[Snelheidswinst] snelle schijf of geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Vodgen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:22
Een vraag over de pc van mijn dochter.
De pc start niet al te snel op maar is ook bij games (o.a.Sims 2 Rolller C T 3) vrij traag.
Ze gebruikt op de pc verder geen zware applicaties. Verder alleen wat surfen.

Waat zit nu het grootste struikelblok:
Is het de 20 Gb 5400 rpm harde schijf.
Of is het de 256 MB DDR geheugen?

Verdere configuratie:
Asus P4B533
P IV 2,53 Ghz
ATI 9200 128 MB
Win XP SP2

Wat is nu het beste te upgraden?
Een snellere harde schijf (7200 rpm) of 256 MB extra bij plaatsen?
Natuurlijk allebei maar haar portemonee is nog niet zo dik ;)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

heel simpel gezegd, allebei haal voor 150 euro een 80 gb 7200 rpm schijf en een gig geheugen en je zult heel wat sneller gaan denk ik.

als dat boven budget ligt moet je kijken wat je liever hebt sneller opstarten of soepeler spelen
respectievelijk hardeschijf of geheugen je kunt ook voor 30 euro een reepje 256 bijplaatsen een gig is ongeveer 100 dan zou je met hd en mem ong. 80 euro kwijt zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door snooze op 14-08-2005 19:25 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik denk eerlijk gezegd eerder dat de Radeon 9200 haar hier beperkt. The sims 2 is nogal grafisch, en de GPU en geheugenbus van die 9200 zijn ws. niet snel genoeg om r performance te bieden. Hoewel meer geheugen ook wel wat zou verbeteren, 256 is weinig, dan moet Windows snel swappen (op een vrij trage harde schijf, dus dat vertraagt nog meer). Maar begin s bij video..

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik denk dat er drie struikelblokken zijn. De videokaart is ook niet al te snel. Met een Radeon 9600Pro of Geforce 5700 kom je ook al een stuk verder.

Verder zou ik een reepje 512MB ddr er bij drukken en een 160GB schijf plaatsen en de oude opruimen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Het is idd een combinatie van beide. 256mb geheugen is gewoon te weinig om lekker te werken in Windows XP, hierdoor zal de pc veel swappen op de (te langzame) hardeschijf. Met 512mb (of 1024mb) geheugen zal je al extra snelheid vinden, maar dan zit je alsnog met de hardeschijf als bottleneck.

Beste optie (mijn inziens): 7200rpm schijf en 256mb extra.
If you have a T&L capable video card with at least 32 MB of video RAM then you need at least:
800 MHz processor or better
256 MB RAM if Windows XP, Windows ME, Windows 98 or Windows 2000
At least 3.5 GB of hard drive space

If you have a non-T&L capable video card (an Intel Extreme Graphics or a Radeon 7000/VE Series) then you need at least:
2.0 GHz processor or better
256 MB RAM if Windows XP, Windows ME, Windows 98, or Windows 2000
At least 3.5 GB of hard drive space

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 19:27 ]

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

videokaart is met de genoemde spellen niet zo'n heel groot probleem (meer is beter uiteraard) je zou ook een keer kunnen kijken wat je nog aan optimalizaties kan uitvoeren in software dat kan ook vrij veel schelen aangezien het op tragere machines ook goed loopt.

weet iemand nog een leuke signature?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 00:25
Het geheugen lijkt me het belangrijkste. Meer geheugen = minder geswap op de HD (al zit er natuurlijk ook een limiet aan de prestatietoename door geheugenuitbreiding).

Kijk verder eens wat er allemaal in de systeemtray staat rechtsonder. Als dit volstaat met allerlei "agents", zus-en-zo-managers, etc. wordt het systeem er ook niet sneller op. Veel van dit soort programma's (van Realmedia, Quicktime, etc.) zijn overbodig en kunnen zonder problemen worden verwijderd.

Kun je hiermee doen bijv.

_██_
(ಠ_ృ)

• Abbadon
  • Laatst online: 17:50
Grafische kaart zou ik in eerste instantie lekker laten voor wat 'ie is, kijk eerst eens naar je geheugenverbruik (dus tijdens die genoemde games, maar ook wanneer er geen games gespeeld worden) en plaats er evt. 256~512MB bij.

Als 2e optie zou ik idd naar de disk kijken; moderne 7200rpm disken zijn erg snel en hoeven geen eens zo duur te zijn (check de pricewatch). Overigens is de combinatie te weinig geheugen en een trage disk sowieso funest voor de performance.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Vodgen
In de systemtray draait alleen nog het hoognodige.
Ook via msconfig-opstarten is het onnodige uitgeschakeld.

Dus die bottle-neck is nihil

Verwijderd

Vodgen schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 19:48:
In de systemtray draait alleen nog het hoognodige.
Ook via msconfig-opstarten is het onnodige uitgeschakeld.

Dus die bottle-neck is nihil
Maar er word Wxp gedraaid, volgens de manual van windows xp heeft het om lekker te draaien 265 mb nodig. Ook al draai je het minimale zal je Os zeker 200mb van de 265 gebruiken. Dus hij heeft te weinig buffer.

Prik er 512 aan ram bij, gooi er een 80 gb 7200rpm schijf in en voila zal stuk lekkerder gaan ( prijs verschil tussen 40 en 80 gb is niet heel groot )

• Palomar
  • Niet online
idd, een moderne 7200rpm schijf zal stukken sneller zijn dan je huidige. En dan maakt het nog niet eens uit dat je mobo ws. geen ATA100 etc. ondersteunt (zal wel ata33/66 zijn)[edit]Correctie: dat ondersteunt ie ws. wel. Ik zie nu pas dat je een Pentium 4 PC had. Ik dacht dat het een P2 was....
Daarnaast zou ik het extra geheugen ook doen als ie tijdens spellen etc. nog erg veel aan het swappen is met de HD. Al draait winxp in principe al vrij goed met 256MB ram. Maar bij spellen kan het te weinig zijn.

PS. check voor de zekerheid wel eerst even of je harddisk nu wel in DMA mode draait (ata33/66/100 verhaaltje wat ik hierboven vermeldde). Dat check je bij appraatbeheer en dan bij de controller van je HD. Als ie nu niet in DMA mode draait kan dat de boel ook al erg vertragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 15-08-2005 00:58 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

10 reacties 10 verschillende meningen. Dat helpt. ;)

Ik zal er nog één aan toevoegen. :P
Begin eens bij de software. Installeer de laatste drivers voor de videokaart en chipset. Defragmenteer de harddisk met een echte defrag tool, dat ding in Windows is niks (Diskeeper, Perfectdisk, etc). Let er speciaal op dat het register en de pagefile is gedefragmenteerd.
Start windows op en druk op <Ctrl-Alt-Del>. Kijk in de statusbar (onderin) naar de Commit Charge, is dit meer dan 200 MB dan is er waarschijnlijk niet veel meer te redden en is een verse windows installatie een goed idee. Schakel onnodige services uit (zoals messenger, remote registry, even Googlen, etc.) en zorg ervoor dat er geen onnodige dingen worden geladen (had je al gedaan). Met een beetje goede wil kun je na het opstarten van Windows dik onder de 125MB zitten.
De tip van Palomar (DMA mode checken) is ook een goede.

Met 0 Euro en een paar uurtjes werk weet ik zeker dat je die spelletjes als een trein kan laten lopen (al geef ik toe dat 256 MB erg krap is). Dat is tenminste tweaken. Nieuwe hardware in een PC frotten kan iedereen.

Verwijderd

Kan je iemand precies zeggen hoe je kan zien of DMA aanstaat.
Ik zit me in Device Maneger, maar dma kom ik nergens tegen.

Verder wil ik graag weten:
Als je meer ram heb (bv 1gb) gebruikt XP sowiso toch meer?
Bij een clean install gebruik ik namelijk al 300.

Ik zou trouwens voor een nieuw harddisk gaan (80GB mooie gb/euro verhouding en natuurlijk voor veel mp3's :Y) )
Zoals hierboven is gezegt, door dan een clean install te doen en minimale programma's te instaleren moet het echt wel werken. Waarschijnlijk is de pc toch wel vervuild.
Al zal een goedgebruikte pc toch wel naar 512mb of weer willen.
Probeer zelf de pc vaak te onderhouden en er een goede firewall/scanner op te zetten een gemiddelde tiener(?) achter een computer zorgt nou eenmaal voor een hoop troep ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 00:43 ]

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 20:36

dfr0st

Geel is mooier

Als ik zou moeten kiezen tussen meer geheugen of een nieuwe HD dan zou ik voor meer geheugen gaan. 265 is echt veeeeeel te weinig.
Als je echt verder wil moet je het aan een gek op marktplaats verkopen en dan met een beetjes meer geld een budget systeem van 300 kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door dfr0st op 15-08-2005 00:45 ]

-

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb al bij meerdere PC's het geheugen uitgebreid en dit laat zich zeer duidelijk vertalen naar de snelheid van de PC. Zo gaat het opstarten, laden én afsluiten van een programma/spel een stuk sneller en daarnaast haal je ook nog eens meer FPS en draait het dus vloeiender in games.

Het is maar net hoeveel geld je in deze pc wilt investeren, maar ik zou primair kijken naar een 512MB geheugenmodule, en dan direct 2e een nieuwe 80 GB harddisk.

Ik merk zelfs op mijn PC de prestatiewinst van extra intern geheugen. Eerst had ik 2x512MB = 1GB ram en dat heb ik laatst uitgebreid naar 2 GB ram (4x512MB)

Ik moet zeggen dat Battlefield 2 en een aantal andere games wel 2 tot 3x zo snel opstarten en afsluiten. :Y)

Er valt natuurlijk een hoop te tweaken aan een pc waardoor je een leuke prestatiewinst kunt behalen. Maar het blijft wel krap voor een moderne game als Sims 2, want dat is een erg zwaar spel.

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 15-08-2005 00:49 ]

Goud is geen geld

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 00:37:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64545/thumb.jpg
En dan wel het goede IDE channel bekijken (is meestal de eerste, device 0, waar je HD op is aangesloten).

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
>IDE ATA/ATAPI CONTROLLER> Primair IDE-kanaal (rechter muisklik>eigenschappen)> Geavanceerde instellingen. :)
voor secundair is het natuurlijk hetzelfde :)

Ontopic:
Ik zou er inderdaad meer geheugen bijsteken. Een latje van 512 @ ~50 euro en het loopt al een stuk soepeler. Overigens kan je ook even naar de instellingen kijken van het spel. Als je die iets omlaag gooit zal het waarschijnlijk ook wel soepeler spelen. ;) :)

[ Voor 41% gewijzigd door Satch op 15-08-2005 00:52 ]

Verwijderd

Palomar schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 23:57:
idd, een moderne 7200rpm schijf zal stukken sneller zijn dan je huidige. En dan maakt het nog niet eens uit dat je mobo ws. geen ATA100 etc. ondersteunt (zal wel ata33/66 zijn). Daarnaast zou ik het extra geheugen ook doen als ie tijdens spellen etc. nog erg veel aan het swappen is met de HD. Al draait winxp in principe al vrij goed met 256MB ram. Maar bij spellen kan het te weinig zijn.

PS. check voor de zekerheid wel eerst even of je harddisk nu wel in DMA mode draait (ata33/66/100 verhaaltje wat ik hierboven vermeldde). Dat check je bij appraatbeheer en dan bij de controller van je HD. Als ie nu niet in DMA mode draait kan dat de boel ook al erg vertragen.
Dan zal ik toch echt wat virusscanners over je hdd heen laten gaan.. Als je minimaal 200MB gebruikt klopt er echt iets niet! Normaal zou het tussen de 100 en 150MB moeten liggen En 150MB is dan ook het uiterlijke met veel software zoals virusscanners..

Nu weer ff ontopic: 256MB zou voor windows prima moeten zijn, maar bij games wil je toch al gauw 400MB gebruiken.. Dus ja, dan is 256 idd te weinig! En ja, die hdd, je games zullen sneller laden en windows zal ook sneller opstarten! maar het geeft je geen hogere fps. Met 512MB zal je ook niet meer zo snel moeten swappen tussen hdd en mem! Maar zoals iedereen hier zegt! Beide maken je pc zo traag als stront door een trechter! :)

En kijk eens hoeveel geheugen idle in gebruik is, (CTRL+ALT+DELETE) zou dus tussen 100 en 150 moeten liggen!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Kijk eens bij de harddisk controller i.pv. de harddisks.
Verder wil ik graag weten:
Als je meer ram heb (bv 1gb) gebruikt XP sowiso toch meer?
Alleen als je windows verteld dat te doen.
System cache vergroten:
00020000 = 131072 KB (if RAM > 512 MB)
00010000 = 65536 KB (if RAM > 256 MB)
00008000 = 32768 KB (if RAM > 128 MB)
code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"IoPageLockLimit"=dword:00010000

Voorkomen dat windows de kernel gaat swappen:
code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisablePagingExecutive"=dword:00000001"

Natuurlijk gebruiken we NTFS. NTFS performance wat boosten:
code:
1
2
3
4
5
6
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem]
"NtfsMftZoneReservation"=dword:00000002     ; Disable MFT Fragmentation
"NtfsDisableLastAccessUpdate"=dword:00000001    ; Disable TimeStamp
"NtfsDisable8dot3NameCreation"=dword:00000001
"Win95TruncatedExtensions"=dword:00000001
"Win31FileSystem"=dword:00000000

Als we weinig geheugen hebben kunnen we windows forcen alle DLL's te unloaden als ze niet meer nodig zijn:
code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\AlwaysUnloadDLL]
@="1"

[ Voor 33% gewijzigd door TheBorg op 15-08-2005 00:58 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Deze pc is minder verouderd dan enkelen beweren. 256MB erbij lijkt mij gewoon de beste keus. Die schijf pas in tweede instantie evt. vervangen. Mogelijk wil ze voorlopig alleen maar die twee genoemde spellen spelen. http://downloads.guru3d.com/download.php?det=951 check ook eens of deze latencytool helpt. Ik zou eerder een tweedehands 3d kaart kopen dan een nieuwe schijf.

Verwijderd

Nog een piep klein vraagje.

Hij staat bij mij op DMA Ultra 5 100
Ik kan ook kiezen voor 133, moet die daar niet op staat?

• Palomar
  • Niet online
Volgens mij kunnen alleen maxtor schijven op mode 6. Maar ik zou het lekker zo laten, verschil merk je toch niet.

• ToFast
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik zou er sowieso extra geheugen bij inzetten. >>>>>Het snel en langzaam gaan van spellen(stotteren) zal minder worden of compleet verdwijnen.

De hardeschijf hoeft helemaal niet vervangen te worden, alleen het laden van windows/spellen (de levels bijvoorbeeld) duren dan wat langer. >>>> Maar het spel zelf zou daarom niet minder snel lopen.

De videokaart kan je vervangen door een 2ehands 9800pro(marktplaats ed.) of een nieuwe 6800le voor €119 bij alternate.nl. Kijk niet naa3 256mb kaarten(marketingstruc), deze zijn niks sneller want ze kunnen het extra geheugen toch niet snel genoeg adresseren(volproppen) daarvoor is of het systeem te langzaam, maar meestal de overige componenten van een videokaart zelf zijn te langzaam. Mijn inziens heeft 256mb pas nut bij snelle kaarten als een x800pro en 6800gt en sneller
Beide kaarten zijn geen overkill voor het systeem hebben de beste budget/performance voor deze pc en zullen stukken betere grafische kracht kunnen leveren. >>>>Spellen lopen soepeler en kunnen er beter uitzien door hogere resolties etc etc.

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 15-08-2005 01:09 ]

• Vodgen
Even een update op de vele reacties:
Clean install: is 3 maanden geleden gedaan.
Antivirus: Norton AV 2005 draait.
Antispyware: Microsoft antispyware draait.
De harde schijf draait op Ultra DMA 2
Harde schijf wordt gedefragmenteerd door Diskeeper.

Aangezien de meeste reacties uitkomen op het gebrek aan geheugen ga ik dit vanmiddag eerst bijplaatsen. Natuurlijk is allebei het beste, maar het is de portemonee van mijn dochter. (14)
Eerst het een en dan weer sparen voor het andere zegt ze.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30

Cybje

First Post!

Volgens mij los je de trage harddisk redelijk door geheugen bij te plaatsen. Als je niet hoeft te swappen, wordt de harddisk voornamelijk gebruikt voor het opstarten van Windows, programma's en spellen. 5400 rpm is wel iets weinig, maar werkt prima (hallo, veel laptops zitten ook gewoon op 4200 of 5400 rpm?). Uiteraard zal een nieuwe generatie schijven altijd sneller gaan, maar ik denk zelf niet dat het tijdens het spelen zelf heel veel uitmaakt.

Een snellere videokaart lijkt mij niet nodig voor de genoemde games, eventueel kun je een iets lagere scherm resolutie pakken, of wil je dochter heel graag op een hoge resolutie spelen?

Wat ruist er door het struikgewas

• Satch
  • Niet online
Vodgen schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:01:
Even een update op de vele reacties:
Clean install: is 3 maanden geleden gedaan.
Antivirus: Norton AV 2005 draait.
Antispyware: Microsoft antispyware draait.
De harde schijf draait op Ultra DMA 2
Harde schijf wordt gedefragmenteerd door Diskeeper.

Aangezien de meeste reacties uitkomen op het gebrek aan geheugen ga ik dit vanmiddag eerst bijplaatsen. Natuurlijk is allebei het beste, maar het is de portemonee van mijn dochter. (14)
Eerst het een en dan weer sparen voor het andere zegt ze.
Probeer eerst nog even de settings van het spel om laag te gooien. Dus misschien de resolutie iets lager of de andere kwaliteits instellingen. Waarschijnlijk loopt het dan wel soepeler (als hij niet al op het laagste staat :P )

Verwijderd

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat hier geheugen zeker de grootste prestatiewinst zal opleveren. 256 MB is eigenlijk te weinig om te werken met Windows XP. Ja, XP zelf is bruikbaar, maar het wordt dan lastig om er ook nog een applicatie of spel op te draaien en met een zware scanner als Norton Antivirus actief heb je wel erg weinig 'headroom'.

Mijn advies zou sowieso zijn een lichtere virusscanner te installeren (daar zijn vele topics over te vinden alhier:)). En in elk geval 256 MB erbij prikken. Als een computer traag wordt door het vele gebruik van de harde schijf wegens gebrek aan geheugen, dan komt die traagheid door het swappen zelf, en niet zozeer door de snelheid ervan: als de harde schijf aangesproken wordt treedt altijd vertraging op, ook al is die schijf nog zo snel.

Bovendien, het is weer veel ingrijpender om Windows opnieuw te moeten installeren en dergelijke; dus prik er eerst voor twee à drie tientjes even 256 MB bij en kijk of het dan beter werkt.

Verwijderd

Ik heb de sims2 ook ooit bij iemand met een radeon 9200 heel erg traag zien lopen. Een reepje van 256 erbij doet wonderen! En die machine was ook iets in de begin 2GHz.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Cybje schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:32:

Een snellere videokaart lijkt mij niet nodig voor de genoemde games, ....
Dan onderschat je Sims 2 wel zwaar, want die kreeg zelfs mijn oude FX5950Ultra op zijn knieen met een resolutie hoger dan 1024x768.

Misschien een beetje offtopic dit, maar wat je zegt klopt iig niet. ;)

Goud is geen geld

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Er zijn op dit moment hele goede acties bij alternate! 200gb 7200rpm 8mb cache 89 euro geloof ik :)

en het ram, ook nu voordelig bij alternate:P

De graka is het niet, me vriendin speelt ook the sims 2 op een 9200se en dat speelt als een trein!

• Vodgen
Ik heb vanmiddag 256 MB erbij geplaatst.
De pc start iets sneller maar op maar de grootste winst zit toch wel in het spelen van Sims2.
De harde schijf swapt bijna niet meer en het spel verloopt weer vloeiend.
Mijn dochter is weer een gelukkig mens _/-\o_

• ToFast
  • Laatst online: 22-02 15:08
Vodgen schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:27:
Ik heb vanmiddag 256 MB erbij geplaatst.
De pc start iets sneller maar op maar de grootste winst zit toch wel in het spelen van Sims2.
De harde schijf swapt bijna niet meer en het spel verloopt weer vloeiend.
Mijn dochter is weer een gelukkig mens _/-\o_
Dus ze werd ongelukkig omdat het spel niet goed ging...waar gaat het heen met de wereld...lol

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 19:16

BTU_Natas

Superior dutchie

Je wilt niet weten wat er gebeurt als je iemands favo ding weegt neemt.. Als ik de kabel van de buren sabboteer en me buuf geen GtSt meer kan kijken, wedden dat ze dan binnen een week compleet radeloos is of om kwart voor 8 elke dag weg fietst en et bij iemand anders gaat zien.

Of in dit geval van zeer slecht beeld naar gewoon goed beeld zou gaan. Ze zou zeer blij en dankbaar zijn.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

ToFast schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:29:
[...]

...waar gaat het heen met de wereld...lol
En daar past jouw reactie ook wel bij. Zou jij een bigsmile trekken als je je favoriete ding niet (goed) kunt doen terwijl het heel simpel op te lossen is? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 15-08-2005 22:32 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1