[Advies] T+A Triton s130, is het wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.073 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik zocht eigenlijk het topic " wat is dit waard", maar ik kan het topic niet vinden daarom deze:

Ik kan een setje speakers krijgen van T+A, het type Triton S130. 4 ohm en een piek van 130 watt. Ik wilde eigenlijk weten of dit wat is of niet. Is het een beetje een goed merk, wat mag hij er voor vragen, en is het de moeite waard om als speakers te gebruiken of is dit echt merk hemelvaart.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Videopac

Rommelt wat aan.

T+A is een merk dat zijn spullen zeer degelijk in elkaar zet.
zie: http://www.taelektroakustik.de

Over de kwaliteit lopen de meningen iets uiteen. De duitse bladen zijn erg enthausiast, de Engelse minder. De T+A spullen die ik ken vond ik goed klinken.

Als het niet te duur is en in goede staat is zou ik het zeker doen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Als het niet te duur is zou je het doen, maar wat is 'niet te duur'... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat heeft de TS nou aan zo'n post :|

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste MauriX,

Ik ben zelf in het bezit van de T+A Triton S 150. Ik kan je vertellen dat deze luidsprekers een erg goede weergave hebben, van laag tot hoog. Je kan deze luidsprekers vergelijken met de Q5 luidspreker van Kef. Echter gaat de T+A net ietsjes dieper, maar klinkt niet superstrak (typisch T+A, zeggen ze). Als het goed is zitten er Vifa en I.E.V units in de kasten, maar dit kan ik je niet met zekerheid zeggen. Misschien kun je een foto plaatsen van de kasten. Aan de hand daarvan zie ik misschien welke units er gebruikt worden.

Het merk T+A is wel goed en zit een beetje in het ''high- end'' segment (niet dat dit boeit). Probeer wel eerst zelf te luisteren, het laag kan namelijk een beetje rommelig overkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Barry|IA op 17-08-2005 16:13 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Haha, na enig aandringen heb ik ze voor niets op kunnen halen. Klinken behoorlijk, maar ligt denk ik aan mijn versterker dat het optimale benut wordt. Misschien kan iemand mij tips geven over een bijpassende versterker.

De componenten die jij noemt zitten er idd in. Ik heb ze al open gehad nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
MauriX schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 15:43:
Haha, na enig aandringen heb ik ze voor niets op kunnen halen. Klinken behoorlijk, maar ligt denk ik aan mijn versterker dat het optimale benut wordt. Misschien kan iemand mij tips geven over een bijpassende versterker.

De componenten die jij noemt zitten er idd in. Ik heb ze al open gehad nl.
Zou je ook (voor mij :9~ ) een foto kunnen schieten? Op internet kan ik er namelijk niet veel zinnigs over vinden.

Wat voor versterker heb je staan? Ik kan me bijna niet voorstellen dat een normale versterker je geluid echt slecht kan laten klinken, of je moet wel iets heel raars hebben staan.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MauriX
Ik heb een versterker van Kenwood. Maar dit betreft een normale hifi set. 3 cd wisselaar zitten nog tapedeks e.d. op.

Wil eigenlijk een mooie zware versterker, maar ja allemaal zo duur...

• Barry|IA
MauriX schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:58:
Ik heb een versterker van Kenwood. Maar dit betreft een normale hifi set. 3 cd wisselaar zitten nog tapedeks e.d. op.

Wil eigenlijk een mooie zware versterker, maar ja allemaal zo duur...
Vanuitgaande dat je nu gewoon een all-in-one systeempje gebruikt, kan ik wel begrijpen waarom het geluid niet mooi is! Je hebt deze speakers voor niks, da's dus een dikke meevaller! Je zou zeggen dat je nu wat meer geld te besteden hebt aan een andere versterker. Overigens zijn ''zware'' versterkers niet duur. Het kost veel geld, da's wat anders!

Als ik jou was, zou ik ook kijken wat er 2e hands te koop is. Op marktplaats.nl kom je regelmatig de beroemde Marantz PM-80 tegen, voor nog geen 200 Euro. Als je nog iets meer te besteden hebt, kun je eens naar de Marantz PM-78 kijken. Ik heb deze versterker in combinatie met de Triton S150 van Elektroakustik. Een goede match, al zeg ik het zelf.

Het enige nadeel van deze versterkers is het lompe design, dat is niet echt mijn smaak.

Marantz PM-80
Afbeeldingslocatie: http://amp8.com/sub/tr-amp/marantz/jpeg/pm80-6.jpg

Marantz PM-78
Afbeeldingslocatie: http://img324.imageshack.us/img324/8936/ampvoorkant4nh.jpg

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 20:33
Is die versterker niet wat slordig in het laag?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Barry|IA
Nee, hoor. Hoe kom je daar bij?

Verwijderd

ucchan schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 18:07:
Is die versterker niet wat slordig in het laag?
Dat is ook mijn beleving van deze oude marantz versterkers.

• Barry|IA
@Taco en Ucchan:

Zelf heb ik alleen de Marantz PM 78 kunnen beluisteren, omdat ik deze versterker in mijn bezit heb.

In het geheel klinkt het laag inderdaad een beetje rommelig, maar dat komt door mijn T+A's. Er wordt zelfs beweerd dat T+A te kenmerken is aan zijn ''typische Duits klinkende'' laag. Zelf ben ik van mening dat je het probleem kunt oplossen doormiddel van perfecte plaatsing t.o.v de achter- en zijwanden. Als ik mijn speakers een meter naar voren zet, lijkt het laag op het eerste gehoor veel minder aanwezig. Pas als je goed gaat luisteren valt op dat het laag wel degelijk aanwezig is, maar met meer controle. Helaas heb ik de ruimte (nog) niet om mijn speakers goed op te stellen. Ze staan nu bijna tegen de achterwand aan en (letterlijk) tegen de zijwand.

• Bananenplant
Is die T&A een transmission line? Een vriend van me zoekt dat soort dingen namelijk. En omdat TL's doorgaans een nogal laag rendement hebben (hij heeft diy lancetta's met 79dB/W/m :X ) wil je dan geen slappe versterker ;) . Ik had zelf iig een PM50 en een C 320BEE van NAD was een instant oplossing voor het rommelige laag op een paar Missions. En er zit een goede voeding in zodat het aandrijven van TL's niet zo'n probleem zou moeten zijn, ookal staat er maar 2x50W op ;) .

Ik zal die vriend van me ook eens vragen naar T&A trouwens, dat slordige laag heeft ie nooit over verteld... integendeel eigenlijk. Hij is nu TL-gek :+ .

• Barry|IA
ucchan schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:35:
Is die T&A een transmission line? Een vriend van me zoekt dat soort dingen namelijk. En omdat TL's doorgaans een nogal laag rendement hebben (hij heeft diy lancetta's met 79dB/W/m :X ) wil je dan geen slappe versterker ;) . Ik had zelf iig een PM50 en een C 320BEE van NAD was een instant oplossing voor het rommelige laag op een paar Missions. En er zit een goede voeding in zodat het aandrijven van TL's niet zo'n probleem zou moeten zijn, ookal staat er maar 2x50W op ;) .

Ik zal die vriend van me ook eens vragen naar T&A trouwens, dat slordige laag heeft ie nooit over verteld... integendeel eigenlijk. Hij is nu TL-gek :+ .
De Triton serie is geen TL, maar BR. Ik ben geen voorstander van BR, dat blijkt weer bij deze T+A's. In mijn huidige DIY project gebruik ik wel BR, maar dan stukken lager getuned. De T+A's zijn naar mijn idee op een ''veelvoorkomende'' frequentie getuned; vandaar dat rommelige laag.

Overigens zou ik wel eens wat meer willen weten over die opmerking van oude Marantz versterkers. Als ik mijn PM-78 gebruik als passieve sub-amp voor mijn Volt unit, word ik bijna stil van de controle over het laag!

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 18-08-2005 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sja, het is mijn ervaring met de pm50 bij gewoon gebruik. Bij muziek over het hele spectrum is er meer dan laag alleen, mijn ervaring is dat de zwakte van veel dingen zit bij de controle over alles als de muziek ingewikkeld is. Misschien is het slordige laag wel hetgene wat bij iets drukkere muziek tot uiting kwam op deze manier, maar het is te lang geleden dat ik 'm gebruik heb... in elk geval was het wel m'n grootste irritatiepunt. Maar goed, jouw model zal allicht wat duurder geweest zijn en in dat opzicht z'n meerprijs waard zijn, maar ik vind het niet helemaal objectief dat je 'm louter laag voert ;) .

Overigens heeft de ts dus niks aan m'n TL-verhaal, naja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:57:
@Taco en Ucchan:

Zelf heb ik alleen de Marantz PM 78 kunnen beluisteren, omdat ik deze versterker in mijn bezit heb.

In het geheel klinkt het laag inderdaad een beetje rommelig, maar dat komt door mijn T+A's. Er wordt zelfs beweerd dat T+A te kenmerken is aan zijn ''typische Duits klinkende'' laag. Zelf ben ik van mening dat je het probleem kunt oplossen doormiddel van perfecte plaatsing t.o.v de achter- en zijwanden. Als ik mijn speakers een meter naar voren zet, lijkt het laag op het eerste gehoor veel minder aanwezig. Pas als je goed gaat luisteren valt op dat het laag wel degelijk aanwezig is, maar met meer controle. Helaas heb ik de ruimte (nog) niet om mijn speakers goed op te stellen. Ze staan nu bijna tegen de achterwand aan en (letterlijk) tegen de zijwand.
Typisch duits laag is juist retestrak...maar dat terzijde. Dat het geluid minder rommelig is op het gehoor komt juist doordat hij zo dicht bij de muur staat, dat versterkt de basweergave.
ucchan schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:35:

De PMC DB1+ is een transmissionline speaker, erg neutraal qua geluid en een stevige bas voor zo'n kleine speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelnooijen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-08 20:50
Hallo,

Ik heb begin jaren 90 deze speakers nieuw gekocht omdat dit zo'n geweldig geluid was die ik toen bij andere speakers niet tegen kwam. Kosten toen al wat. 800 euro per stuk maar nooit spijt van gehad. Mijn versterker toen was een Denon 925R (https://www.hifiengine.co...rary/denon/pma-925r.shtml) die er makkelijk tegen opgewassen was. Dus dat je ze nu gratis zelfs heb gekregen is wel vet! Heb nog steeds deze spijt dat ik alles toen voor een habbekrats alles heb verkocht... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:26
marcelnooijen schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:33:
Dus dat je ze nu gratis zelfs heb gekregen is wel vet!
Je reageert op een quote van 18 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

aljooge schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:39:
[...]
Je reageert op een quote van 18 jaar geleden
In een topic waarvan TS sinds 10-05-2022 niet meer online is geweest.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.