Systeem traag bij afspelen films/parren etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
Ik heb hier een systeem, met een probleem.

Wat is het probleem?
  • Tijdens het afspelen van films (DivX, XviD, DVD, MPG, elk type eigenlijk) stottert hij om de +- 1 tot 3 minuten een paar seconden en gaat daarna vrolijk verder met afspelen.
  • Tijdens bijvoorbeeld het controleren van files met Quickpar, gaat hij erg snel, maar om de zoveel tijd hangt hij een paar seconden (tot een halve minuut soms!) en gaat daarna weer snel verder.
  • Tijdens het uitpakken van grote RAR files bijvoorbeeld, is het systeem vaak compleet onbruikbaar.
  • Hij voelt traag aan, de andere PC's die ik gebruik zijn allemaal een stuk sneller
Wat zijn de specs?
  • Intel Pentium 640 3.2 GHz 64bit
  • Asus P5GD1 Pro moederbord
  • 2x 512 MB DDR Ram
  • Asus 6600GT PCI-e
  • Maxtor 6L200M0 200GB SATA Disk, welke aan de primaire SATA controller zit. Standaard configuratie. In de BIOS staat de SATA modus wel zo ingesteld, dat het systeem standaard de schijven kan vinden tijdens de Windows installatie (geen diskette nodig oid).
  • Windows XP Pro 32bit
Wat heb ik geprobeerd?
  • Systeem opnieuw installeren, complete format.
  • Andere drivers proberen (nieuwer, ouder, etc)
  • Standaard gebruik ik PowerDVD voor het afspelen van films, maar heb ook een codec pack geinstalleerd (Mega Codec Pack).
  • Andere films geprobeerd
Wat heb ik uitgevonden?
Er gingen geruchten dat er wat problemen waren met Maxtor SATA schijven en de chipset op de P5GD1 Pro. Hier heb ik 1 keer een referentie naar gevonden (URL kwijt), maar als dit echt een probleem zou zijn, zou het dan niet bekender zijn?

Wat kan ik nog doen?
Ik kan de hardware waarschijnlijk nog omruilen, het zit sowieso nog binnen de garantie, maar zit hier ergens een bottleneck in? Aangezien ik ook een ander systeem heb, wat onder deze specificaties zit en alles daar wel goed op speelt, lijkt het me daar niet aan te liggen.

Met andere woorden... help!

[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 14-08-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
**een klein subtiel kickje**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
* 24 uur later, weer een kickje.. dit heb ik nog nooit meegemaakt op GoT ;) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 23:37
* probeer windvd platinum eens icm kazaa lite mega codec pack (www.free-codecs.net)..
* installeer intel application accelerator en inf installer (intel.com / downloads)
* als je engels kunt, gooi er gelijk win xp 64 bit op (geen must, maar toch lekker)
* selecteer in MPC dat het alle video streams standaard moet openen. dit doe je door MPC te starten, op O te drukken en dan daar ff rondneuzen tot je all video knopje ziet. Vink dan DVD uit zodat WinDVD dat kan overnemen. WMP 10 wil graag alles overnemen, zorg ervoor dat die nix als standaard moet afspelen. Voor mp3 gewoon winamp bijv, filmpjes mpc en dvd's windvd (tenminste, zo doe ik het en het werkt goed)
* Gooi altijd nieuwste drivers/biossen erop. die komen niet voor niets uit (als je dit nog niet had gedaan). vooral bij nieuwe hardware zoals jouw mooie systeem. Je kunt van jouw asus de downloads via de volgende link vinden [http://support.asus.com/download/download.aspx?Type=All&model=P5GD1%20PRO]

je kunt bij bios updates zien dat er aardig wat sata issues opgelost zijn. Dit zal heel wat uitmaken denk ik.

probeer dit is en we gaan weer verder praten

• sorted.bits
* Alle Drivers + BIOS zijn up to date.
* WinDVD geinstalleerd
* Windows x64 is (nog) geen optie omdat 1 van de ontwikkeltools nog geen 64 bit ondersteund :(
* intel Application Accelerator geinstalleerd
* WinDVD Platinum geinstalleerd
* Kazaa lite codec pack geinstalleerd

Maar die laatste heeft er voor gezorgt dat DVD's nu helemaal niet meer afspelen :S, WinDVD start ik op, ik zeg dat hij die DVD moet afspelen en hij crasht.

Edit: Heb de codec pack gedeinstalleerd en WinDVD opnieuw geinstalleerd. Nu kan ik wel weer DVD's kijken (met stotter ofcourse) maar nu heb ik geen geluid meer :S

Ook heb ik wat benchmarks gedaan, omdat wanneer er bijvoorbeeld een compatibiliteits probleem zou zijn tussen het moederbord en de harde schijf, dit toch daar ook uit zou moeten blijken.Echter, de transfer snelheden zijn redelijk goed te noemen, 53 MB/s is volgens mij genoeg.

[ Voor 35% gewijzigd door sorted.bits op 18-08-2005 09:34 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Controller of de harde schijf op DMA-modussen draait ipv de PIO-modes (onnodig traag/laggy).

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat ik je kan aanraden:
  • Verwijder alle codecpacks. Die zorgen alleen maar voor ellende. Gebruik ffdshow voor het afspelen van video Klik
  • Gebruik MS antispyware om alle spyware te verwijderen. Zet niet de realtime scanner aan, maar scan het elke week oid.
  • Mocht je Norton gebruiken als antivirus. Meteen verwijderen. Dat vertraagt je systeem gigantisch. Gebruik een virusscanner als AVG of Nod32.

• jozy
of kaspersky, maar over dat norton is zeker waar

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:23
Ik zie dat je drivers hebt geinstalleerd, maar ook de chipset drivers? Klinkt stupid maar is wel vaak het geval :)

Verwijderd

Probeer eens te kijken hoeveel cpu/mem QuickPar gebruikt. ;)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:55:
Controller of de harde schijf op DMA-modussen draait ipv de PIO-modes (onnodig traag/laggy).
idd, systeem onbruikbaar bij parren wijst duidelijk in deze richting

• jozy
ID-College schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 18:18:
Ik zie dat je drivers hebt geinstalleerd, maar ook de chipset drivers? Klinkt stupid maar is wel vaak het geval :)
yes, dat is dus de intel inf installer. die zou ik ook erbij downloaden

http://downloadfinder.int...P%20Professional&lang=eng

• sorted.bits
Chipset drivers heb ik inderdaad geinstalleerd, er is geen virus scanner geinstalleerd. Ik had geen anti-spyware geinstalleerd, maar toch maar even gedaan.. Niets gevonden.

De schijf draait op UDMA2 geloof ik. Ik kan nu even niet bij mijn systeem dus dat kan ik nu niet beantwoorden.

De codec packs heb ik dus op dit moment allemaal verwijderd.

Quickpar gebruikt niet abnormaal veel CPU of memory, piekt volgens mij nooit boven de 50% usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Kleine kick. Ok, heb effe getest en quickpar 0.91 gebruikt niet meer dan 10% CPU usage en qua geheugen nog geen 11 MB. Dit bij files van 50MB.

Misschien dat ik vandaag voor test x64 maar even installeer om alleen al te kijken of het sneller is bij quickpar en dvd's. Mocht dit niet het geval zijn dan denk ik dat het een hardware probleem is :(.

[ Voor 43% gewijzigd door sorted.bits op 20-08-2005 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 03:02
Ik heb precies hetzelfde probleem.

Mijn pc blijft ook even hangen bij het afspelen van dvd's. Het uitpakken duurt erg lang....

Specs:

Athlon64 3000+
512 mb Ram
MSI RX480M2 Moederbord
Onboard Video + Geluid + Lan
SATA 200 GIG maxtor schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
De enige overeenkomst tussen onze systemen is dus de SATA schijf. Die van mij is een Maxtor 6L200M0, weet jij toevallig ook jouw type nummer ?

Ik wilde er al bijna voor kiezen om over te stappen op AMD(!!!) en dat zegt iets bij mij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
sorted.bits schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:03:
De enige overeenkomst tussen onze systemen is dus de SATA schijf. Die van mij is een Maxtor 6L200M0, weet jij toevallig ook jouw type nummer ?

Ik wilde er al bijna voor kiezen om over te stappen op AMD(!!!) en dat zegt iets bij mij ;).
Yep het exacte zelfde typenr: 6L200M0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
Ik heb nog even op de Maxtor site zitten zoeken.

Ik ga vanavond dit even proberen om te kijken of het resultaten geeft.

* EDIT *

Helaas geen succes, powermaxen kan geen SATA schijven aan, dus kon deze niet testen en het programmatje SWset kan geen schijf vinden...ik denk dat het toch een hardware probleem is...dus terug naar de winkel ermee

[ Voor 23% gewijzigd door drpeer_holland op 23-08-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
drpeer_holland schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 11:49:
Ik heb nog even op de Maxtor site zitten zoeken.

Ik ga vanavond dit even proberen om te kijken of het resultaten geeft.

* EDIT *

Helaas geen succes, powermaxen kan geen SATA schijven aan, dus kon deze niet testen en het programmatje SWset kan geen schijf vinden...ik denk dat het toch een hardware probleem is...dus terug naar de winkel ermee
Met Powermaxen krijg ik de volgende diagnostic error: d46ca050. Dus terug ermee...

Verwijderd

Hoezo gebruik je niet eens VLC? --> www.videolan.org is gratis en zonder installer :). Ik gebruik hem nu al bijna 2 jaar en ben er dik over tevreden. Hij speelt mij alles af zonder te stotteren op een "vervuilde" systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk bios update 1011

het moederbord heeft problemen met de sata controller als je bijvoorbeeld 2 sata schijfen bijde op primair hebt krijg je om onbekende tijden een crash gewoon plotsling uit niks. bij 1009 hebben ze ook al sata problemen opgelost.

denk dat het in de bios ligt.

ben zelf ook eigenaar van het bord.

bijtoeval om dat ik nu alles op het systeem aan het nieuw aant installeren ben kwam ik dit ook nog tegen in 1 van de inf driver bestanden op de support cd.

PCI\VEN_1095&DEV_3114.DeviceDesc="Silicon Image SiI 3114 SATARaid Controller"
SI3114.SvcDesc="SiI-3114 SATARaid Controller"

Win98ProblemDeviceSubKey = "System\CurrentControlSet\Services\SI3114R\ProblemDevices"
Win98SupportedControllersSubKey = "System\CurrentControlSet\Services\SI3114R\SupportedSubsystemIDs"

ProblemDev1Name="Maxtor 4D060H3 DAK05GK0"
ProblemDev1Value="MaxMode = UDMA-5"

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Mmm, die BIOS update kan ik niet vinden op de Asus site, heb je toevallig een directe link voor me ?

Verder ben ik er nog steeds niet uit en denk ik dat ik de schijf maar ga vervangen :(, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
2 weekies op vakantie geweest , dus nog effe een subtiele kick :D

• sorted.bits
Voor de mensen die het toch willen weten, ik heb denk ik het probleem opgelost.

Ik heb in mijn BIOS de SATA modus op AHCI gezet, daarna Windows opnieuw geinstalleerd met de AHCI drivers van intel. Nu lijkt alles goed te gaan, ik heb nog geen films getest, maar het parren is een stuk sneller al!
Pagina: 1