Koelpastas

Pagina: 1
Acties:

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik ben zelf gebruiker van Artic Silver 5. Ten eerste is de manier waarop je dit gebruikt erg belangrijk:

*Heatsink (en eventueel cpu) met thinner/alcohol schoonmaken.
*Heatsink lichtjes insmeren(het stuk waar de core hem raakt) en dan met katoenendoek eraf halen.
*CPU een heel dun laagje over de gehele core of heatspreader(pentium4 & AMD64) uitsmeren met een pasje of je vinger. Hoe dunner hoe beter.
*Na 200uur in gebruik, na hoge en lage temperaturen te verduren hebben gekregen werkt de pasta op zn beste.

Ik ben zelf benieuwd of er koelpasta's bestaan die beter zijn dan as5, of wellicht evengoed. Daarbij denk ik aan Artic Ceramique en OCZ Ultra 5+. Ook heb ik gelezen over vloeibaar metaal, en zag hier op het GOT een plaatje van in een potje(dus niet in een heatsink al verwerkt met heatpipes of iets dergelijks. Dat vloeibare metaal zou nog beter werken. Ik heb hiervoor nog geen goed vergelijkingsmateriaal kunnen vinden. Dus post hier je bevindingen.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 15-08-2005 00:58 ]

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Volgens de officiele faq van hun, moet je een druppel op het midden doen.
Dit word uitgedrukt door de koeler, en het is nog minder werk ook nog.
Weet iemand hier iets meer over? :)

• ToFast
fooker schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:27:
Ik vind dit enigzins vreemd, want ik heb het wel eens geprobeerd, nou mooi niet dat de volgende dag de hele core nog niet voorzien was van pasta. Ik smeer het liever zelf netjes uit, heel dun laagje.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

fooker schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:27:
ja, zo moet het ook. Een rijstkorrel in het midden, koeler erop met de klok mee een kleine slag geven
NIET terugdraaien....

klaar. een beetje lopen vingeren over je core is overbodig ;)

Tubes....It's what make music music!

• ToFast
Hier heb je dus helemaal niks aan. Zon grafiekje zegt helemaal niks....Pas als het uit meerdere reviews en grafieken duidelijk wordt...

Verwijderd

silitek schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:50:
[...]

ja, zo moet het ook. Een rijstkorrel in het midden, koeler erop met de klok mee een kleine slag geven
NIET terugdraaien....

klaar. een beetje lopen vingeren over je core is overbodig ;)
Volgens de officiele guide WEL terugdraaien.
http://www.arcticsilver.c...ver_instructions_big2.htm

"Once the heatsink is properly mounted, grasp the heatsink and very gently twist it slightly clockwise and counterclockwise one time each if possible. (Just one or two degrees or so.)"

Mijn persoonlijke ervarin: ik betrouw deze werkwijze ook niet zo goed, en ik smeer de paste liever zelf gans open in een heel dun laagje.

• ToFast
Ja nou dat draaien begrijp ik wel hoor, maar ik doe niet de heatsink op een rijstekorrel. Smeer het wel uit, plaats dan de heatsink en draai links/rechts heel lichtjes zodat het goed aanelkaar hecht.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Ik plak meestal eerst de core af met een stukje schilderstape (eromheen). Dan doe ik een kleine rijstkorrel AS5 op de core en deze smeer ik uit met mijn vinger (plastic handschoentje). Dan trek ik de tape er weer af en druk ik de koeler er gewoon recht op.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Rijstekorrel erop (of nog iets minder zelfs) en dan met mijn schoolpasje uitsmeren (is die toch nog ergens goed voor :P ).

De hoeveelheid hangt natuurlijk ook af van het oppervlak, op een nForce2 northbridge moet je een grote rijstekorrel smeren en op de core van een Athlon XP een kleine, maar dat spreekt voor zich denk ik. :)

Maar ik merk wel verschil tussen de standaard witte prut en Artic Silver 5, de laatste koelt toch een stuk beter, andere koelpasta heb ik nog niet gebruikt, wist eigenlijk niet dat OCZ ook koelpasta maakte (?) binnenkort ook is proberen dan.

[Updated spec's]

Pagina: 1