Hoeveel berichten kunnen mailservers versturen per min

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49
Ik ben begonnen met het maken van een lijst over hoeveel berichten een x aantal mailservers per minuut kunnen versturen ben ook nog steeds aan het google maar misschien dat jullie links naar het antwoord hebben of gewoon uit je hoofd weet. Graag zou ik dat willen weten. De mailservers die ik aan het onderzoeken ben zijn

MS Exchange 2003
Open-Xchange
postfix
sendmail
exim
sendmail

Voor ons is dit belangrijk om te weten om over te gaan op welk product we hebben namelijk een groot aantal berichten te versturen en dat moet zo snel mogelijk.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Een simpel getalletje zoek je?

Wat is voor jou een groot aantal (honderden per uur of een grote veelvoud ervan); is het verzenden, ontvangen, beide; incl. spam- en virusfilters; welke hardware; welke netwerkcapaciteit; en vooral hoeveel kennis van zaken heeft degene die het installeert, configureert, beheert? <-- dat is imho allemaal minstens net zo belangrijk als wat de marketingpapieren zeggen over getalletjes.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 16-08-2005 10:31 . Reden: er zit GEEN m in belangrijk :+ ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dit voor een eenmalige actie, of voor een permanente oplossing? In beide gevallen riekt het overigens behoorlijk naar het opzetten van een direct-marketing (SPAM) mailer, en daar zijn we hier op GoT eigenlijk niet zo dol op :|

En verder wat F_J_K zegt: wat is een groot getal? Hoeveel moet je versturen, en in welke tijd moet dat plaatsvinden :? Welke uitgaande verbinding heb je? Hoe groot is je bericht? Plain text zal waarschijnlijk een stuk sneller gaan als volledig HTML opgemaakte mail ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• cool0
Nee het is geen spam. Wij hebben hier ons eigen email product wat slechts 150 berichten per minuut kan versturen met het huidige email traffic is dit onvoldoende waardoor de queus overdag gewoon oplopen tot over de 10.000 waardoor mail te laat wordt afgeleverd. Nu zijn wij op zoek naar het getal (de gehele infrastructuur is prima in orde) om tegen onze programeurs in noorwegen te zeggen kijk dit doet de rest per minuut dit doen wij FIX HET! Daarom ben ik opzoek naar het getal.

Tevens gaat het om een standaard bericht de verbinding is 10Mbit uit bv. elk programma heeft zo zijn bottleneck met het versturen ik ben alleen opzoek naar hoeveel de rest kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door cool0 op 16-08-2005 10:49 ]

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Er wordt hier idd gewoon om de marketing cijfers gevraagd, en dit heeft niets met het opzetten van kwade dingen te maken.

@The_eagle: een beetje minder paranoia mag best. Zoals de waard is......

Maar om wat meer achtergrond te geven: servers zijn 2 HP proliant DL380-G3 machines, infrastructure is gigabit intern, redundant T1 naar buiten toe.
Het gaat om vergelijkingen met het interne product, welke redelijk uniek is, en naast e-mail nog veel meer doet dan e-mail, dus vervangen kunnen we het niet 1,2,3 voor een andere mail server, wel performance vergelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door ReLight op 16-08-2005 10:58 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gaat om vergelijkingen met het interne product, welke redelijk uniek is, en naast e-mail nog veel meer doet dan e-mail, dus vervangen kunnen we het niet 1,2,3 voor een andere mail server, wel performance vergelijken.
Als ze verschillende dingen doen, hoe wil je dat dan vergelijken? Als je een trekker en een Ferrari hebt dan zeg je toch ook niet tegen de leverancier: "He, jouw trekker rijdt geen 300 op de snelweg! Deze Ferrari wel, dus los het eens op!" :?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 12:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://groups.google.nl/g...=6&hl=nl#3a90e48113f093f1
have used this program to attempt delivery of a message to over 12000 recipients around the world,
within a few hours.
Hoe dan ook, met 10.000 mailings te versturen zul je het een en ander moeten tunen en niet klakkeloos een standaard produkt gebruiken. Dus "fix het" is niet zo simpel als je het stelt.

maar 150 per minuut is 9000 per uur, dus een queue van 10.000 is er in iets meer dan een uur doorheen? Een uur om een bulk mailing te versturen is toch te overzien? (uiteraard moet je dan niet je regulier mail gedurend de dag via hetzelfde systeem versturen, een uur wachten op een gewoonmailtje is niet leuk. )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• cool0
jeroene schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:03:
[...]
Als ze verschillende dingen doen, hoe wil je dat dan vergelijken? Als je een trekker en een Ferrari hebt dan zeg je toch ook niet tegen de leverancier: "He, jouw trekker rijdt geen 300 op de snelweg! Deze Ferrari wel, dus los het eens op!" :?
Dit is geen vergelijking die jij doet.

Je moet het zo zien het zijn beide ferrari's zelfde type maar die van ons rijdt 100KM langzaamer.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
OK, en toen werd het tijd voor de originele vraag ;)

Ik heb er geen ervaring mee of verstand van, maar een kort rondje Google met termen als performance en benchmark levert me o.a. 80k/uur (dus een factor 10 meer dan 150/min) in 2002 met dus ondertussen oude hard- en software.
http://www-dt.e-technik.u...e/~ma/postfix/bench2.html is nog veel ouder en noemt oa. 10 mails/sec. Ongetwijfeld zijn er veel recentere gegevens, zoek anders even bij de bekende onderzoeksbureaus :)

Maar inderdaad kan de programmeur (al dan niet terecht) claimen dat juist de extra functies zorgen dat het langzamer gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Het is geen mailing, het is een symptoom van een probleem waar we mee zitten.
Als bv er een incident is op b.v. de virusscanners en dat gaat fout, dan ontstaat er een 'stuwmeer' van > 15000 mails in een paar uur.
Wanneer het spul dan weer weg kan dan veroorzaakt dit stuwmeer op zich een groot probleem om mail er vlot uit te krijgen (uit de database) door het 'gewicht' van al deze mail in de queue....

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ff snel: 10.000 / 8 (uur) = 1250 que p/u, op 9000 per uur.
een 82.000 mailtjes per dag? (en imho klink als een spam-actie) Zou ik gewoon de "devs" van die emailservers mailen, met zulke aantallen zullen ze waarschijnlijk staan te springen jou deze informatie "overtuigend" te geven.

Daarbij, kan je die "unieke" email server dan niet 2 maal laten draaien? Loadbalancer oid ertussen en je kan 2x zoveel (MS/paypal lijken dat op extreem grote schaal te doen). Ik neem aan dat die 10mbit (dacht dat T1 2mbit oid was?) zelfs in dat geval geen bottleneck zal vormen.

En wat jeroene zegt.. het blijft vage vergelijking.

@TS: wat extra leestekens maakt het allemaal mischien wat beter leesbaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

T1 is 1,5 Mb maar dat is in Europa een niet bestaande standaard. Zal wel E1 zijn de equivalente Europese standaard dit is 2 Mb.

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:05

Urk

Het is natuurlijk even de vraag hoe lang dit geweest is, maar vanaf http://www.altn.com/products/testimonials.asp (MDaemon Mailserver) de volgende quote:

One of our customers last year received 255,000 messages and sent 50,000 messages through MDeamon without any glitch. Thanks for developing this great software.
Jacques van der Zwaan
Technical Manager
Van der Zwaan VOF - hi-tech consultants - NL
Netherlands

[ Voor 4% gewijzigd door Urk op 16-08-2005 11:27 ]

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:05

Urk

TrailBlazer schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:25:
T1 is 1,5 Mb maar dat is in Europa een niet bestaande standaard. Zal wel E1 zijn de equivalente Europese standaard dit is 2 Mb.
Toch niet 2 Megabit?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

1,5 of 2mbit.. het is heel wat anders dan de 10mbit de de TS aangeeft.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• cool0
Laat maar mensen wordt hier gewoon moe van van dit topic. Dat gezeik over spam en dergelijke er bellen gewoon zeeschepen in bij ons die email versturen maargoed. Tiscali verstuurd 3 miljoen berichten per dag dat zal ook vast wel allemaal spam zijn.

Het is [...] gewoon te triest voor woorden dat als iemand een vraag stel over een simpele maximum grens van een software product dat er zoveel gezeik over komt.
Modbreak:laat dat gescheld achterwege, wil je?

Ik wilde weten wat is de grens van exim, exchange, postfix etc etc met simpele nummers erachter

Ik vraag niet over advies over de IP infra die er ook nodig is dat weet ik allemaal wel.

Het is gewoon te triest voor woorden dat sommige van jullie alles als spam zien ik heb zelf een bloedhekel aan spam en zal dat ook nooit doen. Maar helaas dat een topic met een simpele vraag althans in de zin van zo moet lopen moderator hij mag dicht want heb er zo geen zin meer in.

[ Voor 5% gewijzigd door Spider.007 op 16-08-2005 12:27 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53

lier

MikroTik nerd

Niet geheel onterecht een stukje commentaar van de topicstarter...

Echter toch nog wel een reactie op deze topic, met betrekking tot jouw openeningspost. Het is gebruikelijk (maar dat weet jij ook) dat er altijd initiatief wordt genomen voordat hulp ingeroepen wordt. Je hebt een opsomming gemaakt van producten, maar vervolgens ontbreekt het aan stappen die jij genomen hebt.

Misschien kan je aangeven welke info jij inmiddels gevonden hebt ?
En daarnaast kan je ook aangeven welk pakket nu gebruikt wordt ?
En tot slot kan je misschien ook nog aangeven op welke manier je inmiddels gezocht hebt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• HunterPro
  • Niet online
cool0 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:00:
Laat maar mensen wordt hier gewoon moe van van dit topic. Dat gezeik over spam en dergelijke er bellen gewoon zeeschepen in bij ons die email versturen maargoed. Tiscali verstuurd 3 miljoen berichten per dag dat zal ook vast wel allemaal spam zijn.

Het is foking hell gewoon te triest voor woorden dat als iemand een vraag stel over een simpele maximum grens van een software product dat er zoveel gezeik over komt.

Ik wilde weten wat is de grens van exim, exchange, postfix etc etc met simpele nummers erachter

Ik vraag niet over advies over de IP infra die er ook nodig is dat weet ik allemaal wel.

Het is gewoon te triest voor woorden dat sommige van jullie alles als spam zien ik heb zelf een bloedhekel aan spam en zal dat ook nooit doen. Maar helaas dat een topic met een simpele vraag althans in de zin van zo moet lopen moderator hij mag dicht want heb er zo geen zin meer in.
pardon? Op je vraag is gewoon geen antwoord te geven. Da's net zoiets als hoeveel pinda's passen er in een pot pindakaas. Wat voor pinda's? Hoe groot is je pot? etc etc. Je vraagt ook niet hoe snel photoshop is met resizen in seconden, maar hoe snel bijv een P4 met 1 gig ram met photoshop daar in is. Specifieker zijn. Bovendien vind ik deze post 100% belachelijk en je zet jezelf alleen maar te kijk op deze manier.

Overigens spam ik zelf (legaal) zo'n 75k mailtjes per week, en doe dat met qmail. Werkt best goed. Moest alleen wel voor die specifieke verzendende server een mailrule aanmaken dat ie niet door de virusscanner heenging, want dat duurde te lang :)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het is [...] gewoon te triest voor woorden dat als iemand een vraag stel over een simpele maximum grens van een software product dat er zoveel gezeik over komt.

En als je lang genoeg meeloop dan weet je dat zo'n lijst niet bestaat. En als die al bestat dan moet je afvragen met welk doel die gemaakt is. Je weet dat ligt aan het ijzer dat eronder zit. En nu juist de simpelste produkten zijn wellicht het snelst. Maar je geeft zelf al aan dt je functionaliteit nodig hebt.

Verder mis ik eigen initiatief? Wat had je al gevonden? of een betere probleem omschrijving.Vindt je het vreemd dat als alles wat je noemt is :heel veel mail, geen gebruikersaantallen , dat spam in ons omkomt.

offtopic:
Doe mij nog effe een lijstje met de snelheid van de verschillende databases
ms acess
Oracle
Mysql
ms-sql server
via

[ Voor 2% gewijzigd door Spider.007 op 16-08-2005 12:28 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• HunterPro
  • Niet online
wat is nou eigenlijk de vraag van de topicstarter? Wat wil je nou? :)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oh en nu kan meneer wel een beetje leestekens gebruiken. Alleen behoorlijk scheef dat je dit nu diep triest noemt (de belediging terzijde), terwijl je alles had kunnen voorkomen door simpel te vertellen dat dit voor die zeeschepen zooi was.. had je echt niemand horen klagen. (zoals iemand van Tiscalli toch echt had gezegt -mocht hij deze topic starten- hij van ISP is..).

Maarja, maak je niet druk, ik laat dit topic wel met rust.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HunterPro schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:22:
[...]
Overigens spam ik zelf (legaal) zo'n 75k mailtjes per week, en doe dat met qmail. Werkt best goed. Moest alleen wel voor die specifieke verzendende server een mailrule aanmaken dat ie niet door de virusscanner heenging, want dat duurde te lang :)
En om het weer ontopic te krijgen. Op wat voor ijzer? Ik wil tweaker pron hier!

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

HunterPro schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:27:
wat is nou eigenlijk de vraag van de topicstarter? Wat wil je nou? :)
Simpel lijkt mij :) Iets als dit:

exchange 10.000 p/s
Open-Xchange 10.001 p/s
etc.

correct me if wrong ....

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44

aex351

I am the one

Waarom roept iedereen dat hij een spam actie wil uitvoeren, terwijl die jongen gewoon een dood normale vraag stelt. Komop zeg!

Als ik een BMW koop en ik vraag hoe hard die kan, betekend het dan meteen dat ik me niet houd aan de regels ? nee

[ Voor 32% gewijzigd door aex351 op 16-08-2005 12:36 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-08 08:11

r0b

Dan zou je dus eigenlijk op een netwerk met sowieso 1 sterke machine moeten gaan benchmarken, om zo tot je eigen conclusie te komen.

Zo zal de één 1.000 p/s mails halen met Exchange, en de ander 100.000 p/s, met dezelfde Exchange versie. Echter een verschillende configuratie (wel/geen virusscanner, ook nog eens), en een andere server.
Het antwoord valt dus - helaas - niet zo makkelijk te geven.

Wellicht dat iemand anders dit al eerder bij de hand gehad heeft, though.

offtopic:
(En wij als GoT gebruikers hebben 0,0 van doen met de reden voor dit topic, "terwijl je alles had kunnen voorkomen door simpel te vertellen dat dit voor die zeeschepen zooi was" slaat dus nergens op. Dat gaat ons gewoon niks aan.)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-08 14:04

Coach4All

I'm a Coach 4 All

KO schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:32:
[...]

Simpel lijkt mij :) Iets als dit:

exchange 10.000 p/s
Open-Xchange 10.001 p/s
etc.

correct me if wrong ....
En om daar een zinnig antwoord op te geven willen wij weten op welk platform en met welke harde waren..... B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jammer dat je zo reageert, want je vraag is op zich best interessant :) Dat er veel "spam" geroepen wordt is met dergelijke aantallen imho niet echt verwonderlijk, aangezien de meeste GoT'ters (mijzelf incluis, vandaar ook mijn 1e reactie in die richting) zulke zaken alleen kennen uit de spam-wereld. En we geloven je op je woord als je zegt dat je dat zelf nooit zou doen, maarja, dat kunnen wij ook niet ruiken :) Vermeld het de volgende keer gewoon in je startpost en er is niemand die er een probleem van maakt.

Nu weer on topic:
Je wilt weten welk product welke limiet haalt. Ik denk persoonlijk dat er met slim programmeerwerk voldoende snelheid behaald kan worden, maar dat de ondersteunende IT-infra minstens zo belangrijk is. Als jij een (dedicated :? )bitpijp hebt van 10Mb en het zijn plain-text mails, dan moet dat het probleem niet zijn. Is die bitbijp niet dedicated, dan wordt het al een ander verhaal :)
Iets dergelijks geldt ook voor de rest van de infra: draait er op de mailserver nog meer, is de hardware een beetje up 2 date, wat is de processorlast van de mailserver?
Nogmaals: we willen je graag helpen (problemen bestaan in IT-land niet, uitdagingen daarentegen des te meer :P ), maar dan is het wel handig als je ons info geeft :)

[ Voor 1% gewijzigd door pasta op 16-08-2005 12:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08
http://www.google.nl/url?...c&ei=MCkCQ4_RHoqYiAKrx4Qz

^Maar met geen eerlijke hardware vergelijking kun je net zo goed een appel naast een peer zetten, en je dan gaan afvragen wat het verschil is....

• HunterPro
  • Niet online
leuk_he schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:31:
[...]

En om het weer ontopic te krijgen. Op wat voor ijzer? Ik wil tweaker pron hier!
dat sjef ik gewoon op een celly 1ghz met 512 meg ram :) niks spannends dus. Wel uiteraard aan een 100mbit-pijpje.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

De hardware config in kwestie van de TS om te vergelijken is een Proliant DL380G3, 3,2Ghz, 1Gb RAM.
2x36Gb (10.000rpm) Scsi in mirror+hot spare via de internet smartarray 5i, incl een battery write back cashe optie.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het aantal mails dat verstuurd kan worden binnen een X tijd hangt ook van de ontvanger af. Hotmail zal er bijvoorbeeld langer over doen om jouw mailtje te accepteren dan een bedrijf in Nederland.

De internetverbinding is ook heel belangrijk. ik begrijp dat het nu redelijk onduidelijk is wat de TS nu heeft liggen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08
Jullie hebben vast geen 76 disken aan die 2g3's hangen, maar je kunt een subtiele vergelijking maken met: http://h71019.www7.hp.com...he/70583-0-0-225-121.html.

Je vertelt dat het pakket nog veel meer handelingen doet, maar helaas niet waar deze handelingen gebeuren als deze ook op de 2g3's draaien dan mag je nooit bovenstaande vergelijking maken...

• HunterPro
  • Niet online
als je problemen hebt qua performance kun je op veel vlakken verbeteren. Als ik hoor dat je met offshore lijnen werkt kun je bijv problemen hebben met resolving en reversing. Dat zijn dingen die echt lang kunnen duren zodra je over een trage lijn verbindt.
Pagina: 1