Toon posts:

Gigabyte X800 passief gekoeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag dat de Gigabyte X800 (via awards kun je reviews zien) even duur is als de Sapphire X800.
Het verschil tussen de twee, is dat de gigabyte gebruik maakt van 2.0 ns geheugen dat is geklokt op 980 mhz en passief is gekoeld, terwijl de sapphire een standaard x800 kaart is, dus geheugen op 700 mhz en actieve koeling.
Qua prestaties is het verschil maximaal een kleine 10 fps.

Nu lijkt het allemaal best positief, maar ik las ergens dat het koel element 80 graden wordt. Lijkt me niet erg positief voor zo'n kaart en je moet dan ook een erg goede airflow hebben wil je de warmte goed afvoeren.

Heeft er iemand ervaringen met deze kaart? Kun je evt. de koeling eraf slopen en er een Zalman VF700-AlCu
Garantie vervalt dan wel, dus dat is (voor mij) ook niet een erg goede oplossing.

Alvast bedankt

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
80 klinkt niet erg positief. Het is niet goed voor de levensduur en als het een keer een warme dag buiten is... Maar je zal wel garantie krijgen.
Overigens kunnen dat soort chips vaak wel hoge temperaturen aan en zijn vaak termisch beveiligd.

Natuurlijk kan je de koeler vervangen. Die van Zalman is een goede optie. Maar is het dan niet goedkoper om een kaart zonder dure heatpipe koeling te nemen, maar met dezelfde performance? (als die bestaat). Als je er toch een andere koeling op zet...

U vraagt, wij antwoorden.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De koeler die erop zit is al van Zalman. :P
Met de X800 van Gigabyte heb ik geen ervaring.

Wel met de GF 6600GT en die is er ook met zo'n passief blok (heb hem zelf).
Bij mij wordt deze kaart in een kast met 2 afvoerende casefans (Chieftec miditower) rond de 50 graden, hooguit 60 tijdens het gamen.
Dit lees ik af via de NVidia drivers in Windows 2000.

Ik heb ook wel eens een pc gebouwd met de 2 van deze kaarten in SLI opstelling, die werden rond de 80 graden in een AOpen H600B kast. Dan zaten ze vanwege de sloten op het moederbord vrij laag in de kast, en bijna tegen elkaar aan.
Die 80 graden was na 3x 3D Mark 2005 achter elkaar.

Standaard zet NVidia de kaart "trager" wanneer de temperatuur 140 graden is. Verder staat nergens aangegeven hoe heet het spul mag worden.
Maar mijn ervaringen met de kaarten zijn dus wel goed.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.