Toon posts:

[JAVA] Installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Installatie van de Java sdk en jre is een beetje vreemd gegaan.. Op de 1 of andere manier krijg ik de volgende error: Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Simple. Normaal is dit iets simpels, maar nu kom ik er echt even niet uit..

Ik heb in een Command Prompt even wat dingen op een rijtje gezet, als iemand weet waar het aan ligt, alsjeblieft, vertel het me.. Er is niets mis met de Java code aangezien die prima draait op een andere machine. Maar ik heb echt geen idee wat er anders is.. Misschien heeft het iets te maken met de enviroment vars, maar ik zou niet weten wat daar anders aan moet dan.

In deze output vind je achtereenvolgens:
-- Code van het Java bestand
-- Compilatie van het Java bestand (verbose)
-- Uitvoeren Java programma
-- Inhoud Path var
-- Inhoud Classpath var

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
D:\JavaTest>more Simpel.java
class Simpel {
  public static void main(String[] args){
    System.out.println("I'm a Simple Program");
  }
}

D:\JavaTest>javac -version -verbose Simpel.java
javac 1.5.0_04
[parsing started Simpel.java]
[parsing completed 30ms]
[search path for source files: [C:\Program Files\Altova\xmlspy\XMLSpyInterface.jar, C:\Program Files
\Java\jre1.5.0_04\lib\rt.jar]]
[search path for class files: [C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar, C:\Program Files\Ja
va\jdk1.5.0_04\jre\lib\jsse.jar, C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\jce.jar, C:\Program Files
\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\charsets.jar, C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\ext\dnsns.jar, C:\
Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\ext\localedata.jar, C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib
\ext\sunjce_provider.jar, C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\ext\sunpkcs11.jar, C:\Program Fi
les\Altova\xmlspy\XMLSpyInterface.jar, C:\Program Files\Java\jre1.5.0_04\lib\rt.jar]]
[loading C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar(java/lang/Object.class)]
[loading C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar(java/lang/String.class)]
[checking Simpel]
[loading C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar(java/lang/System.class)]
[loading C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar(java/io/PrintStream.class)]
[loading C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar(java/io/FilterOutputStream.class)]
[loading C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\jre\lib\rt.jar(java/io/OutputStream.class)]
[wrote Simpel.class]
[total 370ms]

D:\JavaTest>java Simpel
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Simpel

D:\JavaTest>echo %PATH%
C:\oracle\ora92\bin;C:\Program Files\Oracle\jre\1.1.8\bin;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\
System32\Wbem;C:\Program Files\Support Tools\;d:\data\notes;c:\program files\notes;C:\Program Files\
Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\;C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_04\bin

D:\JavaTest>echo %CLASSPATH%
C:\Program Files\Altova\xmlspy\XMLSpyInterface.jar;C:\Program Files\Java\jre1.5.0_04\lib\rt.jar

D:\JavaTest>

edit:
Foutje verbeterd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 16:02 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:26
Je java source heeft Simpel.java en jij roept Simple aan...

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 15-08-2005 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arnout schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:57:
Je java source heeft Simpel.java en jij roept Simple aan...
Lol, helaas is dat het niet, erg handig dat ik dat foutje net maak als ik mijn prompt ga copieren

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 21:58

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Je moet expliciet de huidige directory opgeven in je classpath:
Bash:
1
java -cp . Simpel

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Verwijderd

Topicstarter
JaWi schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:04:
Je moet expliciet de huidige directory opgeven in je classpath:
Bash:
1
java -cp . Simpel
Dat werkt inderdaad... Maar sinds wanneer is dat? Bij een andere pc hoef ik dat namelijk niet.

In ieder geval bedankt voor de oplossing :D. Als jij of iemand anders nog wat achtergrond info heeft of een linkje, dan graag..

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Kijk of Simpel.class in die map staat en probeer eens:
java -classpath "D:\JavaTest" Simpel

edit:

te laat...

[ Voor 19% gewijzigd door Daos op 15-08-2005 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daos schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:07:
Kijk of Simpel.class in die map staat en probeer eens:
java -classpath "D:\JavaTest" Simpel

edit:

te laat...
bedankt anyway ;)

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 21:58

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:06:
[...]
Dat werkt inderdaad... Maar sinds wanneer is dat? Bij een andere pc hoef ik dat namelijk niet.

In ieder geval bedankt voor de oplossing :D. Als jij of iemand anders nog wat achtergrond info heeft of een linkje, dan graag..
Al zolang ik met Java werk ;)
Maar kijk eens goed naar de %PATH% op die andere machine: staat daar niet ergens een losse punt tussen? Dat wordt op veel Windows machines gedaan nl. voor het betere gebruiksgemak...

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Verwijderd

Topicstarter
JaWi schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:12:
[...]

Maar kijk eens goed naar de %PATH% op die andere machine: staat daar niet ergens een losse punt tussen? Dat wordt op veel Windows machines gedaan nl. voor het betere gebruiksgemak...
Daar zeg je even wat.. Kan mij opeens vaag iets herinneren dat iemand ooit tegen mij zei dat de path moest beginnen met .; Hij kon mij alleen niet vertellen waarom :D. Maar dan is nu het circeltje rond :D. thx

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
JaWi schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:12:
Hetzelfde kun je dus ook doen met de CLASSPATH variable.
Pagina: 1