[RAW/NEF] extreme kleur highligths bij het "ontwikkelen"

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Voorheen werkte ik veel in RSe (RawShooter essentials) en kwam ik vaker onderstaand probleem tegen;
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781.NEFRSe.jpg

Bepaalde plekken waar lampen op gestaan hebben lichten opeens volledig op. Als je bijv de saturation naar bijna z/w zou schuiven, dan zijn dat de eerste plekken waar kleur naar voren komt. Eerst dacht ik dat dat door RSe kwam, maar nu ik deze foto eens in PS (Photoshop) open, zie ik hetzelfde gebeuren!
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781.nef.jpg

Toevallig schiet ik RAW+jpg en zie hier het verschil met een jpg plaat; (jpg is incam gerenderd in een customized profiel dat heel verwant is aan het Vivid profiel.)
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781.jpg.jpg

Bovenstaande foto's zijn allemaal bewerkt vanwege de overdreven rook aanwezig aldaar, maar zelfs als ze niet bewerkt zijn, zijn deze extreme kleur highlights terug te vinden. Ook het bewegen van de verschillende schuifjes levert niet het gewenste resultaat op.

Ook heb ik BB (BreezeBrowser) even aan't werk gezet, maar met dit programma kan ik niet goed overweg;
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781.nefBB.jpg
De highlights zijn als het ware wel minder, maar de foto spreekt veel minder dan de RSe en PS versie. Tevens geeft dit progsel minder resultaat dan de JPG die mijn D70 heeft uitgepoept.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

Acid_Burn

uhuh

Probeer in RsE eens je highlight contrast terug te draaien. Dan worden je highlights vanzelf gedempt.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Vergelijking;
Bovenstaande RSe plaat;
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781.nef.jpg
met volgende instellingen;
WB graden; 8600 tint -1
Appearance; flat look
exp; 1.05
fill light; 5
Shadow contrast; 61
highlight contrast; 10
saturation; 4

Omlaag zei je?
Bij dezelfde instellingen als hierboven, echter de highlight contrast op -10;
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781RSe_10.jpg
Verwaarloosbaar verschil dus.

Nu dan met highlight contrast op -100;
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781RSe_100.jpg
We zien dat het een ontzettend vlakke plaat word, maar die highlights blijven zitten....

Overigens had ik dit zelf al gedaan.
Sterker nog, bij deze een foto waarin ik alles zoveel mogelijk in de standaard waarde heb gezet, op de saturation na die op -99 staat (-100 is minimum en zorgt voor kleurloze plaat)
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781RSe_0_99.jpg
Je ziet hierbij al meteen dat de highlight ook meteen een 100% highlight is vreemd genoeg.

Heb Nikon Capture Editor uit de kast getrokken en er ook eens mee gespeeld;
Afbeeldingslocatie: http://image.leend3rs.nl/getimg.php?img=DSC_5781.nefNCE.jpg
Als ik hier naar kijk dan lijkt het alsof sommige programma's moeite hebben met de NEF-jes van mijn Nikon's D70. Kan iemand dit bevestigen? Of is er een workflow waarmee ik geen last krijg van deze irri highlights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Die kleuren komen me bekend voor als ik in Nikon Capture, de Color Booster te ver door laat schieten. Kun je misschien in Nikon capture kijken, wat het spelen met deze optie voor effect geeft? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
In NCE mag het dan misschien opgelost zijn, maar NCE voldoet verre van aan mijn eisen. Je kan er niet snel snel ff een 300 foto's in bewerken... Het gaat echt letterlijk allemaal stuk voor stuk... En alles keer op keer opniew doen, zonder dat je bijv standaard instellingen, of instellingen van de voorgaande foto kan meenemen.

Daarnaast vraag ik me dus af wat voor nut het heeft als ik juist het probleem in de andere door mij gebruikte programma's wil oplossen.

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
julius schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:21:
In NCE mag het dan misschien opgelost zijn, maar NCE voldoet verre van aan mijn eisen. Je kan er niet snel snel ff een 300 foto's in bewerken... Het gaat echt letterlijk allemaal stuk voor stuk... En alles keer op keer opniew doen, zonder dat je bijv standaard instellingen, of instellingen van de voorgaande foto kan meenemen.
Da's niet helemaal juist wat je daar roept. Met 'edit -> copy image adjustments' kun je ook in NCE de aanpassingen van de ene foto kopieren naar de andere.

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben die kleur highlights wel vaker tegengekomen en worden volgens veroorzaakt door blacklights waarvan het licht toch anders gezien wordt door de camera dan onze ogen. Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken het hoort toch vaak wel een beetje bij de sfeer van het moment, dit soort lokaties zijn niet de plek voor de perfect correcte kleuren, moet je even vragen of ze wat lampen uit kunnen zetten voor je foto. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
wimD70 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 09:06:
[...]

Da's niet helemaal juist wat je daar roept. Met 'edit -> copy image adjustments' kun je ook in NCE de aanpassingen van de ene foto kopieren naar de andere.
Ah okay, maar dan nog blijft het een traag progsel. Ik geloof dat ik het inderdaad een keer geprobeerd heb om alles in een batch klaar te zetten. Maar dat was me ondanks het c/p-en echt waar een helse klus die ik heel snel afgebroken heb.
Frogmen schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 09:34:
Ben die kleur highlights wel vaker tegengekomen en worden volgens veroorzaakt door blacklights waarvan het licht toch anders gezien wordt door de camera dan onze ogen. Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken het hoort toch vaak wel een beetje bij de sfeer van het moment, dit soort lokaties zijn niet de plek voor de perfect correcte kleuren, moet je even vragen of ze wat lampen uit kunnen zetten voor je foto. Succes.
Naar mijn mening zijn het geen blacklight burnouts, maar van de gekleurde (felle) spots. Daarnaast maak ik me er nu wel druk om, want waarom komen ze in het ene programma wel naar boven en in't andere programma niet? Ik wil nu wat meer kwaliteit gaan leveren en op zo'n manier lukt me dat dus niet...

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Als ik zo naar die plaatjes kijk, dan zou ik zeggen dat op de plaatsen van de highlights één of meerdere kleurkanalen gewoon volledig overstuurd zijn. Je kunt dit in RSe nagaan door op Ctrl te drukken terwijl je een plaat bekijkt. RSe geeft dan in de preview aan in welke gebieden welke kleuren (R,G en/of B) zijn uitgebeten.

Overigens ben ik het met Frogmen eens dat dit nu eenmaal de consequentie is van schieten in deze omstandigheden. Een mooi egale belichting zit er op dit soort locaties gewoon niet echt in ;)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
koraks schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:39:
Als ik zo naar die plaatjes kijk, dan zou ik zeggen dat op de plaatsen van de highlights één of meerdere kleurkanalen gewoon volledig overstuurd zijn. Je kunt dit in RSe nagaan door op Ctrl te drukken terwijl je een plaat bekijkt. RSe geeft dan in de preview aan in welke gebieden welke kleuren (R,G en/of B) zijn uitgebeten.
Dat ctrl geintje kende ik al, maar veelal worden grotere vakken ingekleurd waar volgens RSe highlights bevinden dan waar deze extreme highlights zich daadwerkelijk bevinden.
Overigens ben ik het met Frogmen eens dat dit nu eenmaal de consequentie is van schieten in deze omstandigheden. Een mooi egale belichting zit er op dit soort locaties gewoon niet echt in ;)
Natuurlijk heeft de omstandigheid er ook mee te maken, maar waarom geeft het ene programma wel deze highlights en het andere niet!? En, hoe kan ik mijn favo programma's zo ver krijgen dat ik er minder last van heb? Of zijn het gewoon de manko's van Photoshop, RawShooter essentials en andere programma's?

Pagina: 1