Toon posts:

K7T turbo rev3.0 problemen hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een pc staan met een MSI K7T Turbo rev3.0 (MSI-6330) die problemen lijkt te hebben met het detecteren van de hdd.
De pc heeft het altijd goed gedaan maar sinds kort wil hij niet meer fatsoenlijk booten, bij het post-scherm duurd het detecteren van de ide-devices lang en komt hij na verloop van tijd met de melding dat ze niet aanwezig zijn. na verplaatsen heeft hij het weer even goed gedaan (6x na elkaar geprobeerd opnieuw te booten, werkte perfect). na de pc weer terug te verplaatsen deed hij het weer niet. weer verplaatst en daar deed hij het ook niet (dus geen probleem met aarding oid).
vreemd is dat tijdens het detecteren van de ide-devices je 2 korte piepjes hoort (klinken iets anders als de 1-piep van de post), deze zijn niet alleen dan te horen maar ook na het post-scherm.

kabels zitten goed vast, master-slave staan nog steeds goed ingesteld (er is in de systeemkast verder nooit niks veranderd), geen bolle elco's op het mobo...

toen de pc het deed (na het verplaatsen) heb ik die maxtor-bootdisk geprobeerd en een volledige test laten doen maar de hdd kwam zonder problemen door de test. nu hij het niet doet en ik met de bootdisk opstart kan de tool van maxtor de hdd ook niet vinden.

de vraag is nu waar zit het probleem (hdd of mobo/chipset?), hoe kom ik hier achter?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
harde schijf misschien gaar. Probeer eens een diagnostic tool. Misschien herkend deze de schijf nog wel. Probeer anders wat te knutselen met de kabels en evntueel vervangen o.i.d.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 18:11
al een knoppix- cd geprobeerd of BartPE ?
deze bouwen een OS zonder harde disk gebruik op -> als dat lukt dan kan je mobo nog wat.
en kun je meteen toegang tot je disk proberen.

msi-6330 had die niet die slechte elco's?

gewaarwordingshorizon

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
De K7T Turbo heeft inderdaad van die elco's :-(
Ik controleer regelmatig hoe ze eruit zien maar na ca. 5 jaar ziet het er hier nog goed uit en de plank werkt ook nog steeds uitstekend.

Ik heb wel ook problemen gehad met een 40Gb Maxtor HD. Dat was mijn bootschijf, en die werd regelmatig niet herkend. Soms werd ie wel herkend maar werd een heel ander typenummer meegegeven (Maxtor Draco). Op het moment dat hij correct herkend werd, vond de tool van Maxtor ook geen fouten.

Ik heb nog aan de voeding gedacht en deze vervangen, maar dat hielp niet.

Ik heb de schijf vervangen en later weggegeven aan een collega. Die had er dezelfde problemen mee en ik geloof dat hij uiteindelijk heeft getest hoe hoog de schijf terugstuiterde als deze van 3 hoog het raam uit ging.

Verwijderd

Topicstarter
DapperDen schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:25:
De K7T Turbo heeft inderdaad van die elco's :-(
Ik controleer regelmatig hoe ze eruit zien maar na ca. 5 jaar ziet het er hier nog goed uit en de plank werkt ook nog steeds uitstekend.

Ik heb wel ook problemen gehad met een 40Gb Maxtor HD. Dat was mijn bootschijf, en die werd regelmatig niet herkend. Soms werd ie wel herkend maar werd een heel ander typenummer meegegeven (Maxtor Draco). Op het moment dat hij correct herkend werd, vond de tool van Maxtor ook geen fouten.

Ik heb nog aan de voeding gedacht en deze vervangen, maar dat hielp niet.

Ik heb de schijf vervangen en later weggegeven aan een collega. Die had er dezelfde problemen mee en ik geloof dat hij uiteindelijk heeft getest hoe hoog de schijf terugstuiterde als deze van 3 hoog het raam uit ging.
dat klinkt inderdaad als hetzelfde probleem, toen ik quick post (of hoe heet dat) in het bios uit zette herkende hij em vaak als een maxtor met eenofandere vreemde naam en vreemd typenummer.
heb de hdd net vervangen voor een hdd waarvan ik weet dat hij werkt en die herkende hij wel, daarna de oude weer terug gezet en die herkende hij ook weer :S

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:33:
[...]

dat klinkt inderdaad als hetzelfde probleem, toen ik quick post (of hoe heet dat) in het bios uit zette herkende hij em vaak als een maxtor met eenofandere vreemde naam en vreemd typenummer.
heb de hdd net vervangen voor een hdd waarvan ik weet dat hij werkt en die herkende hij wel, daarna de oude weer terug gezet en die herkende hij ook weer :S
Tja, ik heb die schijf vervangen door een 120 Gb Seagate en die doet het alweer 2 jaar perfect.
Had in mijn geval dus niks met m'n mobo te maken. Die Maxtor heeft het 3 jaar gedaan voordat dat gedonder begon.

[ Voor 6% gewijzigd door DapperDen op 14-08-2005 23:52 ]

Pagina: 1