Toon posts:

Is deze config goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zoveelste topic over of deze pc-configuratie goed is :*)
Ik stel dit op voor een vriend van me en zal zo goed mogelijk proberen te antwoorden in zijn plaats.

Waarvoor wil hij de pc gebruiken:
  • Games: BF2, Half-life 2, vooral FPS
  • Office: de standaard zever, met Word documentjes tikken voor school
  • Aan videobewerking doet hij niet. Snelheid geoptimaliseer voor Vista is een pluspunt (veel geheugen vooral?)
  • Hij wil ook voor een combinatie van stilte en snelheid gaan
Budget: 800 euro

Wat heeft hij al?
Zalman 400Watt (stil)
Coolermaster Stacker (veel plaats :9 )
Zalman coolertje, compatibel met de meeste sockets (including S939)
Radeon 9800Pro

Wat heeft hij in gedacht?
MSI K8N SLI PLATINUM SOCKET 939 SOUNDBLASTER LIVE € 126,80
AMD ATHLON64 939 4000+ SAN DIEGO BOXED SOCKET 939 € 398,50
MSI NX6600GT-TD128E 128MB PCI-EXPRESS GEFORCE 6600 GT € 171,90
2x KINGSTON 1024MB PC3200 VALUERAM 246,00

De vragen
Neemt hij beter 4x512 mb Ram, of 2x1024MB ?
Is 2GB RAM niet té veel (hij wil BF2 spelen, en dat vraagt veel ram)?
Is het beter om te opteren voor dualcore of gewoon singlecore? Ook toekomstgericht? Hij dacht bijvoorbeeld als andere mogelijkheid aan een X2 3800.
Keuze videokaart goed? Hier komt dan wel nog zo'n koelertje van Artic-Cooling op.

Alvast bedankt! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Als je dan toch aan dit budget moet blijven, zou ik 1GB de deur uit doen en dat geld in een (nog) betere videokaart stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:40:
Als je dan toch aan dit budget moet blijven, zou ik 1GB de deur uit doen en dat geld in een (nog) betere videokaart stoppen :)
Welke videokaart stel je dan voor? Want ik zie door de bomen het bos niet meer met al die types :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Of ga voor een Athlon64 3500+, is genoeg voor wat je wilt, betere bang-for-buck dan 4000+ en het geld dat je overhoudt, stop je in een nóg betere videokaart dan We Are Borg je aansmeert ;)
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:45:
[...]

Welke videokaart stel je dan voor? Want ik zie door de bomen het bos niet meer met al die types :+
Weet zo uit mn hoofd geen prijzen, maar kijk eens naar 6800GT oid

[ Voor 45% gewijzigd door Mad Marty op 15-08-2005 10:47 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dualcore is nog vrij duur? Check, 3800+ 350 euro. Sja. Dat is een afweging die jezelf eigenlijk zal moeten maken, het is lastig te zeggen of het nu al voordeel oplevert of niet. Spellen zijn er nog niet voor geschreven om dual te gaan, maar in de toekomst... :? Persoonlijk zou ik voor een dualcore gaan, maar bedenk wel dat het in games minder presteert.
Gamen dualcore zinvol of niet?

Prijzen zeker uit de pricewatch? Bedenk dan wel dat je het liefst bij één shop bestelt, anders heb je overal nog verzendkosten en wat dacht je van garantiezaken?

2x512, zodat je nog ruimte hebt om uit te breiden. En natuurlijk gewoon 1gb en niet meer. BF2 draait goed met 1gb en je videokaart is niet de meest state of the art.

En wat wil je met de videokaart? AGP of PCI-e? Let dan ook op het moederbord... ivm met de toekomst zou ik toch naar PCI-e uitkijken, tenzij je zeker weet dat er niet geupgrade wordt... maar ja, een videokaart vervangen is toch één van de dingen die ik persoonlijk zou willen vervangen als het wat trager gaat lopen. Ik lees nu pas dat hij nog een 9800 Pro heeft liggen :P

Over videokaarten: ik vind het ook meestal moeilijk om daar iets over te zeggen, maar de frontpage helpt meestal wel een eindje:
http://www.tweakers.net/s...B=Nieuws&Query=videokaart
Ik kan alleen niet het artikel vinden over een site die een roundup had gedaan van videokaarten? AGP only:
nieuws: Overzicht AGP-videokaarten bij Tom's Hardware
nieuws: Moderne AGP-videokaarten op een rij gezet

[ Voor 27% gewijzigd door Motrax op 15-08-2005 11:01 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:49:
....En wat wil je met de videokaart? AGP of PCI-e? Let dan ook op het moederbord... ivm met de toekomst zou ik toch naar PCI-e uitkijken, tenzij je zeker weet dat er niet geupgrade wordt... maar ja, een videokaart vervangen is toch één van de dingen die ik persoonlijk zou willen vervangen als het wat trager gaat lopen. Ik lees nu pas dat hij nog een 9800 Pro heeft liggen :P

...
Het is de bedoeling dat die videokaart verdwijnt :*)
_/-\o_ _/-\o_ Vooraleerst wil ik degenen die al geantwoord hebben bedanken _/-\o_ _/-\o_
Na jullie berichten in overweging genomen te hebben, zijn we tot volgende config gekomen:

2x512MB Ram (type zoeken we verder wel uit) 148 euro
AMD A64 3500+ Venice 180 euro
Geforce 7800GT 256MB DDR3 PCI-E VIVO 400 euro
SI K8N SLI PLATINUM SOCKET 939 126 euro

Nog vraagje:

Maakt het type RAM uit? Bijv van dat overclocker gecertificeerd ram geheugen - levert dat extra snelheid op? Hij is niet echt van plan om te overclocken. Ik dacht aan kingston te nemen
Je hebt een aantal cores bij de A64 processoren. Welke is de betere? Beste prijs/kwaliteit/evt overclock?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Kijk, dát is een mooie config!
Type RAM maakt in zoverre uit, dat je moederbord geen DDR2 ondersteunt, je hebt dus (normaal) DDR nodig. Zolang je niet gaat overclocken, maakt je RAM niet heel veel uit, hoewel wordt gezegd dat latency (CAS) bij Athlon64 voor snelheidswinst kan zorgen. Afaik is dit slechts een aantal procent en niet echt de moeite. (Zorg natuurlijk wel dat je PC3200 koopt ;) ). Kijk op de site van MSI welk geheugen compatible is en koop dat gewoon, voor 2x512 ben je overigens echt geen 148 euro kwijt, ik heb een Kingston-setje gekocht voor 85 euro een paar maanden terug.
Je hebt nu voor een Venice-core gekozen, dat lijkt mij de beste keuze, deze is zuiniger dan de Winchester-core. Verder zit er weinig verschil in, de Venice-core is nieuwer en dus wat meer geoptimaliseerd en over het algemeen clockt deze ook verder over (maar dat is hier in principe niet aan de orde).

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad een mooi configuratie!

Als je niet van plan bent om 2 videokaarten te kopen (dus SLI)
zou je er ook voor kunnen kiezen om een non-SLI moederboard
te kopen. (Mocht je dat in de toekomst wel van plan zijn, let
dan ook even op de voeding)

Maar verder een toppie systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:01
Zou het niet fijn zijn om een harde schijf ofzo erbij te stoppen, schiet meestal wel op als je windows of iets wil draaien of een spel?

Misschien een dvd spelertje ofzo:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40
Ik weet niet wat je nog meer allemaal hebt liggen wat er ook nog in moet, als dat nog veel is: Weet je zeker dat de voeding het nog trekt dan? Die Zalman voedingen zijn erg fijne dingen (heb er hier thuis 3), maar écht supersterk zijn ze ook weer niet. Ik hoop niet dat je er 6 HDD's ofzo in wilt gaan stoppen? :P

Als je twijfelt moet je misschien eens even in Welke voeding heb ik nodig? Deel 12 kijken nog. Voor de rest: Veel plezier met je systeem, ziet er leuk uit. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

XanderH schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:07:
Ik weet niet wat je nog meer allemaal hebt liggen wat er ook nog in moet, als dat nog veel is: Weet je zeker dat de voeding het nog trekt dan? Die Zalman voedingen zijn erg fijne dingen (heb er hier thuis 3), maar écht supersterk zijn ze ook weer niet. Ik hoop niet dat je er 6 HDD's ofzo in wilt gaan stoppen? :P

Als je twijfelt moet je misschien eens even in Welke voeding heb ik nodig? Deel 12 kijken nog. Voor de rest: Veel plezier met je systeem, ziet er leuk uit. :)
Erm... 400 watt zou toch voldoende moeten zijn? Of is het met dat soort nieuwe hardware weer achterhaald :'(

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40
Motrax schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:08:
[...]

Erm... 400 watt zou toch voldoende moeten zijn? Of is het met dat soort nieuwe hardware weer achterhaald :'(
Laat ik het zo zeggen: Mijn systeem draait niet meer op 1 Zalman 400W voeding. (Proefondervindelijk achtergekomen :P).

Ik beweer trouwens niet dat het niet gaat werken hoor, ik zou het niet weten :P, ik breng het alleen even onder de aandacht.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 08:46
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:12:
[...]

Nog vraagje:

Maakt het type RAM uit? Bijv van dat overclocker gecertificeerd ram geheugen - levert dat extra snelheid op? Hij is niet echt van plan om te overclocken. Ik dacht aan kingston te nemen
Je hebt een aantal cores bij de A64 processoren. Welke is de betere? Beste prijs/kwaliteit/evt overclock?
Ik zou in iedergeval geen OEM geheugen komen. Bij merkgeugen is de module wat minder snel naar de klote. Ik had OEM en na 3x er in en er uit waren de contacten al zeer beschadigd. Nu al een tijd Kingston en dat bevalt.

Maar als je kijkt naar overklokken is valuegeheugen vaak niet echt goed, of je moet geluk hebben. Maar beter billig valuegeheugen dan zo duur overklokgeugen, tenzei je overklokken geweldig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Corsair Value ram, twinmos speedpremium, Kingston, allemaal goede merken die niet te duur zijn.
Oem geheugen heeft idd afgedaan bij mij, er zit goede garantie op bovenstaande merken, dus als ze kapot gaan krijg je wss ook een nieuwe. :p
Pagina: 1