Toon posts:

[RAID] Overplaatsen van arrays tussen controlers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai sinds enkele jaren een Linux fileserver. In deze fileserver zit een MSI moederbord met een Promise onboard RAID controller (Fasttrak 100 lite). Aan deze controller hangen 4 harde schijven. Omdat de controller ietwat gelimiteerd is, zijn de volgende arrays aangemaakt:
- 1x Mirror van 2 schijven
- 2x Strip van 1 schijf per stuk

Onder Linux werden alle schijven los gezien. Ik heb daartoe software RAIDS aangemaakt (2 RAID 1 arrays). Werkt prima!

Nu wil het lot dat het MSI moederbord aan het overlijden is (lekkende condensatoren). Gelukkig heb ik nog een bordje wat erin kan, maar dit board heeft een Highpoint RAID controller.

Nu is dus mijn vraag: hoe kan ik het beste deze RAID arrays overzetten? Ik kan nl nergens anders de data kwijt die op de schijven staan, dus van voren af aan beginnen is geen optie. Echter:
- zal de HPT controller de RAID arrays van de PDC controller kunnen gebruiken?
- kan ik Linux op de een of andere manier hier mee om laten gaan?

Wie heeft er tips voor me?

(en ja ik heb de search gebruikt maar niets nuttigs gevonden)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb een array van 2 disken ( raid 0 )

van een SIL3112 controller verhuist naar zn grotere broer ( sil3114 ) om backup te maken
alvorens mijn array te verhuizen naar de nforce raid controller

wat trouwens prima ging! :)

later wel als nog eens de array vanaf de grond herbouwt maar dat kwam omdat ik een extra disk in de array wou voegen :D

ik zou als ik jou was toch proberen zoveel mogelijk van je data die je echt niet kwijt wilt... te backuppen just to be sure!

[ Voor 17% gewijzigd door SMSfreakie op 16-08-2005 02:20 ]

404 Signature not found

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » RAID FAQ » Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

't Staat gewoon in de FAQ van dit subforum :)
(en ja ik heb de search gebruikt maar niets nuttigs gevonden)
In het vervolg dus ook de FAQ raadplegen ;) De ideale zoekvolgorde is: 1) handleidingen, 2) website fabrikant, 3) GoT-FAQ, 4) GoT-Search, 5) Google.

edit:

Ik heb na een mailtje het topic weer geopend. Het gaat namelijk om het verhuizen van Linux-based SoftwareRAID arrays. Wel, dit hoeft net als bij Windows helemaal geen probleem te zijn. Maar als je in Linux werkelijk geen firmware/hardware RAID arrays ziet en alle schijven werkelijk los werden gezien, dan is er iets mis met je huidige configuratie, bijv: arrays niet goed ingesteld in de BIOS en/of onjuiste (non-RAID) drivers gebruikt binnen Linux.

Ik kan je niet vertellen of de verhuizing goed zal verlopen, aangezien de configuratie van de firmware RAID array door de controller op de MBR van de schijven geplakt kan zijn. Ik zou maar gewoon een poging wagen om het boeltje te verhuizen. Mocht het niet lukken, dan moet je het boeltje maar terugmoven en backups maken.

Alhoewel, backups moet je sowieso maken, dus van grond af beginnen hoeft dan geen punt te zijn ;)

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 16-08-2005 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor het heropenen.

Ik weet dat het geen nette oplossing is toegepast, maar ik zag destijds geen andere oplossing, Ik verweet dit probleem eigenlijk aan een niet correct werkende Linux driver voor de RAID controller (mijn redenatie was dat Linux deze controller enkel als standaard IDE controller ziet). Nu, een paar jaar later, weet ik dat die redenatie wellicht niet helemaal correct was (loopt zo al 3 jaar oid).
Ik heb overigens ooit een Linux systeem met een HPT RAID controller gehad. Alhoewel ik in de RAID bios alles netjes had gemirrored, zag ook in dit geval Linux (met de correcte drivers) de controller als een standaard controller (SDA device). Toen ben ik dus ook terug moeten vallen naar software RAIDS.

Backup maken wordt vrij moeilijk, aangezien ik niet over de middelen beschik om deze "gigantische" hoeveelheid aan informatie weg te schrijven, en.... de fileserver dermate onstabiel is (de lekkende condensatoren zullen daar waarschijnlijk vrwantwoordelijk voor zijn) dat ik niet eens 1Gb er vanaf kan kopieren. Ik wil het echter niet riskeren dat ik straks alle data kwijt ben....

Is het wellicht een verstandig idee om van ieder array slechts 1 schijf aan te sluiten, deze op te geven als een single disk RAID-0 array en kijken of Linux ermee om kan gaan? Of gaat dat tot kleinschalige rampen leiden?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mkay

uhm als je nou als test gewoon de hele array over hangt

en overige disken ( als ik t zo lees boot je niet van je array )

in een goede PC.
dan zou het toch kunnen werken?

iig ik kon mn Linux hdd ( wel zonder dikke raid arrays ;) ) vanaf mn P1 procje met 1 of andere alibabba chipset zo weer booten op mn BX440 inc alle zooi die in mn P1 ook hing

* SMSfreakie zou je graag van wat hdd space op mn WS voorzien, alleen daar heb je weinig aan als het mobo de boel al omtrapt

404 Signature not found

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:42:
Dank je voor het heropenen.

Ik weet dat het geen nette oplossing is toegepast, maar ik zag destijds geen andere oplossing, Ik verweet dit probleem eigenlijk aan een niet correct werkende Linux driver voor de RAID controller (mijn redenatie was dat Linux deze controller enkel als standaard IDE controller ziet). Nu, een paar jaar later, weet ik dat die redenatie wellicht niet helemaal correct was (loopt zo al 3 jaar oid).
Ik heb overigens ooit een Linux systeem met een HPT RAID controller gehad. Alhoewel ik in de RAID bios alles netjes had gemirrored, zag ook in dit geval Linux (met de correcte drivers) de controller als een standaard controller (SDA device). Toen ben ik dus ook terug moeten vallen naar software RAIDS.

Backup maken wordt vrij moeilijk, aangezien ik niet over de middelen beschik om deze "gigantische" hoeveelheid aan informatie weg te schrijven, en.... de fileserver dermate onstabiel is (de lekkende condensatoren zullen daar waarschijnlijk vrwantwoordelijk voor zijn) dat ik niet eens 1Gb er vanaf kan kopieren. Ik wil het echter niet riskeren dat ik straks alle data kwijt ben....

Is het wellicht een verstandig idee om van ieder array slechts 1 schijf aan te sluiten, deze op te geven als een single disk RAID-0 array en kijken of Linux ermee om kan gaan? Of gaat dat tot kleinschalige rampen leiden?
Als de schijven met partitietype 0xfd (linux raid) en met een superblock (dus een redelijk recente versie van mdadm) aangemaakt zijn, gaat dat automatisch in 1x goed. Dit soort schijven zijn te herkennen omdat in dmesg de kernel dan automatisch de verschillende raid-volumes samenstelt. Zijn ze dat niet, dan zul je handmatig wat moeten klooien.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

Topicstarter
thunder7 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 08:09:
[...]

Als de schijven met partitietype 0xfd (linux raid) en met een superblock (dus een redelijk recente versie van mdadm) aangemaakt zijn, gaat dat automatisch in 1x goed. Dit soort schijven zijn te herkennen omdat in dmesg de kernel dan automatisch de verschillende raid-volumes samenstelt. Zijn ze dat niet, dan zul je handmatig wat moeten klooien.
Het zijn idd 0xfd partities. Ik weet alleen niet hoe het met het superblock zit. Redelijk recent? De arrays zullen een jaar oud zijn, destijds met de toen nieuwste Gentoo Linux aangemaakt. Dat was 2004.3 oid?
Pagina: 1