Omdat ik een nieuwe sata schijf heb wil mijn besturings system-en blij maken met wat extra mbit's. Nu heb ik omdat ik een multiboot systeem wil hebben eerst winxp geinstalleerd naar de eerste partitie van de tweede schijf. (de pata schijf wordt als hd0 gezien door grub en de sata schijf als hd1)
Na de winxp installatie afgerond te hebben verder gegaan met ubuntu te installeren naar de 6e partitie van de 2e schijf.
De installatie gaat prima totdat ik bij grub aangekomen ben. Deze faalt dus. Als ik het handmatig probeer van uit een chroot met grub-install krijg ik vrij consequent 'the file /boot/grub/stage1 not read correctly'. Als ik het vanuit de grub shell zelf probeer dan krijg ik bij het 'root (hd1,5)' commando de fout melding terug 'filesystem type unknown, partiton type 0xe'
Het uitschakelen van de pata schijf werkt niet.
Ook het aanzetten van large mode in de bios lijkt niet op te schietten. Dan boot de winxp die zich nog steeds in de mbr bevindt ook niet meer.
Allerlei grub-install opties geprobeerd oa de forcelba functie niets lijkt te helpen.
Is er een grub guru die mij verder kan helpen?
Hier wat details:
mobo: a8n-sli premium
pata schijf: diamond max 10
sata schijf: diamond max 10
sata controller: nvidia
ubuntu hoary hedgedog 5.04
en de /etc/fstab file lijkt in orde.
edit: foutje in commando
edit2: 6e partitie moest 5e partitie zijn. mijn excuses.
Na de winxp installatie afgerond te hebben verder gegaan met ubuntu te installeren naar de 6e partitie van de 2e schijf.
De installatie gaat prima totdat ik bij grub aangekomen ben. Deze faalt dus. Als ik het handmatig probeer van uit een chroot met grub-install krijg ik vrij consequent 'the file /boot/grub/stage1 not read correctly'. Als ik het vanuit de grub shell zelf probeer dan krijg ik bij het 'root (hd1,5)' commando de fout melding terug 'filesystem type unknown, partiton type 0xe'
Het uitschakelen van de pata schijf werkt niet.
Ook het aanzetten van large mode in de bios lijkt niet op te schietten. Dan boot de winxp die zich nog steeds in de mbr bevindt ook niet meer.
Allerlei grub-install opties geprobeerd oa de forcelba functie niets lijkt te helpen.
Is er een grub guru die mij verder kan helpen?
Hier wat details:
mobo: a8n-sli premium
pata schijf: diamond max 10
sata schijf: diamond max 10
sata controller: nvidia
ubuntu hoary hedgedog 5.04
en de /etc/fstab file lijkt in orde.
edit: foutje in commando
edit2: 6e partitie moest 5e partitie zijn. mijn excuses.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 11:11 ]