DesktopBSD/PC-BSD

Pagina: 1
Acties:

• Ansur
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 12:28
Ik heb even rondgezocht op GoT en heb precies nog niks teruggevonden over DesktopBSD en/of PC-BSD.

Nu, ik wil binnenkort eens afstappen van GNU/Linux en me eens bezig houden met BSD. Met dat binnenkort DesktopBSD v1.0 uitkomt en dit me wel aanspreekt, zou ik eens willen horen of iemand al ervaring hiermee heeft.

Ik haal PC-BSD ook aan aangezien de twee sterke vergelijkingen hebben in opzet; een BSD systeem hebben voor de desktop. Het grootste verschil is precies dat PC-BSD een eigen 'installatie-systeem' heeft, PBI-packages, terwijl Desktop-BSD een utility heeft om (à la emerge/apt-get) eerder een overzicht te krijgen van de geïnstalleerde software, wat er te updaten valt,...

Dus, zijn deze projecten veelbelovend, zit er toekomst achter, werkt het vlot,... ?

Gelive van dit topic geen GNU/Linux versus *BSD te maken!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dan maar FreeBSD vs. Desktop-BSD :+

Je hebt applicaties als portupgrade, portmanager, KPorts, die een makkelijkere interface verschaffen naar het ports-systeem. Dan zit je op standaard FreeBSD, zonder een variant die er achteraanhobbelt, maar heb je wel het gemak.

Of mis ik iets?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

het verschil is voornamelijk dat bij desktopbsd het meeste voor je geregeld is, bij freebsd moet je alles zelf doen. Desktopbsd hobbelt trouwens niet zo zeer ergens achteraan, het is gewoon freebsd met wat customisation.