegd is. Misschien alleen een beetje slordig dat als je een PC op maat laat assembleren dat ze je niet vragen hoe je het wilt, maargoed, het is simpel aan te passen lijkt me. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Probleem heb ik ook gehad op m'n Asus A8N-E je moet het jumpertje dat je verwijderd heb om je headphone aansluiting van een signaal te voorzien terug zetten. Je heb dan geen signaal meer op je headphone aansluiting maar wel op de audio-out aan de achterzijde.

• Bernaar
djmurcielago schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:35:
laat me raden, je hebt nog niet in het boekje gekeken?
bij mijn k8n neo2 platinum moest ik nog een jumpertje verzetten, anders zou die het geluid niet doorlussen naar de achterkant
check je boekje ff, dan zie je het zelf ook
Ik heb de pc laten essembleren door de winkel zelf i.v.m. garantie. Dus ik heb zelf niks verzet inderdaad. Maar ik heb dus ook geen boekje oid. Kan iemand mij met een paar regels uitleggen hoe dit verzetten van jumper in z'n werk gaat? En betekent dat dat de USB aan de voorkant dan ook niet meer zal werken (lijkt me niet toch)?

[ Voor 22% gewijzigd door Bernaar op 16-08-2005 11:44 ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:40:
[...]

Ik heb de pc laten essembleren door de winkel zelf i.v.m. garantie. Dus ik heb zelf niks verzet inderdaad.
Als dit het geval is, zou ik gewoon terug gaan naar die winkel en je probleem voorleggen. Dat soort zaken valt onder garantie lijkt me.

I'm not as think as you stoned I am

• Xander
  • Nu online
Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:40:
Kan iemand mij met een paar regels uitleggen hoe dit verzetten van jumper in z'n werk gaat?
Een plastic kapje over 2 pinnetjes heenzetten op je moederbord. ;) In het boekje van je moederbord kun je bij het hoofdstukje over de Front Audio Connector zo vinden welke pinnetjes dit moeten zijn als het goed is.
En betekent dat dat de USB aan de voorkant ook niet meer werkt (lijkt me niet toch)?
Nee dat staat er helemaal los van.

• Bernaar
XanderH schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:44:
[...]

Een plastic kapje over 2 pinnetjes heenzetten op je moederbord. ;) In het boekje van je moederbord kun je bij het hoofdstukje over de Front Audio Connector zo vinden welke pinnetjes dit moeten zijn als het goed is.

[...]

Nee dat staat er helemaal los van.
Hmmm, nu je het zegt, er zit wel zo'n kapje bij. Althans, als zo'n jumper ongeveer 5 tot 10 cm groot (heb m hier niet) en in de vorm van een "tafeltje" is...? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bernaar op 16-08-2005 12:05 ]

Verwijderd

Een jumper is normaal niet 5 tot 10 cm groot :o
http://radeon.borec.cz/Tech/images/Detail_9000%20jumper.jpg
http://www.fkusa.com/premaparts/251081.jpg
En bij USB zou dit probleem zich niet mogen voordoen, dit is omdt het gewoon andere USB controllers zijn intern als achteraan, het is dus niet dezelfde poort die gehubt wordt zoals in feite wel bij de audio (sorry als ik me nogal vies uitdruk)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 12:11 ]

• Xander
  • Nu online
Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:04:
[...]

Hmmm, nu je het zegt, er zit wel zo'n kapje bij. Althans, als zo'n jumper ongeveer 5 tot 10 cm groot (heb m hier niet) en in de vorm van een "tafeltje" is...? :P
Euhmn, ietsje kleiner. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64665/full.jpg

Dat zijn jumpertjes, ze zijn misschien 4mm breed ofzo. :P

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
Ik gok dat ze de HD_AUDIO frontpanel-audio connector hebben aangesloten van die Aopen kast en niet de gewone AC97 stekker. Wissel die stekker eens om

• Bernaar
Ohja, ik zie na enig speurwerk inderdaad dat ik de "SLI connector" bedoel...

Dan moet ik dus thuis even de kast openschroeven en kijken of ik die jumper ergens kan vinden neem ik aan?

• Bernaar
mad-dog schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:25:
Ik gok dat ze de HD_AUDIO frontpanel-audio connector hebben aangesloten van die Aopen kast en niet de gewone AC97 stekker. Wissel die stekker eens om
Ik heb de kast zelf nog niet open gemaakt i.v.m. garantie. Ik zou zo ook niet weten welke kabel de "HD_AUDIO frontpanel-audio" is en welke de "gewone AC97" stekker is.

Maar als jullie zeggen dat het naar alle waarschijnlijkheid geen defect is zou ik het misschien kunnen wagen...

• Xander
  • Nu online
Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:28:
[...]

Ik heb de kast zelf nog niet open gemaakt i.v.m. garantie. Ik zou zo ook niet weten welke kabel de "HD_AUDIO frontpanel-audio" is en welke de "gewone AC97" stekker is.

Maar als jullie zeggen dat het naar alle waarschijnlijkheid geen defect is zou ik het misschien kunnen wagen...
Het lijkt me geen defect nee. Als je bang bent om je garantie te verliezen moet je er mee terug gaan. Aan de andere kant vind ik dat het anders aansluiten van je audio connectors toch wel onder normaal gebruik zou moeten vallen en zou het me verbazen als je garantie om die reden zou vervallen. 8)7 Maar je weet nooit waar winkels moeilijk over kunnen gaan doen.

Maar pak nu gewoon eerst het boekje van je moederbord er eens bij! Dan kun je nog zonder dat je je kast openmaakt zien waar het kabeltje zit en hoe de jumperinstellingen moeten zijn.

Goed, ik heb even de online manual erbij gepakt voor je ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64667/full.jpg

Het staat er helaas niet goed bij wat je moet doen als dit niet aangesloten zit, stomme Asus boekjes. Ik denk echter dat je met een jumpertje Line_out_L moet verbinden met BLINE_OUT_L en hetzelfde met Line_out_R en BLINE_OUT_R. Het staat er echter niet bij dus het zou fijn zijn als iemand anders dit nog even kon bevestigen. :+

Ok, nog een edit. Een stukje uit een pic van jouw mobo:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64668/full.jpg

Dat lijken toch wel 2 jumpertjes op de pinnetjes die ik net aanwees :P

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 16-08-2005 12:49 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
't is op zich heel makkelijk, aan de kabel waar de stekker voor de front-audio zit, is nog een stekker waar op staat: AC97, deze kun je gewoon omwisselen met de andere stekker en dan moet het wel werken.
Probleem is dat de pin-layout van HD_Audio anders is, waardoor de terugkoppeling naar achteren niet neer werkt

• Bernaar
Even stiekem tussendoor:
Een ander probleempje is dat het geluid vrij zacht is. Je moet het volume van de versterker echt flink hoog zetten om het geluid op een normaal niveau te krijgen (relatief gezien tot als je de versterker gewoon gebruikt voor radio en cd's, die zouden dan de pan uit beuken om dat volume).

Maar ik neem aan dat dit een probleem van de andere orde is, of kan dit ook opgelost worden door de achteraansluiting te gebruiken?

• RAF1
Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:00:
Even stiekem tussendoor:
Een ander probleempje is dat het geluid vrij zacht is. Je moet het volume van de versterker echt flink hoog zetten om het geluid op een normaal niveau te krijgen (relatief gezien tot als je de versterker gewoon gebruikt voor radio en cd's, die zouden dan de pan uit beuken om dat volume).

Maar ik neem aan dat dit een probleem van de andere orde is, of kan dit ook opgelost worden door de achteraansluiting te gebruiken?
Check je volume control eens :+

• Bernaar
RAF1 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:35:
[...]

Check je volume control eens :+
Die staat overal op max...

• RAF1
Bernaar schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:39:
[...]

Die staat overal op max...
Welke input gebruik je op je versterker? Toch niet de Phono.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Dan zou het geluid juist veel te hard zijn.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• RAF1
KneppaH schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:48:
Dan zou het geluid juist veel te hard zijn.
wordt weer tijd voor koffie :Z

[ Voor 10% gewijzigd door RAF1 op 16-08-2005 14:51 ]

• Bernaar
RAF1 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:42:
[...]

Welke input gebruik je op je versterker? Toch niet de Phono.
Ik gebruik gewoon één van de tulp-ingangen van de versterker. Heb zowel een tulpingang aan de achterkant als aan voorkant geprobeerd. Maakt volgens mij niet uit in welk van de tulp-ingangen je 'm in doet, zolang je dan maar de goede mode selecteert...

[ Voor 11% gewijzigd door Bernaar op 16-08-2005 15:13 ]

• Bernaar
Even een kleine update na een week contact met de winkel.

Ik heb het probleem voorgelegd via de e-mail helpdesk en heb de kast niet opengemaakt voordat ik te horen kreeg of de garantie dan niet vervalt. Uiteraard neem ik aan dat het het jumper verhaal is, maar ik kan dat niet checken voordat ik groen ligt heb van de winkel i.v.m. garantie.

De correspondentie:
Winkel: Heeft u geprobeerd Windows opnieuw te installeren?
Ik: De computer is gevolledig geformateerd zonder installatie van een besturingssyteem aangekomen. Ik heb dus gewoon zelf Windows XP erop gezet. Ik heb het al twee keer opnieuw geïnstalleerd en het geluid blijft alleen aan de voorkant werken.

Ik: Wellicht ligt het aan jumper-instellingen op het moederbord of dat er een kabel verkeert is aangesloten?
Winkel: De aansluitingen op het moederbord hebben weinig te maken met het geluid dat uit de uitgangen komt, dit zal waarschijnlijk niet het probleem zijn. :?

Winkel: U kunt ook proberen de BIOS instellingen te resetten waardoor het misschien bij fabrieksinstellingen wel kan werken?
Ik: Ook heb ik zoals je zegt de BIOS naar de default instellingen gezet. Ook dit heeft niet gewerkt.

Winkel: De systemen worden na gebouwd te worden altijd getest, bij uw systeem heb ik persoonlijk de test uitgevoerd. Wat nog vreemder is is dat er een exact zelfde systeem tegelijk werd gebouwd voor een andere klant die er geen problemen mee heeft. Heeft u misschien geprobeerd nieuwere drivers voor de geluidskaart te downloaden en die te installeren?
Ik: Ik heb de drivers geïnstalleerd van de cd (die bij het moederbord hoort) die ik bij de computer kreeg.

Winkel: En heeft u gekeken of de plug misschien goed in de ingang steekt?
Ik: De plug gaat helemaal goed erin, en ik weet dat hij gewoon in de groene ingang moet (zoals altijd), dat is het audio-out kanaal. Maar ik heb voor de zekerheid ook de andere geprobeerd, zonder resultaat.

Winkel: Heeft u geprobeerd de nieuwste drivers te downloaden van de site van Nvidia?
Ik: Inmiddels heb ik ook de nieuwste moederborddrivers (nForce4_amd_6.66_winxp2k_international) van Nvidia geïnstalleerd. Ook dit werkte niet om het geluid achter aan de praat te krijgen.

Winkel: En heeft u aan de voorkant er ook een kabel inzitten terwijl u er een in de achterkant insteekt?
Ik heb altijd maar één geluidskabel in de computer tegelijk zitten, dus niet voor en achter tegelijk.
In de eerste 3 e-mails heb ik gevraagd of de garantie vervalt als ik de kast open en de kabels of jumpers verzet, maar daar krijg ik steeds geen reactie op. :(

Tot zover even de update. Het is dat het geluid via de voorkant nog werkt, anders was het wel erg zuur. :/

• Bernaar
Hmmm, ik heb een nieuwe ontdekking gedaan...

Ik heb de drivers van de geluidskaart op mijn moederbord Realtek ALC850 appart gedownload. Vervolgens heb ik de geluidskabel achterin gestoken.
Als ik nu het geluid op mijn computer en op mijn versterker op zijn maximale volume zet (dat is echt heel hard normaal gesproken) en ik ga testen, is het geluid héél erg zacht te horen!

Als ik de kabel op mijn vooraansluiting aansluit moet ik het volume omlaag zetten (op normaal volume) om niet weggeblazen te worden.

Het lijkt dus wel of de achterkant gewoon veel zachter geluid geeft dan de voorkant.

Iemand enig idee na deze nieuwe bevinding?

Verwijderd

ehh, steek je stekkers in de voorkant? 8)7

• Bernaar
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:02:
ehh, steek je stekkers in de voorkant? 8)7
Ten eerste: Dit was neem ik aan geen serieus antwoord...
Ten tweede: Aan de voorkant is het maar één stekker namelijk de groene audio-out... (normaal bedoelt voor koptelefoon lijkt me)

Denken jullie niet dat het misschien te maken kan hebben dat ik het aansluit op een versterker van een stereo-installatie, in plaats van standaard boxen?

Verwijderd

Ik had precies het zelfde probleem, nadat ik met 2 jumpertjes Line_out_L met BLINE_OUT_L en Line_out_R met BLINE_OUT_R verbonden had was het probleem opgelost :*)
XanderH schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:35:
[...]

Het lijkt me geen defect nee. Als je bang bent om je garantie te verliezen moet je er mee terug gaan. Aan de andere kant vind ik dat het anders aansluiten van je audio connectors toch wel onder normaal gebruik zou moeten vallen en zou het me verbazen als je garantie om die reden zou vervallen. 8)7 Maar je weet nooit waar winkels moeilijk over kunnen gaan doen.

Maar pak nu gewoon eerst het boekje van je moederbord er eens bij! Dan kun je nog zonder dat je je kast openmaakt zien waar het kabeltje zit en hoe de jumperinstellingen moeten zijn.

Goed, ik heb even de online manual erbij gepakt voor je ;)

[afbeelding]

Het staat er helaas niet goed bij wat je moet doen als dit niet aangesloten zit, stomme Asus boekjes. Ik denk echter dat je met een jumpertje Line_out_L moet verbinden met BLINE_OUT_L en hetzelfde met Line_out_R en BLINE_OUT_R. Het staat er echter niet bij dus het zou fijn zijn als iemand anders dit nog even kon bevestigen. :+

Ok, nog een edit. Een stukje uit een pic van jouw mobo:
[afbeelding]

Dat lijken toch wel 2 jumpertjes op de pinnetjes die ik net aanwees :P

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bernaar schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:43:
Hmmm, ik heb een nieuwe ontdekking gedaan...

Ik heb de drivers van de geluidskaart op mijn moederbord Realtek ALC850 appart gedownload. Vervolgens heb ik de geluidskabel achterin gestoken.
Als ik nu het geluid op mijn computer en op mijn versterker op zijn maximale volume zet (dat is echt heel hard normaal gesproken) en ik ga testen, is het geluid héél erg zacht te horen!

Als ik de kabel op mijn vooraansluiting aansluit moet ik het volume omlaag zetten (op normaal volume) om niet weggeblazen te worden.

Het lijkt dus wel of de achterkant gewoon veel zachter geluid geeft dan de voorkant.

Iemand enig idee na deze nieuwe bevinding?
Dat zal gewoon een minder goed afgeschermde aansluiting zijn, pikt gewoon wat signalen op die ook door de audio-bus lopen. Knikker toch die kabel eventjes op de juiste manier er in (of met een jumpertje), de winkel vraagt je zelf dat te controleren, dus garantie zal niet vervallen.

Verwijderd

oke, die reply van mij was beetje lame. Maar heb je al die jumpers overgezet? Dat is nou al een paar keer gezegd, en mensen hebben ook al bevestigd dat dat voor hun de oplossing was. Die garantie hoef je je niet druk om te maken lijkt mij, dan zet je de jumpers toch weer gewoon als ze stonden, als de computer winkel er moeilijk over gaat doen.

Verwijderd

ik heb een beetje hetzelfde probleem. ik had de front-aansluiting nog niet aangesloten en toen werkten alle boxen (5.1) gewoon. maar ik wilde ook die front-aansluiting wel ff werkend maken en heb dus die pinnetjes erop gezet (en jumpertje er dus af gehaald) maar nu werken m'n 2 front speakers dus niet meer. wel als ik ze er van voren in stop. dus blijkbaar heb je de keuze of geluid via voren of via achter en moet je dus als je t geluid via achter wil zelf ff zo'n jumpertje erop zetten. (is heel simpel, kan je wel wagen). ik vind het trouwens wel vreemd dat je t geluid niet via 2 wegen naar buiten kunt laten gaan, misschien heeft dit iets te maken met verschil tussen line out_r/line out_l en BLINE_OUT_R/BLINE_OUT_L?
Pagina: 1