Tussenkomst router maakt snelheid lager?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• harrypostma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Hallo,

Ik heb thuis @Home breedband internet en een router "Billion BIPAC-643".

Als ik via speedtest.nl mijn snelheid meet, dan zie ik amper 300 kB/s download en amper 20 kB/s upload.

Vervolgens heb ik dezelfde test gedaan zonder tussenkomst van de router, dus de PC rechtstreeks aan internet, en zie ik een snelheid van ruim 500 kB/s download en ruim 32 kB/s upload.

Dezelfde test heb ik ook gedaan met een Belkin router, waarvan type onbekend, maar de prijs was zo'n 70 euro. De snelheid lag wel wat hoger dan met de Billion, maar nog niet gelijk aan de snelheid die ik mat zonder tussenkomst van een router. Met de Belkin mat ik een snelheid tussen de 350 kB/s en 400 kB/s.

Ook heb ik diverse instellingen van mijn Billion router nagekeken en aangepast, zoals primary en secundary DNS ingevuld of leeggelaten. Firewall-functionaliteit in- en uitgeschakeld. Maar niets leek de snelheid van mijn router te beinvloeden.

Hoe kan dit?

Wat zou ik aan mijn huidige router moeten doen of wat voor een router zou ik moeten aanschaffen om toch gebruik te kunnen maken van de maximale bandbreedte van mijn kabel-aansluiting?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

• harrypostma
Even voor de duidelijkheid:

BIPAC-643 is een wireless router met ook 4 wired poorten. De test heb ik gedaan middels een wired connectie.

Tevens heb ik de kabels van alle andere PCs eruit gehaald en ook ervoor gezorgd dat er geen draadloze verdinging mogelijk is met het wireless gedeelte door de encryption-key te veranderen. Dit om een 'eerlijke' vergelijking te kunnen maken.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ja, een router vertraagt altijd. Een router "bekijken" en "beoordeelt" ieder datapakketje en dat kost gewoon even wat tijd..

Of de vertraging die jij ondervindt hoog/of laag is.. geen idee ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MrBarBarian op 15-08-2005 14:59 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

MrBarBarian schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:59:
Ja, een router vertraagt altijd. Een router "bekijken" en "beoordeelt" ieder datapakketje en dat kost gewoon even wat tijd..

Of de vertraging die jij ondervindt hoog/of laag is.. geen idee ;)
Sorry, maar dit is nonsens, hij ondervind troughputverschillen. Met andere woorden, die cpu zit gewoon tegen zijn max aan.

De tijd die een router standaard toevoegt is ~0.2 - 0.3ms, totaal te verwaarlozen dus :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:45:
[...]

Sorry, maar dit is nonsens, hij ondervind troughputverschillen. Met andere woorden, die cpu zit gewoon tegen zijn max aan.

De tijd die een router standaard toevoegt is ~0.2 - 0.3ms, totaal te verwaarlozen dus :)
Dus spreek je jezelf binnen 3 regels tegen:
1: mijn post is onzin -> een router vertraagt niet
2: Een router vertraagt met 0.2-0.3 seconden..

Direct op de topictitel reagerende klopt het dus voor 1000000% wat ik zeg. Ik ga uit zijn verhaal niet concluderen dat zijn CPU van die router aan zijn max zit; daar is simpelweg te weinig info voor aanwezig (wie weet loopt er bijv. wel een port te flippen, en is er daardoor een hoog packetloss)

iRacing Profiel

Verwijderd

Nee het klopt niet, jij zegt dat de troughput verlaging komt door de 0.2ms die wordt toegevoegd. Al heb je een ping van 10 seconden, je bereikt dan nog de volle snelheid. Het duurt alleen wat langer.

Die router loopt gewoon tegen de limieten van zijn cpu aan, het ding kan niet meer verkeer verplaatsen dan wat tie schijnbaar nu doet, dan is het gewoon jammer.

Verwijderd

das natuurlijk wel zwaar afhankelijk van je tcp windows size. Des meer latency op je verbinding groter tcp window size je nodig hebt om je throughput te halen.

Lees en test e.e.a. maar eens op www.dslreopts.com.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04 22:25

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Hmm een router moet toch wel meer dan 500 kb kunnen halen dus dat ie tegen zijn limiet zit dat lijkt me onzinnig.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:04:
Nee het klopt niet, jij zegt dat de troughput verlaging komt door de 0.2ms die wordt toegevoegd. Al heb je een ping van 10 seconden, je bereikt dan nog de volle snelheid. Het duurt alleen wat langer.

Die router loopt gewoon tegen de limieten van zijn cpu aan, het ding kan niet meer verkeer verplaatsen dan wat tie schijnbaar nu doet, dan is het gewoon jammer.
nee dan is ie langzaam .....
Weer zo iemand die snelheid met bandbreedte verward.

Als hij een ping heeft van 10 seconden kan hij wel de volledige [b]bandbreedte[b] halen maar hij is dan langzaam

Als hij een lage ping heeft reargeert hij snel, maar dat is geen garantie voor de voledige bandbreedte.

Iperf

• harrypostma
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot dus ver.

Wat voor tests kan ik met mijn router doen om te kunnen achterhalen waar het probleem ligt?

En hoe is te verklaren dat ik met een andere router ook geen bevredigend resultaat krijg? De andere router was een Belkin wireless router (met ook 3 wired poorten) van zo'n 70 euro. Ook met deze router had ik getest, maar kom tussen de rond de 350 kB/s uit.

Voor de zekerheid ook getest met een andere kabel tussen de router en de PC, maar ook daar ligt het niet aan.

Verwijderd

harrypostma schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:37:
Ik heb thuis @Home breedband internet en een router "Billion BIPAC-643".

Als ik via speedtest.nl mijn snelheid meet, dan zie ik amper 300 kB/s download en amper 20 kB/s upload.

Vervolgens heb ik dezelfde test gedaan zonder tussenkomst van de router, dus de PC rechtstreeks aan internet, en zie ik een snelheid van ruim 500 kB/s download en ruim 32 kB/s upload.
Volgens deze site zou de router 8 Mbit/s downstream moeten kunnen halen.
harrypostma schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:37:
Dezelfde test heb ik ook gedaan met een Belkin router, waarvan type onbekend, maar de prijs was zo'n 70 euro. De snelheid lag wel wat hoger dan met de Billion, maar nog niet gelijk aan de snelheid die ik mat zonder tussenkomst van een router. Met de Belkin mat ik een snelheid tussen de 350 kB/s en 400 kB/s.

Ook heb ik diverse instellingen van mijn Billion router nagekeken en aangepast, zoals primary en secundary DNS ingevuld of leeggelaten. Firewall-functionaliteit in- en uitgeschakeld. Maar niets leek de snelheid van mijn router te beinvloeden.

Hoe kan dit?

Wat zou ik aan mijn huidige router moeten doen of wat voor een router zou ik moeten aanschaffen om toch gebruik te kunnen maken van de maximale bandbreedte van mijn kabel-aansluiting?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vreemd, ik heb hier een US Robotics router en ik haal er vlot 680 KB/s + mee... En dat verschilt niet of nauwelijks van mijn maxima zonder router. Nooit bij stilgestaan dat een router dat niet zou aankunnen :?. Daar zijn ze toch voor gebouwd B).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

SithWarrior schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:57:
Hmm een router moet toch wel meer dan 500 kb kunnen halen dus dat ie tegen zijn limiet zit dat lijkt me onzinnig.
Nou, toen de eeste dikke pijpen eraan kwamen waren er hier en daar wel routers die niet boven de 200kilobyte/s uitkwamen :) Tegenwoordig circuleren er nog genoeg routers die krap 6mbit aankunnen, dus om meteen de router uit te sluiten hoeft niet altijd even verstandig zijn.
fish schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:08:
[...]

nee dan is ie langzaam .....
Weer zo iemand die snelheid met bandbreedte verward.

Als hij een ping heeft van 10 seconden kan hij wel de volledige [b]bandbreedte[b] halen maar hij is dan langzaam

Als hij een lage ping heeft reargeert hij snel, maar dat is geen garantie voor de voledige bandbreedte.
Maar welk probleem heeft hij nou, bandbreedte of "snelheid"? :) Het was slechts om te illustreren overigens, het is niet direct het probleem van de TS.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Da tje met een router soms niet de volle snelheid haald is mogelijk. Eigenlijk is dit niet zo goed te voorspellen. Zoek hier maar een s rond en dan zie je dat de snelheidlimiet van nogal routers betreft.enige tip is wellicht een firmware upgrade proberen, maar dat is ook niet heilig.

Echter dat zou niet je (relatief lage) upload moeten betreffen, dus er gaat wel iets anders mis.

Probeer eens een tracert te doen (vanaf de cmd prompt)
code:
1
tracert www.home.nl

ALs het goed is zie je je ping pas oplopen VOORBIJ je modem.

Check ook effe dat alle verbindingen op 100Mbit werken (m.b.v. de lampjes op modem/router/pc?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• harrypostma
Resultaat van tracert www.home.nl (IPs weggelaten):

1 1 ms 1 ms 1 ms
2 31 ms 19 ms 16 ms
3 31 ms 33 ms 20 ms
4 31 ms 19 ms 15 ms
5 33 ms 16 ms 16 ms
6 30 ms 16 ms 17 ms
7 29 ms 32 ms 25 ms

Resultaat van ping www.home.nl (IPs weggelaten):

Reply: bytes=32 time=28ms TTL=249
Reply: bytes=32 time=30ms TTL=249
Reply: bytes=32 time=27ms TTL=249
Reply: bytes=32 time=29ms TTL=249

Alle lampjes geven trouwens een 100 mbit verbinding aan.

Wat ik wel zie is dat het WAN lampje altijd blijft knipperen, zelfs als ik alle UTP-kabels eruit trek. Wat staat dat ding dan nog te doen? Er zou dan toch geen verkeer moeten zijn? Zelfs de Wireless encryption-key heb ik veranderd, dus daar zou dan ook geen verkeer van af moeten komen?

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met alle UTP kabels bedoel je ook die van de WAN (@home) kant?
Meestal is er wel wat verkeer op de WAN kant van b.v. Broadcasts en multicast, dus dat is meestal geen probleem.

Ik denk ook dat er een CPU probleem op de (beide) router is. Alle packetjes moeten namelijk door de router geNAT worden, dus dat kost wel wat CPU.
Oplossing: andere router, of met deze snelheid tevreden zijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

harrypostma schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:18:
Resultaat van tracert www.home.nl (IPs weggelaten):

1 1 ms 1 ms 1 ms
2 31 ms 19 ms 16 ms
3 31 ms 33 ms 20 ms
4 31 ms 19 ms 15 ms
5 33 ms 16 ms 16 ms
6 30 ms 16 ms 17 ms
7 29 ms 32 ms 25 ms

Resultaat van ping www.home.nl (IPs weggelaten):

Reply: bytes=32 time=28ms TTL=249
Reply: bytes=32 time=30ms TTL=249
Reply: bytes=32 time=27ms TTL=249
Reply: bytes=32 time=29ms TTL=249

Alle lampjes geven trouwens een 100 mbit verbinding aan.

Wat ik wel zie is dat het WAN lampje altijd blijft knipperen, zelfs als ik alle UTP-kabels eruit trek. Wat staat dat ding dan nog te doen? Er zou dan toch geen verkeer moeten zijn? Zelfs de Wireless encryption-key heb ik veranderd, dus daar zou dan ook geen verkeer van af moeten komen?
En 1 = router 2= modem? of 2= router ergens op internet .....want als 2=modem dan is dit wel een relatief hoge ping. (ik ken @home netwerk niet genoeg daarvoor)

Staat het lampje nog te knipperen als je ALLE utp kabels eruit trekt, af als je alle LAN utp kabels eruit trekt. in dat tweede geval kan het wel eens ARP & RIP (router -router verkeer) verkeer zijn..zie : http://www.coax.nl/meeting/overleg-zeelandnet130803.php zou niet horen op het @home netwerk, en de enige manier om dit te bepalen is dit verkeer uit te sniffen. router update zou het kunnen oplossen. Maar als dit zoveel verkeer is dan heeft @home wle wat anders zzn azijn hoofd... toch?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• harrypostma
Stap 1 bevat de IP van de router, stap 2 is een router in het @Home netwerk, dus niet de kabel-modem.

Het WAN-lampje blijft knipperen als ik alle LAN-kabels eruit trek. Zodra ik de WAN-kabel er ook uit trek is het lampje uit.

De router bevat reeds de meest recente update die voor deze router beschikbaar is.

Ik zal eens kijken naar het ARP & RIP verhaal.

Thanx.

Verwijderd

Ik zelf ben in bezit van een Asus WL500g icm @home breedband (5Mbits 800Kbits) en ik ondervind geen snelheids verlaging. Ik zit aan een goede 600-700KB/sec en kwa upload 70 a 80KB/sec...Ik moet wel zeggen dat ik sinds april een nieuwe modem heb, maar daarvoor hadden we nooit snelheids verlies met de router.
Hiervoor hadden we een sitecom w21 ( iets in die trant) en die kwam zelfs intern niet hoger dan 20Mbits en kwa download max 400KB/sec......

Hierna heb ik 1 dag een andere router gehad van een vrij onbekend merk, deze verlaagde de snelheid enorm! ( 100KB/sec tot 20KB/sec download )
Het spreekwoord klopte toen wederom, (Goedkoop is altijd duurkoop! :+ ) Heb hierna de wl500g gekocht die ik binnenkort ga vervangen voor een wl700g, en ik kan die aan iedereen aanraden,

• harrypostma
Ik heb onlangs van @Home een nieuwe kabelmodem (Arris) gekregen als vervangen van mijn COM21 en met deze nieuwe modem zag ik iets verbetering in de downloadsnelheid en ruime verbetering in mijn uploadsnelheid. Dus dat was deel 1 van mijn probleem.

Tevens heb ik nogmaals geprobeerd met de Belkin en die gaf het gewenste resultaat: 550kB/s downstream en 75kB/s upstream.

Het probleem was dus tweeledig:
- ten eerste hield mijn Billion-router de snelheid beperkt, want de nieuwe kabelmodem gaf wel iets winst maar niet veel, terwijl de Belkin-router met de nieuwe kabelmodem wel de gewenste snelheid gaf.
- ten tweede hield mijn COM21-kabelmodem de snelheid beperkt, met beide routers kreeg ik niet de gewenste snelheid.

Gelukkig werkt nu dus alles wel goed.

Immers het is toch jammer dat je niet de snelheid kunt gebruiken, terwijl je er wel voor betaald en het wel aangeboden krijgt.

Groeten en bedankt voor het meedenken.

Harry.
Pagina: 1