Toon posts:

Nieuwe "super"computer

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opdracht:
Een mevrouw (midden 50) wil een nieuwe pc hebben na haar vorige 486 (waarmee ze nu nog werkte). Gepraat over budget: minder dan 3à4000€ kan niet (voor haar vorige betaalde ze ook heel veel en alleen dan zijn ze goed), dus we gingen voor een budget van 5000€. Zeer simpel om daarvoor iets te vinden uiteraard, maar ze wil wel minstens even lang kunnen doen met de nieuwe als met haar 486... dus 8a10 jaar 8)7. Ik heb haar uiteraard proberen uitleggen dat om de 3 jaar een nieuwe kopen net iets goedkoper uitkomt, maar ze kan de stress van het bestellen van een nieuwe pc niet zo frequent aan :X

Doel:
ik citeer: "toch sommige zwaardere video-applicaties gelijk zo een videoconferentie via msn" en "als het enigsins kan toch geen 5 minuten wachten eer mijn windows XP opgestart is (haar 486 draait windows XP, ik geloofde het zelf niet tot ik het nog gezien heb ook...).
ze heeft nu een digitale videocamera gekocht, dus opslagruimte voor haar beelden...

OC:
ik zie gewoon niet in waarom...

Specs:
mobo: Tyan thunder 2676ANFR
cpu: dual 3.2 gighz Xeon 800mhz nocona
ram: 8x512 Kingson HyperX in dual channel
case: Chieftec LCX-01SL-SL-B (deze kan niet veranderd worden, ze heeft die zelf gekozen)
voeding: procase pmc1039- EPS 480w
controller: RocketRaid PCIX 8*sata
2 * DVDRW plextor 16x op Sata
HD: 2x Raptor 74 gig + 6x 200 gig sata (western digital)
GPU: Asus extreme n7800gtx/top/2dhtv
Geluid: Soundblaster audigy 2 ZS

prijs: 4.374€ (mits een kleine 626€ plaatsing en levering aan huis zitten we op ons afgesproken bedrag O-))

mijn vraag is dus of dit systeem werkelijk samen draait, ik heb alle manuels op internet opgevraagd, en ik zie niet direct ergens problemen verschijnen, maar ik heb nog nooit dual cpu's samengestoken...

heeft iemand een idee over hoe het eventueel beter kan voor ongeveer zelfde prijs? en dan de belangrijste vraag: red je het hier 8 jaar mee (stel dat je dan ook niet meer zo up to date wil zijn, gelijk ze nu met haar 486 toch ook niet al te nieuw meer is)? Maken die koelers geen immens lawaai van s604's? Zou ik msch niet beter een 64 bit systeem proberen vinden, om zo meer toekomstgericht te zijn?

hopelijk dat je iets kan helpen...

ik zou natuurlijk ook mijn P4 3.0 kunnen verkopen; die vliegt in vergelijking met een 486, en 5000€ is geen slechte overname... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 09:43

Hendal.

Chocolate moose

Als ze het voor elkaar krijgt dat ze WINXP op een 486 draaiende heeft en nog werkbaar is ook :o Dan denk ik dat ze de komende acht jaar hier wel genoeg aan heeft :+

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Voor dat geld kan je ook gewoon een AlienWare Pc bestellen.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop voor je oma een socket A systeem en koop van de andere 4000 een leuk autotje oid.

Btw ik geloof er geen scheet van maar dat terzeide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bullshit idd, XP heeft minstends 233MHz nodig en 64mb ram. Gezien haar computer 10 jaar oud is lijkt me dat sterk.

Zeg gewoon dat jij dat wel voor haar wilt splitsen. Nu een van 2250 en over 5 jaar ook. Houd die 500 dan zelf in je zak. Zie het als onderhoudscontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hendal. schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:50:
Als ze het voor elkaar krijgt dat ze WINXP op een 486 draaiende heeft en nog werkbaar is ook :o Dan denk ik dat ze de komende acht jaar hier wel genoeg aan heeft :+
werkbaar voor haar is daarom niet werkbaar voor ons (getuige de 5 min opstarttijd :*))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 min is nog niets gezien haar installatie 10 jaar oud is, naar alle waarschijnlijkheid.

Waar is het scherm btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak::/

[ Voor 107% gewijzigd door Laurent op 17-08-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:53:
bullshit idd, XP heeft minstends 233MHz nodig en 64mb ram. Gezien haar computer 10 jaar oud is lijkt me dat sterk.
op een bordje van een 486 kan je wel tot 128 ram installeren, wat voldoende is om windows op te starten en haar "zware" apps (stijl msn) te draaien... heb nog een PS liggen waar 64ram in zat en die draait ook windows xp, tis gewoon dat ram. Cpu is niet zo belangrijk (als je tijd hebt)

edit: scherm was niet nodig, ze heeft eentje staan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:02
Beter dan een Apple Dual G5 2,7GHz kopen. Daarmee haalt ze zeker de 10 jaar.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar je zegt net dat ze al 10 jaar dezeflde heeft.
Dan koop je toch nou ook een minder goede en upgrade die naar verloop van tijd.

CPU is wel balangrijk. Onder de 200MHz installeert hij niet.

Ofwel, dit is grote onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als er toch geen normale en opbouwende antwoorden komen, gooi topic dan maar dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop gewoon een aardig systeem en doe de rest in je eigen zak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:58:
als er toch geen normale en opbouwende antwoorden komen, gooi topic dan maar dicht.
Als er geen normale topicstart komt, wordt hij toch wel dichtgegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:56:
[...]

Die heefft ze al 8)7
14" crt :9

Al snap ik de grap niet echt van deze topic
Aandacht te kort?
je kunt niet 5000 euro uitgeven voor een pc die gebruikt wordt icm een 14" scherm..koop er dan een breedbeeld van dell bij twv 900 euro;) Ik zou toch echt proberen je buurvrouw wijs te maken dat een pc twv 1000 euro genoeg is voor haar, want dit vind ik gewoon zonde van de onderdelen. Een 7700GTX voor een 14" crt scherm bijv 8)7

edit: dat van die 14" crt was niet jou opmerking zie ik nu felisio ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BvK P4 op 15-08-2005 21:05 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 09:25
Voor 1000 euro kan je een hartstikke leuke pc samenstellen. Als je dan eens in de 2 jaar een nieuwe koopt is die 5000 over 10 jaar op en heeft ze 10 jaar lang een recent systeem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Toen ik dit topic doorlast, dacht ik even in de HK te zijn.
Is dit een school-opdracht (gezien de kopregel "opdracht" in de start-post) of een waargebeurde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
neem een dual amd cpu, doe dr 4gb aan mem bij, een X800gt(oid), wat leuke hdd's (+1TB)zo'n gigabyte ram ding(nieuws: Opslagtest: Gigabyte iRam versus Western Digital Raptor), zodat windows nog sneller opstart, met 4gb ram. Verzin er ook een paar goede verkooppraatjes bij en je maakt zo een euro of 3000 winst

offtopic:
als dit echt waar is mag ik dan 50euro tis maar 1.5% van de winst ofzo O-) :p

[ Voor 8% gewijzigd door Exphy op 15-08-2005 21:08 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Nu online
Beetje vaag topic geloof er niet zoveel van

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52
Ik ben dan toch benieuwd hoe ze winXP op die 486 gekregen heeft. Bij de installatie van XP controleert de setup welke cpu erin zit. Als de cpu ouder is dan een Pentium1 weigert de setup door te gaan. Misschien kan je het er wel op krijgen met wat hdd geswap met een andere computer, maar voor een leek is dat niet te doen.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zegûh waar is de waterkoeling en de 2x7800gtx is sli?
En hoe wil je een computer 10jaar mee laten gaan als het geeneens 64-bit is? Ik neem aan de ze gewoon de opvolger van windows vista wil gaan draaien, niet? (welke alleen nog in 64-bit uitgebracht zal worden)

Waar is de creative X-fi ?
Waar is de hauppauge dual tv-tuner kaart?
Waar is windows MCE + afstandsbediening en bijhorend toetsenbord.
Dit zijn dingen waar ze veel meer plezier van zal hebben.
Ga gewoon voor dit + een athlon x2 4800+ met 4gb geheugen (2x 2gb)

En neem een dell 24" scherm...

Edit: een dual xeon? Da's iets voor servers en workstations, niet voor een oud vrouwtje dat wat wil videobewerken

offtopic:
niet dat ik ook maar iets van dit topic geloof

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Begin maar met een Zalman Heatpipe kast. Dan ben je al 1000 euro verder. Dat ze al een kast gekozen heeft kan je makkelijk onderuit ouwehoeren met "deze is 100% stil, die maakt zelf ècht geen geluid".

En ga niet een enorme berg geld stoppen in een brok rekenkracht dat toch niet aangesproken wordt, maar ga het op een andere manier besteden: één dual core AMD CPU (want x86-64 bit geschikt) en een enorme sloot geheugen, 4x1 gig reg'ed ECC kost ook best veel, een 24" TFT scherm, en voor de rest inzetten op stilte.

120 mm papst fluisterfan erin, en een passief gekoelde videokaart, eventueel ook met fluisterfan erop.

Mocht er nou over 4 jaar nog iets aan gebeuren: mobo swap, videokaart swap, géén nieuwe PC. Zij blij, jij mag met mooi spul klussen.

Een dual Xeon ? Ze zou gek worden van de constante straaljager tune. Ditto, niet zo'n schijf opstelling van 8 schijven. Dat is gaaf voor andere PC gebruikers dan je tante. 2x 400 gig in raid 1 voor data, en 1 schijf voor OS.

En inderdaad, ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit wel eens een HK/Onzin topic is ... maar goed :+

[ Voor 22% gewijzigd door JumpStart op 15-08-2005 21:18 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
iets schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:11:
Ik ben dan toch benieuwd hoe ze winXP op die 486 gekregen heeft. Bij de installatie van XP controleert de setup welke cpu erin zit. Als de cpu ouder is dan een Pentium1 weigert de setup door te gaan. Misschien kan je het er wel op krijgen met wat hdd geswap met een andere computer, maar voor een leek is dat niet te doen.
Kun je met een simpel progje als nLite nog makkelijker eruit halen. Alle hardware checks zelfs...daarbij 'kan' XP niet op een 486 draaien. Het zal wel opstarten, na 30 minuten, maar 1 programma zal daar wel weer een klein kwartier bij optellen en een handeling als Openen in Word ofzo zal ook de nodige minuutjes duren.

Om het topic nog maar even ongeloviger te maken...je zegt dat ze het niet aankan om de 3 jaar een nieuwe PC te kopen? 8)7 Dus ik ga er vanuit dat er al die tijd ook al dezelfde Windows installatie op draait, een hoop stress namelijk, zo'n PC opnieuw installeren... O-) En die raakt niet een beetje traag natuurlijk na al die tijd.

Modbreak:Slotje roepen is niet gewenst.
JumpStart schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:14:
Een dual Xeon ? Ze zou gek worden van de constante straaljager tune.
Ach de meeste oma's hebben niet zo'n last van herrie... :7

[ Voor 15% gewijzigd door Laurent op 17-08-2005 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:32

sapphire

Die-hard pruts0r

tja ik vind het ook wat vaag maargoed.
Maar om zo'n systeem te kopen "om windows snel te laden" en msn vind ik echt te gek. Ik bedoel met mijn socket A bakkie deed Win XP Pro er iets van 30 sec over om compleet te booten.
Ik zou toch echt deze Dame proberen te overtuigen (nee niet aftuigen }) ) op iedere 3 á 3,5 jaar een pc'tje van rond de 1250€ te kopen of anders iedere 5 jaar voor rond de 2400€ ofzo.

Helemaal als je goed plant/koopt kun je sommige onderdelen best lang gebruiken, dingen als monitor of voeding ect.

of gewoon een dual G5 2,7 ghz wat al gezegd werd, daat gaat nogwel even mee })

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Systeem: Precision 670 MiniTower - Dual Xeon 3.0GHz/800MHz/1MB, Int NIC/Floppy
OS: Microsoft® Windows® XP Professional (Service Pack 2) WITH Media using NTFS
Memory: 2.0GB (2x1024MB DIMM) 400MHz DDR2 ECC SDRAM Memory
Keyboard: US/European (QWERTY) - Dell Entry Midnight Grey Keyboard
Monitor: Dell 19" 1905FP UltraSharp™ Flat Panel Dual Tone TCO-03 Monitor (Height Adjustable)
Video Card: 128MB PCI-E NVIDIA FX1400 (MRGA)
Hard Drive: 160GB (7,200rpm) SATA Hard Drive with DataBurst Cache
Floppy Drives and Additional Storage Devices 3.5": 1.44MB Floppy diskdrive
Mouse: Dell USB Optical muis
Optical Devices: 16X max DVD+/-RW double layer write capability + 16X DVD-ROM Drive + Sonic + Cyberlink Software
Speakers: Dell A425 Speakers
Cables: SATA Cable for Secondary SATA Hard Drive
2nd Hard Drive: Additional 160GB (7,200rpm) SATA Hard Drive with DataBurst Cache
Raid Controller: SATA RAID 1 Configuration for 2 drives (With 1 SATA Cable)
File Format: NTFS Hard Drive File Format System
Standard Warranty: 3Y NBD (Next Business Day On-site )
Sevices Upgrades: Upg to 5Y SBD (4 Hour On-site 12x5 )
Protect your new PC: McAfee Anti-virus software v6.0 - 15 month subscription
USB Memory Keys: 128MB USB Memory Key
Mouse Pad: Mouse Pad with Dell Logo

TOTAAL: Excl. BTW:€ 4.188,00

Motivatie: bloedjesnelle PC waarvan je zeker weet dat ie zal werken (geen gezeur met conflicterende componenten o.i.d.). 5 jaar garantie aan huis, dus ook daar geen last meer van. En incl. BTW komt dit alles op ongeveer 5000 euro uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFoundation101
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 11:47
Wel,

om te beginnen zie ik niet goed in waarom je voor een dual Xeon zou gaan. Mij lijkt het zeker even goed uit te draaien als je gaat voor een van de X2 processoren van AMD. Op een moederbordje als de DFI lanparty sli-dr loopt dat enorm gesmeerd. Ook vind ik je voeding nogal zwakjes voor die hoop harde schijven, ik zou toch naar iets van 600 Watt uitkijken (Enermax heeft er wel krachtige). Steek er ook 2 harde schijven minder in en maak de rest 300GB harde schijven, geeft later eventueel nog wat uitbreidingsmogelijkheden: er zijn wat minder SATA slotjes benomen, en het verbruikt ook wat minder (want je voeding gaat je problemen geven hoor). Idem mss voor het RAM geheugen: ga voor latjes van 1 GB, Corsair heeft moduletjes die nog heel behoorlijke latencies halen (twinX).

Verder zou ik zorgen voor een SLI opstelling van 2 kaarten, zulk een processor besparing als deze ik heb doorgevoerd kan wel een 2e videokaartje hebben (maar weeral: let dan op de voeding). Anders is 2 Asus Nvidia EN6800TD kaartjes ook best mooi, die gaan ongeveer voor 300 euro over de toonbank dacht ik (maar schiet me niet dood als ik er enkele euros naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motivatie: bloedjesnelle PC waarvan je zeker weet dat ie zal werken (geen gezeur met conflicterende componenten o.i.d.). 5 jaar garantie aan huis, dus ook daar geen last meer van. En incl. BTW komt dit alles op ongeveer 5000 euro uit. :)
jaja, met een 128MB PCI-E NVIDIA FX1400 (MRGA)
GEEN SPEL ZAL D'R OP DRAAIEN
(d'r kleinzoon die af en toe langskomt zal zeggen dat ze een waardeloze kutcomputer heeft gekocht...)

Als dit echt is: Koop een 'iets normalere' pc, en geen workstation. Besteed het overige budget aan stilte (goede onderhoudsvrije stille waterkoeling), tv-tunerkaaartjes en mce-toetsenbordjes (en een dell 24" scherm) heeft ze veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

En in tegenstelling tot (eigen)serverbouw Xeons, zijn de desktop/workstation DELL machines wel aardig stil. Dus zeker geen slechte optie. De services upgrade naar 4-hour on site is dan wel weer overkill. Ruil maar in voor een Dell 24" wide screen TFT dan... Zeker een goeie suggestie dus, en wat betreft support ideaal voor een non-tweaker met groot budget.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ze 10 jaar geleden een 486 heeft gekocht voor 5000 euro dan is ze behoorlijk afgezet :X :X

Maar gezien het feit dat de nieuwe PC weer 10 jaar mee moet gaan zou ik wel mainstream hardware nemen wat veel verkocht wordt (mobo van asus bijv.) en ook voor consumenten bedoeld is (geen serverhardware gaan kopen dus). Dan ben je er tenminste nog een beetje zeker van dat je over 10 jaar nog drivers e.d. hebt voor het OS wat dan gebruikt wordt.
Koop dan een PC voor een normale prijs (max. 2000 euro) en zet er een leuk schermpje bij van 2000 euro + wat randapparatuur dan zit je ook op 5000. Of je doet even normaal en koopt voor max. 2000 de hele zooi en doneer de rest naar een goed doel ofzo als je toch perse geld uit wilt geven.........

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 15-08-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle gekheid op een stokje :9 maar zolang alleen msn draait, kan je met een pentium 3 toch gewoon 10 jaar vooruit op Win xp (want ze wou niet herinstalren oid, want dat bezorgt stress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:24:
[...]

jaja, met een 128MB PCI-E NVIDIA FX1400 (MRGA)
GEEN SPEL ZAL D'R OP DRAAIEN
(d'r kleinzoon die af en toe langskomt zal zeggen dat ze een waardeloze kutcomputer heeft gekocht...)
D'r kleinzoon is een verwend snotjong en doet hier niet ter zake. Dit is een prima kaart voor 2D.
Als dit echt is: Koop een 'iets normalere' pc, en geen workstation. Besteed het overige budget aan stilte (goede onderhoudsvrije stille waterkoeling), tv-tunerkaaartjes en mce-toetsenbordjes (en een dell 24" scherm) heeft ze veel meer aan.
Als je wel eens een Dell machine gehoord hebt zul je weten dat die dingen dus onvoorstelbaar stil zijn. Waterkoeling is overigens nooit onderhoudsvrij.
JumpStart schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:25:
[...]

En in tegenstelling tot (eigen)serverbouw Xeons, zijn de desktop/workstation DELL machines wel aardig stil. Dus zeker geen slechte optie.
Exact.
De services upgrade naar 4-hour on site is dan wel weer overkill.
Misschien. Maar zeg nou zelf, zou jij voor €5000 gaan zitten wachten tot de dag erna voor er zo'n Dell figuur langs komt? Ze wil snel, dus krijgt ze snel. Ook qua ondersteuning.
Ruil maar in voor een Dell 24" wide screen TFT dan...
Er is wat ruimte voor wat speling, dus een groter scherm behoort tot de mogelijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Victor op 15-08-2005 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een prima kaart voor 2D.
Mijn ati-rage is ook een prima kaart voor 2D |:(
Koop een kaart met purevideo van nvidia. Kan ze in de toekoms ook nog wat hdtv films draaien.

En nogmaals: koop een 'normale' pc en geen workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:37:
[...]

Mijn ati-rage is ook een prima kaart voor 2D |:(
Koop een kaart met purevideo van nvidia. Kan ze in de toekoms ook nog wat hdtv films draaien.
Ik heb het vage vermoeden dat HDTV hier best op zal draaien.
En nogmaals: koop een 'normale' pc en geen workstation.
En wat is volgens jou het verschil?

En even als toevoeging aan mij motivatie: i.p.v. bij Dell via de site te bestellen, kun je ze beter even bellen. Voor zo'n bedrag kunnen ze er best wel een leuk printertje bij doen en een groter scherm o.i.d. Daar doen ze bij Dell nooit zo moeilijk over.

[ Voor 24% gewijzigd door Victor op 15-08-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS komt wel extreem ongeloofwaardig over met XP op een 486, het is algemeen bekend dat dit niet kan.

Ik vraag TS hierbij dan ook om opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nep topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 22:37
Niet dat ik dit volledig geloofwaardig vind, maar oke.

Eehm, heb je al aan Longhorn gedacht? Mevrouw houd duidelijk van de nieuwste OS-sen. Dus zal ze zeker Longhorn nemen. Probleem daarbij is dat de nieuwe DirectX (weet de naam ff nie) nog niet door de huidige kaarten ondersteunt wordt.

Dus zal je deze pc nooit kunnen gebruiken onder de hoogste grafische instellingen van Longhorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat is volgens jou het verschil?
Dat haarr kleine neefje er ook op kan gamen
Dat er driverondersteuning is voor de nieuwste msn.
Dat er 64-bit ondersteuning is (heeft die xeon dat??)

Wat moet je met een nvidia quadro? (tenzij ze intensief met lighwave of 3dmax bezig gaat)

naja etc.

Laten we hiermaar over ophouden want dit hele topic is toch de grootste bullshit B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 09:54
Heel erg leuk allemaal maar welke pc haalt tegenwoordig nog een levensduur van 10 jaar! Tegen die tijd is er al lang weer wat hardware gesneuveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:40
Tweakers... Je raakt niet uitgekeken (en gelachen) :+

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik geloof er werkelijk niets van.

Een oud dametje met een 486 en WinXP erop. Waar heeft ze dat dan vandaan? En hoe is ervoor gezorgd dat het draait op een 486...
Een opstartijd van 5 minuten? Veels te snel.
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:48:
Doel:
ik citeer: "toch sommige zwaardere video-applicaties gelijk zo een videoconferentie via msn" en "als het enigsins kan toch geen 5 minuten wachten eer mijn windows XP opgestart is (haar 486 draait windows XP, ik geloofde het zelf niet tot ik het nog gezien heb ook...).
ze heeft nu een digitale videocamera gekocht, dus opslagruimte voor haar beelden...
Ze kent msn? videoconferencing?

Kan je dit eens uitleggen?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:56

Thandor

SilverStreak

Als je een nieuwe PC koopt die stil moet zijn én luchtkoeling nodig heeft kun je beter kijken naar een AMD Athlon 64 of AMD Athlon 64 X2.

Zeker bij dual CPU/dual core is het verschil in energie verbruik tussen AMD en Intel vrij groot. (Stressed 30% verschil tussen een X2 4800+ en een Pentium 4 D 840 EE).

Overigens zijn enkele borden niet instaat om een Pentium 4 D 840 EE fatsoenlijk te draaien. De Gigabyte GA-8N-SLI kan problemen opleveren. Evenals de EPoX EP-5NVA+ SLI.
De ASUS P5ND2-SLI kan crashen.
Het Intel D955XBK bord kan de Pentium 4 D840 EE als het goed is wél trekken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgezien van het 486 verhaaltje wat ik erg :O vind en dan ook de rest ...
Waarom een Tyan Xeon socket 604 I7525 server board in een Chieftec LCX-01SL-SL-B douwen? 8)7
Ik zou zeggen als je toch al zo bezig bent:
Tyan S2892 serverbord (2xOpteron, dualcore support)
2xAMD Opteron 275 (dual core, socket 940)
Enlight workstation/servercase SR-5032 (pedestal, 450W)
4GB PC3200 ECC registerd
2x WDC 74GB en 3x WDC Caviar 400GB SE SATA II
2x Plextor 740SA (Moet nog komen maar stukken beter dan de 716)
Audigy 4 Pro (is er al)

Monitoren 2x: Sony SDM-P234 23"slim LCD TFT, 16:10 ratio, 1920x1200, 2xDVI + 2xHD15, Contrast 400:1, Brightness 250 cd/m², black/silver, DDC-Ci ondersteuning voor kleurcalibratie

Als je toch met geld mag smijten .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

1. Windows XP op een 486 :? Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Ik dacht dat de moederborden van 486'jes meestal niet meer dan ongeveer 500 MB hardeschijfruimte aan konden sturen. (correct me if I'm wrong)

2. Videocamera + 486? Hoe sluit je dat aan dan :? Voor zover ik weet bestond er in het 486 tijdperk nog geen USB.

Dit topic komt een beetje ongeloofwaardig over :X

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:56

Thandor

SilverStreak

Paddixx schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:08:
1. Windows XP op een 486 :? Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Ik dacht dat de moederborden van 486'jes meestal niet meer dan ongeveer 500 MB hardeschijfruimte aan konden sturen. (correct me if I'm wrong)
Er zijn wel degelijk moederborden die grotere schijven aan kunnen sturen.
2. Videocamera + 486? Hoe sluit je dat aan dan :? Voor zover ik weet bestond er in het 486 tijdperk nog geen USB.
PCI USB Kaartje ?. Er zijn ook 486 moederborden met PCI sloten ;)[/quote]
Of Windows XP daadwerkelijk op een 486 draait kan ik niet bevestigen. Misschien is het wel de moeite waard om zelf eens aan de slag te gaan :P

Binnenkort mijn 486 maar eens opbouwen :+

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
XP draait iig wel op een P166.. dus opzich zou het eventueel net een kunnen op een 486 (theoretisch gezien dan)..

Anyway, volgens mij heeft mevrouw geen idee waar ze over praat. Wees dus echt behulpzaam en regel een normale computer voor haar voor (bijv) 2000 euro. Vertel erbij dat ze eerst maar eens moet proberen, bevalt het niet, dan kan upgraden altijd nog...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij post iedereen zijn eigen droompc nu in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:48:
ik zou natuurlijk ook mijn P4 3.0 kunnen verkopen; die vliegt in vergelijking met een 486, en 5000€ is geen slechte overname... })
dit lijkt mij toch de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:17:
Volgens mij post iedereen zijn eigen droompc nu in dit topic.
DroomPC? Dán zou ik een Commodore 64 neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dit niks

pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Ik vind eigenlijk dat TS haar toch maar even goed moet uitleggen dat pc's een stuk betaalbaarder zijn geworden ivm 10 jaar geleden en dat mevrouw een uitstekende pc kan kopen voor nog geen 2000 euro. Ik zie het een beetje als misbruik maken van de onkunde van zo iemand eigenlijk.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Misschien zit ik er helemaal langs, maar zover ik altijd gedacht heb was de math-co processor van de 486 16bit terwijl de rest van de cpu fungeerde als volwaardig 32bit. Aangezien Windows XP een volledig 32bits OS is, is het dus zoiezo al onzin dat ze Windows XP aan de praat heeft gekregen, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Je zou natuurlijk de math-co processor kunnen proberen te omzeilen maar dit gaat a) een leek veelste ingewikkeld worden en b) de math-co processor maakt de 486 zoveel sneller tov de 386 dat met het omzeilen van dat ding de 486 terug gedegradeerd wordt naar een 386 die absoluut géén WinXP kan draaien :).

Naar mijn mening kan mevrouw dus nóóit Windows XP op een 486 aan de praat hebben gekregen. Misschien is het wel geen 486? (of oude behuizing, met 'nieuwere' hardware erin: say P2 oid?)

[ Voor 13% gewijzigd door Niles op 15-08-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je koopt een leuke alienware pc :)
www.alienware.co.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Niles schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:26:
Misschien zit ik er helemaal langs, maar zover ik altijd gedacht heb was de math-co processor van de 486 16bit terwijl de rest van de cpu fungeerde als volwaardig 32bit. Aangezien Windows XP een volledig 32bits OS is, is het dus zoiezo al onzin dat ze Windows XP aan de praat heeft gekregen, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Je zou natuurlijk de math-co processor kunnen proberen te omzeilen maar dit gaat a) een leek veelste ingewikkeld worden en b) de math-co processor maakt de 486 zoveel sneller tov de 386 dat met het omzeilen van dat ding de 486 terug gedegradeerd wordt naar een 386 die absoluut géén WinXP kan draaien :).
waar staat anders het mapje i386 voor op je windows installatie cd?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:28:
[...]

waar staat anders het mapje i386 voor op je windows installatie cd?
Omdat het voor die architectuur gemaakt is. x86....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:30:
[...]

Omdat het voor die architectuur gemaakt is. x86....
dus je maakt iets voor de i386 architectuur (geloof me win xp draait never nooit niet op de orginele x86architectuur) en dan draait het niet op een i386, uiterst merkwaardig zou ik zeggen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:31:
[...]

dus je maakt iets voor de i386 architectuur (geloof me win xp draait never nooit niet op de orginele x86architectuur) en dan draait het niet op een i386, uiterst merkwaardig zou ik zeggen.
D:\>dir
De volumenaam van station D is NTSRV40NLSL
Het volumenummer is 7D6B-ADF6

Map van D:\

10-01-1997 14:00 <DIR> ALPHA
10-01-1997 14:00 176 AUTORUN.INF
10-01-1997 14:00 6 CDROM_S.40
10-01-1997 14:00 <DIR> CLIENTS
10-01-1997 14:00 <DIR> DRVLIB
10-01-1997 14:00 <DIR> FRONTPG
10-01-1997 14:00 <DIR> I386
10-01-1997 14:00 <DIR> IE30
10-01-1997 14:00 <DIR> LANGPACK
10-01-1997 14:00 <DIR> MIPS
10-01-1997 14:00 <DIR> PPC
10-01-1997 14:00 <DIR> SUPPORT
2 bestand(en) 182 bytes
10 map(pen) 0 bytes beschikbaar
Windows NT4 Server CD'tje... Zegt genoeg denk ik?

Edit: Trouwens, je maakt het voor de x86 architectuur. Niet voor de i386 architectuur. My error.
Voor zover ik weet is het in de basis nog steeds x86 architectuur...

[ Voor 11% gewijzigd door ProCal op 15-08-2005 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:31:
[...]

Waar draait Windows XP dan in hemelsnaam op? Windows XP draait net zo goed op de x86 architectuur. Misschien zit je in de war met het feit dat in een cpu zelf x86 instructies niet echt meer gebruikt worden omdat ze omgezet worden naar RISC instructies omdat dit sneller uit te voeren is, maar de manier waarop software geschreven en gecompileerd wordt (en dus óók WinXP) is nóg steeds gewoon x86, niets aan veranderd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:33:
[...]

[...]

Windows NT4 Server CD'tje... Zegt genoeg denk ik?
juist dus draaait het op i386 == 80386!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:35:
[...]

juist dus draaait het op i386 == 80386!
Neeeeheeeee... i386 is niet 80386... zucht..

Edit: Lees het verhaal van Niles.

[ Voor 9% gewijzigd door ProCal op 15-08-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Niles schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:35:
[...]

Waar draait Windows XP dan in hemelsnaam op? Windows XP draait net zo goed op de x86 architectuur. Misschien zit je in de war met het feit dat in een cpu zelf x86 instructies niet echt meer gebruikt worden omdat ze omgezet worden naar RISC instructies omdat dit sneller uit te voeren is, maar de manier waarop software geschreven en gecompileerd wordt (en dus óók WinXP) is nóg steeds gewoon x86, niets aan veranderd :).
omdat het niet draait op 8086, ivm met ondersteuning voor virtueel geheugen e.d.
en 32 bit, juist de dingen die met de 80386 kwamen. oftewel i386 (Intel 386)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:36:
[...]

omdat het niet draait op 8086, ivm met ondersteuning voor virtueel geheugen e.d.
en 32 bit, juist de dingen die met de 80386 kwamen. oftewel i386 (Intel 386)
Zoals jij het net zei, komt het over alsof je zegt dat Windows XP op een 386 zou draaien. En dát is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij draait het anders best op mn 8086.
640K mem, no problemo. _/-\o_

edit:
een modje kan dit topic beter sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:41:

edit:
640k? :)
Waarom topic sluiten? Serieuze TS, serieuze antwoorden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:43:
[...]

640k? :)
Waarom topic sluiten? Serieuze TS, serieuze antwoorden toch?
Omdat die oma helemaal niet bestaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:41:

edit:
Ik wil niet overkomen als een modje ofzo, maar volgens mij kan iedereen beter kappen met het zeuren over windows xp op een 486.. allemaal bijzaken!!

Stel hem maar gewoon een serieuze pc voor. Zonder al te veel gezeur.

Ik sluit me aan bij het harde schijf en geheugen verhaal. 1 gig modules (4 gig is écht hoor trouwens).
En hardeschijven, neem er max 4 ofzo van 300 gig, ook voor de herrie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 14:55

Sjod

Ik ben goed luisterend

Voor snel opstarten moet je gewoon consumenten spul nemen, eerder een workstation/server board gepost is (vooral met nog een losse controller erin) ben je al enige tijd verder.

Neem gewoon een p4 3,4 ghz of een athlon64 gooi daar een zooi geheugen in, met veel schrijfruimte. Neem een mainstream VGA kaart en je ben voor 2000,- klaar. Hier doe je net zolang mee als bovengenoemde.

Voor de rest ik geloof er geen zak van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-08 14:50
Zeg, jullie gaan WAY offtopic hiero!
Als de TS zijn vraag ff officieel voor beantwoord verklaard, kan dan een modje dit sluiten?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
Mr. Bondt schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:46:
Zeg, jullie gaan WAY offtopic hiero!
Als de TS zijn vraag ff officieel voor beantwoord verklaard, kan dan een modje dit sluiten?! :)
Over "WAY-offtopic" gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:37:
[...]

Zoals jij het net zei, komt het over alsof je zegt dat Windows XP op een 386 zou draaien. En dát is dus niet zo.
Compile bochs zo, dat hij een 386 zou emuleren, geef bochs een zootje geheugen (doe eens 128MB)
En start te de WinXP installatie. gaat gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:58:
Ja, maar je zegt net dat ze al 10 jaar dezeflde heeft.
Dan koop je toch nou ook een minder goede en upgrade die naar verloop van tijd.

CPU is wel balangrijk. Onder de 200MHz installeert hij niet.

Ofwel, dit is grote onzin
offtopic:
Bij windows ME was het nog wel mogelijk de 150mhz grens te doorbreken bij de setup files kopieren, bij een herstart schoof je de schijf in een 486 en voila de installatie ging verder ;) Nu weet ik niet of deze truc ook nog werkt met windows xp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta verhaal... Oftwel science-fiction op GOT part III....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:51:
[...]

Compile bochs zo, dat hij een 386 zou emuleren, geef bochs een zootje geheugen (doe eens 128MB)
En start te de WinXP installatie. gaat gewoon werken :)
Bochs... Mja... Zal allemaal wel. Dan emuleert Bochs de 386 kennelijk niet goed. Een Windows XP CD in een échte 386 proppen en proberen te installeren lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:55:
[...]

Bochs... Mja... Zal allemaal wel. Dan emuleert Bochs de 386 kennelijk niet goed. Een Windows XP CD in een échte 386 proppen en proberen te installeren lukt niet.
Kijk eens hier in de instructieset: http://www.penguin.cz/~literakl/intel/intel.html
wel geteld 2 instructies die er bij de 486 nieuw waren.
Nu kun je mij niet wijs maken, dat windows die instructies gebruikt. Aangezien ze het dan wel i486 genoemd hadden, en niet i386.

Het spijt me zeer, maar uit mijn opleiding, heb ik veel te maken met processoren, en microcontrollers :) Ik weet ik zo'n beetje wel hoe het in elkaar zit dus ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ThunderNet op 15-08-2005 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Windows XP heb ik relatief soepel weten draaien op een AMD K6-333MHz met 64MB ram. Zelfs draaien (BPM studio) ging perfect, met 2 geluidskaarten. Wel ging het geluid wat verlopen als 2 liedjes tegelijkertijd afspeelden, en na een half uurtje liep ie vast, maar dat kan ook aan verkeerde IRQ's gelegen hebben.

Als dat dametje genoeg betaald heeft aan een kenner (tweaker), dan zal die zeker winXP laten draaien hebben op haar PC.

En aan TS: spendeer 2000€, en breng haar aan het verstand dat je kan upgraden zonder aan de XP installatie te komen (desnoods HDD ghosten oid). En geef haar een AMD64 x2, 64bits en dualcore kan ze een eindje mee weg. De 3000€ die je overhoud gebruik je op over een jaartje ofzo, wanneer ze weet wat ze exact wil, nog wat specifieke upgrades te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:57:
[...]

Kijk eens hier in de instructieset: http://www.penguin.cz/~literakl/intel/intel.html
wel geteld 2 instructies die er bij de 486 nieuw waren.
Nu kun je mij niet wijs maken, dat windows die instructies gebruikt. Aangezien ze het dan wel i486 genoemd hadden, en niet i386.

Het spijt me zeer, maar uit mijn opleiding, heb ik veel te maken met processoren, en microcontrollers :) Ik weer zo'n beetje wel hoe het in elkaar zit dus ;)
Zucht... Leuke website. Geen zin om te lezen, ik geloof wel wat je hier zegt eigenlijk. Maareh... Wellicht hebben ze het i386 genoemd uit compatibiliteitsoverwegingen? De Windows NT4 installatiemap heet i386 en misschien de NT3.51 map ook wel. Dat weet ik niet zeker. (Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?) Misschien hebben ze het daarom gedaan. En waarom zou Windows die instructies niet gebruiken?

En volgens jouw redenering hadden ze het ook wel i586 kunnen noemen. Of i686....

Verder: Eindeloze discussie dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:01:
[...]

Zucht... Leuke website. Geen zin om te lezen, ik geloof wel wat je hier zegt eigenlijk. Maareh... Wellicht hebben ze het i386 genoemd uit compatibiliteitsoverwegingen? De Windows NT4 installatiemap heet i386 en misschien de NT3.51 map ook wel. Dat weet ik niet zeker. (Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?) Misschien hebben ze het daarom gedaan. En waarom zou Windows die instructies niet gebruiken?

En volgens jouw redenering hadden ze het ook wel i586 kunnen noemen. Of i686....

Nee juist niet, omdat er tussen i386 en i586 en i686 wel degelijk een verschil in instructies zit...
En nee geen eindeloze discussie, als je eens ging verdiepen in verschillende platformen, en hoe processoren werken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:03:
[...]

Nee juist niet, omdat er tussen i386 en i586 en i686 wel degelijk een verschil in instructies zit...
En nee geen eindeloze discussie, als je eens ging verdiepen in verschillende platformen, en hoe processoren werken etc.
Dat wil ik helemaal niet. Daar liggen m'n interesses niet. Voorts wil ik je ook niet aanvallen of verbeteren op dat gebied. Het ging mij er alleen om, dat je Windows XP niet op een 386 kan installeren. Ook al heet de installatiemap op de CD "i386" :)
Ik heb je verhaal verkeerd geïnterpreteerd.
Het spijt me zeer, maar uit mijn opleiding, heb ik veel te maken met processoren, en microcontrollers Ik weer zo'n beetje wel hoe het in elkaar zit dus
Later toegevoegd? :? Ik zag het net niet staan. Ik trek je kennis niet in twijfel hoor... Alleen: zie boven :)

[ Voor 28% gewijzigd door ProCal op 15-08-2005 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 22:11

not-known

[BI] Crewmember

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:01:
[...]

Waarom zou Windows het niet kunnen en Linux wel dan? Die kernels kan je nog steeds volledig 386 compatible verkrijgen. Of je het nou op je P4 draait of op je 386, het draait exact hetzelfde. Daarom zijn die kernels i386 compatible en niet alleen i686. Windows heeft dit dus nagenoeg zeker ook.

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ok, als we dan toch op de tour zijn, test het eens op een 486 DX4 100 ofzo, moet vast nog wel iemand zijn die er 1 heeft.
Ik heb het zelf niet, dichtsbijzijnde is een Pentium 75 met 32 mb, maar kan het wel proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
not-known schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:07:
[...]

Waarom zou Windows het niet kunnen en Linux wel dan? Die kernels kan je nog steeds volledig 386 compatible verkrijgen. Of je het nou op je P4 draait of op je 386, het draait exact hetzelfde. Daarom zijn die kernels i386 compatible en niet alleen i686. Windows heeft dit dus nagenoeg zeker ook.
Huh? Wat heeft Linux ermee te maken? Waarom Linux het wel kan: Dat kun je strippen tot alleen de Kernel. (en bijbehorende programma's om je shell te draaien :P bash ofzo) (ben niet zo'n linux-gast dus weet niet precies hoe en wat) Lekker textmodus, draait prima op die 386. Windows echter niet. Zoals je ongetwijfeld weet, kun je Windows XP niet installeren met enkel een shell. Daar zitten allerlei prachtige (of niet) grafische dingen omheen. Wellicht is de KERNEL van Windows XP volledig i386 compatible (heet die installatiefolder daarom ook zo misschien? :D) Maar dan nog krijg je het niet geïnstalleerd op die 386 :)

Verder zeg jij:
Windows heeft dit dus nagenoeg zeker ook.
Waaruit blijkt dat je het niet zeker weet. Ik weet het ook niet zeker. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ProCal op 15-08-2005 23:14 . Reden: (en bijbehorende programma's om je shell te draaien :P bash ofzo) (ben niet zo'n linux-gast dus weet niet precies hoe en wat) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:12:
[...]

Huh? Wat heeft Linux ermee te maken? Waarom Linux het wel kan: Dat kun je strippen tot alleen de Kernel. Lekker textmodus, draait prima op die 386. Windows echter niet. Zoals je ongetwijfeld weet, kun je Windows XP niet installeren met enkel een shell. Daar zitten allerlei prachtige (of niet) grafische dingen omheen. Wellicht is de KERNEL van Windows XP volledig i386 compatible (heet die installatiefolder daarom ook zo misschien? :D) Maar dan nog krijg je het niet geïnstalleerd op die 386 :)

Verder zeg jij:

[...]

Waaruit blijkt dat je het niet zeker weet. Ik weet het ook niet zeker. :)
en waarom zou het grafische gedeelte niet werken op een 'oudere' videokaart. Meer als een framebuffer ben je namelijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
ThunderNet schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:13:
[...]

en waarom zou het grafische gedeelte niet werken op een 'oudere' videokaart. Meer als een framebuffer ben je namelijk niet nodig.
Wie heeft het nou weer over een "oudere" videokaart :? WinXP draait hier prima hoor, met een Trident PCI kaart met 1mb (type = 9400tgui dacht ik)...

[ Voor 4% gewijzigd door ProCal op 15-08-2005 23:16 . Reden: MSN-like smile vervangen door andere ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ProCal schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:15:
[...]

Wie heeft het nou weer over een "oudere" videokaart :? WinXP draait hier prima hoor, met een Trident PCI kaart met 1mb (type = 9400tgui dacht ik)...
Omdat jij net aangeeft (althans daar lijkt het op) dat het grafische gedeelte niet zou draaien op een 386 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

En de heren bedankt voor het verkloten van een topic, ongelovelijk...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.