Toon posts:

[linux] Harde schijf formatteren???

Pagina: 1
Acties:
  • 4.706 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Nadat ik mijn pc weer is geformatteerd had, wou ik voor de gein een keer linux installeren.
Als ik het niets zou vinden, kon ik heb immers gewoon weer formatteren en er weer windows op zetten. Nu heb ik Mandrake linux geïnstalleerd en wil ik daar weer vanaf. Dit is echter een probleem. Ik kan niet meer booten vanaf de windows CD bij het opstarten, en als ik er een opstart diskette in doe, geeft hij bij het opstarten een fout melding.
Nu wil ik dus toch proberen er weer windows op te zetten en dus eerst vanuit linux te formatteren. Maar hoe doe ik dit.
Als ik bijv. in de shell Konsole intyp: format c: ,geeft hij command not found.
Waar en hoe kan ik dus mijn harde schijf formatteren vanuit linux (Ik heb gegoogled maar niks kunnen vinden/begrijpen)? 8)7

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
met mkfs? :) en ook ff kijken of je partitietabel in orde is met cfdisk :)

[ Voor 73% gewijzigd door HunterPro op 14-08-2005 14:40 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 22:37
Misschien gewoon de boot volgorde goed instellen in de bios dan kun je gewoon met jouw windows cd'tje booten en de partities die door mandrake zijn gemaakt verwijderen (windows zal ze dan als onbekend zien).
Overigens zul je er waarschijnlijk weinig mee opschieten door je partities te formateren (als ext3/ext2/reiserfs etc) onder linux.

[ Voor 26% gewijzigd door robbert op 14-08-2005 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je?
Moet ik mkfs c: intypen in de shell Konsole?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 22:37
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:43:
Hoe bedoel je?
Moet ik mkfs c: intypen in de shell Konsole?
mkfs /dev/sda1 oid of hda1
ligt er maar aan welke partitie je wilt formateren, maar zoals ik aangaf je schiet daar niks mee op.
code:
1
2
3
4
5
Usage: mkfs.ext3 [-c|-t|-l filename] [-b block-size] [-f fragment-size]
        [-i bytes-per-inode] [-j] [-J journal-options] [-N number-of-inodes]
        [-m reserved-blocks-percentage] [-o creator-os] [-g blocks-per-group]
        [-L volume-label] [-M last-mounted-directory] [-O feature[,...]]
        [-r fs-revision] [-R options] [-qvSV] device [blocks-count]

[ Voor 47% gewijzigd door robbert op 14-08-2005 14:47 ]

• HunterPro
  • Niet online
nee, je moet eens "howto format linux" intikken op google, harrie.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05
Linux kent geen c: maar eerder /dev/hda1 en zo.

Je moet in je bios de opstartvolgorde veranderen, zodat je weer wel van CD kunt booten...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Boot gewoon van de linux cd, gebruik de partitioneer hulp net als toen je linux installeerde.
Verwijder hier de aangemaakte partities en breek de installatie af.

Nu hoor je weer het OS van je keuze erop te kunnen zetten.

Verwijderd

Gebruik parted.

Tik in:

/sbin/parted /dev/hda

de /dev/hda < is de schijf die je wilt partitioneren....

Tik in parted: help, en ik denk dat je er wel uitkomt.

In parted kan je ook mkfs gebruiken, wel makkelijk!

Ook makkelijk om te controleren of alles klopt tik je in parted:

print

Zie je gelijk of je op goede hd zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 14:52 ]

Verwijderd

Ik kon na linux weer gewoon de bios volgorde van het booten veranderen en XP installeren zoals hierboven al een keer gezegd is.
Dan ziet hij de linux partities inderdaad als "unknown" en die kun je zonder probleem verwijderen.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Gebruik een windows 98/ME opstart diskette. De foutmelding die je ziet, dat hij geen mountable drives kan vinden, klopt. want die diskettes kunnen enkel FAT16 & 32 mounten.
Geef nu het commando fdisk /mbr in, stop de Windows CD erin en reboot je machine. Nu kun je wel Windows erop zetten.

Hetgeen je poogde werkt niet, aangezien format bijvoorbeeld een DOS commando is, niet beschikbaar in Linux. Bovendien zul je je master bootrecord leeg moeten poetsen om van Grub/Lilo informatie af te zijn (anders kan je machine na de eerste installatiestap niet verder doorstarten).

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Heeh bedankt nitro,

Het is gelukt, Ik hb nu weer het oude vertrouwde Windows

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:17

Flydude

Mighty pirate

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:46:
Het is gelukt, Ik hb nu weer het oude vertrouwde Windows
Was dual-boot geen optie? Heb je zowel Windows als Linux. De gehele overstap in een keer is wat veel, maar je kan ook beiden installeren, zodat je in Windows je vertrouwde dingen kan doen en Linux onder de knie kan krijgen.

I am rubber, you are glue

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Apart dat je er niets over kon vinden via Google / de GoT-search. Dit is iets dat toch echt wel verwacht in bijna elke handleiding / boekje / tutorial / howto / etc over Linux. (En nee geen 1-2-3-klaar, zoals bij alles in het leven moet je wel even uitzoeken hoe het in jouw situatie werkt). Zelfs Microsoft heeft een uitleg over hoe dat kan :+

Zeker als je later al de term mkfs krijgt te horen had je wel meer moeten kunnen vinden: volgende keer dus even beter/anders/op andere plaatsen/langer zoeken ;)

Omdat dit toch echt zelf is uit te zoeken (en je weer over bent naar Windows), sluit ik dit topic.

offtopic:
Als je wilt "spelen" met / leren van Linux kan je naast dual boot ook evt. van CD/DVD werken met bijv. Knoppix.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.