PC Boot niet

Pagina: 1
Acties:

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Vanaf het begin dat ik mijn nieuwe systeem heb gebouwd hangt de pc bij een koude start. Drie dingen komen voor bij de koude start:

- PC hangt bij eerste scherm, hij begint ook niet met het detecteren van HDD's en CD drives.
- PC hangt bij het scherm waar alle devices en hun IRQ's vermeld staan. Verifying DMA pool data...
- PC reboot spontaan wanneer het windows XP logo komt.
Nadat de pc gereboot is start de pc op zonder problemen. Het gaat echt om de eerste boot als ik 's morgens de machine aanzet.

Specs:

Gigabyte GA-K8NS Ultra-939 (Met nForce3 chipset) (Dual Channel DDR400)
2 x 512 MB x64 DDR400 cas2.5 van Kingston (In juiste slots volgens manual)
AMD XP64 3000+

Het vreemde is dat ik voor een kennis de exact zelfde pc heb gebouwd en die heeft geen last van het bovengenoemde probleem. Ik heb de search al doorgelopen maar kon nog geen concrete oplossing vinden.

Zojuist heb ik de bios geflashed naar de laatste versie (flashen ging allemaal prima), wat tot gevolg had dat windows niet meer gestart kan worden. Hij geeft aan dat windows de voorgaande keer niet goed is opgestart en geeft je de keuze om 'safe mode', 'last know good configuration' of om windows normaal te starten. Wat je ook kiest, het resulteert gelijk in een reboot.

Aan het geheugen ligt het niet, heb verschillende reepjes geprobeerd.

Ik probeerde zojuist vanaf de XP-Pro cd te booten om de repair functie te gebruiken. Hier kom ik helaas niet omdat hij na het initialiseren van alle drivers blijft hangen bij 'starting windows'.

help ;)

[ Voor 17% gewijzigd door F0kke op 14-08-2005 17:11 ]

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02
Zo te zien blijft die hangen als die de eerste keer de grafische omgeving in wil gaan.
En bij de cd als die de stuurprogramma's van bepaalde hardeware onderdelen wil gaan decteren.

Dan denk ik aan een harderware onderdeel, welke precies is zo niet te zeggen voor mij althans. ;)

Misschien proberen een onderdeel los te koppelen, kijken of die dan wel goed doorstart, Misschien een andere videokaart bij de hand en kijken wat die dan doet.

Je weet het nooit het blijft techniek zeg ik altijd.

• F0kke
Oke, ik heb de oude Bios (gelukkig) op de Gigabyte site gevonden en geflashed. Ik sloeg een zucht van verlichting toen Windows gelukkig weer opstarte. Ook loopt de Windows Installatie (ivm de repair functie die ik eerder wilde gebruiken) nu wel door. Repair heb ik niet gebruikt aangezien windows weer boot. Ik ben nu weer terug bij af, aangzien de koude start wederom een probleem is. Gelukkig werkt de pc nu weer, maar ik zou toch ook graag van de koude boot af willen komen ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Wat voor voeding heb je? Merk, aantal watt en aantal amperes op de 12V-lijn?

• F0kke
Afgelezen van voeding specs: (AOpen type AO300-12AHNF)

+12V1 8,0 A
+12V2 14,0 A
-12V 0,8 A

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/7321/img9040105618small1tn.jpg

Wanneer mijn externe HDD (USB) aan staat wil hij ook niet booten, terwijl ik in de bios heb aangegeven dat hij als eerste van mijn interne SATA schijf moet booten. Als deze Externe schijf uitstaat gaat het booten wel goed. (niet als hij koud is natuurlijk, want dan loopt hij nog altijd vast)

In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter lees ik dat voor een AMD64 een 350Watt voeding een must is. Maargoed, het identieke systeem draait wel prima, en mijn game pc snort ook al 9 maanden zonder problemen op een 300Watt voeding. Toch maar een 350Watt of meer proberen?

[ Voor 112% gewijzigd door F0kke op 15-08-2005 12:56 ]

• F0kke
Ik heb nu een 430Watt voeding van Coolermaster gekocht, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem: het systeem hangt bij een koude boot. Ik hoop dat er iemand is die nog een idee heeft ;)

• F0kke
Oke, na de installatie van de nieuwe 430 Watt voeding blijft het systeem bij een koude boot niet meer hangen bij het initialiseren van de hardware (IDE devices etc) maar bij het lopende blauwe balkje van windows. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Als je nog een andere videokaart heb liggen , stop die er anders in.
Kijken of hij dan wel door wil starten naar windows.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Ik had een keer een hd single als cable select aangesloten op de middelste connector van de ide kabel (ja heel stom idd 8)7 ), misschien dat jij dat ook per ongeluk gedaan hebt. Dat veroorzaakte bij mij ook altijd problemen met koude starts.

• F0kke
Zoiets komt me inderdaad bekend voor, maar in deze setup gata het om een sata schijf.

• F0kke
Iemand? (kick ;))
Pagina: 1