Toon posts:

[98] Mailserver achter edimax router, wat werkt het beste?*

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort de Edimax router met usb printerport.
Tot nu toe ben ik er tevreden mee.
Ook heb ik een freeware Emailserver gedownload voor Windows98.

Mijn vraag is, zijn er mensen die ervaring hebben met een E-mailserver die stabiel kan draaien op Win98 achter de Edimax router.
Kan die E-mailserver dan ook achter de Win98Server draaien op een andere pc, of is het toch beter om de E-mailserver te laten draaien op de Win98Server waarop de Edimax router is geinstalleerd.

Situatie nu is : PC1 Win98Server waarop EdimaxServer software is geinstalleerd die is verbonden met PC2 Win98 client en PC3 Slackware laptop.

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Nou Win98Server is gewoon geen server

Beter kan je kijken voor een Windows 2000 server of 2003 met bijvoorbeeld Exchange of een 3e party freeware mail server.

Als je port 25 TCP forward op de router naar je server moet dat gewoon werk. waarom twijfel je erover?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat Win98 geen server is. Maar het lijkt me dat het in dit geval het wel is vanwege de forwarding van o.a. DHCP naar de andere clients.

Verder heb ik geen ervaring met Windows Servers wel met Slackware.
Toch moet volgens de beschrijving van het freeware pakket van de freeware Winmailserver het gewoon op Win98 kunnen draaien. Alleen vraag ik mij af of dat ook stabiel draait.
Als het stabiel draait waarom zou je dan een Win2000 Server of een andere WinServer nemen ?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Movinghead schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:15:
Nou Win98Server is gewoon geen server

Beter kan je kijken voor een Windows 2000 server of 2003 met bijvoorbeeld Exchange of een 3e party freeware mail server.

Als je port 25 TCP forward op de router naar je server moet dat gewoon werk. waarom twijfel je erover?
niet 100% zeker, maar was het enige verschil tussen win2k en win2kserver de concurrent connections? (dacht win2k max 10?)

Ik zou het makkelijk houden, als je op de win98server de emailserver ports kan doorsturen, kan je gewoon de 2de PC ervoor gebruiken. Zelf heb ik Windows 2000 voor mij mailserver

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:02
Om je vragen te beantwoorden:
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:11:
Kan die E-mailserver dan ook achter de Win98Server draaien op een andere pc,
Ja, dat kan.
of is het toch beter om de E-mailserver te laten draaien op de Win98Server waarop de Edimax router is geinstalleerd.
Beter? Mwoah, Win98 als server gebruiken is zowieso niet aan te raden.
Als het stabiel draait waarom zou je dan een Win2000 Server of een andere WinServer nemen ?
Heb je tot op zekere hoogte gelijk in. Als het stabiel draait... Een ander punt is beveiliging, aangezien er voor Windows 98 geen updates meer gemaakt worden.

[ Voor 24% gewijzigd door sig69 op 15-08-2005 13:46 ]

Roomba E5 te koop

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat kan allemaal. Als je je er maar even in verdiept :) We verwachten hier op GoT namelijk dat je zelf wat onderzoek doet, en als je dat had gedaan was je er achter gekomen dat jouw vraag best wel makkelijk te beantwoorden is, en ook heel vaak voorkomt.Wat heb je zelf allemaal al gevonden, gezocht en geprobeerd? Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) en Windows Operating Systems - Policy nog even goed door, en vul dan je topicstart even aan. Ik breid je topictitel nog even uit, want alleen 'router en mailserver' zegt nauwelijks iets over je vraag.
Welk mailserverpakket gebruik je?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:48:
Dat kan allemaal. Als je je er maar even in verdiept :) We verwachten hier op GoT namelijk dat je zelf wat onderzoek doet, en als je dat had gedaan was je er achter gekomen dat jouw vraag best wel makkelijk te beantwoorden is, en ook heel vaak voorkomt.Wat heb je zelf allemaal al gevonden, gezocht en geprobeerd? Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) en Windows Operating Systems - Policy nog even goed door, en vul dan je topicstart even aan. Ik breid je topictitel nog even uit, want alleen 'router en mailserver' zegt nauwelijks iets over je vraag.
Welk mailserverpakket gebruik je?
Ik gebruik het nog niet maar ik heb Lansuite 2004 E-mailserver.
Ik heb al eerdere dagen gezocht in Tweakers op router en E-mailserver voor Win98 maar heb daar nog geen Howto over kunnen vinden.
Over securityupdates voor Win98 maak ik mij niet echt zorgen.
Er zit toch ook een firewall in bij de router en daarnaast heb ik nog een softwarematig firewall en virusscanner op de Win98 client draaien.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:21:
[...]

Ik gebruik het nog niet maar ik heb Lansuite 2004 E-mailserver.
Ik heb al eerdere dagen gezocht in Tweakers op router en E-mailserver voor Win98 maar heb daar nog geen Howto over kunnen vinden.
Over securityupdates voor Win98 maak ik mij niet echt zorgen.
Er zit toch ook een firewall in bij de router en daarnaast heb ik nog een softwarematig firewall en virusscanner op de Win98 client draaien.
Nee waarwil je een handleiding over vinden dan :? Je zal echt wat duidelijker moeten aangeven wat je precies niet lukt. Uit deze warboel wordt niemand wat wijzer.

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
Het bericht dat het kan om op Win98 SE een E-mailserver te draaien daarop heb ik dus nu antwoord gekregen. Waar het mij echt om gaat is of er mensen zijn die kunnen bevestigen dat een E-mailserver op Win98 SE net zo stabiel kan draaien als op een Win2000 server of Winxp of een andere Winserver die een E-mailserver in huis heeft.

Wat betreft de howto of documentatie over het goed configuren van een E-mailserver onder Win98 Se achter een router die is verbonden met meerdere Windowsclients zoek ik verder wel in discussiegroepen of in google.

Thanks

Loek

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan het zo stabiel maken als je wil. alleen is Windows 98 natuurlijk niet bedoeld voor een server. Windows server versies hebben een pop3/smtp/nntp component aan boord en er zijn vele anderen te vinden die dit kunnen. Je kan gewoon poort 25 mappen als je provider die blokkeert. Verder zijn al die vragen die je stelt heel makkelijk te beantwoorden door zelf wat te zoeken. Aangezien je dit niet doet ga ik het topic maar sluiten. Een tweakers kenmerkt zich door eigen initiatief, en na vele opmerkingen en tips daarover vind je dat blijkbaar nog steeds niet nodig.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.