Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vragen over Internettoegang via UMTS

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Ik zit vaak in de trein. Nu wil ik daar wel eens internetten. Momenteel maak ik gebruik van mijn laptop + modem in mijn gsm (9k6). Aangezien dit tergend langsaam is, en ik een nieuwe phone van vodafone mag uitzoeken ben ik op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Hierbij zat ik te denken aan UMTS (3G) van Vodafone.
Hier had ik echter wat vragen over waar ik het antwoord niet direct op internet kon vinden of beantwoord kreeg door de vodafone klantenservice (wat by the way gewoon een verkapt sales-channel is).

De volgende vragen heb ik:

1. Ik heb een iBook G4 met bluetooth. Als ik een 3G telefoon heb met bluetooth, kan ik deze pairen zodat mijn laptop kan internetten over de UMTS verbinding?

2. Op welke manier wordt via UMTS een dataverbinding tot stand gebracht? Is dat een Always-On (heeft elk toestel permanent een IP Adres?) verbinding of moet er ingebeld worden?

3. Wat voor snelheid heeft een dergelijke UMTS verbinding? (ik las ergens iets van 384k, geldt dat ook voor de Vodafone UMTS netwerken?)

4. Wat voor kosten zijn er verbonden aan een UMTS abonnement? Vodafone heeft het UMTS 25 euro abonnement. Dit is 200 minuten of 400 smsjes. Hoe wordt dataverbruik berekent? (flat fee? of hoeveel met MB?)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

yep ik zit met hetzelfde dilemma....

ANYONE???????

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Dirk-Jan schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:02:
Ik zit vaak in de trein. Nu wil ik daar wel eens internetten. Momenteel maak ik gebruik van mijn laptop + modem in mijn gsm (9k6). Aangezien dit tergend langsaam is, en ik een nieuwe phone van vodafone mag uitzoeken ben ik op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Hierbij zat ik te denken aan UMTS (3G) van Vodafone.
Hier had ik echter wat vragen over waar ik het antwoord niet direct op internet kon vinden of beantwoord kreeg door de vodafone klantenservice (wat by the way gewoon een verkapt sales-channel is).

De volgende vragen heb ik:

1. Ik heb een iBook G4 met bluetooth. Als ik een 3G telefoon heb met bluetooth, kan ik deze pairen zodat mijn laptop kan internetten over de UMTS verbinding?

2. Op welke manier wordt via UMTS een dataverbinding tot stand gebracht? Is dat een Always-On (heeft elk toestel permanent een IP Adres?) verbinding of moet er ingebeld worden?

3. Wat voor snelheid heeft een dergelijke UMTS verbinding? (ik las ergens iets van 384k, geldt dat ook voor de Vodafone UMTS netwerken?)

4. Wat voor kosten zijn er verbonden aan een UMTS abonnement? Vodafone heeft het UMTS 25 euro abonnement. Dit is 200 minuten of 400 smsjes. Hoe wordt dataverbruik berekent? (flat fee? of hoeveel met MB?)
1) Jep dat kan. Je 3G telefoon moet wel software hebben die op je pc wordt geinstalleerd en waarmee je pc jouw telefoon kan zien als modem. Van Nokia weet ik dat het werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat er een telefoon is waarbij dit niet kan.

2) Je moet inderdaad inbellen en je krijgt een dynamisch ip-adres. Volgens mij krijg je bij Vodafone iig een intern IP-adres en maak je verbinding mbv NAT, maar weet t niet zeker.

3) Theoretisch 384kbps (eigenlijk 2Mbps) en vanaf volgend jaar theoretisch 1.5Mbps (eigenlijk 14Mbps). In de praktijk komt dit neer op zo'n 30-35 KB/s bij een goede verbinding. Heb je slecht bereik, dan zal dit terugvallen naar zo'n 10KB/s. Volgend jaar moet je in de praktijk zeker 128KB/s kunnen halen.

4) Dataverbruik wordt per minuut berekend. Je kunt met jouw voorbeeld dus 200 minuten internetten in je bundel, alleen zijn dan ook je belminuten op. Als je UMTS 50 neemt krijg je dacht ik 600 minuten. Dus bijvoorbeeld 200 minuten bellen en 400 minuten internetten.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

ErectionJackson schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 15:44:
4) Dataverbruik wordt per minuut berekend. Je kunt met jouw voorbeeld dus 200 minuten internetten in je bundel, alleen zijn dan ook je belminuten op. Als je UMTS 50 neemt krijg je dacht ik 600 minuten. Dus bijvoorbeeld 200 minuten bellen en 400 minuten internetten.
Hoewel dit topic al oud is en de TS waarschijnlijk al iets heeft gevonden wil ik toch even zeggen dat dit niet klopt. Dataverbruik voor in principe per KB berekend. Maar alleen Vodafone berekend voor particulieren een prijs per tijdseenheid (< 1MB € 0,75 per kwartier | >1MB € 2,50 per kwartier).

Met een UMTS abonnement kan je dus alleen bellen en sms van je tegoed. UMTS 50 is dus 600 minuten bellen of 1200 sms'jes. Iedere sms is dus een halve minuut. Dataverkeer valt hier volledig buiten! Vodafone Live zit wel inbegrepen maar dat is een volkomen nutteloze portal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 15:50:
[...]

Hoewel dit topic al oud is en de TS waarschijnlijk al iets heeft gevonden wil ik toch even zeggen dat dit niet klopt. Dataverbruik voor in principe per KB berekend. Maar alleen Vodafone berekend voor particulieren een prijs per tijdseenheid (< 1MB € 0,75 per kwartier | >1MB € 2,50 per kwartier).

Met een UMTS abonnement kan je dus alleen bellen en sms van je tegoed. UMTS 50 is dus 600 minuten bellen of 1200 sms'jes. Iedere sms is dus een halve minuut. Dataverkeer valt hier volledig buiten! Vodafone Live zit wel inbegrepen maar dat is een volkomen nutteloze portal.
Hmmm dus je betaald minimaal 25 euro voor het abo, en daaroverheen nog voor de dataverkeer? Ik wil voornamelijk email kunnen verzenden, met foto's als attach van naar verwachting rond de 2MB.

Betekent dit dus dat het me € 2,50 per kwartier kost????

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:35:
Hmmm dus je betaald minimaal 25 euro voor het abo, en daaroverheen nog voor de dataverkeer? Ik wil voornamelijk email kunnen verzenden, met foto's als attach van naar verwachting rond de 2MB.

Betekent dit dus dat het me € 2,50 per kwartier kost????
Ja, zo betaal je dus € 2,50 per mail, tenzij je er meer per kwartier verstuurd.

Verwijderd

Welke alternatieven zijn er?

WiFi is lang niet altijd in de buurt beschikbaar
UMTS DataCard is errug duur per maand (90 euro)

Verwijderd

Ik heb een Vodafone UMTS datacard.. 75 euro in de maand met 2 maanden gratis en gratis kaart van Option (fabrikant). Heb een externe antenne erbij gekocht omdat in Ouddorp net geen goede ontvangt is, met antenne prima GPRS en UMTS :)

Vanmiddag weer zetten werken in de trein, werkt heerlijk met UMTS, lijkt net of je thuis zit ;)

Verwijderd

Hey Mr CowMilk,

hoe zit het met de daadwerkelijke upload snelheid? Las in een eerdere post dat 30 Kb/s realistisch is, dus zo'n kleine 2Mb per minuut. Klinkt je dat bekend in de oren?

Verwijderd

Uh, zoiets is wel redelijk ja..

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
hey! m'n topic begint eindelijk te lopen!!

ik heb in ieder geval nog besloten om nog een jaartje door te klungelen... umts is nu nog te duur voor particulier gebruik... Ik ben zowiezo voor flat fee, anders wordt ik dief van mijn eigen beurs.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 15:50:
[...]

Je hebt gelijk, data valt er inderdaad buiten. Overigens is Vodafone Live! naar mijn mening geen nutteloze portal, maar dat terzijde.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Pagina: 1