ASUS K8V geen 5.1 signaal uit spdif

Pagina: 1
Acties:

• JochemvL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 11:02
Ik sinds een tijdje een nieuw moederbord (Asus K8V SE Deluxe) en probeer deze aan mijn reciever (Yamaha RX-V450) te koppelen. Dit lukte met mijn vorige moederbord zonder problemen en kreeg op die manier een digitaal 5.1 signaal van mijn PC naar mijn boxen (alleen dat signaal, geen stereo dus geen mp3tjes uit winamp ofzo).. Nu krijg ik echter geen goed signaal door. Er komt wel een signaal naar mijn reciever, maar deze is maar 2 kanaals bij alle geluidsbronnen (DivX AC3, DTS, DVD, MP3 (logisch maar oke)). Nu heb ik mij helemaal rot gezocht naar een oplossing maar deze nog niet kunnen vinden.
  • Ik heb de laatste driver van de Asus site gedownload (zowel de beta als de laatste officiele drivers)
  • Heb de laatste windowsupdates gedaan,
  • Laatste DirectX
  • GOT gezocht; ook niks gevonden
  • Op het Asus forum gezocht (zoeken werkt niet en na 50 pagina's aan topics had ik het wel gehad)
  • Op de soundMax site in de FAQ gezocht. Daar staat het volgende :
Some computers with SoundMAX have a SPDIF digital audio output which can plug into digital speakers or a digital receiver system. SPDIF stands for Sony/Philips Digital Interface. Sometimes it's spelled S/PDIF or S/P-DIF.

...

NOTE: If your computer supports SPDIF digital connections and you want to connect SPDIF digital speakers or receiver to your computer, you must enable SPDIF in the Advanced button for the main volume within the mixer.
Eerste is waar (anders kon ik het natuurlijk niet aansluiten) en 2e heb ik ook gedaan; geen resultaat.

Ik zit dus een beetje vast en hoop dat jullie een oplossing of tips hebben.

Verdere hardware (lijkt mij niet echt belangrijk):
  • AMD Athlon 64 bits 3200+
  • 1024 mb ram (kingston)
  • Ati Radeon 9800pro
  • Seagate 200gb HD & Maxtor 200 gb HD
  • en natuurlijk floppy, dvdbrander, dvdspeler en de rest van de standaard zooi.
Heb het topic hier geplaatst omdat het probleem waarschijnlijk bij mijn onboard geluidskaart zit.

[ Voor 6% gewijzigd door JochemvL op 16-08-2005 01:17 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik denk dat je geen DD encoder meer op je bord heb...

bij dvds en AC3 files zou je dan SPDIF output moeten kiezen dan zou het wel in 5.1 door gegeven worden :)

404 Signature not found

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
staat me iets bij dat iemand dit ook had,
hij moest volgens mij dan 2 channel selecteren en dan pas de spdif aanzetten oid.
dat was op got volgens mij.
search anders ff

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 21:45

Dutch

Alfisti

Ik vond dit in een discussiegroep, wellicht useful:

http://groups.google.nl/g...=3&hl=nl#9eb3665a341578cf

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

• JochemvL
SMSfreakie schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:01:
ik denk dat je geen DD encoder meer op je bord heb...

bij dvds en AC3 files zou je dan SPDIF output moeten kiezen dan zou het wel in 5.1 door gegeven worden :)
Ik kan dus geen SPDIF kiezen in programma's als VLC. Dit kon ik met mijn vorige moederbord dus wel. Dus ik denk niet dat dit van toepassing is.

Ik ga dat 2 channel verhaal vanavond nog even proberen, kijken of dat helpt. Met de search kon ik dus niks hierover vinden.

De persoon met het probleem op het google forum lijkt idd hetzelfde. Opzich was het wel het plan om ooit een losse geluidskaart te kopen maar heb daar nu even geen geld voor dus hoopte een oplossing te vinden.

Ga dus vanavond dat 2 channel verhaal proberen. Laat nog weten wat het resultaat is. Alvast bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door JochemvL op 17-08-2005 22:58 ]

• JochemvL
Resultaat:
Ik heb me rot geklooit met de instellingen van de geluidskaart, maar op geen enkele manier (die ik heb geprobeert) krijg ik een goed signaal naar mijn A/V reciever.

Dus als iemand nog ideeen heeft, kom maar op! Anders maar even wachten op geld en een geluidskaart kopen. Hebben jullie eventueel nog tips: een geluidskaart om het signaal digitaal naar mijn reciever te krijgen?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kweet niet wat je als vorige moederbord gehad heb?

en als je AC3 filter geinstallerd heb kan je dat in je configuratie scherm openen en die op SPDIF zetten
dan stuurt volgens mij elke programma wat met AC3 files te maken krijgt de audio stream naar de SPDIF

404 Signature not found

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

Onboard geluidskaarten horen óók in AV :). Move :

Processors, Mobo's & Geheugen -> Audio, Video & HiFi Forum

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1