[testcase] Tegen de klok tv-opnames in Spijkenisse

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Inleiding:
Dit is mijn eerste testcase, waarbij het lastigste was dat dit tegen het persfotograferen aan lag, in tegenstelling tot het rustig kunnen bedenken van een compositie wat ik op m'n vakantie kon doen. Omdat ik hier "maar" 500 foto's heb weggeklikt tegenover ruim 3000 op vakantie, heb ik hier snel een testcase van in elkaar kunnen zetten.
Bij de foto's van de afgelopen vakantie ben ik nog bezig met nabewerkingen en uitzoeken, en daar wil ik ook nog een testcase (of misschien showcase, ligt beetje aan wat ik er uiteindelijk over denk) van maken. Maar dat komt dus nog.
Wellicht dat ik hierbij al hints kan krijgen over hoe ik m'n nabewerkingen kan aanpassen, die ik nog direct voor m'n volgende case kan gebruiken. Aanwijzingen over compositie en dergelijke kan ik natuurlijk pas bij vervolgshoots toepassen :)

Evenement:
Gisteren waren er opnames voor het tv-programma "tegen de klok" van de NCRV. De uitzending hiervan is afgelopen avond al geweest, dus de mensen die het gemist hebben, zullen iets moeten zoeken op uitzendinggemist ofzo ;)

Wat voor programma was dat dan? Een hele week hebben mensen voorbereidingen moeten treffen voor een middag met evenementen in het centrum van een stad. De opdracht voor die evenementen wordt gegeven door een bekende nederlander (in ons geval Ron Boszhard) en het is de bedoeling om de stad voor, tijdens en na het gebeuren zo schoon mogelijk te houden. Uiteindelijk worden de resultaten van alle strijdende steden met elkaar vergeleken en bepaald wie de winnaar is.

Maar zo ver was het nog niet, eerst dus de middag met evenementen in de stad. Deze week was dat dus Spijkenisse, waar ik woon :) En gisteren was het zo ver: de middag met evenementen. Dit bestond uit een enorme bingo op het marktplein, een talentenjacht voor 50+ers, en een makeover voor 50+ers, die op een enorme catwalk van minimaal 500 meter moest plaatsvinden.

Omstandigheden:
Door de enorme drukte had ik af en toe best problemen om een enigszins lekkere plaats te vinden, maar door je zoomlens aardig voor je uit te steken, en er zelf achteraan te beuken, gevolgd door een vriendelijk "excuses mag ik er even langs" heb ik me her en der toch lekker naar voren weten te werken ;) Niet altijd de meest perfecte positie weten te bereiken, maar volgens mij genoeg testcase-waardige foto's.
Omdat ik de meeste foto's ver ingezoomd met m'n 55-200 lens genomen heb, en graag toch onbewogen foto's wilde hebben bij af en toe bedrukt weer (soms was er wel zon), heb ik de meeste foto's op iso200 genomen, en enkele ook op iso400. Ik vond iso100 in dit geval net iets te weinig voor het goede :)

gebruikte equipment:
Canon EOS 350D
Sigma 18-50 3.5-5.6
Sigma 55-200 4-5.6

Ik heb m'n 50mm canonlens maar in de tas laten zitten (bij deze omstandigheden wilde ik toch graag wat flexibele zoommogelijkheden hebben).

foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/1396/img56331me.jpg
1 - invullen van een bingokaart. te drukke achtergrond misschien? Ik vond het de situatie wel goed weergeven, dus vond het zelf niet echt storend.

Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/457/img56908oi.jpg
2 - Ron Boszhardt en Jetske van den Elzen. Jammer dat de middelste presentator (links op de foto) er niet helemaal duidelijk op staat, maar vanuit deze hoek was daar helaas erg weinig aan te doen.

Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/1356/img57090uv.jpg
3 - Jaques d'Ancona, jurylid voor de 50+ talentenjacht. Ik vond het feit dat hij recht in de lens keek zodanig goed, dat ik het haar op de voorgrond maar voor lief heb genomen.

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/958/img57746xi.jpg
4 - publiek.

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/3749/img60484xf.jpg
5 - Jetske in een poging het publiek op te zwepen. De hele serie foto's hiervan was niet 100% haarscherp, hoewel camera aangaf in focus te zijn. Vreemd. Het fanatisme straalt het beste af van deze foto, daarom heb ik voor deze gekozen. Er waren andere waarbij de compositie wat beter was (jetske meer naar rechts), maar daar zat net niet deze uitdrukking bij. Uitstraling gaat vóór compositie, naar mijn mening, dus daarom deze foto.

Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/3051/img61625qz.jpg
6 - Jetske en Ron. Misschien een te grote DOF, maar op het moment van schieten vond ik F8 niet als een te dichtgeknepen diafragma klinken. Misschien dat ik dat achteraf toch verder open had moeten draaien...

Bij het uitzoeken van geschikte foto's voor deze testcase, heb ik 18 foto's hiervoor klaargezet. En toen kwam ik in de faq tegen dat er maximaal 6 in een testcase mochten staan... ik heb er dus nog een paar, maar wegens het tijdelijk ontbreken van voldoende webspace kan ik daar geen linkje naar plaatsen, helaas... Eigenlijk had ik er nog wel een paar bij willen plaatsen, waarover ik ook een oordeel zou willen horen, maar ik houd me maar gewoon braaf aan de 6-foto-regel :)

Graag reacties op deze foto's :) Het zijn niet de beste die ik ooit gemaakt heb (case met vakantiefoto's zal volgens mij een stuk beter zijn! ;) ). Volgens mij ligt dit ook een beetje aan het niet-regiseerbare karakter van deze situaties, in tegenstelling tot het rustig kunnen creëren van een foto waar je lang over na kunt denken. Of is er een manier om in dit soort situaties ook betere shots te kunnen maken dan deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 14-09 20:01
Nette foto's. Deze keuze van 6 geeft een mooie doorsnee van wat er gebeurde. Je bent zelf lekker kritisch op je foto's. Houden zo! Ik zal proberen nog wat constructieve feedback te geven.

1. Hoofd van het rechter jongetje misschien iets te prominent in beeld, en alleen achterhoofden op de foto. Ik had best wat gezichten willen zien.
2. Hoe zou deze zijn met een portrait crop van alleen Ron en Jetske?
4. Een halve moeder en half huis links? Probeer je frame te vullen met interessante materie, en oninteressante dingen weg te laten.
5. Hoofd precies in het midden. Ze kijkt naar links (op de foto gezien), dus was het leuker geweest om haar daar wat 'visuele ruimte' te geven.
6. Er is geen reden om je te verexcuseren over je gebruikte diafragma :) Prima foto zo. Met f/4 of f/5,6 had je ze toch niet kunnen isoleren van de achtergrond.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
David schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:33:
Nette foto's. Deze keuze van 6 geeft een mooie doorsnee van wat er gebeurde. Je bent zelf lekker kritisch op je foto's. Houden zo! Ik zal proberen nog wat constructieve feedback te geven.

1. Hoofd van het rechter jongetje misschien iets te prominent in beeld, en alleen achterhoofden op de foto. Ik had best wat gezichten willen zien.
Dit is dus een van de foto's waarbij het lastig was om op een goed punt te komen voor een leuk shot.. vandaar de ruggen en achterhoofden. Het rechter jongetje is misschien prominent in beeld, maar is ook wel het onderwerp van de foto zo'n beetje. Lijkt mij niet té storend?
2. Hoe zou deze zijn met een portrait crop van alleen Ron en Jetske?
Hier een edit met de crop zoals jij deze aangeeft. Komt dit misschien een beetje krap gekaderd over doordat het meerendeel van de rug van Ron er af is, of is dit toch een verbetering t.o.v. de vorige? Volgens mij kan dit er wel mee door in ieder geval:
Afbeeldingslocatie: http://img358.imageshack.us/img358/8877/img5690b2px.jpg
4. Een halve moeder en half huis links? Probeer je frame te vullen met interessante materie, en oninteressante dingen weg te laten.
Okee, klopt. heb je 100% gelijk in :) Kan eigenlijk ook weinig maken van de foto door te croppen, het verkeersbord ben ik achteraf gezien ook niet erg blij mee. Heb nog wel wat foto's van publiek, maar die zijn meer als overzicht van het geheel dan een klein groepje. Een vervangende hiervoor heb ik dus helaas niet :)
5. Hoofd precies in het midden. Ze kijkt naar links (op de foto gezien), dus was het leuker geweest om haar daar wat 'visuele ruimte' te geven.
Exact wat ik ook al aangaf, ze had een stuk naar rechts geplaatst gekund, maar op deze foto sprong het enthousiasme er het beste uit. En ik vond uitstraling/emotie toch een hogere voorkeur hebben dan compositie :) Maar je hebt inderdaad (alweer :P ) gelijk :)

Bedankt voor al je feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Die crop is echt tien keer beter dan het origineel. Mooie verbetering :). Zowiezo mooie shoot eigenlijk wel :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
thanx :) had niet gedacht dat mensen zo positief zouden reageren op mijn eerste shoot, maar dat valt dus mee gelukkig :)

... maar had eigenlijk wel gehoopt op wat meer reacties ;) dus bij deze een subtiele schop omhoog :)