[MSI KT4V] IDE Controller Defect?

Pagina: 1
Acties:

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 23:56

djidee

Mr. Slungel

Topicstarter
Ik heb deze pc al een tijdje, en hij word met de dag brakker.

Laatst een nieuwe HardeSchijf gekocht, heeft het een week goed gedaan, toen kreeg ik vastlopers, in de windows logboeken iets over timeout to device/0/d etc etc, zag hem ook niet meer in de bios, dus dacht, bah, nu al kapot, maar toen ik de andere op de pri master deed, zag hij hem ook niet. Na een bios reset en flash ziet hij ze nu wel weer ,maar de pc is erg traag.
Het vermoeden bestaat bij mij dat de IDE controller defect is, ik heb al diverse andere dingen uitgesloten
Geheugen -> Memtest, nix verkeerds
Voeding -> De voltages zijn goed
HD zelf -> Beide schijven met hun diag software bekeken, ook niks mis mee....

Hoe kan ik kijken/testen of de IDE controller defect is, maakt het uit of mijn hardeschijven op ide0 of 1 zitten?? Vind het een beetje jammer als ik nu nog een nieuw mobo moet kopen (wil over een half jaar/jaar een amd64 systeem)....

Specs:

MSI KT4V (laatste bios en alle drivers geinstallerd (chipset/audio)
AMD 2000+
VData 512mb DDR400
Club3d Radeon 9200vivo

ide0 M WD 160 gb
ide0 S Maxtor 250 gb
ide1 M dvd lg
ide1 S aopen cd-rw

"Mekker, blaat"

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 06:43

Majapro

Deventer

je hebt al verschillende apparaten geprobeerd op die controller en deze apparaten werken wel op een ander mobo's controller naar behoren? dan is de oorzaak duidelijk helaas

maar uit je vraag maak ik op dat je specifiek een progie zoekt die een IDE controller kan uittesten alla memtest oid, sorry weet zo er geen

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
djidee schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 04:02:
Na een bios reset en flash ziet hij ze nu wel weer ,maar de pc is erg traag.
Staat DMA aan? (Voor beide schijven, als ze samen op 1 kanaal zitten zullen ze altijd op de snelheid van de traagste HDD draaien).
**EDIT** Dat geld overigens alleen voor PIO en DMA (Dus b.v. niet DMA66 en DMA133 aangezien ze hetzelfde protocol gebruiken), maar het zou kunnen dat een van de (of beide) HDD's in PIO mode draait waardoor de andere automatisch ook in PIO mode draait (Ookal staat DMA wel aangevinkt).
Hoe kan ik kijken/testen of de IDE controller defect is, maakt het uit of mijn hardeschijven op ide0 of 1 zitten??
De controller zelf kun je naar mijn weten niet testen.
Heb je al met HdTach o.i.d. gekeken of je HDD's een beetje normale snelheid halen?
Het maakt niks uit op welk kanaal je de HDD's aansluit...tenzij 1 van de 2 kapot is natuurlijk.
Slave of Master maakt ook niks uit.
MSI KT4V (laatste bios en alle drivers geinstallerd (chipset/audio)

ide0 M WD 160 gb
ide0 S Maxtor 250 gb
Welke chipset drivers heb je gebruikt? Bij VIA chipsets kun je vaak beter wat oudere drivers gebruiken (als je een wat oudere chipset hebt), probeer de 4.56 eens (als je die nog niet geprobeerd hebt).
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met WD HDD's zit, maar 'vroeger' vonden ze het vaak niet fijn om samen met een niet WD HDD aan hetzelfde kanaal te hangen, haal er eens een af en kijk of dat verschil uitmaakt.
Heb je ook al een andere IDE kabel geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door KILLorBE op 15-08-2005 15:19 ]

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 23:56

djidee

Mr. Slungel

Topicstarter
Andere kabels heb ik uiteraad geprobeerd, alsmede irq stuff, maar zit elkaar ook niet in de weg. Ik had voorheen 1 hd op pri master en 1 op sec master en de drives op de secondary, maar ook dat leverde problemen op. Drives op ide0 en hds op ide1 alsmede een hd eraf halen levert ook problemen op. Dus is het ook niet.

WD en een andere harde schijf zou kunnen, alhoewel, hiervoor lag er een Seagate in, en daar nooit problemen mee gehad (tot ie bad sectors had :( )

DMA weet ik zo niet, zal het even nazoeken, andere via drivers zal ik eens proberen, heb nu nog de standaard van de cd erop staan, nog niet aan gedacht. Beide schijven zijn 7200rpm en geloof 2 en 8 mb cache.. maar zal die snelheidtooltje eens proberen... Toch raar, heeft 1,5 week (na format)kwa snelheid goed gedraait, 1 keer gehad bij booten dat hij een hd niet zag. en gisteravond met opstarten BF2 ging het erg verkeerd, verifying client data duurde een 5/6 minuten en daarna crash. Sindsdien is de hele pc traag, denk aan winamp samen met firefox wat schok effecten geeft, of ff met BT connecten naar mn mobiel, wat gewoon te lang duurt.

"Mekker, blaat"

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-03 13:55
heb je toevallig een andere pc waarmee je kan rommelen..? ik had namelijk ook 2 hdd's die niet meer gevonden werden. d8 ook mn ide controller, maar bleek mn voeding..
Pagina: 1