Toon posts:

Vergelijken kolommen in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb de volgende vraag: ik 2 verschillende bestanden met daarin steeds een personeelsnummer en een naam. Bestand 1 bestaat uit medewerkers die handmatig zijn ingevoerd in excel, het zijn iets meer als 8000 mensen en dus cellen. Cel A is steeds gevuld met een personeelsnummer en cel B met de achternaam. Bestand 2 bestaat uit medewerkers die rechtstreeks uit de salarisadministratie komen. de indeling is hetzelfde als in bestand 1 alleen bestaat dit bestand uit iets meer als 40.000 mensen en dus cellen.
Nu moet ik deze 2 bestanden met elkaar vergelijken. Deze vergelijking moet plaatsvinden om te kijken of er in bestand 1 fouten staan dus personeelsnummer bij naam niet correct.

Ik heb de bestanden al samengevoegd (bestand 1 in Cel a en cel b gezet en bestand 2 in cel c en cel d) en dan met de functie GELIJK gewerkt. Maar dat haalt niets uit.
Ik vermoed dat er een simpele oplossing is, maar ik zou niet weten welke.
Ik werk overigens met de Nederlandse versie

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 15:49

Dido

heforshe

Dat is op te lossen middels VLOOKUP (in het Nederlands VERT.ZOEKEN oid.).
Opletten dat je "zoekkolommen" gesorteerd staan.

Je kunt dan voor ieder nummer in bestand wtee de naam opzoeken uit bestand 1, en vervolgens, als die naam er is, vergelijken.

Wat betekent mijn avatar?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Eerst de naam uit de grote set in kolom 3 van de kleine set zetten. Dat doe je met "vert.zoeken". Dan kolom 2 en 3 vergelijken. GEwoon in kolom 4: =als(kolom2=kolom3,"Goed","Fout")

• Flupke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

Flupke

Voeg voor kolom C 3 nieuwe kolommen in
Aanname dat je in de eerste rij kolomnamen hebt gezet

C1: Zoeken
D1: Vergelijken
C2 : =vert.zoeken(a2;f:g;2;0)
D2 : =als(b2=c2;"goed";"fout")

C2:D2 selecteren en op het piepkleine vierkantje rechtsonder aan d2 dubbelklikken

data - > filter -> autofilter -> in cel d1 de selectiewaarde "fout" kiezen

succes

Verwijderd

Topicstarter
uhm ok...ik heb jullie berichten gelezen en snap nog steeds niet wat ik moet doen (nee ik ben niet blond)....echt het klinkt als goochelen voor mij. Flupke: wat moet ik invullen bij C1 en D1?? want alleen die functie kan niet...

onkl: waar moet ik verticaal naar zoeken? wat is de zoekwaarde?

Kortom....ik snap het gewoon echt niet..van alles geprobeerd... :?

Nogmaals Rij A bestaat uit achternamen, rij B uit de personeelsnummer die daarbij zouden moeten horen
Rij E bestaat uit achternamen en rij F uit personeelsnummers die erbij horen.
Rij A en bij bestaan uit 8.282 cellen, rij E en F uit 49.411 cellen.

zie voorbeeld:

433 Velzen 176 Eising
452 Waleczek 186 Biemans
494 Kaat 187 Blokdijk

Verwijderd

=VERT.ZOEKEN(I4;Blad1!$A:$B;2;ONWAAR)

je zoekwaarde is de eerste I4 in dit geval ; blad1!A:B geeft aan in welke kolomen gezocht moet worden naar de zoekwaarde; vervolgens als de waarde in de eerste kolom is gevonden moet ie de waarde uit de 2e kolom geven (dat is de 2) tot slot als het gaat om een precieze match geef je aan onwaar.

dus zoekwaarde is de cel waarin de te zoeken waarde staat
tabelmatrix zijn de kolomen met daarin de te zoeken waarde en de gewenste uitkomst
Kolom index getal geeft aan na hoeveel kolomen vanaf de te zoeke waarde de terug koppeling gegeven word
en tot slot geef je aan bij benaderen ONWAAR omdat je een precieze match wilt hebben.

wanneer de de tabelmatrix hebt aangegeven druk dan even op F4. op die manier kun je makelijk de formule door kopieren. succes. vind dit persoonlijk een van de mooiste functies die ik ken in excel!
Pagina: 1