GRUB installeerd niet naar de MBR met ubuntu 5.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een nieuwe sata schijf heb wil mijn besturings system-en blij maken met wat extra mbit's. Nu heb ik omdat ik een multiboot systeem wil hebben eerst winxp geinstalleerd naar de eerste partitie van de tweede schijf. (de pata schijf wordt als hd0 gezien door grub en de sata schijf als hd1)
Na de winxp installatie afgerond te hebben verder gegaan met ubuntu te installeren naar de 6e partitie van de 2e schijf.

De installatie gaat prima totdat ik bij grub aangekomen ben. Deze faalt dus. Als ik het handmatig probeer van uit een chroot met grub-install krijg ik vrij consequent 'the file /boot/grub/stage1 not read correctly'. Als ik het vanuit de grub shell zelf probeer dan krijg ik bij het 'root (hd1,5)' commando de fout melding terug 'filesystem type unknown, partiton type 0xe'

Het uitschakelen van de pata schijf werkt niet.
Ook het aanzetten van large mode in de bios lijkt niet op te schietten. Dan boot de winxp die zich nog steeds in de mbr bevindt ook niet meer.
Allerlei grub-install opties geprobeerd oa de forcelba functie niets lijkt te helpen.

Is er een grub guru die mij verder kan helpen?

Hier wat details:
mobo: a8n-sli premium
pata schijf: diamond max 10
sata schijf: diamond max 10
sata controller: nvidia
ubuntu hoary hedgedog 5.04
en de /etc/fstab file lijkt in orde.

edit: foutje in commando
edit2: 6e partitie moest 5e partitie zijn. mijn excuses.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Ik heb hetzelfde (dwz grub kon niet geinstalleerd worden, de exacte foutmelding weet ik niet meer) gehad met Ubuntu 5.04 en het installeren van Grub op en 120 gig schijf die ik gekocht had (p-ata btw). Ik heb als oplossing lilo gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 15-08-2005 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, eigenaardig probleem,

Je kan proberen gewoon grub op te starten in je shell.

/sbin/grub

Meestal staat hij daar, dan krijg je een console. Daar tik je in al voorbeeld:

install --stage2=/boot/grub/stage2 (hd0,0)/grub/stage1 (hd0) (hd0,0)/grub/stage2 p /grub/grub.conf

De (hd0,0) = je eerste harde schijf dus master, voor slave is het bijvoorbeeld (hd1,0) etc....

Meestal werkt deze truuc vaak... maar ik weet niet zeker of het bij jou lukt. Probeer het maar uit zou ik zeggen.

Hierboven is wel van uit gegaan dat je grub instellingen en grub stage loaders hier staan:

/boot/grub/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:01

DataGhost

iPL dev

hoe ziet je partitietabel uit want je geeft je 6e partitie wel aan met 5 maar primaire partities gaan van 0-3 en logische beginnen bij 4... als je 1 primaire hebt en 5 logische krijg je partitienummer 8 voor je 6e partitie, waar WEL een geldig filesystem te vinden is.
edit: 0xe is trouwens een "WIN95: DOS 16-bit FAT, LBA-mapped"-partitie

wat jij wilt doen is vanuit de grub shell het volgende intypen
root (hd1,<tab>
dan zie je geljik de partitienummers, types en filesystems die je kan gebruiken

[ Voor 33% gewijzigd door DataGhost op 15-08-2005 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie replies, alleen ik was het zat dus ben overnieuw begonnen met installeren. Deze keer een /boot als eerste partitie gemaakt.
Ik snap nogsteeds niet helemaal waarom grub eerst moeilijk deed. Ik dacht dat een kernel niet kunnen booten die op een partitie voorbij de xxxx-te cilinder staat iets van het verleden was.

M'n partitie tabel leek in orde. idd vanaf de 4e partitie een extended partitie gemaakt en als 5e partitie (sda5) m'n root partitie geplaatst.

Verder heb ik wel een idee wat er nog meer fout ging: de installatie van ubuntu zag mijn pata schijf als hd0 terwijl ik boot op m'n sata schijf. Bij het installeren leek dat geen probleem (kwam verder dan eerst met die /boot) maar met booten wel.
Dit was gelukkig makkelijk opgelost de device.map aangepast; hd0 en hd1 omgedraait en opnieuw grub-install gedraait.
En dat was de truuk. Alleen verklaart het niet waarom het eerst niet werkte aangezien ik de pata schijf uitgeschakeld had.

Anyway 3 installaties van win en linux verder en het werkt naar behoren.

edit: moest partitie voorbij de xxxx-te cilinder zijn ipv kernel voorbij..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:01

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:56:
Bedankt voor jullie replies, alleen ik was het zat dus ben overnieuw begonnen met installeren. Deze keer een /boot als eerste partitie gemaakt.
Ik snap nogsteeds niet helemaal waarom grub eerst moeilijk deed. Ik dacht dat een kernel niet kunnen booten die op een partitie voorbij de xxxx-te cilinder staat iets van het verleden was.

M'n partitie tabel leek in orde. idd vanaf de 4e partitie een extended partitie gemaakt en als 5e partitie (sda5) m'n root partitie geplaatst.

Verder heb ik wel een idee wat er nog meer fout ging: de installatie van ubuntu zag mijn pata schijf als hd0 terwijl ik boot op m'n sata schijf. Bij het installeren leek dat geen probleem (kwam verder dan eerst met die /boot) maar met booten wel.
Dit was gelukkig makkelijk opgelost de device.map aangepast; hd0 en hd1 omgedraait en opnieuw grub-install gedraait.
En dat was de truuk. Alleen verklaart het niet waarom het eerst niet werkte aangezien ik de pata schijf uitgeschakeld had.

Anyway 3 installaties van win en linux verder en het werkt naar behoren.

edit: moest partitie voorbij de xxxx-te cilinder zijn ipv kernel voorbij..
voorbij cylinder 1024 je partitie bootable hebben gaat perfect met grub... heb ik zelf ook
jij deed het fout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik zelf ook een poosje.. maar dat verklaard niet waarom de Ubuntu installatie het ook niet voor elkaar kreeg of wel soms?

Begin te vermoeden dat mijn bios het fout doet. Aangezien mijn hd0 en hd1 nu alweer omgedraait zijn.
Pagina: 1