Ik heb hier een systeem, met een probleem.
Wat is het probleem?
Er gingen geruchten dat er wat problemen waren met Maxtor SATA schijven en de chipset op de P5GD1 Pro. Hier heb ik 1 keer een referentie naar gevonden (URL kwijt), maar als dit echt een probleem zou zijn, zou het dan niet bekender zijn?
Wat kan ik nog doen?
Ik kan de hardware waarschijnlijk nog omruilen, het zit sowieso nog binnen de garantie, maar zit hier ergens een bottleneck in? Aangezien ik ook een ander systeem heb, wat onder deze specificaties zit en alles daar wel goed op speelt, lijkt het me daar niet aan te liggen.
Met andere woorden... help!
Wat is het probleem?
- Tijdens het afspelen van films (DivX, XviD, DVD, MPG, elk type eigenlijk) stottert hij om de +- 1 tot 3 minuten een paar seconden en gaat daarna vrolijk verder met afspelen.
- Tijdens bijvoorbeeld het controleren van files met Quickpar, gaat hij erg snel, maar om de zoveel tijd hangt hij een paar seconden (tot een halve minuut soms!) en gaat daarna weer snel verder.
- Tijdens het uitpakken van grote RAR files bijvoorbeeld, is het systeem vaak compleet onbruikbaar.
- Hij voelt traag aan, de andere PC's die ik gebruik zijn allemaal een stuk sneller
- Intel Pentium 640 3.2 GHz 64bit
- Asus P5GD1 Pro moederbord
- 2x 512 MB DDR Ram
- Asus 6600GT PCI-e
- Maxtor 6L200M0 200GB SATA Disk, welke aan de primaire SATA controller zit. Standaard configuratie. In de BIOS staat de SATA modus wel zo ingesteld, dat het systeem standaard de schijven kan vinden tijdens de Windows installatie (geen diskette nodig oid).
- Windows XP Pro 32bit
- Systeem opnieuw installeren, complete format.
- Andere drivers proberen (nieuwer, ouder, etc)
- Standaard gebruik ik PowerDVD voor het afspelen van films, maar heb ook een codec pack geinstalleerd (Mega Codec Pack).
- Andere films geprobeerd
Er gingen geruchten dat er wat problemen waren met Maxtor SATA schijven en de chipset op de P5GD1 Pro. Hier heb ik 1 keer een referentie naar gevonden (URL kwijt), maar als dit echt een probleem zou zijn, zou het dan niet bekender zijn?
Wat kan ik nog doen?
Ik kan de hardware waarschijnlijk nog omruilen, het zit sowieso nog binnen de garantie, maar zit hier ergens een bottleneck in? Aangezien ik ook een ander systeem heb, wat onder deze specificaties zit en alles daar wel goed op speelt, lijkt het me daar niet aan te liggen.
Met andere woorden... help!
[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 14-08-2005 22:53 ]