Toon posts:

5x VPN client over SDSL 512/512

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij willen een sublocatie via een Office SDSL 512//512 verbinden met het hoofdkantoor. Op de sublocatie werken er max. 5 mensen (meestal 3) met hun computer en VPN-client software die elk een eigen VPN tunnel opzetten naar het hoofdkantoor. Is hier op voorhand al iets over te zeggen of deze verbinding dit aankan (hoger dan 512 is niet haalbaar op deze locatie)??? De activiteiten zijn werken met Outlook op de server van het hoofdkantoor en Excel/Word werkzaamheden met bestanden <1mb welke ook op het netwerk van het hoofdkantoor staan.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Lijkt me geen probleem, voor sommige vestigingen heb ik hier een zelfde soort verbindingen liggen voor soms wel meer werkplekken.
Wat ik echter niet zou doen is met VPN-client software werken, maar een router neerzetten die een 'permanente' VPN verbinding opzet en daarachter de clients voorziet van hun verbinding. Dan lijkt het voor de werknemers ook of ze gewoon op kantoor zitten en het is beter te onderhouden ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen krijg ik voor die site to site VPN geen toestemming van mijn projectleider omdat onze ICT daar 2000 euro setup kosten voor vraagt en jaarlijks nog eens zo'n 2600 euro voor toegang en onderhoud. Alle mensen hebben al VPN client software en betalen ook al voor VPN client toegang op het netwerk.

De ICT afdeling van ons bedrijf maakt bijna de meeste winst van alle afdelingen en dat terwijl ze alleen maar ondersteunend werken voor ons eigen proces en mensen. :( :( :(

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 20:20
De enige bruikbare situatie zou zijn wanneer je Citrix (of Terminal Services) zou gebruiken, of bedoel je dit met 'werken op de server'?

Het lijkt mij alles behalve prettig werken wanneer ik met 5 collega's een 512kbps lijn moet delen om bestanden van 500kb te moeten openen.

offtopic:
15 uur (of 10, wanneer er hardware nodig is) rekenen voor het opzetten van een site-to-site koppeling? Wat een noobs/afzetters, die ICT afdeling, volgens mij is het nog goedkoper wanneer het door een externe partij zou gebeuren.
Volgens je onderstaande berekening, zouden ze dus 20! uur nodig hebben voor het configureren van één router. Kosten doorbelasten, ok, maar afdelingen afzetten vanwege je eigen onkunde...

Wat zijn nu de kosten voor VPN toegang? Misschien is het toch de moeite waard om de kosten van site-to-site te vergelijken met 5x VPN, of hebben ze dit sowieso nodig voor thuis/onderweg?

[ Voor 93% gewijzigd door Abom op 16-08-2005 11:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Abom schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:33:
offtopic:
15 uur (of 10, wanneer er hardware nodig is) rekenen voor het opzetten van een site-to-site koppeling? Wat een noobs/afzetters, die ICT afdeling, volgens mij is het nog goedkoper wanneer het door een externe partij zou gebeuren :)

Wat zijn nu de kosten voor VPN toegang? Misschien is het toch de moeite waard om de kosten van site-to-site te vergelijken met 5x VPN, of hebben ze dit sowieso nodig voor thuis/onderweg?
Ze hebben idd allemaal al client toegang voor thuis en onderweg dus die "site to site" komt er boven op!!

Interne ICT kosten voor dit verhaal:

VPN toegang via client software kost 20 euro p/m en site to site VPN kost 200 euro p/m

Kosten voor router (boven op de SDSL router van de KPN) 700 euro
Kosten voor switch 100 euro
Configureren van Router 1000 euro
Onderhoud router/switch 100 euro p/j

Kosten voor ondersteuning, begeleiding en nazorg worden op basis van nacalculatieis 4 tot 8 uur a EUR 52,-/uur

En dat terwijl er voor iedereen ICT kosten wordt afgedragen via de AK (overhead)

Need I say more!!!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 19:30
Dat ict gebeuren bij jullie moet eens een rotschop krijgen, je gaat nu spul aanleggen waarvan je weet dat het niet 100% goed gaat, beste situatie is en blijft een router die de vpn verbinding maakt.

Want wie zegt dat het dsl 'modem' niet over de zeik gaat als je 3 of 5x die vpn verbinding opzet via eenzelfde poort ?

512/512 is voor 3-5 man voldoende wanneer je met Citrix werkt, (MS TS met RDP wordt al lastig) ga je over hetzelfde lijntje ook nog eens het internet/mail verkeer doen dan krijg je al andere problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Renkie op 16-08-2005 10:00 ]

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Renkie schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:58:
Dat ict gebeuren bij jullie moet eens een rotschop krijgen, je gaat nu spul aanleggen waarvan je weet dat het niet 100% goed gaat, beste situatie is en blijft een router die de vpn verbinding maakt.

Want wie zegt dat het dsl 'modem' niet over de zeik gaat als je 3 of 5x die vpn verbinding opzet via eenzelfde poort ?

512/512 is voor 3-5 man voldoende wanneer je met Citrix werkt, (MS TS met RDP wordt al lastig) ga je over hetzelfde lijntje ook nog eens het internet/mail verkeer doen dan krijg je al andere problemen.
Helemaal mee eens. Zijn een hoop externe bureaus die dit goedkoper voor je had uitgevoerd dan jullie eigen ICT afdeling. Best wel bizar. En 200 euro per maand er bovenop?? Vind ik nog al wat..

PS. Als ik me niet vergis, heeft RDP5.? (Windows 2003) een gelijke of zelfs lagere load als dat van Citrix

[ Voor 7% gewijzigd door Zoetjuh op 16-08-2005 21:52 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 20:20
PS. Als ik me niet vergis, heeft RDP5.? (Windows 2003) een gelijke of zelfs lagere load als dat van Citrix
Nee, ICA is nog altijd beter. Citrix heeft behoorlijk wat meer features die het gebruik over low-bandwidth verbindingen veel aangenamer maken dan RDP.

Verwijderd

En anders router met 2x 512/512 SDSL erop ?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Op zich vindt ik het nog mee vallen. Ze zijn niet de goedkoopste. Maar reken eens uit, wat het kost om een CIP (Change Implementation Plan) te maken. Das al 2 -4 uurtjes. Immers het netwerk mag niet down gaan door een router probleemje.

Na plaatsting documentatie updaten Komt al gauw op 1 a 2 uurtjes.
VPN toegang via client software kost 20 euro p/m en site to site VPN kost 200 euro p/m
Tja 200 euro voor onderhoud is vrij prijzig. Dat moet ik zeggen, maar wat denk je dat een redudatie VPN concetrator kost in onderhoud die al jullie verbindingen goed aankan. Die moet ook betaald worden, immers deze moet snel genoeg zijn voor iedereen.
Kosten voor router (boven op de SDSL router van de KPN) 700 euro
Cisco router waarschijnlijk. Is nodig en prijs is normaal.
[/quote]Kosten voor switch 100 euro[/quote]
Waarschijnlijk tussen de adsl router en de router van Cisco. Is niet overdreven duur.
Configureren van Router 1000 euro
Kijk dit is een leuke. Ik heb geen idee hoe jullie netwerk in elkaar zit, maar ik vindt het wel iets aan de hoge kant, maar als je na gaat wat een senior network consulant kan kosten.... maar als je 2 uur voorbereiding neemt 2 uur nazorg voor de documentatie, dan is het maar 6-8 over voor het werkelijk uitvoeren van de vpn verbinding. Dit zal wel niet zoveel werk zijn, maar toch switch moet onsite geplaatst worden, VPN's moeten opgebouwed worden. Firewalls moeten misschien aangepast worden.
Onderhoud router/switch 100 euro p/j
tja als de switch al 100 euries kost, kan je je support voor die switch natuurlijk niet zo door belasten. Das toch echt iets te gek.

Kosten voor ondersteuning, begeleiding en nazorg worden op basis van nacalculatieis 4 tot 8 uur a EUR 52,-/uur

En dat terwijl er voor iedereen ICT kosten wordt afgedragen via de AK (overhead)
Need I say more!!!
Tja ik zou zeggen vraag eens hoe ze precies komen aan dit bedrag. 200 euro per maand vindt ik wel erg hoog, hardware aanschaf valt mee. Das een normale prijs. Dan heb het nog over 1300 voor de installatie. Tja het is iets aan de hogekant, maar je weet ook niet precies wat voor een werk ze er allemaal voor moeten doen......

Wat je ook eens moet afvragen, als je de oplossing gebruikt voor 5 * VPN toegang, hou er rekening mee dat je zo veel meer overhead hebt op je VPN verbindingen. Als we bij ons bedrijf een VPN opstarten, kunnen we niet meer op het lokale netwerk komen. Dit is een security beleid, wel lullig als je ineens moet internetten over de VPN verbinding, niet meer de locale server kan benaderen, niet meer kan printen naar de locale printer.....
Hoe worden bv de software installaties gedaan bij jullie, it kan bv over vpn verbindingen niet toegelaten worden, maar bv wel over Site-to-Site VPN's. Je kan je ook gemakkelijker aanmelden op het netwerk. Er komt meer bij kijken dan je soms denkt B)

Er wordt ook nog gesproken over een citrix verbinding. Nu is citrix een mooi product, maar is daar ook kennis van in huis om dat te installeren en te onderhouden. Citrix is een goed product voor dit soort oplossinge, maar het onderhouden is ook een vak appart en zeker in grote bedrijven waarbij SLA's een grote rol spelen dan doe je zo oplossing niet 123. De kosten daarvan zijn vele vele malen hoger.

[ Voor 23% gewijzigd door Rolfie op 17-08-2005 23:32 ]

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 19:30
Rolfie, je gaat nu uit van een oplossing die als ik zijn verhaal zo lees niet echt van toepassing is.

En ja, zo zou je het willen hebben.

Maar de vraag blijft natuurlijk of ze het ook zo gaan uitvoeren... :)
Pagina: 1