Hallo, ik heb een nieuwe dvd-speler en een nieuwe dvd-brander aangeschaft. Het lukt me alleen niet om ze beide tegelijk aan de praat te krijgen. Als ik de speler of brander aan dezelfde (IDE) dunne grijze kabel koppel als me harde schijf, dan wordt me harde schijf niet meer herkend (dvd sp/br wel). Als ik de speler of brander aan een aparte kabel koppel, start de computer normaal op. Alleen wil ik ze allebei aan de praat hebben. Als ik ze samen aan een kabel koppel, en harde schijf dus apart, worden ze beide niet herkend in windows en ook niet in het bios. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan leggen? Zat zelf aan dat master/slave gedoe te denken, maar daar zie ik veel NOT DETECTED. Al vast bedankt, en excuses voor het niet professionele taalgebruik.
Verwijderd
Op al deze apparaten zijn in te stellen via een jumpersetting. (Master/Slave)
Als je apparaten met dezelfde master/slave setting aan één kabel hangt, werkt niets of slechts één van de apparaten. Kijk even op de apparaten, want meestal staat bij de jumpers ook kleine tekst met een beschrijving.
Overigens wordt het meestal aangeraden de drives die het meeste data naar elkaar versturen op verschillende kabels te hangen.
Kopieer je veel schijfjes: DVD-apparaten op verschillende kabels
Brand je veel van HDD: HDD en brander op verschillende kabels
Als je apparaten met dezelfde master/slave setting aan één kabel hangt, werkt niets of slechts één van de apparaten. Kijk even op de apparaten, want meestal staat bij de jumpers ook kleine tekst met een beschrijving.
Overigens wordt het meestal aangeraden de drives die het meeste data naar elkaar versturen op verschillende kabels te hangen.
Kopieer je veel schijfjes: DVD-apparaten op verschillende kabels
Brand je veel van HDD: HDD en brander op verschillende kabels