Toon posts:

Een ATA schijf plaatsen op een SATA controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een lastige vraag. Heb een nieuwe PC gekocht met een SATA hardeschijf. Tevens heb ik de mogelijkheid om 2 CD/DVD-spelers aan te sluiten via de IDE.

Nu heb ik ook nog een ATA-hardeschijf die ik graag wil gebruiken (deze is nog goed genoeg).

Bestaat er iets van een 'omvormer' van een SATA naar een ATA poort/uitgang.

Had op google gezocht en toen zag ik een plaatje als dit.

Afbeeldingslocatie: http://www.system-talks.co.jp/product/sata/tr150aps/tr150aps_pic1_small.jpg

Werkt dat? En kan je dat ook ergens kopen zover jullie weten?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
Er zijn idd converterjes, geen idee waar je ze kunt kopen.. Heb je al bekende webshop's bezocht?

Verwijderd

Wat ik zou doen is gewoon de DVD drives als master/slave instellen, en de HD aan een andere IDE poort hangen, probleem opgelost.

Verwijderd

En als die nu mar 1 IDE controller op zen mobo heeft? (wat ik maar raar zou vinden)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 15:27
staan ook gewoon in de pricewatch van tweakers.

Verwijderd

Interessant linlje, dus als ik het goed begrijp, is er 1 IC'tje dat dient om een SATA schijf op een IDE controller te zetten, en is er 1 IC'tje om een IDE schijf op een SATA controller te zetten. Zou er dan ook niet een IC'tje bestaan dat beide tegelijk kan, dus eigenlijk in 2 richtingen kan werken?
EDIT> met tegelijk bedoel ik niet op hetzelfde moment, maar bedoel ik: 1 IC'tje dat kan gebruikt worden voor beide toepassingen, dus dat je zowel in de ene richting kan laten werken, en op een ander moment in de andere richting kan laten werken (ter verduidelijking ;) )

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 10:58 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=serillel]

Afbeeldingslocatie: http://www.yopi.de/images/prod_pics/228/e/228131.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30593/full.gif

www.tweakers.net/pricewatch » connectoren » zoeken op 'serial ata'

disco stu: die dingen bestaan niet :) Trouwens, converteren kun je bij heel veel dingen maar in 1 richting laten verlopen.

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 16-08-2005 11:39 ]

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:37:
disco stu: die dingen bestaan niet :) Trouwens, converteren kun je bij heel veel dingen maar in 1 richting laten verlopen.
Ik had al zo'n vemoeden, maar het zou mooi geweest zijn hé :9
Lijkt me wel degelijk die Serillel2 dingetjes! Als je op deze link kijkt:
http://www.abit-usa.com/technology/serillel_new.php
stel ik me nog een paar vragen:
1) " * Note: Compatible with SATA controller of Silicon Image on motherboard only!"
-> m.a.w moet je dit ding aansluiten op een silicon image sata controller, of anders kan je het enkel gebruiken voor hd's... (maakt het dan ook uit welke Silicon Image sata controller??)
2) Connectors: 1 x FDD Type Power Connector
Package: 1 x SERILLEL2™ Power Cable
-> dus om dit dingetje te kunnen gebruiken, moet je je hd gewoon een IDE-power kabel inpluggen EN moet je het dingetje zelf ook nog eens een floppy-disk power kabel geven :?
MAAR ik neem aan dat een "SERILLEL2™ Power Cable" zo'n tussenstukje is als op die schematische zwart-wit tekening daar is aangeduid? dus dan kom je uit op nodige connectors: 1 'molex' hd-power connector?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 12:04 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) Er waren vroeger compatibiliteitsproblemen tussen SiL controllers en bepaalde converters (dankzij de Marvell SATA>PATA bridge die toen gemeengoed was). Vandaar de extra mededeling. Zie ook o.a. [search=silicon marvell]

2) Je hebt nodig: 1x molex voor achter de HDD, 1x SATA kabel voor de converter en 1x floppy-molex voor de converter. Het laatste omdat de converter van spanning voorzien moet worden en de IDE en SATA connectoren dat niet kunnen bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 16-08-2005 12:37 ]

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:32:
1) Er waren vroeger compatibiliteitsproblemen tussen SiL controllers en bepaalde converters (dankzij de Marvell SATA>PATA bridge die toen gemeengoed was). Vandaar de extra mededeling. Zie ook o.a. [search=silicon marvell]
->dus als ik het goed begrijp zetten ze deze mededeling erbij om zichzelf in te dekken moesten er eventueel combatibiliteitsproblemen opduiken? Anderszijds lijkt het me wel logisch dat de extra features van de 2de generatie van deze bridge enkel in combinatie werken met een Silicon Image controller. Het zit namelijk zo dat als ik deze bridge koop, dat ik ze dan wil gebruiken voor optische drives, dus die extra features moeten wel degelijk werken. Men huidig mobo (http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=637) heeft een silicon image controller, dit zou dus geen probleem mogen zijn, maar voor de komende pc's wil ik deze optie ook open houden, en niets garandeerd dat deze bridge daarop dan ook gaat werken als die een andere controller gaat hebben op het mobo...
2) Je hebt nodig: 1x molex voor achter de HDD, 1x SATA kabel voor de converter en 1x floppy-molex voor de converter. Het laatste omdat de converter van spanning voorzien moet worden en de IDE en SATA connectoren dat niet kunnen bieden.
-> en dat " SERILLEL2™ Power Cable " dat mee in het pakket zit, is dat dan dat tussenstukje, dat je ook op die foto kan zien? Want als je dit gebruikt, dan ga je op gebied van power toch alleen maar 1 molex hd connector nodig hebben en op gebied van data 1 sata data kabel... Hier is dus werderom het probleem dat de meeste voedingen maar 2 FD power connectors hebben, waar er al 1 van gebruikt wordt voor de FD, dus veel van deze bridges kan je al niet gebruiken... (tenzij dat je natuurlijk dat tussenstukje gebruikt...)
Pagina: 1