offtopic:
Even de buren lastig vallen voor een gedachtewisseling :-)
Even de buren lastig vallen voor een gedachtewisseling :-)
Zat net even te werken met het het G-Mail-account van een vriend van me, daar ik zelf geen G-Mail heb. Maar waar ik aan moest denken op dat moment;
De werkomgeving van die e-maildienst maakt bijzonder veel gebruik van Javascript. Om een voorbeeld te noemen, er wordt een (sub-)pagina getoond met tabbladen. In combinatie met CSS wordt er vervolgens doormiddel van Javascript het huidige tabblad (lees: een DIV-element) getoond. Als je vervolgens een ander tabblad `actief` maakt, dan gaat de pagina niet - zoals normaal gesproken het geval is - opnieuw laden met een andere parameter, maar wordt er simpelweg een andere DIV getoond, met vanzelfsprekend een andere inhoud. En nogmaals, zonder dat de pagina opnieuw geladen wordt. Dit heeft mijns inzien alleen maar voordelen waarbij het meest vooraanstaand is dat de gebruiker het idee heeft dat hij of zij te maken heeft met een bijzonder snelle website danwel internetverbinding - aangezien de persoon in negen van de tien gevallen niet snapt dat dit komt doordat gebruik is gemaakt van een client-side script.
Nu is mijn stelling of vraag, waarom wordt er niet (veel!) vaker gebruik gemaakt van deze techniek?
Is Google Inc. zo innovatief en is het overgrote deel van de developpers ietwat ouderwets - snappen we niet dat iets dergelijks alleen maar voordelen oplevert?
Of,
ziet Google de eventuele nadelen niet en denken de developpers in het algemeen net even wat verder? Als ik wat voor- en nadelen op een rijtje zet, kom ik op het volgende resultaat.
Nadelen
- Javascript kan disabled zijn bij de client
- De bezoeker kan een oude browser hebben met alle nadelen van dien.
(beide nadelen zijn op te vangen met gebruiksvriendelijke warnings, zoals overigens gebeurd bij G-Mail waarbij de vraag is of je dit wel wilt als ontwikkelaar)
[Voorde(e)l(en)
- Zeer snelle gebruikservaring
Ik heb geen vraag, maar ik wou deze discussie toch starten met het oog op een leuke gedachtenwisseling over het gebruik van Javascript in overvloed met betrekking op navigatie.