Toon posts:

boot.ini op IDE, XP op sata schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
weet niet of dit echt een probleem is, maar t zit me niet lekker:

indeling schijven als volgt:
c(+ f,g,h,i): c=primaire IDE partitie, de rest zijn de logische stations op deze IDE 0 aangesloten
schijf, een WD ATA100 van 120 gig
d=primaire partitie met XP erop, is WD Raptor van 36 gig, SATA
e(+ j,k,l): e=primaire SATA partitie, de rest zijn weer de logische stations, aangesloten op SATA

probleem is nu mijn boot.ini en andere opstartmeuk op C staan en XP op D.
dit is logisch natuurlijk, want bootvolgorde begint altijd bij IDE 0 en dan de rest.

kan dit kwaad, want heb al paar keer gehad dat mijn PC niet wou booten.
de IDE 0 schijf was dan ook verdwenen, dus heb het idee dat die schijf kapot gaat.
voordat die schijf dus kapot gaat wil ik graag op mijn D partitie de boot.ini en opstartbestanden hebben , anders kan ik niet meer booten.

Nog mooier is dat mijn Raptor, compleet voor XP, als C: schijf wordt gezien, zodat automatisch hiervan geboot wordt

Waar het dus om gaat: is het normaal dat in mijn schijfindeling de boot.ini op IDE 0 schijf staat en kan het kwaad in geval deze schijf de geest begint te geven?

Verwijderd

Als je schijf de geest geeft, dan kan het altijd kwaad. Over de exacte gevolgen is het van onze kant slechts gissen, maar dat kan wel meer zijn dan eventjes niet kunnen opstarten.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50
Het zit hem in de partitievolgorde die XP hanteert met het installeren.
Zorg dat je bij een (nieuwe) install alleen de sata schijf aansluit, de drivers laadt, en dan XP installeert. Later de IDE schijven toevoegen en natuurlijk de bootsequence in je BIOS aanpassen.

Misschien dat de laatste stap ook al uitkomst biedt bij een nieuwe install.

De huidige D-schijf zal dan in beide gevallen ook veranderen in een C.

Verwijderd

Topicstarter
maar is het op zich gebruikelijk dat de bootbestanden zich op een andere schijf bevinden?

Verwijderd

Wat de gevolgen zullen zijn is rap te testen, trek gewoon even de stroomkabel uit je IDE schijf voor je gaat booten, dan weet je meteen wat je krijgt als de schijf opeens crasht.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar is het op zich gebruikelijk dat de bootbestanden zich op een andere schijf bevinden?
Dat hangt af van de situatie. De bootbestanden bevinden zich altijd op de eerste geactiveerde primaire partitie dat de PC volgens de in de BIOS ingestelde bootvolgorde vindt. Het OS kan bij wijze van spreken naar believen overal op geinstalleerd worden.

Het veranderen van de schijfletter is niet zo eenvoudig, aangezien het OS en alle geïnstalleerde programma's en de daarbijbehorende instellingen er vanuit gaan dat het boeltje op D: staat. Dit staat allemaal o.a. in het Windows Register vastgelegd. Je kunt na het verwijderen van de IDE schijf het beste de SATA schijf eerst activeren (het moet wel een primaire partitie zijn en geen uitgebreide partitie, anders moet je XP maar herinstalleren). En hierna moet je de WinXP setup CD in de gleuf prikken en vervolgens voor de optie Recovery Console (Herstelconsole) kiezen. In de console geef je dan achtereenvolgens de commando's fixmbr en fixboot (in deze volgorde). De MBR zal hersteld/voorbereid worden en de bootbestanden zullen op de eerste geacitveerde primaire partitie gezet worden :)

Overigens gegarandeer ik niet dat bovenstaande zal lukken, ik weet niet wat er met de toewijzing van schijfletters zal gebeuren. De SATA schijf zal door BIOS als "C:" worden gezien en door Windows als "D:". Anders moet je maar het e.e.a. backuppen en Windows opnieuw installeren.
Pagina: 1