Welk fotorolletje?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de week ben ik van plan om naar de Sail in Amsterdam te gaan. Het moet volgens mij echt wel fantastisch worden, er wordt goed weer voorspeld; dus ik ben zeer waarschijnlijk van de partij.

Nu betreft de fotografie van de schepen:

- Ik ben absoluut niet bekend in Amsterdam en omstreken, en mijn vraag aan jullie is dan ook; waar kan je het best de binnenvarende schepen fotograferen? Is dat in IJmuiden, ergens langs het Noordzee kanaal of in Amsterdam zelf? Ik dacht zelf aan de noord kant van het Noordzee kanaal, in Amsterdam west ofzo, of is dit geen goed plan? (mod: vraag hoort hier niet thuis, maar wordt in het Sail 2005 topic niet goed beantwoord)

- Ik zal een analoge EOS 300 gaan gebruiken, ik heb hier nog nooit mee gefotografeert, maar gebruik hem bij deze gelegenheid wel omdat als ik een mooie foto maak, hem af wil laten drukken op poster formaat. Mijn vraag: wat voor rolletje kan je dan het best gebruiken, ik heb het internet en GoT fora afgespeurd maar werkelijk niks gevonden. Is dat een rolletje met grove korreligheid, welke ISO/ASA waarde? BVD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:37
Is t geen idee om ergens bij een sluis te gaan staan?(waar precies kan ik je niet vertellen, maar google zal behulpzaam zijn denk ik ) Ik neem tenminste aan dat de grote schepen allemaal via een sluis op t Ij terecht zullen komen. daar kan je reletief eenvoudig foto's maken van dichtbij :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Voor sterke vergrotingen zou ik ISO100 of lager pakken, met mooi weer buiten is er prima mee te fotograferen en vergrotingen wil ook nog prima zonder dat je meteen korrel ziet :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wat dacht je van bijvoorbeeld ISO :)

Hoe lager het ISO getal, hoe fijner de korrel en hoe minder gevoelig. Het ligt een beetje aan het licht wat voor rolletje je het beste kunt gebruiken. Zolang het redelijk tot goed weer is zou ISO 100 tot 200 goed zijn. Wat merk en type rolletje betreft, je zou denk ik het beste eens google in kunnen duiken. Er zitten best wel verschillen in kleuren tussen de verschillende fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

SmartDoDo schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:18:
8< knip 8<
Er zitten best wel verschillen in kleuren tussen de verschillende fabrikanten.
Er zit idd vrijveel verschil tussen de verse fabrikanten...

Kodak, zou vooral ´harde´kleuren hebben, Agfa zou pastel-achtige kleuren hebben, Fuji zou erg snel rood kleuren, enz.

Zelfs zitten er grote verschillen tussen de verschillende films van één fabrikant.

Zeker als het je eerste films zijn, zou ik gewoon een standaard film van een 200 asa halen. Deze zijn goed bruikbaar voor uit de hand fotograveren in de buitenlucht bij helder weer.

Leer eerst eens de camera kennen voordat je specialere films gaat gebruiken, want reken erop dat je misschien 1 echt leuke per film haalt bij de eerste filmpjes... (en een stuk of 10 aardige foto´s)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zitten ook juist (ook) veel verschillen tussen films van dezelfde fabrikant. Wat voor objectief ga je gebruiken, ga je een statief gebruiken, wil je verzadigde of juist wat vlakkere kleuren, wat voor weer verwacht je, hoeveel geld wil je uitgeven, wil je negatieven of positieven, zwart-wit of kleur, grof- of fijnkorrelig, ga je zelf ontwikkelen( ;) ), hoeveel mogen de vergrotingen gaan kosten en hoe groot moeten ze gaan zijn... allemaal vragen die filmkeuze kunnen bepalen.

Alle Films van Kodak, Ilford en Fuji (en OEM-afnemers zoal HEMA etc kunnen natuurlijk ook prima zijn, maar dan weet je minder zeker wat je krijgt) zijn eigenlijk goed, in principe zou ik bij zonnig weer in ieder geval voor ISO 100 of minder kiezen, en dan voor verschillende films: Fuji Provia, Velvia en Sensia (allen 100), Kodak T-Max en Portra 100 en 160, verder voor als het donkerder zou zijn ig nog wat rolletjes Fuji Superia 400 en NPH 800. Maar vermoedelijk zou ik het gaan doen met wat simpele Provia/Sensia 100 en Superia 400.

De enige 200 film die ik echt goed vind is Kodak E-chrome 200 (voor sterrenhemels, wat is het lang geleden dat ik die heb gefotografeerd...) Kenneths laatste zin (voor de opmerking naar mij) bevat natuurlijk ook een waarheid als een koe...

Je kunt echter ook prima afdrukken maken van diafilm, maar ja was wel netter geweest als ik dat erbij had vermeld >:) .

Ga anders in ieder geval ook eens kijken op de Kodak en Fuji-sites en op sites die zich (echt) met fotografie bezig houden.

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2005 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat is posterformaat, 20x30? Zeker bij de betere films als Fuji NPH 400 is de korrel m.i. dan nog acceptabel. Zeker als je vanuit de hand schiet, is het wel zo fijn aangezien het je twee sluitertijden scheelt vgl. met ISO 100.

Ik vind zelf ISO200 niet zo interessant, omdat het niet echt minder korreliger is dan 400, en ook maar 1 stop sneller dan 100. Maar dat kan ook aan mijn kunsten liggen :P

Het wordt beter weer deze week, dus wellicht kan je makkelijk 100 gebruiken, anders zou ik voor 400 gaan.

Maar uiteindelijk gaat het om wat en hoe het op je foto's komt te staan, dat is oneindig veel belangrijker dan gezever over emulsies en ISO-waarden ;)

begintmeta: Provia, Sensia en Velvia zijn wel dia he. Beetje flauw om iemand die z'n eigen film niet uit kan kiezen NOFI ;) een diafilm aan te smeren :P
Maar indien dia, zou ik zelf voor Sensia gaan. Twee keer zo goedkoop als Velvia/Provia, maar zeker niet twee keer zo slecht. En zelf ben ik niet zo'n Velvia-fan, doe mij dan maar Provia of Astia.

[ Voor 23% gewijzigd door kenneth op 14-08-2005 22:25 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik zou zelf never print film gebruiken maar altijd dia film. Maar goed, ik heb dan ook zo'n 15 jaar dia film gebruikt dus ik heb een lichte voorkeur. :)

Ben zelf geen Sensia fan - ik zou liever Velvia of Provia gebruiken. Velvia voornamelijk door z'n warmte - zeker bij wat zacht zomerlicht in de vroege of late uurtjes kan Velvia echt geweldig zijn.

Wil je kleurechtheid dan kan je beter Kodachrome 64 gebruiken maar net als Velvia en Provia, zijn Kodachrome films gemaakt voor professioneel gebruik en dat merk je in de prijs.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05

Luke!

#Treinbaas
kenneth schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 22:23:
Maar indien dia, zou ik zelf voor Sensia gaan. Twee keer zo goedkoop als Velvia/Provia, maar zeker niet twee keer zo slecht. En zelf ben ik niet zo'n Velvia-fan, doe mij dan maar Provia of Astia.
Oei, pas op met groentinten van Sensia.... Qua kleurbeleving vind ik Provia nog altijd het meest realistische, Velvia komt wat grauw, mat, over vind ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Luke! op 14-08-2005 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 22:34
Velvia grauw en mat? Velvia staat bekend als een sterk verzadigde en contrastrijke film. Zeker de nieuwe Velvia 100 (niet 100F!) schijnt een topper te zijn.

Gezien het de eerste keer is dat je met deze camera gaat schieten, en je blijkbaar niet zoveel ervaring hebt met schieten op film, weet ik niet of het verstandig is op dia te schieten. Ik vind zelf dia's mooier, maar een dia is qua belichting veel kritischer dan negatieffilm. Een negatief is nog niet verpest als er iets teveel of te weinig licht op komt.

Misschien dat een goede ISO 400 film er nog goed uitziet op groot formaat, toch denk ik niet dat je die snelheid nodig gaat hebben. Overdag met een beetje zon heb je aan ISO 100 genoeg, en dat zie je weer terug in minder korrel. Let trouwens op wat je koopt; een verse, goede Kodak of Fuji ISO 400 kan er een stuk minder korrelig uitzien dan een goedkope 100. Ik heb ooit bij de Lidl Agfa rolletjes gekocht voor heel weinig, maar daar zat meer korrel in dan een gemiddelde 800!

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik was trouwens in de veronderstelling dat Astia 100 en Sensia 100 eigenlijk identiek zijn (los van de gebruikelijke pro-amateur-film-verschillen). Ik zou voor Sail eerder voor Provia dan voor Astia of Sensia gaan

Voordeel van kodachrome is trouwens (evenals bij Z-W) de bewaarbaarheid van de ontwikkelde film.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 15-08-2005 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er iets op poster-formaat uit moet komen (50 bij 75 of zo?): neem een goed statief, en een zo langzaam mogelijke film. Ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar Kodachrome 25 is dan ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Wat ik nog niet heb gezien, is welk objectief TS gaat gebruiken. Als er veel wide geschoten gaat worden, dan heeft een trage film de voorkeur ivm fijnere korrel. Maar als TS van plan is met een (lange) telelens te schieten, dan is het natuurlijk niet slim om aan 100ASA vast te zitten!

Verder ben ik het met David eens dat negatieffilm een betere keuze is als je de camera niet (goed) kent; je hebt dan wat meer speelruimte wat betreft belichting. Als je zeker weet dat je goed gaat belichten, dan heeft diafilm de voorkeur vanwege het hogere oplossend vermogen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En aangezien het voor de TS de eerste keer is dat ie gaat schieten zou ook ik hem aanraden om gewoon Fuji superia iso 100 & iso 200 te gaan halen. Ben je een ontzettende korrelneuker (join the club) dan is Fuji Superia Reala echt een superfilm. Mooie ingetogen film, echter prijzig en niet overal verkrijgbaar. Voor verzadigde kleuren schijnt NPC erg goed te zijn, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt, dus daar kan ik je weinig over vertellen dan verzadigde kleuren en fijne korrel. NPH zou ik vanwege dramatisch slechte kleuren buiten niet aan beginnen, tenzij je alleen portretten gaat schieten.

Verder moet je even opletten dat je snel leert lichtmeten aangezien je lichtmeter van je camera in de knoei gaat wanneer je veel tegen een heldere lucht gaat fotograferen (het onderwerp zal onderbelicht zijn). Dus een film die wat overbelicht kan worden geniet de voorkeur. En leer even snel hoe je de lichtmeting op je camera kan corrigeren. Begin bijvoorbeeld hier eens. Ik denk dat je toch zeker een anderhalve stop moet overbelichten wanneer je feitelijk alleen een mast fotografeert tegen een heldere achtergrond. Tenzij je uiteraard de spotmeter weet te bedienen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie allemaal voor de tips. Ik weet nog niet of ik met statief zal schieten, het is een behoorlijk grote trip van Zwijndrecht naar Amsterdam, en heb alleen een zwaar en log statief bij de hand. Dus dat wordt nog even dubben. Verder begrijp ik niet helemaal het voordeel van dia's ten opzichte van een negatief. Kunnen jullie me dat nog even uitleggen?

En nog even over die poster; stel dat ik een gigantisch mooie schiet wil ik hem wel uit laten vergroten tot 100 x 70 cm ofzo; maar ik ga even van 70 x 50 cm uit.

En ik gebruik gewoon het standaard objectief van de EOS 300.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Niks mis met een mooie groffe korrel...
*runs*

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dia's zijn ook je eindproduct. Geen geklooi dus door het fotolab. (Laat negatieven vijf keer afdrukken, het ziet er vijf keer anders uit).
Dia's zijn kleurechter.
Dia's hebben een groter oplossend vermogen.
Dia's zijn minder tolerant als het aankomt op belichting.
Dia's hebben een minderlichtbereik (dia vs. negatief is iets van 5 vs. 8 stops).
Dia's op je diaprojector/lichtbak is véél mooier en bevredigender dan pauperafdrukjes op Kodak Mega Ultra Gold Toiletpapier.
Dia's zijn beter en makkelijker in te scannen dan print/negatief.
Dia's afdrukken is relatief duur, hoewel scannen en dan (na evt. bewerken en selecteren) printen ook een optie is.
Dia's zijn langer te bewaren dan negatieven (dacht ik :?)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Imho zijn dia's net zo te bewerken als negatieven, helemaal omdat ik zelf alles (positieven/negatieven) inscan. Let wel op, koop verschillende rolletjes film, dus als het weer omslaat zit je niet met een bagger te trage rol.

Dia's bewaren is eigenlijk zelfde probleem als negatieven, de eiwitten (geloof ik) worden geler. Valt met scannen in PS veel aan te doen, maar toch. Niet fijn.

Mijn tip; degelijke 200 asa film. 100 ASA is eigenlijk te weinig, zelfs met dit weer. Want echt heel dicht op de boten kom je denk ik niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is die staandaardlens de EF 28-90mm f/4-5.6? Dan zou je inderdaad beter voor wat gevoeligere film kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Simon schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:36:
Imho zijn dia's net zo te bewerken als negatieven, helemaal omdat ik zelf alles (positieven/negatieven) inscan.
Same here. Persoonlijk werk ik (als ik analoog schiet) op dia als ik voor kleur ga en negatief als ik een serie zwart/wit schiet. Voordeel van dia is dat bij dezelfde snelheid (bv. 400ASA) de korrel over het algemeen fijner is dan negatieffilm op dezelfde snelheid. Eventuele uitzondering is Kodachrome 400, maar dat vind ik sowieso baggerfilm. Maar da's wellicht persoonlijk. Bij voorkeur schiet ik zelf op Velvia 50 (als er voldoende licht is en geen mensen op de plaat komen) en Superia 100 of 400 als er iets resp. veel minder licht is. Negatieffilm (kleur) heb ik weinig ervaring mee; als het goedkoop moet schiet ik wel eens een rolletje Hema. Dat is, geloof ik, gewoon tweedekeus Superia, en de kwaliteit is over het algemeen best te pruimen. Zwart/wit gaat mijn voorkeur uit naar Kodak TMAX3200, met name vanwege de enorme korrel. Moet natuurlijk wel goed bij het onderwerp passen :)
Let wel op, koop verschillende rolletjes film, dus als het weer omslaat zit je niet met een bagger te trage rol.
Inderdaad! Als het flink bewolkt is, dan is het toch wel fijn om een paar rolletjes 400ASA in je tas te hebben!
Dia's bewaren is eigenlijk zelfde probleem als negatieven, de eiwitten (geloof ik) worden geler. Valt met scannen in PS veel aan te doen, maar toch. Niet fijn.
De eiwitten van dia's worden aangetast door schimmels en bacterieën en zijn ook niet goed bestand tegen vocht, licht en warmte. Onder goede omstandigheden zouden dia's (van goede kwaliteit, bv. Velvia) echter ca. 100 jaar bewaard moeten kunnen worden. De dia's die ik hier van mijn ouders uit begin jaren 1970 heb liggen, zijn echter nagenoeg allemaal aangetast door vocht/schimmel en zijn geen van alle meer kleurecht. Dat met die 'goede omstandigheden' is dus zeker geen gelul ;)
Mijn tip; degelijke 200 asa film. 100 ASA is eigenlijk te weinig, zelfs met dit weer. Want echt heel dicht op de boten kom je denk ik niet.
Ik vind nog steeds dat 200ASA een onhandige tussenmaat is: teveel korrel voor te weinig snelheidswinst t.o.v. 100ASA. Als er weinig licht is, ga ik meteen voor 400ASA. Wat natuurlijk niet wil zeggen dan 200ASA niet deugt!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okeee; wederom bedankt voor de info. Kenneth: is er een positieve kant aan het gebruik van dia's omtrent het uit laten printen op poster formaat?

En de standaard kit lens is een EF 28-90 1:4-5.6 inderdaad.

Ik ga dus op woensdag; dit is de weersvoorspelling ;)
Waarden voor dinsdag t/m zaterdag.

diwodovrza
Zonneschijn (%)5070603030
Neerslagkans (%)1010207030
Neerslaghoeveelheid (mm)0002-70-2
Minimumtemperatuur (ºC)1110/1313/1614/1712/15
Middagtemperatuur (ºC)2122/2424/2720/2420/23
WindrichtingNOZOWNW
Windsnelheid (bft)22333

Misschien wel handig om de ISO waarde te bepalen; het wordt dus wel redelijk zonnig; niet super helaas.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Professioneel werd tot voor kort louter dia gebruikt voor drukwerk en grote prints, zoals billboards en dergelijke.

Maar caveat emptor! Dia's zijn echt kritisch als het aankomt op belichting: een halve stop over/onderbelichten ga je echt zien. Zo te merken ben je niet echt superervaren (ik ook niet ;)) als het aankomt op fotograferen. Wil je het risico lopen terug te komen van een geweldige dag SAIL, en dan ontdekken dat 90% van je dia's is mislukt? Zoniet, gebruik lekker Superia of NPH ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom zelf uit IJmuiden en heb een week geleden toevallig extraveel foto's gemaakt van bootjes nabij de sluizen. In IJmuiden heb je het voordeel (of nadeel) dat de hoogovens (Corus) en de sluizen op de achtergrond staan. Ik vond dit persoonlijk wel een mooi contrast geven met zeilbootjes (industrie/oude zeilschepen). De beste spot is waarschijnlijk dicht bij de sluizen, of (als het even kan) op het Talud nabij het Witte Theater.

Nog een tip voor Sail als mensen niet teveel in de weg staan: spelen met de witbalans, zodat de foto's een "authentieke" gelige tint krijgen.

Ik zou als fotorolletje eerder ISO 50/100 nemen dan hoger, zo kun je leuk "meepannen" om de suggestie van beweging over te laten komen.

Voor de liefhebber: als je genoeg hebt van Sail is de oude watertoren ook een prachtig object, anders kun je ook nog naar de heerenduinen uitwijken.

Zal binnenkort even kijken of ik mijn IJmuidenfoto's op de site kan posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Hoe speel jij met je witbalans op een rolletje? Aparte filters voor je lens? :?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:34:
Kom zelf uit IJmuiden en heb een week geleden toevallig extraveel foto's gemaakt van bootjes nabij de sluizen. In IJmuiden heb je het voordeel (of nadeel) dat de hoogovens (Corus) en de sluizen op de achtergrond staan. Ik vond dit persoonlijk wel een mooi contrast geven met zeilbootjes (industrie/oude zeilschepen). De beste spot is waarschijnlijk dicht bij de sluizen, of (als het even kan) op het Talud nabij het Witte Theater.

Nog een tip voor Sail als mensen niet teveel in de weg staan: spelen met de witbalans, zodat de foto's een "authentieke" gelige tint krijgen. (true, dit is alleen voor de digicams toepasbaar) 8)7

Ik zou als fotorolletje eerder ISO 50/100 nemen dan hoger, zo kun je leuk "meepannen" om de suggestie van beweging over te laten komen.

Voor de liefhebber: als je genoeg hebt van Sail is de oude watertoren ook een prachtig object, anders kun je ook nog naar de heerenduinen uitwijken.

Zal binnenkort even kijken of ik mijn IJmuidenfoto's op de site kan posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Simon schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:42:
Dat zou natuurlijk kunnen, maar je kunt bij het afdrukken of na het scannen ook nog van alles doen natuurlijk... Verder hebben verschillende rolletjes een verschillende balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor veel mensen over ISO 200. Dat kan ik je afraden omdat je waarschijnlijk erg veel lucht fotografeert, door de masten en touwen heen. Als het een zonnige dag word (zoals voorspeld) zou ik zeker voor een 100 ISO gaan. Persoonlijk vind ik de luchten van Kodak mooier maar bij kunstlicht geef ik weer de voorkeur aan Fuji.

Ik las ook dat iemand Dia films prefereert, maar als je niet echt een geroutineerde fotograaf bent gaat dat misschien een beetje te ver. Een diafilm vraagt meer nauwkeurigheid wat betreft belichting, dus je moet wel weten wat je doet. Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk wel beter dan welke film dan ook.

In ieder geval veel plezier, ik zal er ook zijn, maar deze keer digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
* verkeerd *

[ Voor 98% gewijzigd door simon op 15-08-2005 16:59 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Simon schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:42:
niet met een filter, maar met een ander rolletje. Ik weet alleen niet of kunstlichtrolletjes nog te vinden zijn. Sowieso waren alleen tungsten- en daylightfilms te koop voor zover ik weet. Met TL-licht zit je weer gefuckt eigenlijk.
Dat is trouwens denk ik het grootste voordeel van digitaal, die witbalans.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke; nogmaals bedankt allemaal. Ik ga vanmiddag een rolletje Fuji Provia ISO 100 en Fuji Superia ISO 100 of 200 halen. Of kan ik beter een rolletje Kodak erbij nemen, aangezien jullie hebben gezegd dat er veel verschil tussen de merken zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van welke film je houdt is dus helemaal persoonlijk. Dat kun je eigenlijk wel destilleren uit de hele discussie hier. Heb je al bedacht wat je met je dia rolletje gaat doen? Heb je een goede negatiefscanner (is dus geen flatbedscanner) of heb je een projector? Anders zou ik gewoon negatieffilm gebruiken. Mijn tip: koop veeeeeel. Je moet gewoon veel schieten om veel te kunnen leren. Beter is nog om pen en papier mee te nemen en op te schrijven wat je bij welke foto hebt gedaan (hoewel dat door de autocorrectie van de centrale vast weer wordt verneukt). Zoals ik al zei, even overbelichten als je veel lucht fotografeert of beter nog, jezelf even verdiepen in 18% grijs en de spotmeter. Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik houd dus van heel natuurlijke kleuren. Ik ben overigens wel wat gewend met digitaal schieten; maar dat is natuurlijk een wereld van verschil. Ik heb ook wat ervaring met polarisatie filters; maar die heb ik op het moment niet tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
2 rolletjes zou wel erg weinig zijn denk ik, haal maar gewoon minstens 6x36. Met Superia 100 en een paar 400 als basis kun je niet veel fout doen, je kunt nog een wat fletsere film(bijvoorbeeld Agfa Portrait 160(als je het kunt vinden) of Kodak Portra 160NC) en een wat verzadigdere erbij(Fuji Provia bijvoorbeeld) nemen om al eens te kijken wat het verschil is. De kwaliteit van het eventuele afdrukken is trouwens ook nogal belangrijk, anders maakt het niet uit welke film je neemt. Je kunt de positieven en negatieven het best met een loep beoordelen voor je ze echt laat vergroten.

Bij chemische fotografie is kleurtemperatuur bij het afdrukken trouwens geen probleem Maruku, daar zitten filters voor op de vergroter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja; over de kwaliteit van de afdrukken; was er laatst niet een Consumentenbond achtige vergelijking van fotoshops, en hun geleverde afdruk kwaliteiten? Ik dacht dat Hema als beste uit de bus kwam; en de Albert Heijn als tweede ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:44:
Ja; over de kwaliteit van de afdrukken; was er laatst niet een Consumentenbond achtige vergelijking van fotoshops, en hun geleverde afdruk kwaliteiten? Ik dacht dat Hema als beste uit de bus kwam; en de Albert Heijn als tweede ofzo?
nothing beats a vaklab :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

begintmeta schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:22:
knip

Bij chemische fotografie is kleurtemperatuur bij het afdrukken trouwens geen probleem Maruku, daar zitten filters voor op de vergroter...
Bij afdrukken idd, maar zodra je op dia schiet heb je dit al wel. Bovendien is het corrigeren van een verkeerd belicht filmpje niet echt mijn ding. Eerst het filmpje goed belichten en dan zonder corrigeren afdrukken, zo moet het gaan.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
>€15,- om een rolletje (24) af te drukken op klein formaat. En dan kies je niet eens de beste kwaliteit.

Ik heb aardig wat rolletjes volgeschoten met een EOS 300 met een 28-80mm F3.5-5.6. Als het bewolkt is heb je niks aan een ISO100 rolletje. Het verschil tussen ISO200 en 400 qua ruis is minimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door -DarkShadow- op 16-08-2005 13:49 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

beste lijkt me gewoon af laten drukken bij de AH of kruidvat of wat dan ook en dan aan de hand van die afdrukken kijken welke foto's je echt de moeite waard vindt en die foto's dan af laten drukken bij een fotograaf of vaklab. Scheelt je vele centen. Enige risico is dat je rolletje niet goed ontwikkeld wordt, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Maruku schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 13:48:
[...]

Bij afdrukken idd, maar zodra je op dia schiet heb je dit al wel. Bovendien is het corrigeren van een verkeerd belicht filmpje niet echt mijn ding. Eerst het filmpje goed belichten en dan zonder corrigeren afdrukken, zo moet het gaan.
Als je zou willen kun je bij projectie ook een andere kleur lamp/filters overwegen. Corrigeren van verkeerd belichte filmpjes is natuurlijk niet de bedoeling, wel goed belichten is eerste keus(wat bedoelje i.c. eigenlijk met "verkeerd belichten", maar om een een tikje gelige afdruk te krijgen waar in dit topic sprake van was, het overwegen waard(aanpassen zul je de kleurbalans toch moeten). (niet dat ik dat zou willen trouwens).

Verder kun je ook van dia's mooie afdrukken (laten) maken ("ciba/fuji"chrome of digitaal).

Ontwikkelen en simpel afdrukken kunnen ze over het algemeen prima bij CeWe, Elka of andere labs. Als je echt zo'n poster van een meter wilt laten maken, kun je denk ik het beste gaan naar iemand die afdrukken kan maken bij jou in de buurt, zodat je er goed over kunt communiceren (en het resultaat kunt meebepalen). Zo iemand kan allerlei achtergrond hebben, een student/leerling/hobbyist met doka thuis of bij een vereniging/school, een fotograaf, een fotowinkel.

Belangrijk is dat je van tevoren (of zelfs tijdens als je mee de afdruk gaat maken ;)) duidelijk kunt specificeren wat je wilt, en natuurlijk alleen hoeft te betalen als je tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maruku schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:05:
[...]

beste lijkt me gewoon af laten drukken bij de AH of kruidvat of wat dan ook en dan aan de hand van die afdrukken kijken welke foto's je echt de moeite waard vindt en die foto's dan af laten drukken bij een fotograaf of vaklab. Scheelt je vele centen. Enige risico is dat je rolletje niet goed ontwikkeld wordt, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
Als het echt kritisch is, dan komt het ook weer erg nauw welke ontwikkelaar er gebruikt wordt (qua korrel, etc). Dus hoewel er op het eerste idee weinig aan lijkt om een rolletje te onwtikkelen, kun je er natuurlijk ook gewoon kunst van maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dat geldt meer voor zwartwit. Kleurnegatief/positief zijn twee redelijk vaste processen (C41/E6).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

begintmeta schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:05:
[...]

Als je zou willen kun je bij projectie ook een andere kleur lamp/filters overwegen. Corrigeren van verkeerd belichte filmpjes is natuurlijk niet de bedoeling, wel goed belichten is eerste keus(wat bedoelje i.c. eigenlijk met "verkeerd belichten", maar om een een tikje gelige afdruk te krijgen waar in dit topic sprake van was, het overwegen waard(aanpassen zul je de kleurbalans toch moeten). (niet dat ik dat zou willen trouwens).
met verkeerd belichten bedoel ik een negatief krijgen waarvan je als je er een standaardafdruk van maakt iets krijgt wat je niet wil. En dat is idd een gelige kleur bij tungstenlicht of een groene, dan wel blauwe kleur bij TL-licht. Of natuurlijk een filmpje onder- of overbelicht. En als we heel ver gaan een filmpje waar het contrast niet klopt, maar dat is mij op het moment nog iets te hardcore.

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:30:
[...]

Als het echt kritisch is, dan komt het ook weer erg nauw welke ontwikkelaar er gebruikt wordt (qua korrel, etc). Dus hoewel er op het eerste idee weinig aan lijkt om een rolletje te onwtikkelen, kun je er natuurlijk ook gewoon kunst van maken. :P[/quote]

heej, vertel mij wat :D, ik ontwikkel mijn kodak t-max en tri-x met rodinal nu, omdat de fotoboer niets anders had. Tsjah... daar stap ik nu ook van af, d76 ben ik meer fan van. En voor papier en andere chemicaliën amaloco, omdat het effect daarvan niet zo heel groot is en ama nederlands is, dus de moeite waard om te stimuleren toch?
Sjah, als je een goede indruk over zwart-wit fotografie en het juist belichten hiervan wil lezen raad ik Ansel Adams-the Negative aan. Tis wel een beetje off-topic, maar een retegoed boek wat uitlegt over hoe je juiste negatieven krijgt. Natuurlijk gaan de principes van Z/W-fotografie ook op voor kleurenfilm alleen minder precies.

blog
sow
eee

Verwijderd

Topicstarter
Zo; ben weer terug. En het was fantastisch. Ik heb een goed plekje kunnen krijgen, waar ik goed m'n statief kon planten. Ik had er uiteindelijk toch maar 1 gekocht; het is toch wel fijner. De foto's moeten nog ontwikkeld worden, post die van jullie ook! Lijkt me erg leuk!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
eigenlijk te laat, maargoed mijn ervaring is:

ga je veel ingezoomt fotograferen?
nadeel: snel bewogen en de lens laat minder licht binnen.
schiet je uit de hand? neem dan 400
- portra 400VC heldere kleuren (is mooi om het beeld wat frisser over te laten komen)
schiet je vanaf statief?
- portra 160VC

ga je niet ingezoomt fotograferen dan zou ik sowieso voor 160VC gaan.
Het ligt ook aan de lichtsterkte van je lens. als je een F2.8 of een F1.4 lens hebt dan kun je ook een 50 asa film opzoeken. Deze is heel scherp, ook als je gaat uitvergroten.

Wil je heel neutrale kleuren hebben dan kun je de NC versie nemen.

En natuurlijk een zwartwit rolletje meenemen! (altijd leuk)

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 18-08-2005 10:25 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Niet om het 1 of ander maar ik heb zelf jaren met 400mm (max) gewerkt en daar gewoon altijd 64 ASA films meegebruikt. Persee 400 ASA gebruiken hoeft dus absoluut niet.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• marrk

marrk

marrk

tazzman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:43:
Niet om het 1 of ander maar ik heb zelf jaren met 400mm (max) gewerkt en daar gewoon altijd 64 ASA films meegebruikt. Persee 400 ASA gebruiken hoeft dus absoluut niet.
mjah... als je geen statief hebt dan is 400mm een ramp sowieso. 400 ASA is super voor uit de losse pols foto's maken.

blog
sow
eee

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik gebruik nu en vroeger (in mijn analoge tijdperk) zelden een statief .. behalve voor nachtopnamen.

Ik heb nooit problemen gehad om uit de losse pols met 400mm een opstijgend of landend vliegtuig haarscherp op mijn Kodachrome 64 rolletje vast te leggen.

Dat jij dat vindt is overigens prima hoor.. ;) Maar ik vind niet dat wij eigen meningen als "regels" of "de waarheid" moeten opdringen. Binnen de wereld van de luchtvaartfotografie is het heel gebruikelijk om 25, 50 of 64 ASA films te gebruiken i.c.m. 300, 400 of 500mm lenzen.

[ Voor 36% gewijzigd door tazzman op 18-08-2005 17:56 ]

• marrk

marrk

marrk

tazzman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:55:
Ik gebruik nu en vroeger (in mijn analoge tijdperk) zelden een statief .. behalve voor nachtopnamen.

Ik heb nooit problemen gehad om uit de losse pols met 400mm een opstijgend of landend vliegtuig haarscherp op mijn Kodachrome 64 rolletje vast te leggen.
wat voor sluitertijden werk je dan mee? want volgens mij heb je dan een hand die vaster is dan gemiddeld. Als ik echt mijn best doe krijg ik 300mm scherp op 1/120 oid, maar dat is echt te naar om te doen wanneer je foto's wil gaan maken bij bv. SAIL.
Dat jij dat vindt is overigens prima hoor.. ;) Maar ik vind niet dat wij eigen meningen als "regels" of "de waarheid" moeten opdringen. Binnen de wereld van de luchtvaartfotografie is het heel gebruikelijk om 25, 50 of 64 ASA films te gebruiken i.c.m. 300, 400 of 500mm lenzen.
Nee, sowieso niet :-D. maaruh... sjah, ik had niet verwacht dat mensen zulke trage film goed kunnen schieten uit de hand. En ik ben zelf iemand van kijken wat de meeste mensen doen, dat nadoen en als het nodig is zelf eraan experimenteren.

[ Voor 31% gewijzigd door marrk op 18-08-2005 17:59 ]

blog
sow
eee

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Maruku schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:58:
[...]

wat voor sluitertijden werk je dan mee? want volgens mij heb je dan een hand die vaster is dan gemiddeld. Als ik echt mijn best doe krijg ik 300mm scherp op 1/120 oid, maar dat is echt te naar om te doen wanneer je foto's wil gaan maken bij bv. SAIL.
Ik dacht even.. ik pak de EXIF er wel even bij maar erhm... Dia.. geen EXIF. LOL.
Licht is heel moeilijk te zeggen - meestal gebruik ik toch wel f/6.3, 7.1, 8 of 11. Afhankelijk van het weer is daar veelal toch wel 1/250 - 1/500 mogelijk.

Qua digitaal gebruik ik enkel 100 ISO. Vliegende helicopters of prop-kistjes met 1/200 zijn gewoon goed scherp.

• hilbren
tazzman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:55:

dan zou ik heeel graag even de specs van die lens erbij willen hebben?
ik heb hier ook een 400mm prime F5.6 maar het is en blijft moeilijk om zo'n ding stil te houden.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

hilbren schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:57:
[...]
dan zou ik heeel graag even de specs van die lens erbij willen hebben?
ik heb hier ook een 400mm prime F5.6 maar het is en blijft moeilijk om zo'n ding stil te houden.
Analoog: Sigma 135-400mm f/4-5.6 APO op een Dynax 7Xi met daarin Kodachrome 64.

Digitaal: Canon EOS 300mm f/4L IS op zowel een Canon EOS 1D.

• hilbren
tazzman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:02:
[...]

Jòh, één van de weinige die nog met minolta fotografeerd!

ik heb hier een dynax 800si liggen

ik zal het ook eens proberen, doe jij nog iets speciaals met die film (onder- overbelichten?)

• simon
tazzman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:02:
[...]

Man wat voor hand heb jij? Met een 300 mm lens heb ik moeite om deze op 100 iso stil te houden (sluitertijden rond de 1/150e) en 100 asa film, das niet echt snelle film..

[ Voor 7% gewijzigd door simon op 18-08-2005 22:35 ]

|>

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

IS, dat betekende toch Image Stabilizer? :D

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

hilbren schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:10:

Jòh, één van de weinige die nog met minolta fotografeerd!

ik heb hier een dynax 800si liggen

ik zal het ook eens proberen, doe jij nog iets speciaals met die film (onder- overbelichten?)
Ik ben eind 2003 gestopt met Minolta en analoog.. ik heb mijn beide 7Xi bodies en diverse lenzen aan mijn vader gegeven en ben terug gegaan naar Canon, in dit geval de EOS 10D - welke inmiddels vervangen is door een 1D. Met Kodachrome 64 wil je niets anders dan doen correct belichten - er is geen fout marge voor belichtingsfouten met dia film! :)
Simon schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:35:

Man wat voor hand heb jij? Met een 300 mm lens heb ik moeite om deze op 100 iso stil te houden (sluitertijden rond de 1/150e) en 100 asa film, das niet echt snelle film..
Een normale. En dan niet eens superstil ofzo hoor. 1/125 - 1/160 voor stilstaande of langzaambewegende objecten gaat voor mij prima. Maar b.v. vliegende helicopters, daar gebruik ik liever 1/200ste voor.

Overigens gebruikte ik geen 100 ASA films - maar 64 ASA films. Ik schiet digitaal bijna alleen op 100 ISO.
kenneth schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:56:
IS, dat betekende toch Image Stabilizer? :D
Die heb ik meestal uitstaan - ik heb gemerkt dat bij echt snelle panning shots IS soms de boel niet helemaal kan bij benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tazzman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:57:
[...]
Met Kodachrome 64 wil je niets anders dan doen correct belichten - er is geen fout marge voor belichtingsfouten met dia film! :)
[...]
Soms is het toch wel mooier om b.v. met felle zon een 100 ISO-film als 125 ISO te belichten. De lichte onderbelichting kan voor wat vollere kleuren zorgen (b.v. met sensia/astia) Het is toch altijd wel aan te raden te experimenteren met elke film, een derde stop over- en onderbelichten op een rolletje is nooit weg, als je toestel automatisch belichting kan bracketen, gebruik die functie gewoon eens. Elke lichtmeter/sluiter is toch ook weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Klopt!
ik heb nu voor het eerst een rol provia 400F in mn toestel zitten.
en het eerste wat ik heb gedaan is een serie foto's geschoten die onder en/of overbelicht zijn. hier zit een speciaale stand voor op mn cam. dan maakt ie een serie van 3, 5 of 7 foto's die allemaal anders belicht zijn.

Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een silowet wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

hilbren schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:32:
en het eerste wat ik heb gedaan is een serie foto's geschoten die onder en/of overbelicht zijn. hier zit een speciaale stand voor op mn cam. dan maakt ie een serie van 3, 5 of 7 foto's die allemaal anders belicht zijn.
Dat is dus die bracketing waar begintmeta het over had ;)

Pagina: 1