Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Wat is voor jou een groot aantal (honderden per uur of een grote veelvoud ervan); is het verzenden, ontvangen, beide; incl. spam- en virusfilters; welke hardware; welke netwerkcapaciteit; en vooral hoeveel kennis van zaken heeft degene die het installeert, configureert, beheert? <-- dat is imho allemaal minstens net zo belangrijk als wat de marketingpapieren zeggen over getalletjes.
[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 16-08-2005 10:31 . Reden: er zit GEEN m in belangrijk :+ ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
En verder wat F_J_K zegt: wat is een groot getal? Hoeveel moet je versturen, en in welke tijd moet dat plaatsvinden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Tevens gaat het om een standaard bericht de verbinding is 10Mbit uit bv. elk programma heeft zo zijn bottleneck met het versturen ik ben alleen opzoek naar hoeveel de rest kan doen.
[ Voor 17% gewijzigd door cool0 op 16-08-2005 10:49 ]
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
@The_eagle: een beetje minder paranoia mag best. Zoals de waard is......
Maar om wat meer achtergrond te geven: servers zijn 2 HP proliant DL380-G3 machines, infrastructure is gigabit intern, redundant T1 naar buiten toe.
Het gaat om vergelijkingen met het interne product, welke redelijk uniek is, en naast e-mail nog veel meer doet dan e-mail, dus vervangen kunnen we het niet 1,2,3 voor een andere mail server, wel performance vergelijken.
[ Voor 10% gewijzigd door ReLight op 16-08-2005 10:58 ]
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Als ze verschillende dingen doen, hoe wil je dat dan vergelijken? Als je een trekker en een Ferrari hebt dan zeg je toch ook niet tegen de leverancier: "He, jouw trekker rijdt geen 300 op de snelweg! Deze Ferrari wel, dus los het eens op!"Het gaat om vergelijkingen met het interne product, welke redelijk uniek is, en naast e-mail nog veel meer doet dan e-mail, dus vervangen kunnen we het niet 1,2,3 voor een andere mail server, wel performance vergelijken.
Hoe dan ook, met 10.000 mailings te versturen zul je het een en ander moeten tunen en niet klakkeloos een standaard produkt gebruiken. Dus "fix het" is niet zo simpel als je het stelt.have used this program to attempt delivery of a message to over 12000 recipients around the world,
within a few hours.
maar 150 per minuut is 9000 per uur, dus een queue van 10.000 is er in iets meer dan een uur doorheen? Een uur om een bulk mailing te versturen is toch te overzien? (uiteraard moet je dan niet je regulier mail gedurend de dag via hetzelfde systeem versturen, een uur wachten op een gewoonmailtje is niet leuk. )
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Dit is geen vergelijking die jij doet.jeroene schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:03:
[...]
Als ze verschillende dingen doen, hoe wil je dat dan vergelijken? Als je een trekker en een Ferrari hebt dan zeg je toch ook niet tegen de leverancier: "He, jouw trekker rijdt geen 300 op de snelweg! Deze Ferrari wel, dus los het eens op!"
Je moet het zo zien het zijn beide ferrari's zelfde type maar die van ons rijdt 100KM langzaamer.
OK, en toen werd het tijd voor de originele vraag
Ik heb er geen ervaring mee of verstand van, maar een kort rondje Google met termen als performance en benchmark levert me o.a. 80k/uur (dus een factor 10 meer dan 150/min) in 2002 met dus ondertussen oude hard- en software.
http://www-dt.e-technik.u...e/~ma/postfix/bench2.html is nog veel ouder en noemt oa. 10 mails/sec. Ongetwijfeld zijn er veel recentere gegevens, zoek anders even bij de bekende onderzoeksbureaus
Maar inderdaad kan de programmeur (al dan niet terecht) claimen dat juist de extra functies zorgen dat het langzamer gaat.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Als bv er een incident is op b.v. de virusscanners en dat gaat fout, dan ontstaat er een 'stuwmeer' van > 15000 mails in een paar uur.
Wanneer het spul dan weer weg kan dan veroorzaakt dit stuwmeer op zich een groot probleem om mail er vlot uit te krijgen (uit de database) door het 'gewicht' van al deze mail in de queue....
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
een 82.000 mailtjes per dag? (en imho klink als een spam-actie) Zou ik gewoon de "devs" van die emailservers mailen, met zulke aantallen zullen ze waarschijnlijk staan te springen jou deze informatie "overtuigend" te geven.
Daarbij, kan je die "unieke" email server dan niet 2 maal laten draaien? Loadbalancer oid ertussen en je kan 2x zoveel (MS/paypal lijken dat op extreem grote schaal te doen). Ik neem aan dat die 10mbit (dacht dat T1 2mbit oid was?) zelfs in dat geval geen bottleneck zal vormen.
En wat jeroene zegt.. het blijft vage vergelijking.
@TS: wat extra leestekens maakt het allemaal mischien wat beter leesbaar.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
One of our customers last year received 255,000 messages and sent 50,000 messages through MDeamon without any glitch. Thanks for developing this great software.
Jacques van der Zwaan
Technical Manager
Van der Zwaan VOF - hi-tech consultants - NL
Netherlands
[ Voor 4% gewijzigd door Urk op 16-08-2005 11:27 ]
Toch niet 2 Megabit?TrailBlazer schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:25:
T1 is 1,5 Mb maar dat is in Europa een niet bestaande standaard. Zal wel E1 zijn de equivalente Europese standaard dit is 2 Mb.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Het is [...] gewoon te triest voor woorden dat als iemand een vraag stel over een simpele maximum grens van een software product dat er zoveel gezeik over komt.
Ik wilde weten wat is de grens van exim, exchange, postfix etc etc met simpele nummers erachter
Ik vraag niet over advies over de IP infra die er ook nodig is dat weet ik allemaal wel.
Het is gewoon te triest voor woorden dat sommige van jullie alles als spam zien ik heb zelf een bloedhekel aan spam en zal dat ook nooit doen. Maar helaas dat een topic met een simpele vraag althans in de zin van zo moet lopen moderator hij mag dicht want heb er zo geen zin meer in.
[ Voor 5% gewijzigd door Spider.007 op 16-08-2005 12:27 ]
Echter toch nog wel een reactie op deze topic, met betrekking tot jouw openeningspost. Het is gebruikelijk (maar dat weet jij ook) dat er altijd initiatief wordt genomen voordat hulp ingeroepen wordt. Je hebt een opsomming gemaakt van producten, maar vervolgens ontbreekt het aan stappen die jij genomen hebt.
Misschien kan je aangeven welke info jij inmiddels gevonden hebt ?
En daarnaast kan je ook aangeven welk pakket nu gebruikt wordt ?
En tot slot kan je misschien ook nog aangeven op welke manier je inmiddels gezocht hebt ?
Eerst het probleem, dan de oplossing
pardon? Op je vraag is gewoon geen antwoord te geven. Da's net zoiets als hoeveel pinda's passen er in een pot pindakaas. Wat voor pinda's? Hoe groot is je pot? etc etc. Je vraagt ook niet hoe snel photoshop is met resizen in seconden, maar hoe snel bijv een P4 met 1 gig ram met photoshop daar in is. Specifieker zijn. Bovendien vind ik deze post 100% belachelijk en je zet jezelf alleen maar te kijk op deze manier.cool0 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:00:
Laat maar mensen wordt hier gewoon moe van van dit topic. Dat gezeik over spam en dergelijke er bellen gewoon zeeschepen in bij ons die email versturen maargoed. Tiscali verstuurd 3 miljoen berichten per dag dat zal ook vast wel allemaal spam zijn.
Het is foking hell gewoon te triest voor woorden dat als iemand een vraag stel over een simpele maximum grens van een software product dat er zoveel gezeik over komt.
Ik wilde weten wat is de grens van exim, exchange, postfix etc etc met simpele nummers erachter
Ik vraag niet over advies over de IP infra die er ook nodig is dat weet ik allemaal wel.
Het is gewoon te triest voor woorden dat sommige van jullie alles als spam zien ik heb zelf een bloedhekel aan spam en zal dat ook nooit doen. Maar helaas dat een topic met een simpele vraag althans in de zin van zo moet lopen moderator hij mag dicht want heb er zo geen zin meer in.
Overigens spam ik zelf (legaal) zo'n 75k mailtjes per week, en doe dat met qmail. Werkt best goed. Moest alleen wel voor die specifieke verzendende server een mailrule aanmaken dat ie niet door de virusscanner heenging, want dat duurde te lang
En als je lang genoeg meeloop dan weet je dat zo'n lijst niet bestaat. En als die al bestat dan moet je afvragen met welk doel die gemaakt is. Je weet dat ligt aan het ijzer dat eronder zit. En nu juist de simpelste produkten zijn wellicht het snelst. Maar je geeft zelf al aan dt je functionaliteit nodig hebt.cool0 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:00:
Het is [...] gewoon te triest voor woorden dat als iemand een vraag stel over een simpele maximum grens van een software product dat er zoveel gezeik over komt.
Verder mis ik eigen initiatief? Wat had je al gevonden? of een betere probleem omschrijving.Vindt je het vreemd dat als alles wat je noemt is :heel veel mail, geen gebruikersaantallen , dat spam in ons omkomt.
Doe mij nog effe een lijstje met de snelheid van de verschillende databases
ms acess
Oracle
Mysql
ms-sql server
via
[ Voor 2% gewijzigd door Spider.007 op 16-08-2005 12:28 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
Maarja, maak je niet druk, ik laat dit topic wel met rust.
En om het weer ontopic te krijgen. Op wat voor ijzer? Ik wil tweaker pron hier!HunterPro schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:22:
[...]
Overigens spam ik zelf (legaal) zo'n 75k mailtjes per week, en doe dat met qmail. Werkt best goed. Moest alleen wel voor die specifieke verzendende server een mailrule aanmaken dat ie niet door de virusscanner heenging, want dat duurde te lang
Simpel lijkt mijHunterPro schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:27:
wat is nou eigenlijk de vraag van de topicstarter? Wat wil je nou?
exchange 10.000 p/s
Open-Xchange 10.001 p/s
etc.
correct me if wrong ....
Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery
Als ik een BMW koop en ik vraag hoe hard die kan, betekend het dan meteen dat ik me niet houd aan de regels ? nee
[ Voor 32% gewijzigd door aex351 op 16-08-2005 12:36 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
Zo zal de één 1.000 p/s mails halen met Exchange, en de ander 100.000 p/s, met dezelfde Exchange versie. Echter een verschillende configuratie (wel/geen virusscanner, ook nog eens), en een andere server.
Het antwoord valt dus - helaas - niet zo makkelijk te geven.
Wellicht dat iemand anders dit al eerder bij de hand gehad heeft, though.
(En wij als GoT gebruikers hebben 0,0 van doen met de reden voor dit topic, "terwijl je alles had kunnen voorkomen door simpel te vertellen dat dit voor die zeeschepen zooi was" slaat dus nergens op. Dat gaat ons gewoon niks aan.)
En om daar een zinnig antwoord op te geven willen wij weten op welk platform en met welke harde waren.....KO schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:32:
[...]
Simpel lijkt mijIets als dit:
exchange 10.000 p/s
Open-Xchange 10.001 p/s
etc.
correct me if wrong ....
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Jammer dat je zo reageert, want je vraag is op zich best interessantcool0 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:00:
Laat maar mensen wordt hier gewoon moe van van dit topic. Dat gezeik over spam en dergelijke er bellen gewoon zeeschepen in bij ons die email versturen maargoed. Tiscali verstuurd 3 miljoen berichten per dag dat zal ook vast wel allemaal spam zijn.
Nu weer on topic:
Je wilt weten welk product welke limiet haalt. Ik denk persoonlijk dat er met slim programmeerwerk voldoende snelheid behaald kan worden, maar dat de ondersteunende IT-infra minstens zo belangrijk is. Als jij een (dedicated
Iets dergelijks geldt ook voor de rest van de infra: draait er op de mailserver nog meer, is de hardware een beetje up 2 date, wat is de processorlast van de mailserver?
Nogmaals: we willen je graag helpen (problemen bestaan in IT-land niet, uitdagingen daarentegen des te meer
[ Voor 1% gewijzigd door pasta op 16-08-2005 12:49 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
^Maar met geen eerlijke hardware vergelijking kun je net zo goed een appel naast een peer zetten, en je dan gaan afvragen wat het verschil is....
dat sjef ik gewoon op een celly 1ghz met 512 meg ramleuk_he schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:31:
[...]
En om het weer ontopic te krijgen. Op wat voor ijzer? Ik wil tweaker pron hier!
2x36Gb (10.000rpm) Scsi in mirror+hot spare via de internet smartarray 5i, incl een battery write back cashe optie.
De internetverbinding is ook heel belangrijk. ik begrijp dat het nu redelijk onduidelijk is wat de TS nu heeft liggen.
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Je vertelt dat het pakket nog veel meer handelingen doet, maar helaas niet waar deze handelingen gebeuren als deze ook op de 2g3's draaien dan mag je nooit bovenstaande vergelijking maken...