lawaai uit computer

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Sinds een weekje komt er een hard zoemend lawaai het de computer. Het lijkt op een kapotte fan. Ik heb de kast opengemaakt en het lijkt in het midden van het moederbord te komen niet uit de voeding of fan daar.
Harde schijf afgekoppeld en die is het niet. De vinger op de fan gelegd van de processor en die is het ook niet.
Daarna de vinger op een fan gehouden die op de Northbridge zit, het geluid bleef maar de fan wil niet meer draaien. Ik heb deze fan er even afgehaald en weer eropgezet maar hij draait niet meer. Is dit de koeling van de northbridge? Wat voor funktie heeft deze eigenlijk?
Kan het zijn dat de fan van de northbridge al niet goed was en dat het lawaai daarvandaan komt?

Als ik de pc weg moet brengen kost me dat weer aardig wat euro's denk ik.

Het is een AMD 1000 ghz met 512 mb geheugen.

monta

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik weet niet hoe ervaren je bent met computers, maar je zou een Zalman 47J blokje op de northbridge kunnen zetten. Eén nadeeltje, het moederbord moet eruit.

Heeft de videokaart ook een ventilator die lawaai kan maken?

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 15-08-2005 11:24 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mja, als je fan van je northbridge niet meer wil draaien en je denkt dat het geluid daarvandaan komt: haal ergens een zalman koelblokje vandaan (oid) en je bent van het probleem af.

Hier staan een aantal producten die kunnen:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/554

Verklaart alleen niet waarom het geluid bleef :?

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 15-08-2005 11:24 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Voor 5 euro een passieve northbridge-koeler kopen, monteren en kijken of het geluid weg is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 11:24 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat is ongetwijfeld de koeling van de northbridge en die heeft als functie koelen! B)
De fan draait niet meer en het geluid is weg? Dan ben je zeker dat die fan het was, eh? Na afhalen, heb je de fan toen weer aangesloten op een powersource? Anders draait-ie natuurlijk niet.
Zolang je NB niet te warm wordt kan-ie ook wel passief gekoeld worden, koop anders een passief Zalman-blokje en zet die er op.

Rail Away!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer eens of het niet toevallig de fan is van je voeding, die kunnen na verloop van tijd ook de nodige herrie maken

En waarom zou je je pc wegbrengen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
De functie van koeling? Als ik dat nou eens niet zeg. Als je het nog hoort (wat ik uit je bericht kan opmaken) nadat de fan het niet meer doet, kan het die fan niet zijn. Is ie ook niet van je videokaart? Anders denk ik dat het een spoeltje of iets dergelijks zal zijn. Maar eigenlijk moet er een slot op deze thread, want hij voldoet in het geheel niet aan de eisen! De moderator zal dit later vast wel voor me bevestigen.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
"het geluid bleef maar de fan draait niet meer", het geluid komt dus ergens anders vandaan, tenzij er iets los zit in het motortje ofzo, maar dat is onwaarschijnlijk. Je kunt het testen door die fan van de stroom te halen.

Zoemend geluid is best lastig te vinden als je een stuk of 6 geluidsbronnen hebt, de geluiden samen vormen weer nieuw geluid e.d. (interferentie). het enige wat je kunt doen is dingen loskoppelen en kijken wat er gebeurd, verder is het logica.

• monta
Om het zalman blokje te draaien moet het moederbord er uit. IS het ook mogelijk een klein koelinkje zoals het er nu op zit (vierkant) er simpel op te schroeven of draait deze nieuw dan ook niet meer?

Het is een zoemend geluid dat iets harder en dan weer stabiel zachter harder gaat. De videokaart is een gforce 11 mx 400.

monta

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Heb je de fan op je videokaart al 'beluistert'??

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
monta schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:29:
Om het zalman blokje te draaien moet het moederbord er uit. IS het ook mogelijk een klein koelinkje zoals het er nu op zit (vierkant) er simpel op te schroeven of draait deze nieuw dan ook niet meer?

Het is een zoemend geluid dat iets harder en dan weer stabiel zachter harder gaat. De videokaart is een gforce 11 mx 400.
Tsjonge wat een incoherent verhaal, ik hoop dat het in je hoofd wel helder is :+

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
monta schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:21:
;) 1000Mhz bedoel je denk ik. :) dat is 1 Ghz.

• monta
Ik snap wel dat de funktie koelen is maar kan de computer ook blijven draaien zonder dit koelinkje?

De fan die bij de voeding zit die achter uit de pc komt kan ik toch niet uitschakelen?

Hopelijk verschijnen er dit keer niet te veel antwoorden zoals deze topic voldoet niet aan de eisen enz. want ik heb al wel degelijk onderzoek gedaan.
Een forum is er toch om vragen te stellen?

monta

Verwijderd

Is wat lastig te zeggen zonder info over je moederbord. Maar vaak zijn nb koelers met pushpins bevestigd wat betekend dat je sowiso je mobo er uit moet halen voor deze te verwijderen/bevestigen.

edit: was reply op 5 posts hierboven (dat ging snel)

zonder nb koeler draaien lijkt me niet zo'n goed idee. Een passief koelblokje is waarschijnlijk de goedkoopste/stilste oplossing.
De fan van de voeding kan je waarschijnlijk wel vervangen voor een andere. Alleen weet ik niet of je voeding makkelijk open te maken is. Waarschijnlijk heb je toch geen garantie meer op je voeding dus hoef je je geen zorgen te maken over evt. zegels die je moet verbreken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 11:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

monta schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:33:
Ik snap wel dat de funktie koelen is maar kan de computer ook blijven draaien zonder dit koelinkje?

De fan die bij de voeding zit die achter uit de pc komt kan ik toch niet uitschakelen?
Dat hangt van je mobo af, sommige mobos kunnen prima zonder, andere weer niet. Zonder te weten wat voor mobo/chipset je hebt is hier weinig over te zeggen.
En je kunt de voeding fan gewoon stilhouden als je wilt en kijken of het geluid dan voorbij is.
Een forum is er toch om vragen te stellen?
Klopt, maar hier op GoT wordt wel een bepaalt niveau verwacht en in dit soort gevallen is het bijvoorbeeld ook belangrijk om de volledige specs van je bak te geven.

• monta
Met moederborden heb ik me nooit zo bezig gehouden. De koeling die nu op de northbridge zit kan ik er gewoon op schroeven met 4 schroefjes. Blijkbaar heb ik er geen idee van wat zo'n passieve koeling zoals de zalman nu precies is dus weet ik ook niet of dan het moederbord eruit moet.

Het is een abit kt7a raid moederbord. De voeding is volgens mij met 4 schroefjes los te krijgen.
Kan ik de fan bij de voeding testen op een bepaald manier?

monta

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:08
Dat koelingje zoals je zegt is een ventilator (fan wordt ook wel eens gezegd), die kan je idd bij de lokale electroboer kopen (ook bij de betere PCboer). Als hij niet meer draait is de simpelste oplossing er een nieuwe in te hangen.

Je zal toch door moeten zoeken naar de oorzaak van het lawaai, probeer eens overal wat te voelen of er iets trilt (veel kans dat het de fan in je voeding is, das dat metalen bakje bovenachter in je kast).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Het was dus niet je north bridge cooler.
houd de fan achter in je voeding is tegen.meestal gaan die dingen ook loeien.
Ik denk dat het de voeding is.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 07:47

HENNEP

Just Someone

monta schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:21:
Als ik de pc weg moet brengen kost me dat weer aardig wat euro's denk ik.

Waar heb je die processor vandaan?

Ik ben ook opzoek naar en AMD 1000ghz met 512mb L2 Cache 8)7

nee volgens mij bedoel je dat je een AMD Athlon 1000 Megahertz oftewel 1ghz (gigahertz) met 512mb intern Ram Geheugen hebt. :)

En zoiets laten repareren bij de pcboer kan rond de 50 euro kosten meestal,en dan nog hopen dat ze die type fans eventueel wel kunnen regelen.

Andere tip die ik je kan geven is eventueel een pc-fanaat eens vragen naar je pc te kijken, en voor goedkoper te repareren.

• monta
Terw_Dan schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:37:
[...]
Weet je het van de abit kt7A raid moederbord?
Kan ik de fan van de voeding testen door er een pen door te steken langs de achterkant?

Dat hangt van je mobo af, sommige mobos kunnen prima zonder, andere weer niet. Zonder te weten wat voor mobo/chipset je hebt is hier weinig over te zeggen.
En je kunt de voeding fan gewoon stilhouden als je wilt en kijken of het geluid dan voorbij is.

[...]

Klopt, maar hier op GoT wordt wel een bepaalt niveau verwacht en in dit soort gevallen is het bijvoorbeeld ook belangrijk om de volledige specs van je bak te geven.

monta

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11

Barrycade

Through the...

offtopic:
Laat maar, snelle rakkers hier

[ Voor 87% gewijzigd door Barrycade op 15-08-2005 12:04 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 10:12
Nog makkelijker: Neem het kapotten fannetje mee naar de plaatselijke electronica boer en vraag een nieuwe....

• silitek
  • Laatst online: 19:01

silitek

Tubes Only

ik zal het fannetje zowieso vervangen op je MOBO door een Zalman passief voor een euro of 8...en ik weet niet hoe oud je voeding is?
Maar die fan kan je ook vervangen...is niet zo moelijk.

plaatje mobo
Afbeeldingslocatie: http://img359.imageshack.us/img359/9061/abitkt7a7ph.th.jpg

Tubes....It's what make music music!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

monta schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:45:
Met moederborden heb ik me nooit zo bezig gehouden. De koeling die nu op de northbridge zit kan ik er gewoon op schroeven met 4 schroefjes. Blijkbaar heb ik er geen idee van wat zo'n passieve koeling zoals de zalman nu precies is dus weet ik ook niet of dan het moederbord eruit moet.

Het is een abit kt7a raid moederbord. De voeding is volgens mij met 4 schroefjes los te krijgen.
Kan ik de fan bij de voeding testen op een bepaald manier?
De chipset koeling van de Kt7A raid is zeer eenvoudig te vervangen door een zalman blokje (kost je 4 euro ofzo).
2 pushbpins aan de achterkant indrukken het blokje ligt er vanaf en je drukt zo dat zalman ding erop.
Moet je alleen je mobo even uit de kast halen.
Pagina: 1