Toon posts:

5.1 of 7.1 geluidsset?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was aan het kijken voor een 5.1 setje voor m'n pc. Maar nu kwam ik het volgende tegen (let vooral op dikgedrukte tekst):

"De Creative® Inspire™ T7900-luidsprekers leveren een ongeëvenaard 7.1 surroundgeluid voor totale onderdompeling bij games, films en muziek. In combinatie met Sound Blaster® 7.1-geluidskaarten ondersteunen ze de meest recente en geavanceerde standaarden voor surroundaudio die vandaag beschikbaar zijn. De voorste satellietluidsprekers zijn voorzien van tweeters en middenbereikdrivers voor gedetailleerde weergave van het midden- tot hoge bereik, terwijl de versterkte houten subwoofer een dynamisch basgeluid toevoegt. De centrale luidspreker vooraan heeft extra versterking voor een verbeterde weergave van dialogen en effecten. Dankzij zijn horizontale vormgeving kan hij bovendien perfect geplaatst worden voor optimale resultaten als thuisbioscoopsysteem. Dankzij de veelzijdige aansluitmogelijkheden via de subwoofer en de bedrade afstandsbediening is dit systeem te combineren met tal van geluidsbronnen. Verder ondersteunt de CMSS-upmixtechnologie van Creative 7.1-uitvoer van 5.1- of 6.1-geluidskaarten."

Werkt dit nou echt zo goed? Of raden jullie toch een 5.1 setje aan?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

5.1 is nog steeds prima, 6.1 is iets beter, 7.1 is onzin.
Waarom?

5.1 is prima:
De meeste dvd's die ik langs zie komen zijn allemaal 5.1

6.1 is iets beter:
Omdat er toch ook wel wat dvd's e.d. zijn die 6.1 dragen

7.1 is onzin:
Omdat ik nog nooit een dvd heb gezien die 7.1 draagt.
Receivers of decoders gaan de extra kanalen erbij verzinnen - iets wat je gehoor al vanzelf doet als je 5.1 hebt staan.
Hierbij opgeteld ben ik van mening dat je beter 5 goede speakers kunt kopen + 1x sub ipv met hetzelfde budget 7 speakers koopt +1x sub

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 15-08-2005 17:18 ]

Alles kan stuk.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

-d-

upmix is b*llshit, 7.1 is echt overkill. Neem gewoon lekker een 5.1 of evt. een 6.1 setje :)

Verwijderd

Ik vind persoonlijk 5.1 meer dan genoeg, 7 boxen vind ik echt veel te veel ruimte innemen, kostbaar (je wilt toch het liefst allemaal dezelfde speakers) vrouwonvriendelijk en het voegt mijns inzien niet eens zo heel veel toe. Die achterboxen produceren ook niet eens zo heel veel geluid, maar zijn uiteraard wel enorm belangrijk voor de sfeer, effecten en 3D geluid, maar het meeste geluid komt toch echt uit je fronts (en helemaal als je hem hebt, je center)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

7.1 is GEEN onzin. Een PC wordt niet alleen maar gebruikt voor DVD's kijken (die beperkt zijn tot 6.1)

Natuurlijk is 5.1 het meest gangbare, maar 7.1 wordt zeker wel gebruikt in games. In Call of Duty, GTA SA en Max Payne 2 wordt 7.1 al volledig ondersteunt en het werkt fantastisch.

NB: Een 7.1 set zou ik alleen kopen als je een degelijke 7.1 geluidskaart hebt. Door het upmixen wordt het geluid alleen maar 'meer van hetzelfde' en is het hebben van een 7.1 set zwaar overbodig.

Het ligt er dus maar net aan waar je de PC voor gebruikt. Met DVD's zul je geen verbetering merken, maar de huidige games en de toekomstige zichzelf respecterende games zullen/hebben echt wel een goede 7.1 support die zeker wel voordeel biedt boven 5.1 en het minder gangbare 6.1.

Maar aangezien jouw vraag zich specifiek richt op het nut van de upmix functie: Deze functie is er gewoon voor om te zorgen dat elke speaker wat te doen heeft. Ik denk dat je beter af bent met een goede 5.1 dan een minder goede 7.1 set van dezelfde prijsklasse.

[ Voor 17% gewijzigd door frankknopers op 15-08-2005 18:47 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Een 7.1 amp in audio is zeker ook geen overbodige luxe als je een arcam receiver neemt. Dit merk biedt de mogelijkheid de extra kanalen om te schakelen naar de fronts waardoor je direct kunt bi-ampen.

Verwijderd

Als je mp3's aan het luisteren bent, dan is 2.1 het maximale toch?

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:59
de pc is toch ook gewoon op die reciever aangesloten (bij mij althans). Dan kan je dus je games/dvd's/xbox etc ook hiermee afspelen in 6.1/7.1.

Mp3's zijn idd gewoon stereo.

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 10:08
Mp3 Stereo ?
http://www.betanews.com/a...oes_51_Channel/1102131014
Ikzelf heb een Logitech z680, luister daarop muziek dual stereo (analoog), en DVD's 5.1 digitaal, indien de dvd dat "bevat".

[ Voor 46% gewijzigd door sjhgvr op 15-08-2005 19:05 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ben eens bij de winkel langsgegaan en die zei ook al dat het software-matig omzetten van 5.1 naar 7.1 niet echt mooi zal zijn.

Daarom maar eens gaan kijken naar de 5.1 sets die er op de markt zijn (beneden de 100 euro) en toen kwam ik (ook qua design) op de Logitech X-530. Is dit een goede optie? Of zijn er nog betere sets in mijn prijsklasse?

Of eventueel 6.1 als dat mooi klinkt op een 5.1 kaart

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 21:29 ]

Pagina: 1