Toon posts:

Vreemde Airflow, warm ipv koel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn lian li kast zitten 5 koelers. 2 voor (onder), 1 boven, en twee achter (boven). Dit als basis zorgt voor een goede airflow. Ook zit er in mijn kast een Coolermaster Realpower 450 voeding die uitgerust is met een 120mm fan. Deze hangt vanzelfsprekend recht boven mijn cpu. :o

Mijn Barton 2500 loopt op 3200xp snelheid met een Vcore van 1.725. Om deze AMD heethoofd te koelen heb ik een Thermalright SP-97 met een 90mm fan erop. :)

Nu het volgende:

Met mijn kast dicht geeft mbm5 de volgende temperaturen aan 42 graden socket, 52 cpu diode en 18 graden in de case (idle). Zodra ik de kast open doe, daalt de cpu temperatuur drastisch, met circa 8 tot 12 graden, maaaaaarrr.... de case temperatuur loopt op. Hoe kan dit? En hoe kan ik het oplossen. Aangezien mijn cpu koeler dezelfde processor in review(s) koeler houdt.

Moet de fan op de SP-97 nu richting de cpu/m obo blazen of moet hij juist de warme lucht wegzuigen van het koellichaam? 8)7

EDIT: alle software up-2-date, ook met Asus Probe getest (zelfde uitslag)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 22:01 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Die SP-97 lijkt me een stuk beter te werken als je hem laat blazen over de heatsink.

Dat je casetemp stijgt komt waarschijnlijk doordat er nu lucht rondom de chip die je 'casetemp' meet kan blijven hangen, terwijl dat door de goede airflow niet kan als je de kast dicht hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Syzzer schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:56:
Die SP-97 lijkt me een stuk beter te werken als je hem laat blazen over de heatsink.

Dat je casetemp stijgt komt waarschijnlijk doordat er nu lucht rondom de chip die je 'casetemp' meet kan blijven hangen, terwijl dat door de goede airflow niet kan als je de kast dicht hebt.
Maar waarom loopt mijn cpu temp soms op tot 68 graden (stressed) terwijl ik een goede cpu koeler heb. De koeler is uitgerust met artic silver 5, en alles zit zoals het hoort.... Ik snap er helemaal niets meer van... 8)7 :X

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 22:02:
[...]

Maar waarom loopt mijn cpu temp soms op tot 68 graden (stressed) terwijl ik een goede cpu koeler heb. De koeler is uitgerust met artic silver 5, en alles zit zoals het hoort.... Ik snap er helemaal niets meer van... 8)7 :X
Ik vind die vcore nogal hoog..

Ben gewent aan AMD64 :x

[ Voor 5% gewijzigd door Ilya op 14-08-2005 22:13 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik denk dat je een te hoge vcore hebt ingesteld (hogere vcore is meer warmte). Ik neem aan dat je proc op 11 x 200 loopt (als ik het goed heb)? Check voor de zekerheid of je sp97 er goed op zit, desnoods opnieuw as5 erop doen.

Ik had op mn Athlon Mobile niet eens 1.7v nodig voor 12 x 200. Hoewel het een net andere proc is, gaat het welk om dezelfde core (temps weet ik niet meer)

Instagram / YouTube

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Vcore is voor een 2500+ barton 1,65V. Ook voor een 3200+, maar je hebt 'm overgeklokt ;)

3200+ bereik je idd door 11x2200."

Zie ook deze lijst allemaal:
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.php

Mobile heeft uiteraard minder warmteopbrengst.

[ Voor 21% gewijzigd door Motrax op 15-08-2005 11:47 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-02 14:44
Ik heb ook een vraagje over airflow.

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe voeding; Thermaltake PP 460W, met een 12 cm fan aan de onderkant van de voeding.
Nu heb ik daaronder een casefan zitten, ter hoogte vd cpu en de psu fan hangt boven tussen de cpu en casefan. Als ik de casefan aanzet dan blaast de voeding totaal geen lucht, k denk doordat de casefan dit weghaalt. En als ik de casefan uitzet komt er wel voldoende lucht uit de voeding.
Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik neem aan dat je van alle fans de 'windrichting' gecontroleerd hebt :9

Als je de boel wilt laten draaien zoals je het nu ingericht hebt zou je kunnen overwegen een airduct te maken naar je cpu, zodat de cpufan rechtstreeks de koele buitenlucht over de proc blaast, ipv de reeds opgewarmde lucht in je kast. Dit kun je natuurlijk op een paar manier oplossen (kastwand boven de cpu perforeren, of er een stuk uit zagen en een duct erop schroeven (kun je kant en klaar in de winkel kopen of zelf maken).

m.b.t. de thermaltake voeding : waarschijnlijk houd die extra fan je kast gewoon koeler. De voeding regelt zelf automatisch de psu-fan speed. Doordat de extra fan je kast koeler houdt, hoeft de fan van de voeding minder hard te werken. Niets aan het handje dus.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 14:50

mvds

Totally awesome!

Heb je eerst gekeken of je CPU op 3200+ wilde draaien zonder de vcore te verhogen? De mijne (ook barton 2500+) doet namelijk 3200+ op standaard voltage.

Verwijderd

OsiriS.nl schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:19:
Ik heb ook een vraagje over airflow.

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe voeding; Thermaltake PP 460W, met een 12 cm fan aan de onderkant van de voeding.
Nu heb ik daaronder een casefan zitten, ter hoogte vd cpu en de psu fan hangt boven tussen de cpu en casefan. Als ik de casefan aanzet dan blaast de voeding totaal geen lucht, k denk doordat de casefan dit weghaalt. En als ik de casefan uitzet komt er wel voldoende lucht uit de voeding.
Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?
Om dit te fixen moet je gewoon voor meer intake zorgen, waardoor de casefan geen onderdruk gaat veroorzaken en zodat er nog lucht overblijft voor de voeding om buiten te plaatsen.
Ik heb zelf een 120mm die wegzuigt ter hoogte van de cpu naar buiten en mijn voeding heeft ook nog eens 2 fans (80mm en 90mm) maar dit levert helemaal geen probleem omdat ik ook voldoende intake-fans heb, namelijk 2 * 120mm en 1 * 80mm...

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-02 14:44
Ja idd ik heb voorin 1 80mm fan zitten met weinig power zalk maar zeggen. Ik heb al 2 nieuwe fans besteld, 1 92mm thermaltake smart case fan voor achter en 1 80mm case fan ook thermaltake voor voorin.
Die fans zijn rpm bestuurbaar, dus ik denk dat ik de voorste dan op het hardste zet en die achter heel langzaam zodat de voeding ook nog lucht heeft om te verplaatsen.
Ik hoop dat het dan goed is, want iets anders valt me zo snel niet in.
Iig bedankt voor de hulp :) .

[ Voor 9% gewijzigd door OsiriS.nl op 15-08-2005 15:57 ]

Pagina: 1