Gegevens redden na computer crash

Pagina: 1
Acties:

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38
Gisteravond is mijn computer helaas gecrashd. Deze computer draaide windows XP SP2, maar ik kreeg ineens een blauw scherm, en nadat ik het eea geprobeerd heb (terug gaan naar de laatste bekende juiste configuratie, opstarten in veilige modus ) kom ik nog steeds niet verder dan dat windows mijn bureaublad weergeeft.

Ik kan dan proberen iets te starten via het taakbeheer, waar ik dus nog wel in kom, maar als ik dat doe geeft windows aan dat er geen programma geassocieerd is met het betreffende bestand. Met andere woorden, ik kan geen toepassingen meer starten.

Mijn idee is nu dus om al mijn gegevens te backuppen door middel van een externe harde schijf, alle schijven te formatteren, en windows opnieuw te installeren, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb dit geprobeerd met een linux live cd (knoppix) maar kwam er al snel achter dat ik daarmee niks kan schrijven naar de harde schijf, die geformatteerd is met ntfs. Ik kan wel alle bestanden zien op mijn partities op mijn harde schijf, maar ze dus niet kopieren naar de externe harde schijf, omdat linux ntfs niet echt support.

Mijn vraag is dan ook hoe ik het beste al deze bestanden op die externe harde schijf kan zetten, zodat ik ze vervolgens, als ik windows opnieuw geinstalleerd heb, weer terug kan zetten.

Kan ik de harde schijf met een ander bestandssysteem formatteren, iets dat wel 80 GB ondersteunt (dat doet fat32 niet geloof ik) en kan dat bestandssysteem daarna dan ook gelezen worden door windows?

Of is er een manier om gewoon windows weer in te komen zonder te hoeven herinstalleren? Die manier kan ik in ieder geval niet vinden, daar heb ik uiteraard eerst naar gezocht, maar kon geen redmiddel vinden helaas.

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 20:36
Maak op je externe harde schijf een aantal fat32 partities aan (zodat je de fat32 limiet niet overschrijdt, moet je zelf nog ff zoeken wat die limiet precies is)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je al een Windows repair installatie geprobeerd? (van CDROM dus)
Als dat werkt daarna wel alle evt servicepacks, updates en mogelijk drivers enzo installeren

Verder moet NTFS lezen toch wel lukken met een Linux distro ... en anders gebruik je een BartPE XP cdtje :)

[ Voor 26% gewijzigd door roelio op 15-08-2005 18:22 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38
hmm.. bart PE kende ik nog niet, ik denk dat die nog wel eens de oplossing moet kunnen zijn.. ik ben benieuwd..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
Vroeger, toen ik dit wel eens vaker had, pakte ik gewoon een Windows 98 opstartdiskette.
Ik pakte een W98 diskette, omdat je hiermee in een DOS interface komt, als ik daar was deed ik via DOS alles backuppen, dus als je er een tweede IDE harde schijf bij hebt hangen of even erbij hangt, kan je alles kopiëren.

Totale mappen kopiëren ging volgens mij met de functie Xcopy, losse bestanden met copy.

Succes :)

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:05
Tja jammer dat DOS niet standaard NTFS ondersteunt helaas. Anders had je een punt.

Stay safe

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
Hmm dat wist ik niet, toen gebruikte ik nog geen NTFS ;)

Is er geen programmatje voor zodat DOS deze wel herkent?

Edit:
Kijk eens hier.
Het is freeware en het is een soort Commander voor DOS, speciaal eentje die NTFS ondersteund.

[ Voor 45% gewijzigd door Xalopalyps op 15-08-2005 19:01 ]

Verwijderd

Je kan onder knoppix vanaf 3.6 geloof ik de captive ntfs drivers installeren, maar dan is corruptie nog niet uit te sluiten.

Zit er geen cd/dvd brander in? met K3b kan je zo je data branden.

Verwijderd

Als je 2 harde schijven hebt moet je de nieuwe schijf (dus niet de schijf waar je data op staat)als master aansluiten en de andere als slave.
dan kan je met dit programmatje (getdataback) alle data over zetten. Moet je wel eerst een nieuwe windows instal op de eerste schijf zetten. Met dit programmatje kan je zelfs een geformateerde schijf uit lezen.

[ Voor 27% gewijzigd door pasta op 15-08-2005 20:34 . Reden: volgende keer vaker de edit knop gebruiken ;) ]

Pagina: 1