[XP] Symbols voor debuggen BSOD*

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quiqziz
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06-2025
Hallo,
ik heb al een tijdje last van vele BSOD's, en ik weet niet waar ze vandaan komen, de codes zijn steeds anders die erin staan.
soms staat er een naam van een driver als ndusio.sys ofzoiets (hoe heet ie ook alweer, had iets te maken met draadloze verbindingen ofzoiets) en soms staat er helemaal geen naam in.

Nou wilde ik dus met symbols en debugging software kijken waar die BSOD's vandaan komen maar ik weet niet welke symbols ik moet hebben want in de debugging software zegt ie steeds: wrong symbols installed.

Weten jullie welke symbols ik hebben moet?
Ik heb XP HE SP2.

De symbols die ik dus al heb gedownload maar die niet werkten zijn:

Windows XP with Service Pack 2 x86 retail symbols, all languages (File size: 195 MB - Most customers want this package.)

Groeten,
QZZ

Verwijderd

Je moet je symbol path aanpassen naar SRV*e:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

waarbij e:\symbols bij mij m'n lokale pad is, maar dat kan in principe elk pad zijn zolang die folder maar bestaat..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
XP nog even tussen blokhaken vooraan de topictitel gezet zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 11:28

Jimbolino

troep.com

Mijn ervaring met steeds verschillende BSOD's is dat het altijd te maken heeft met kapotte hardware.
Pas als je steeds bij dezelfde handeling, dezelfde BSOD krijgt, heeft het nut om mbv symbols te checken waar het aan ligt.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Inderdaad - daar op aansluitend is het belangrijk dat je je PC eerst even terugclockt in geval van een overclock en dat je je geheugen even test met memtest86 of bv. http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp :)

• Quiqziz
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:51:
Je moet je symbol path aanpassen naar SRV*e:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

waarbij e:\symbols bij mij m'n lokale pad is, maar dat kan in principe elk pad zijn zolang die folder maar bestaat..
Dit snap ik niet helemaal kun je het iets duidelijker uitleggen?
Als symbol file path heb ik nu C:\Windows\Symbols\ dit stond ergens in een BSOD FAQ.

Memtest leverde geloof ik niks op maar ik zal het nog eens proberen.
Systeem is niet overgeclockt.

Hebben jullie misschien nog meer ideeen?

BVD

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Quiqziz schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:37:
Dit snap ik niet helemaal kun je het iets duidelijker uitleggen?
Als symbol file path heb ik nu C:\Windows\Symbols\ dit stond ergens in een BSOD FAQ.
Sindsdien zijn die symbol files niet meer te downloaden maar kun je ze met de bovengenoemde parameter online raadplegen.
Memtest leverde geloof ik niks op maar ik zal het nog eens proberen.
Geloof ik?
Hmm..
Lijkt me niet onverstandig het dan nog eens een paar uur te laten draaien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Quiqziz
O dus dat moet ik nu invullen bij Symbols path
BackSlash32 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:57:

Geloof ik?
Hmm..
Lijkt me niet onverstandig het dan nog eens een paar uur te laten draaien.
Ja, was al tijdje geleden dus doe ik vannacht wel ff

[ Voor 9% gewijzigd door Quiqziz op 16-08-2005 00:02 ]

• Quiqziz
Na 11 uur memtest zijn er inderdaad geen fouten uitgekomen.

Wel kan het zijn dat het aan een reepje oud geheugen gelegen kan hebben, eerst had ik 256MB erin (toen had ik de fouten al) en toen heb ik er 2x 512 bij gekocht. Alleen toen kreeg ik nog steeds veel fouten dus nu heb ik die oude (misschien dus wel corrupte??) 256MB eruit gehaald, alleen de fouten zijn er dus nog steeds. Kanhet zijn dat dat corrupte reepje die 2 nieuwe 512MB heeft aangetast toen ze er alle 3 tegelijk in zaten of had ik dan fouten moeten zien in Memtest? Want dan moet het ergens anders in de hardware zitten, want formatteren werkt ook niet.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

het kan dat je corrupte ram geheugen, een fout in je windows heeft gemaakt en dit alleen te herstellen is door opnieuw windows te installeren...

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jimbolino schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:04:
het kan dat je corrupte ram geheugen, een fout in je windows heeft gemaakt en dit alleen te herstellen is door opnieuw windows te installeren...
Quiqziz schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:46:
want formatteren werkt ook niet.
Ik neem aan dat de TS dat formatteren heeft gedaan na het "oude" reepje te hebben verwijderd...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Quiqziz
zoals al in bovenstaande post staat heb ik dat idd al gedaan, zie laatste zin

[ Voor 3% gewijzigd door Quiqziz op 17-08-2005 01:50 ]

• Quiqziz
kickje

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Welke STOP error code krijg je bij die BSOD?
Windows XP en 2000 BSOD guide

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Quiqziz
vele verschillende... dat is juist het vreemde. Soms staat er helemaal geen code in.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Quiqziz schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 01:02:
vele verschillende... dat is juist het vreemde. Soms staat er helemaal geen code in.
er staat altijd een STOP errorcode bij.
Dat is de eerste set zoals die ook te vinden zijn in de BSOD guide.

je kan er toch minimaal 1 noemen, of ben je soms niet geinteresseerd erin ofzo?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Tja, waardoor kan een pc BSOD's geven:
- Kapotte software (dit heb je al uitgesloten na een kale windows install, zonder oude/vreemde/met virus infecte drivers)
- Kapotte hardware
1. Je geheugen, als je een nacht memtest draait lijkt me dit ook uitgesloten
2. Je CPU, moeilijk te controleren, alleen door te verwisselen met een andere
3. Je Mobo, ook moeilijk te controleren, hooguit ff kijken naar lekkende condensatoren, of verwisselen
4. Je voeding, vervangen en je weet het zeker.
5. Andere hardware: trek alles eruit en kijk of de bsod's wegblijven.

Kortom, bsod's zijn altijd op te lossen, alleen als je pech hebt is de oorzaak wat moeilijker te achterhalen.

Alles om de beurt vervangen totdat de bluescreens ophouden.
Kapotte hardware kun je niet controleren dmv een of ander tooltje, zelfs memtest is niet 100%.
Meer valt er niet over te zeggen

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jimbolino schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:29:
Tja, waardoor kan een pc BSOD's geven:
- Kapotte software (dit heb je al uitgesloten na een kale windows install, zonder oude/vreemde/met virus infecte drivers)
- Kapotte hardware
1. Je geheugen, als je een nacht memtest draait lijkt me dit ook uitgesloten
2. Je CPU, moeilijk te controleren, alleen door te verwisselen met een andere
3. Je Mobo, ook moeilijk te controleren, hooguit ff kijken naar lekkende condensatoren, of verwisselen
4. Je voeding, vervangen en je weet het zeker.
5. Andere hardware: trek alles eruit en kijk of de bsod's wegblijven.

Kortom, bsod's zijn altijd op te lossen, alleen als je pech hebt is de oorzaak wat moeilijker te achterhalen.

Alles om de beurt vervangen totdat de bluescreens ophouden.
Kapotte hardware kun je niet controleren dmv een of ander tooltje, zelfs memtest is niet 100%.
Meer valt er niet over te zeggen
En dan kun je nog altijd de volgende dingen proberen:
• Firmware updaten van BIOS, VGA etc
• Windows ZONDER overige (en zeker 3rd party) drivers een dagje draaien (ja, 16/256 kleuren op 640x480 is kut, maar het sluit wel je drivers uit)
• Multimeter op je stopcontact en kijken of er geen flinke "dippen" in de stroom zitten (met de nadruk op flinke, want kleintjes heb je altijd wel)
• Aarding controleren (als 'ie uberhaupt geaard is)
...en zo zijn er nog wel wat dingen te verzinnen.
Tjek als laatste altijd de stand van de maan, daar heeft mijn pc namelijk nog wel eens last van :+
(m.a.w: Ik heb ééns in de maand ofzo een spontane crash om "niks" met uptimes van weken en meer).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

RobIII schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:58:
[...]
Tjek als laatste altijd de stand van de maan, daar heeft mijn pc namelijk nog wel eens last van :+
(m.a.w: Ik heb ééns in de maand ofzo een spontane crash om "niks" met uptimes van weken en meer).
Jij hebt zeker geen magnetisch afgeschermde computerkast? :+

• Quiqziz
BackSlash32 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 01:19:
[...]

er staat altijd een STOP errorcode bij.
Dat is de eerste set zoals die ook te vinden zijn in de BSOD guide.

je kan er toch minimaal 1 noemen, of ben je soms niet geinteresseerd erin ofzo?
nee, er staat er niet altijd een in anders zeg ik dat niet, dan zeg ik wel dat er altijd 1 in staat.
En ik ben heus wel geinteresseerd anders ga ik het hier niet vragen 8)7 .

Ik geloof dat er een was met iets van 0x0000000E8 ofzoiets.

• Quiqziz
Soms krijg ik wel als ik hem dan reset zon berichtje van Windows is hersteld van een ernstige fout...enz. Als ik dan op verzenden druk (foutrapport) komt er soms te staan van Microsoft kon de preciese oorzaak niet achterhalen [...] maar dan staat er wel van DE FOUT IS VEROORZAAKT DOOR HET GRAFISCHE STUURPROGRAMMA ofzoiets. Maar ik het al heel veel drivers voor mn videokaart geprobeerd (Ati 9000 Pro) maar het blijft komen. Ik kan wel even een dagje proberen de drivers er helemaal af te halen en dat ik dan inderdaad maar ff met 16 kleuren op resolutie 640 moet zitten maargoed... valt te proberen he.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jimbolino schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 04:06:
[...]

Jij hebt zeker geen magnetisch afgeschermde computerkast? :+
Jawel hoor... :+
Ik bedoelde alleen maar dat "seldom crashes" vaak niet eens de moeite van het onderzoeken waard zijn. Maar dat kan ook komen omdat ik een "save-tique" heb (m.a.w. als ik aan het werk (devven ofzo) dan is CTRL-S zo'n beetje mijn meest gebruikte toets combo ;) dus ik ben nog nooit echt veel kwijt geraakt).

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 18-08-2005 13:00 ]

Over mij

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Quiqziz schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 12:28:
Soms krijg ik wel als ik hem dan reset zon berichtje van Windows is hersteld van een ernstige fout...enz. Als ik dan op verzenden druk (foutrapport) komt er soms te staan van Microsoft kon de preciese oorzaak niet achterhalen [...] maar dan staat er wel van DE FOUT IS VEROORZAAKT DOOR HET GRAFISCHE STUURPROGRAMMA ofzoiets. Maar ik het al heel veel drivers voor mn videokaart geprobeerd (Ati 9000 Pro) maar het blijft komen. Ik kan wel even een dagje proberen de drivers er helemaal af te halen en dat ik dan inderdaad maar ff met 16 kleuren op resolutie 640 moet zitten maargoed... valt te proberen he.
Kaart overgeklokt, kaart gemod naar pro?
Nieuwe bios voor je videokaart?
Krijgt je kaart wel voldoende koeling, draait de fan nog, zit er geen berg stof tussen?

Tijdelijk andere videokaart proberen?

• Quiqziz
Jimbolino schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:13:
[...]

Kaart overgeklokt, kaart gemod naar pro?
Nieuwe bios voor je videokaart?
Krijgt je kaart wel voldoende koeling, draait de fan nog, zit er geen berg stof tussen?

Tijdelijk andere videokaart proberen?
Hij is niet overgeclockt of gemod en er zit geen fan op, alleen een heatsink maar me computerkast staat open dus lijkt me dat ie wel koel genoeg is...
Maar ik zal me pc is een paar dagen zo laten draaien kijken of ie dan beter werkt. Hij heeft nu al geen fout meer gehad over een zeldzame periode van een halve dag dus...

• Quiqziz
Helaas het lag toch niet aan de grafische driver ik heb de videokaart gedeinstalleerd maar nu toch weer een vastloper... misschien moet ik wel die hele videokaart eruit plukken ofzo ik zal ook nog eens proberen om drivers van andere apparaten te verwijderen...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Quiqziz schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 12:23:
Ik geloof dat er een was met iets van 0x0000000E8 ofzoiets.
of zoiets... daar kan niemand wat mee natuurlijk...

Controleer je Event viewer (gebeurtenislogboek).
start > uitvoeren > eventvwr [ok]
Ga naar Systeem en kijk of je daar van die mooie rooie errors ziet met "Save Dump" erbij.
Die Save Dump meldingen bevatten ook de STOP codes waar je naar op zoek kan.

• Quiqziz
Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: Save Dump
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 1001
Datum: 20-8-2005
Tijd: 12:39:50
Gebruiker: n.v.t.
Computer: DAAN
Beschrijving:
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x100000c5 (0x00000004, 0x00000002, 0x00000001, 0x8054ae34). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini082005-01.dmp.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://aumha.org/win5/kbestop.htm

Kijk naar de laatste 2 (3) "nummers" in de eerste regel van je STOP error.
In jouw geval:0x100000c5

C5 zou een driver gerelateerd probleem betekenen.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

en een driver probleem kan weer duiden op een hardwareprobleem ;)

Pagina: 1