Toon posts:

[6800LE] Overklokken resulteerd in zwart beeld!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakertjes,

Ik heb nu een aantal daagjes mijn 6800 le! :)

Al aan de slag geweest rivatuner en alle pipelines open gekregen, daarna getest met 3dmark03 op arti's of freezes maar niets!..

Ik probeerde iets te overklokken hoewel dit aardig ging komt er plots een zwart beeld wat gevolgd word door een bsod :'(

Bij mijn oude kaart kreeg ik eerst arti's waarna ik iets terug kon klokken, bij deze kaart krijg je gelijk een bsod? :r :r :r

Ik heb het voltage van de core ook naar 1.4V gezet om mogelijke problemen uit de weg te gaan en stabiliteit te creeëren, maargoed dit tervergeefs.

Mijn vraag is nu, is dit een soort beveiliging of schiet ik nu gewoon te kort qwa vermogen?

specs:
2,8 @ 3.1 ghz northwood
2x 512 2700
1x 6800 le AEOLUS (van Aopen )
300 watt voeding ( max watt: 300 )

:)

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

300watt is erg weinig, grote kans dat je voeding hier tekort schiet..
heb je een programma wat je temperatuur en voltages (van je mobo ;) ) weergeeft? dan moet je eens de 3.3v-lijn in de gaten houden, die is belangrijk voor je agp kaart. de rest ook wel trouwens, omdat je 6800le een molexaansluiting heeft :P

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:44
cardinal808 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 21:48:
[...]

Je zit redelijk goed in de buurt. De 6800LE heeft vaak te kampen met defecte Pipelines en Shaders. Ik heb namelijk exact het zelfde "probleem". Doordat een of meedere van de pipelines of shaders niet geheel naar behoren werkt. Het effect is dat overclocken simpelweg niet wordt geaccepteerd door de videokaart. Doordat er een defect is hoeft het niet zo te zijn dat er fouten optreden bij het unlocken van de videokaart.

Meer informatie is ook te vinden in de 6800LE topics, waarvan deel 18 het meest recent en interresant is om te lezen, daar zal ook duidelijk worden welke problemen er kunnen optreden bij het overclocken van de videokaart.
Daarnaast (staat ook op de websites van de kaart fabrikanten) is er minimaal een 350 watt voeding nodig en daarbij is geen rekening gehouden met het openen van de pipelines en extra shaders. Die waarschijnlijk weer extra stroom nodig hebben.

* Cardinal baalt er soms van dat het 6800LE topic gesloten is, je zou er zowat een sticky van kunnen maken, want er blijven topics komen over de 6800LE

Verwijderd

Topicstarter
Je denkt dus dat een defecte pipeline het veroorzaakt?

erg vreemd, gamen kan wel maar ietsjes overklokken doet hij niet?
ik ga ondertussen op zoek naar een nieuwe voeding

• Cardinal
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:00:
Je denkt dus dat een defecte pipeline het veroorzaakt?

erg vreemd, gamen kan wel maar ietsjes overklokken doet hij niet?
ik ga ondertussen op zoek naar een nieuwe voeding
Is prima mogelijk. Ik heb zelf namelijk ook een 6800LE met alle pipelines en shades open. Bij alle spellen heb ik geen enkel probleem. Geen crashes of artifacts, maar als ik mijn videokaart wil overklokken wil die niet 1 Mhz hoger of lager zonder een BSOD te veroorzaken.

Waarom hij het standaard wel trekt is mij nog een raadsel, maar hij vind het op de standaard waarden geen enkel probleem.

Verwijderd

Topicstarter
even een picci ter informatie hoe hoog ik durf laat ik maar zeggen, als ik iets hoger doe zou hij een bsod kunnen krijgen

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/7375/maxoc1qg.th.jpg

de voltlijnen volgens een progje:

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/5342/voltlijnen6at.th.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 11:11 ]

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:06:
even een picci ter informatie hoe hoog ik durf laat ik maar zeggen, als ik iets hoger doe zou hij een bsod kunnen krijgen

[afbeelding]
ga eerst eens updaten naar nibitor 2.3 zou ik zeggen :P
pak ook eens de rivatuner hardware monitor tab erbij, dan kun je zien of ie wel daadwerkelijk op die snelheid loopt en hoe warm de kaart wordt. ik hoop voor je dat je iets beters hebt dan de stock koeler (hoewel die niet per definitie slecht is), want 1.4v is nogal stressend voor de kaart (ik herinner me nog wat overleden kaarten ergens in de vroege 6800LE topics, allemaal door 1.4v, het pcb is er niet geheel geschikt voor denk ik nog steeds)

een 360w voeding is hier absoluut niet misplaatst denk ik, dat het systeem uberhaupt draait met 300w durf ik al een klein wonder te noemen :P

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:15:
[...]

pak ook eens de rivatuner hardware monitor tab erbij, dan kun je zien of ie wel daadwerkelijk op die snelheid loopt en hoe warm de kaart wordt. ik hoop voor je dat je iets beters hebt dan de stock koeler (hoewel die niet per definitie slecht is), want 1.4v is nogal stressend voor de kaart (ik herinner me nog wat overleden kaarten ergens in de vroege 6800LE topics, allemaal door 1.4v, het pcb is er niet geheel geschikt voor denk ik nog steeds)

een 360w voeding is hier absoluut niet misplaatst denk ik, dat het systeem uberhaupt draait met 300w durf ik al een klein wonder te noemen :P
Ga ik nu gelijk ff terug flashen, ik hoef natuurlijk geen dood beessie in me kast ;)

brb (8>

ps: is ook een pic met voltlijnen toegevoegt :9

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:15:
[...]

hier is je hardware monitoring:
Afbeeldingslocatie: http://img314.imageshack.us/img314/249/wordjeooknietvrolijkvan7tp.th.jpg

1.4v is dus idd te hoog, ik ga de core zo weer verlagen naar 1.1 aangezien de stockkoeler nog opzit, helaas heb ik geen temp-meter op me graka zitten dat zuigt wel :r

Vind tog wel dat me kaartje het aardig doet :*) , zal zo ook ff de 3dmark03 score posten, kijken of dat klopt :P
een 360w voeding is hier absoluut niet misplaatst denk ik, dat het systeem uberhaupt draait met 300w durf ik al een klein wonder te noemen
Zolang het werkt, werkt het :P

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

cardinal808 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:49:
[...]

Daarnaast (staat ook op de websites van de kaart fabrikanten) is er minimaal een 350 watt voeding nodig en daarbij is geen rekening gehouden met het openen van de pipelines en extra shaders. Die waarschijnlijk weer extra stroom nodig hebben.

* Edwin van Cleef baalt er soms van dat het 6800LE topic gesloten is, je zou er zowat een sticky van kunnen maken, want er blijven topics komen over de 6800LE
Dit opper je heel leuk maar ik heb een vergelijkbare config met een p4 2.4 northwood @ 2.7 en een bijna volledig geunlockte 6800LE (XFX) 15 pipes unlocked
hoger als 349@860 krijg ik hem niet maar alles draait hier op een antec 300watt voeding zonder problemen.
Ook na zwaar belasten van de kaart in 3dmark zowel 2003 als 2005 geeft hij geen krimp.
alles tezamen met 1 hdd 120gb en een SB live geluidskaartje en 4 fans met verlichting.
Hangt er puur vanaf wat voor voeding er in de pc zit je hebt kwaliteit en je hebt rotzooi.
Voor mij was het ook een gok maar hij draait er prima op zonder problemen

*ontopic*
Dat zwarte scherm krijg je omdat je driver niet echt mee wil werken ben benieuwd welke je gebruikt.
Verder moet je eens je temps in de gaten houden van je videokaart want na het openen van de pipelines schoten mijn temps drastisch omhoog zit zelfs te denken aan een andere koeler.

computer voor alle werkzaamheden

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:17:
[...]

Ga ik nu gelijk ff terug flashen, ik hoef natuurlijk geen dood beessie in me kast ;)

brb (8>

ps: is ook een pic met voltlijnen toegevoegt :9
het is maar advies :P ik heb mn 6800le nog steeds op 1.1v (std) lopen, met 12 pipelines en 6 vertexshaders op 350/750Mhz met een Artic Silencer Rev. 5 erop, loopt al bijna een jaar als een trein :) (ben pas sinds een paar weken coreclock aan het verhogen dmv biosflash, daarvoor met rivatuner)

wb de voltages: zien er nog niet schokkend uit, behalve de 3.3v: 3.25 is ietwat laag, en dan ben je nog niet eens aan het gamen (3dmark, whatever), er bestaat een kans dat die bij 3d apps onder de 3.2 valt en dat veroorzaakt nog wel eens een zwart scherm (wegvallend beeld, evt. gevolgd door bsod)

• Cardinal
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:22:
[...]
1.4v is dus idd te hoog, ik ga de core zo weer verlagen naar 1.1 aangezien de stockkoeler nog opzit, helaas heb ik geen temp-meter op me graka zitten dat zuigt wel :r

Vind tog wel dat me kaartje het aardig doet :*) , zal zo ook ff de 3dmark03 score posten, kijken of dat klopt :P
In de 6800LE topics zijn plaatjes te vinden van de 3Dmark scores, dan is gelijk duidelijk wat normaal is, voor de rest heeft alleen de XFX geloof ik een temp meter, de andere kaarten niet.
Maar uit mijn "ruime" ervaring kan ik vertellen dat als de kaart te warm wordt meestal (lees:altijd) een nv4_disp.dll BSOD voorbij komt
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:26:
[...]
Dit opper je heel leuk maar ik heb een vergelijkbare config met een p4 2.4 northwood @ 2.7 en een bijna volledig geunlockte 6800LE (XFX) 15 pipes unlocked
hoger als 349@860 krijg ik hem niet maar alles draait hier op een antec 300watt voeding zonder problemen.
Ook na zwaar belasten van de kaart in 3dmark zowel 2003 als 2005 geeft hij geen krimp.
alles tezamen met 1 hdd 120gb en een SB live geluidskaartje en 4 fans met verlichting.
Hangt er puur vanaf wat voor voeding er in de pc zit je hebt kwaliteit en je hebt rotzooi.
.
Ten eerste gaan pipelines per 4, dus 15 pipelines open kan niet helemaal dacht ik zo. Als je mijn eigen quote die boven die post staat had je kunnen lezen dat het een effect is als je niet kan overclocken. Als je mazzel hebt kan je namelijk zonder problemen overclocken. Maar vaak is dit helaas niet het geval

[ Voor 43% gewijzigd door Cardinal op 16-08-2005 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:26:
[...]

*ontopic*
Dat zwarte scherm krijg je omdat je driver niet echt mee wil werken ben benieuwd welke je gebruikt.
Verder moet je eens je temps in de gaten houden van je videokaart want na het openen van de pipelines schoten mijn temps drastisch omhoog zit zelfs te denken aan een andere koeler.
De nieuwste detonator drivers ... 77.77 :)

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:28:
[...]

het is maar advies :P ik heb mn 6800le nog steeds op 1.1v (std) lopen, met 12 pipelines en 6 vertexshaders op 350/750Mhz met een Artic Silencer Rev. 5 erop, loopt al bijna een jaar als een trein :) (ben pas sinds een paar weken coreclock aan het verhogen dmv biosflash, daarvoor met rivatuner)

wb de voltages: zien er nog niet schokkend uit, behalve de 3.3v: 3.25 is ietwat laag, en dan ben je nog niet eens aan het gamen (3dmark, whatever), er bestaat een kans dat die bij 3d apps onder de 3.2 valt en dat veroorzaakt nog wel eens een zwart scherm (wegvallend beeld, evt. gevolgd door bsod)
Ik kan wel ff hl2 starten die laten draaien, terug naar windows en met everest aan de slag? of kan dit niet? :D

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:36:
[...]

Ik kan wel ff hl2 starten die laten draaien, terug naar windows en met everest aan de slag? of kan dit niet? :D
ja, dat kan, maar bij voorkeur een game niet-fullscreen laten runnen (windowed mode), dan kun je everest er gewoon zichtbaar naast houden.
mijn ervaring met het wegvallen van beeld is dat het volledig losstaat van de driver, ik heb voor mijn 6800le problemen gehad met een XFX Ti4200XP-Turbo, welke net iets teveel van mn voeding wilde, waardoor mn 3.3v tijdens het gamen zakte naar 3.2v, wat resulteerde in eerst soms wegvallend beeld, daarna langdurig wegvallend beeld en daarna bsod's...

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:42:
[...]

ja, dat kan, maar bij voorkeur een game niet-fullscreen laten runnen (windowed mode), dan kun je everest er gewoon zichtbaar naast houden.
mijn ervaring met het wegvallen van beeld is dat het volledig losstaat van de driver, ik heb voor mijn 6800le problemen gehad met een XFX Ti4200XP-Turbo, welke net iets teveel van mn voeding wilde, waardoor mn 3.3v tijdens het gamen zakte naar 3.2v, wat resulteerde in eerst soms wegvallend beeld, daarna langdurig wegvallend beeld en daarna bsod's...
Jij duid dus ook op een voeding probleem, fuck man ik heb al geen geld meer :P

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
ik heb sinds een tijdje een zelfde probleem, eerder kon ik mijn kaart oc'en tot 410/910 op 1.1v, echter krijg ik nu al crashes/zwarte scheremen als ik mijn core boven de 300 zet.. geheugen zet ik niet meer over de 800.. beetje jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 20-08-2005 12:32 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

unfor schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:32:
ik heb sinds een tijdje een zelfde probleem, eerder kon ik mijn kaart oc'en tot 410/910 op 1.1v, echter krijg ik nu al crashes/zwarte scheremen als ik mijn core boven de 300 zet.. geheugen zet ik niet meer over de 800.. beetje jammer.
mischien een leuke tip voor je.
Eerst overclocken en dan pas je pipelines enablen dat werkte bij mij prima.
Andersom werkte het hier namenlijk niet.
Toen ik na het unlocken de clocksettings wilde verhogen gaf hij fouten aan dus heb ik alles weer veranderd naar de standaard settings.
Toen ging het overclocken prima.
ben vandaag aan het testen gegaan en mijn resultaten zijn na wat finetuning als volgt.
core 400mhz
mem 802mhz

ga ik hoger met mijn mem krijg ik artifacts en heb inmiddels met succes alles unlocked @ a1,16x1,6vp >:) had eerst wat problemen met het goed openen van de vertexshader.
extra prik heeft bij mij geen zin want de artifacts blijven dan komen.
Aangezien ik met mijn 300 watt voeding nu wat problemen begin te krijgen met mijn vcore krijg ik mijn northwood 533fsb niet hoger dan rond de 2600 mhz (was 2699) stabiel.
Al met al goed voor ruim 9256 punten in 3d mark 2003.
al met al geen slechte overclock voor een bugdetsysteem als ik nu heb draait al bijna 3 jaar zonder problemen en die 6800le heeft er voor gezorgd dat ik weer aardig mee kan draaien met de huidige generatie spellen.
edit
16 pipes open werkte toch niet helemaal naar behoren dus terug naar 12 weet nu ook waar hij de storingen gaf al met al een leuk budgetkaartje met veel mogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Edwin van Cleef op 22-08-2005 00:59 ]

computer voor alle werkzaamheden

Pagina: 1