Ik heb op dit moment een MSI K8T Neo moederbord, met (S)ATA en RAID. Zojuist is m'n huidige ATA schijf overleden, en moet ik dus op zoek gaan naar een nieuwe schijf. Na wat zoekwerk kom ik op deze schijf uit: Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ). Nu is mijn vraag of deze wel op mijn moederbord zal werken, aangezien de schijf NCQ ondersteund, en mijn moederbord voor zover ik weet niet...
Je schijf zal het in ieder geval doen en naar mijn weten is NCQ hardware gecontroleerd dus drivers zullen niet nodig zijn.
De schijf is niet anders dan elke andere SATA schijf die de standaard ondersteund.
De schijf is niet anders dan elke andere SATA schijf die de standaard ondersteund.
NCQ is een techniek die in je HDD inwendig gebruikt wordt, dat werkt dus. JE moederbord heeft daar niets mee te maken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dus de schijf zal niet alleen werken, maar ook worden alle functies ondersteund?
En vergis ik me nou, of is dit een SATA-II schijf, of lul ik nou uit m'n nek?
En vergis ik me nou, of is dit een SATA-II schijf, of lul ik nou uit m'n nek?
[ Voor 34% gewijzigd door jpiscaer op 15-08-2005 22:47 ]
NCQ ondersteuning hangt ook af van het chipset en de implementatie daarvan op het moederbord 
En de VT8237 southbridge van het VIA K8T800 chipset ondersteunt helaas geen NCQ. De VIA K8T890, de nVidia nForce4 series en alle Intel chipsets met de ICH6 southbridge ondersteunen wel NCQ.
Wat betreft SATA vs SATA II: check de specs op de website van de harddiskfabrikant en neem eventueel OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ bij de hand
En de VT8237 southbridge van het VIA K8T800 chipset ondersteunt helaas geen NCQ. De VIA K8T890, de nVidia nForce4 series en alle Intel chipsets met de ICH6 southbridge ondersteunen wel NCQ.
Wat betreft SATA vs SATA II: check de specs op de website van de harddiskfabrikant en neem eventueel OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ bij de hand
[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 16-08-2005 09:01 ]
Betekend dit dat ik de harde schijf beter niet kan kopen? Of zal de schijf wel werken, maar zonder NCQ features? Het is namelijk wel een aardige schijf...
De hardeschijf werkt prima, alleen de NCQ functionaliteit zal onbenut blijven. Ik betwijfel echter of je daar veel last van zal ondervinden.
Snelheidsverlies zal minimaal zijn.
Snelheidsverlies zal minimaal zijn.
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Ik heb ook zo'n mooie sata Diamondmax 10 (300 Gig) op men nforce 2 mobotje. Werkt perfect, de snelheid is zalig, maar hij benut gewoon de ncq niet. De 16mb cache daarentegen wel, en dát voel je.
SATAII: deze schijf heeft één van de verbeteringen aan sata die door de sataII groep werden voorgesteld. Andere (300mb/s) dan weer niet. SATA II is nl. geen standaard, dus wordt het allemaal wat ingewikkelder.
SATAII: deze schijf heeft één van de verbeteringen aan sata die door de sataII groep werden voorgesteld. Andere (300mb/s) dan weer niet. SATA II is nl. geen standaard, dus wordt het allemaal wat ingewikkelder.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Verwijderd
Ik heb een MSI K8N Neo Platinum. Dit mobo heeft een NForce3 250gb chipset.
Ondersteund deze de NCQ functie die sommige hdd hebben?
EN
Zal dit tot een prestatieverbetering leiden??
Ondersteund deze de NCQ functie die sommige hdd hebben?
EN
Zal dit tot een prestatieverbetering leiden??
Pagina: 1