Toon posts:

Hoe veel HDs te installeren zonder RAIDkaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik doe nogal wat aan videobewerking en het nadeel daarvan is dat die dingen enorm veel HD ruimte opvreten. Omdat ik de meeste bronbestanden in volledige kwaliteit (dus, niet gecomprimeerd, enfin, nauwelijks) wil bijhouden om eventueel later opnieuw te gebruiken in montage heb ik massa's HD ruimte nodig.

Nu vraag ik me af of er geen moederborden (of een andere oplossing) bestaan die meer dan de standaard 4 HDs kunnen aansluiten. Ik ben echt aan 't denken in termen van 8 of 12x 300 GB of zo. Nu, ik weet dat er van die RAID kaartjes bestaan die dat ook kunnen. Maar... ten eerste zijn die enorm duur (waarom trouwens, doen die eigenlijk iets), ten tweede moet dat voor mij ook niet echt RAID zijn, ik heb gewoon veeel plaats nodig en ten derde dan moeten al je harde schijven toch van hetzeflde type zijn, dan moet ik al de oude wegdoen (of vergis ik me).

Kent iemand een (goedkope) oplossing?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

externe hd's?
dat kost per hd 29 euro extra zo uit mijn hoofd.
of de hd steeds vervangen maar dat lijkt mij omslachtig.

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Waarom koop je niet een moederboard met SATA ? er zijn er al zat met 4/6/8 aansluitingen en anders koop je een pci-kaart erbij, waar je dan weer 4sata schijven kan aansluiten. Dan moet je alleen nog maar SATA schijven kopen en je bent klaar + eventueel 4IDE schijven...

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Een normaal PCI controllertje (non RAID) met een slootje ATA / SATA poorten is vrij goedkoop :)

[ Voor 8% gewijzigd door roelio op 14-08-2005 14:57 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
(wat een enorm snelle reactie trouwens)
Ja, externe HDs is een optie, maar als je er 12 zo permanent aan je PC wil laten hangen is dat wel een enorm gedoe met draden en zo. En uiteraard, je zou die ergens kunnen 'archiveren' of zo en pas pakken wanneer je ze nodig hebt. Maar euhh.. ik wil de luie oplossing, gewoon alles ergens in een PC kast. Eigenlijk zoek ik een goedkoop alternatief voor een fileserver denk ik

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er bestaan ook 3rd party non-RAID controllers hoor :)
waarom trouwens, doen die eigenlijk iets
OM FAQ / Beleid » RAID FAQ

Verkeerd subforum, basic stuff, dicht dus.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 14-08-2005 14:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.